Permalänk
Medlem

Lagring av bilder

Hej!
Jag har många tiotusentals bilder sparade på diverse hårddiskar. Nu har en kraschat och jag har förlorat bilder, inser att jag behöver ett säkert sätt att lagra bilder över tid. Detta behöver jag hjälp med, så har du tankar om bra lösningar - läs vidare!
Dessa är mina önskemål/förutsättningar:
- jag är oteknisk! Så förklara gärna så att jag kan förstå
- jag vill ha både molntjänst och icke molnbaserad lagring
- jag vill inte bara att lagringen ska speglas från min dator, för datorn har för lite minne för att kunna lagra alla mina bilder
- jag vill, om det är möjligt, att jag ska kunna lägga upp bilder i mappar på en hårddisk, jag vill ha några extra hårddiskar som speglar denna hårddisk samt vill jag att molnet ska spegla denna hårddisk. Då tänker jag att jag är ganska garderad mot att bilderna ska försvinna? Och hur gör jag för att få till detta?

Detta med lagring av bilder är ångest för mig. Tycker det är svårt att sätta mig in i vad som kallas NAs/raid. Förstår inte om det är det jag ska ha.

SÅ tacksam för eventuell hjälp!

Permalänk
Medlem

En NAS (network attached storage) är en enhet med en eller flera lagringsenheter/hårddiskar. I grunden är det inte så annorlunda från en extern hårddisk, men den ansluts via nätverket istället för via exempelvis USB, e-SATA etc. Ofta erbjuder dock en NAS mer funktionalitet, t.ex. hantering av media, webbgränssnitt etc.

En stor fördel med en NAS är att alla enheter i nätverket kan använda filerna på den; det spelar alltså ingen roll om du vill jobba med dina bilder på datorn, visa dem på surfplattan etc. Du sparar alltså filerna på EN plats (på NASen) istället för lokalt på dina enheter.

Detta är i sig inget skydd mot att en kraschad disk leder till dataförlust.

RAID1 (redundant array of independent disks 1): Med två diskar i NASen, och inställningen att spegla innehållet mellan diskarna, så är du skyddad mot att en av diskarna kraschar.

Det är dock inget skydd mot att NASen blir stulen, brinner upp etc. För att skydda dig mot det så behöver du en kopia på annan plats. Detta kan åstadkommas med exempelvis backup på en extern hårddisk som du inte förvarar i närheten av NASen. Ett enklare alternativ nuförtiden är dock molnlagring, dvs att filerna sparas på Internet. De flesta moderna NASar kan konfigureras att automatiskt spegla sitt innehåll till ett molnkonto.

Min rekommendation är (om ekonomin tillåter) att du skaffar en NAS med ett par rejält stora hårddiskar (typ 10+ TB). Utöver detta så skaffar du molnlagring hos en av de stora leverantörerna, t.ex. dropbox.

Dina enheter ställs in på att automatiskt ansluta till NASen (datorn kommer visa den som en hårddisk, och du jobbar mot den precis som du hittills gjort).

NAsen ställs in på RAID1, så bilderna finns på båda diskarna. Detta sker på NASen, utan att du ser något av det (på datorn syns NASen bara som en hårddisk, inte som två).

NASen ställs in på spegla till ett molnkonto. Även detta sker "utom synhåll" för dig som användare.

Det svåra är att konfigurera systemet, när det väl är gjort kommer du knappt märka någon skillnad mot hur du hanterar filerna idag. Kanske har du någon datorkunnig vän som kan hjälpa dig med konfigureringen? Du kan säkerligen få hjälp via sweclockers forum, men med mycket att ställa in så finns risken att det kommer ta mycket tid i anspråk så att få hjälp på plats är nog att föredra.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Google Foton? Vad ska du med lokal lagring till?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Google Foton? Vad ska du med lokal lagring till?

När man inte har tillgång till nätet kan det ju vara trevligt, kanske?

Sedan skulle inte jag vilja sätta min tillit enbart till ett externt kommersiellt företag för att lagra viktig information (exempelvis digitala fotografier).

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

När man inte har tillgång till nätet kan det ju vara trevligt, kanske?

Sedan skulle inte jag vilja sätta min tillit enbart till ett externt kommersiellt företag för att lagra viktig information (exempelvis digitala fotografier).

Nu gissar jag mest eftersom jag inte själv tar foton, men jag tänker att det är så oerhört sällan man både saknar uppkoppling och akut måste titta igenom hela sitt bildbibliotek att det varken är värt pengarna eller tiden det tar att sätta upp lokal lagring också.

Att inte lita på Google är ju en anledning, men personligen litar jag definitivt mer på Google än mig själv när det kommer till att inte sjabbla bort foton (och då har jag en NAS som kör kontinuerliga snapshots med borg samt offline offsite-kopia någon gång ibland) och med tanke på att TS beskriver sig själv som oteknisk och svårt att förstå NAS och RAID hade jag litat ännu mindre på något han satt upp (inget illa menat).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Nu gissar jag mest eftersom jag inte själv tar foton, men jag tänker att det är så oerhört sällan man både saknar uppkoppling och akut måste titta igenom hela sitt bildbibliotek att det varken är värt pengarna eller tiden det tar att sätta upp lokal lagring också.

Att inte lita på Google är ju en anledning, men personligen litar jag definitivt mer på Google än mig själv när det kommer till att inte sjabbla bort foton (och då har jag en NAS som kör kontinuerliga snapshots med borg samt offline offsite-kopia någon gång ibland) och med tanke på att TS beskriver sig själv som oteknisk och svårt att förstå NAS och RAID hade jag litat ännu mindre på något han satt upp (inget illa menat).

Det kan ju finnas olika skäl till att man kan sakna bredbandsuppkoppling intermittent eller under lite längre tid. Känns som att TS vill ha både lokalt och i molnet vilket jag kan förstås, som sagt: finns ingen anledning att lägga något så värdefullt som foton enbart i molnet. Om det av någon anledning skulle vara så att data i molnet skulle försvinna, helt eller delvis, så står man sig slätt om man inte har lokal back-up av något slag.

Även om man är oteknisk så är det inte speciellt svårt att konfigurera en NAS (exempelvis Synology) via en enkel steg-för-steg-instruktion.

Permalänk
Medlem

Då PeCe redan förklarat begreppen inom NAS, Raid etc så visar jag hur min lösning ser ut:

Så här ser min lösning ut som jag tycker fungerar ypperligt bra.

  • Jag har ca 75 GByte bilder.

  • Hyr MS Office 365 och får då 1 TeraByte OneDrive molnlagring "på köpet". Detta kostar mig 69 kr i månaden

  • Jag har en NAS-server med två 1 TeraByte hårddiskar som är speglade.

  • Jag sparar alla mina bilder på min dators hårddisk.

  • Alla dessa bilder hamnar som en backup på min NAS-server.

  • Varje natt klockan 01:00 så görs en backup på min NAS mot min molnlösning på OneDrive.

Så här ser det ut grafiskt:

Så totalt har jag alltså tre ställen som alla mina bilder ligger på.
På min dator där jag har snabb access till dom.
På min NAS där jag alltid har en backup om min hårddisk kraschar eller om jag av något misstag raderar ut något.
På min molnlagring som jag kan komma åt överallt i hela världen.

Det jag gillar med just OneDrive är integrationen med Windows-miljön.

Mitt sätt är nog det som dom flesta kör på som tar mycket bilder, det som skiljer sig är val av NAS och molnlagring.

Bara en molntjänst är inte helt optimalt, dels kan molntjänsten/internet vara nere. Dels är det alltid bra att ha en mellan lagring (NAS:en) om du gör något misstag på bilderna i din dator.

För din del kan du spara alla bilder direkt på din NAS eftersom du inte har tillräckligt med plats på din stationära dator.
Det är mycket enkelt att knyta tex "Mina Bilder" till en mapp som ligger på din NAS.
Sedan så sköter NAS:en backup till molnet helt själv.

Hur mycket bilder har du rent storleksmässigt?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Såg nu att man kan få 2TB lagring för 99:- månaden eller 999/år om man förbetalar hos google (google-drive) - det är riktigt bra men samtidigt skall man ha klart för sig att en 4TB extern hårddisk för ca 1000-1200:- och är betald inom ett år och finns kvar många år efter.

Har mycket mer data än så blir det dyrt då de flesta skalar priserna med storleken ganska rakt

Permalänk
Medlem

Följdfrågor

Skrivet av PeCe:

En NAS (network attached storage) är en enhet med en eller flera lagringsenheter/hårddiskar. I grunden är det inte så annorlunda från en extern hårddisk, men den ansluts via nätverket istället för via exempelvis USB, e-SATA etc. Ofta erbjuder dock en NAS mer funktionalitet, t.ex. hantering av media, webbgränssnitt etc.

En stor fördel med en NAS är att alla enheter i nätverket kan använda filerna på den; det spelar alltså ingen roll om du vill jobba med dina bilder på datorn, visa dem på surfplattan etc. Du sparar alltså filerna på EN plats (på NASen) istället för lokalt på dina enheter.

Detta är i sig inget skydd mot att en kraschad disk leder till dataförlust.

RAID1 (redundant array of independent disks 1): Med två diskar i NASen, och inställningen att spegla innehållet mellan diskarna, så är du skyddad mot att en av diskarna kraschar.

Det är dock inget skydd mot att NASen blir stulen, brinner upp etc. För att skydda dig mot det så behöver du en kopia på annan plats. Detta kan åstadkommas med exempelvis backup på en extern hårddisk som du inte förvarar i närheten av NASen. Ett enklare alternativ nuförtiden är dock molnlagring, dvs att filerna sparas på Internet. De flesta moderna NASar kan konfigureras att automatiskt spegla sitt innehåll till ett molnkonto.

Min rekommendation är (om ekonomin tillåter) att du skaffar en NAS med ett par rejält stora hårddiskar (typ 10+ TB). Utöver detta så skaffar du molnlagring hos en av de stora leverantörerna, t.ex. dropbox.

Dina enheter ställs in på att automatiskt ansluta till NASen (datorn kommer visa den som en hårddisk, och du jobbar mot den precis som du hittills gjort).

NAsen ställs in på RAID1, så bilderna finns på båda diskarna. Detta sker på NASen, utan att du ser något av det (på datorn syns NASen bara som en hårddisk, inte som två).

NASen ställs in på spegla till ett molnkonto. Även detta sker "utom synhåll" för dig som användare.

Det svåra är att konfigurera systemet, när det väl är gjort kommer du knappt märka någon skillnad mot hur du hanterar filerna idag. Kanske har du någon datorkunnig vän som kan hjälpa dig med konfigureringen? Du kan säkerligen få hjälp via sweclockers forum, men med mycket att ställa in så finns risken att det kommer ta mycket tid i anspråk så att få hjälp på plats är nog att föredra.

Skrivet av videopac:

Det kan ju finnas olika skäl till att man kan sakna bredbandsuppkoppling intermittent eller under lite längre tid. Känns som att TS vill ha både lokalt och i molnet vilket jag kan förstås, som sagt: finns ingen anledning att lägga något så värdefullt som foton enbart i molnet. Om det av någon anledning skulle vara så att data i molnet skulle försvinna, helt eller delvis, så står man sig slätt om man inte har lokal back-up av något slag.

Även om man är oteknisk så är det inte speciellt svårt att konfigurera en NAS (exempelvis Synology) via en enkel steg-för-steg-instruktion.

Skrivet av Knashatt:

Då PeCe redan förklarat begreppen inom NAS, Raid etc så visar jag hur min lösning ser ut:

Så här ser min lösning ut som jag tycker fungerar ypperligt bra.

  • Jag har ca 75 GByte bilder.

  • Hyr MS Office 365 och får då 1 TeraByte OneDrive molnlagring "på köpet". Detta kostar mig 69 kr i månaden

  • Jag har en NAS-server med två 1 TeraByte hårddiskar som är speglade.

  • Jag sparar alla mina bilder på min dators hårddisk.

  • Alla dessa bilder hamnar som en backup på min NAS-server.

  • Varje natt klockan 01:00 så görs en backup på min NAS mot min molnlösning på OneDrive.

Så här ser det ut grafiskt:

http://forumbilder.se/I5MOE/namnlost-1.jpg

Så totalt har jag alltså tre ställen som alla mina bilder ligger på.
På min dator där jag har snabb access till dom.
På min NAS där jag alltid har en backup om min hårddisk kraschar eller om jag av något misstag raderar ut något.
På min molnlagring som jag kan komma åt överallt i hela världen.

Det jag gillar med just OneDrive är integrationen med Windows-miljön.

Mitt sätt är nog det som dom flesta kör på som tar mycket bilder, det som skiljer sig är val av NAS och molnlagring.

Bara en molntjänst är inte helt optimalt, dels kan molntjänsten/internet vara nere. Dels är det alltid bra att ha en mellan lagring (NAS:en) om du gör något misstag på bilderna i din dator.

För din del kan du spara alla bilder direkt på din NAS eftersom du inte har tillräckligt med plats på din stationära dator.
Det är mycket enkelt att knyta tex "Mina Bilder" till en mapp som ligger på din NAS.
Sedan så sköter NAS:en backup till molnet helt själv.

Hur mycket bilder har du rent storleksmässigt?

Skrivet av xxargs:

Såg nu att man kan få 2TB lagring för 99:- månaden eller 999/år om man förbetalar hos google (google-drive) - det är riktigt bra men samtidigt skall man ha klart för sig att en 4TB extern hårddisk för ca 1000-1200:- och är betald inom ett år och finns kvar många år efter.

Har mycket mer data än så blir det dyrt då de flesta skalar priserna med storleken ganska rakt

Hej alla,

Och stort tack för snabba och bra svar. Nedan är en uppsummering av hur jag förstått saken samt FRÅGOR som jag fortfarande undrar över.

Har jag förstått det riktigt så här?
- En NAS kan ha olika många diskar. (FRÅGA: Är det en fysisk enhet per disk? Dvs att man kan ha en NAS disk hemma och en NAS disk hos en kompis som säkerhet).
- En NAS med 1 disk är typ samma som en extra hårddisk, bara det att du kan koppla upp till den från flera olika enheter.
- En NAS med 2 eller fler diskar blir en RAID, där disk 2 speglar disk 1? (FRÅGA: har jag förstått RAID korrekt då?)
- När jag ska ladda upp bilder från kameran lägger jag de i ”NAS mappen” som kommer synas på min dator. Jag behöver alltså inte lägga dem på själva datorn, utan de läggs direkt på NASen (disk 1).
- NAS disk 1 speglas kontinuerligt och automatiskt på NAS disk 2, så om något händer med en av diskarna finns allt på den andra.
- Min NAS ska jag också installera så att den av sig själv laddar upp bilder på Dropbox eller på OneDrive. Det betyder att jag har bilderna online om något skulle ske med båda mina NAS disk 1 och 2.

Fundering/kommentar:
1. Tänk om jag råkar radera bilder på ”NAS mappen” på datorn av misstag. Då speglas versionen med de raderade bilderna på båda NAS diskarna och i molnet. FRÅGA: Hur tänker ni runt det? Kan man komma runt detta på något sätt?
2. Har ni förslag på vilken NAS jag ska köpa? Samt vart jag köper den? Vidare, vet ni om det finns någon butik med kunniga säljare där jag kan fråga/få hjälp vid köpet?
3. Vilken molntjänst är bäst? OneDrive, Dropbox, annan?
4. Jag vill (som en del av er andra verkar ha gjort) koppla molnet till NASen så att de synkar per automatik – kan alla molntjänster göra det? Samt, har moltjänsterna guider på hur jag gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaaaaar:

Hej alla,

Och stort tack för snabba och bra svar. Nedan är en uppsummering av hur jag förstått saken samt FRÅGOR som jag fortfarande undrar över.

Har jag förstått det riktigt så här?
A: - En NAS kan ha olika många diskar. (FRÅGA: Är det en fysisk enhet per disk? Dvs att man kan ha en NAS disk hemma och en NAS disk hos en kompis som säkerhet).
B: - En NAS med 1 disk är typ samma som en extra hårddisk, bara det att du kan koppla upp till den från flera olika enheter.
C: - En NAS med 2 eller fler diskar blir en RAID, där disk 2 speglar disk 1? (FRÅGA: har jag förstått RAID korrekt då?)
D: - När jag ska ladda upp bilder från kameran lägger jag de i ”NAS mappen” som kommer synas på min dator. Jag behöver alltså inte lägga dem på själva datorn, utan de läggs direkt på NASen (disk 1).
E: - NAS disk 1 speglas kontinuerligt och automatiskt på NAS disk 2, så om något händer med en av diskarna finns allt på den andra.
F: - Min NAS ska jag också installera så att den av sig själv laddar upp bilder på Dropbox eller på OneDrive. Det betyder att jag har bilderna online om något skulle ske med båda mina NAS disk 1 och 2.

Fundering/kommentar:
1. Tänk om jag råkar radera bilder på ”NAS mappen” på datorn av misstag. Då speglas versionen med de raderade bilderna på båda NAS diskarna och i molnet. FRÅGA: Hur tänker ni runt det? Kan man komma runt detta på något sätt?
2. Har ni förslag på vilken NAS jag ska köpa? Samt vart jag köper den? Vidare, vet ni om det finns någon butik med kunniga säljare där jag kan fråga/få hjälp vid köpet?
3. Vilken molntjänst är bäst? OneDrive, Dropbox, annan?
4. Jag vill (som en del av er andra verkar ha gjort) koppla molnet till NASen så att de synkar per automatik – kan alla molntjänster göra det? Samt, har moltjänsterna guider på hur jag gör det?

A: NAS är inte tänkt för att ha diskar som man pluggar in och ur och dribbla runt med olika fysiska diskar - skall man ha backup (och det skall man) så är det bättre att göra på en extern USB-disk med kanske krypterad partition som sedan kan lämnas hos polare - dock beroende på hur polarna fungerar och deras familjer så kanske inte disken finns kvar när du behöver det, något som hände hos bekanta då ungarna hade fått fatt på disken och det vara bara trasor av det... en extern USB-disk är också billigare än en NAS-disk av samma storlek.

B: ja, men så använder man inte en NAS utan i de flesta fallen gör man logiska volymer med en eller flera diskar i olika RAID-konstellationer.

C: ungefär så - dock måste båda diskarna alltid vara inkopplade då spegligen görs omedelbart parallellt med mycket små tidsfördröjningar mellan sig - så fort en disk har varit ute så uppfattas den som inaktuell och en synkningsprocess inleds - och på stora diskar kan det ta ett dygn eller så och NAS har reducerad prestanda under tiden - går att jobba med men allt är segare.

D: har du en nätverksvolym i form av en map i din dator så kommer filerna att läggas på NAS så fort den kan när du släpper filerna där eller i mappens underkataloger. Ofta kopplar man nätverksvolymen till en enhets-bokstav och då tänks som att nasen vore en extradisk inkopplad på datorn - men valet är fritt.

E: I Raid så jobbar det på så sätt - även radering och andra felgrepp av filer kommer att försvinna lika fort likaså om en ransomware krypterar upp hela innehållet. modernare NAS med BTRFS så kan man shemalägga att snapshot tas i vald intervall och man har en chans att hämta tillbaka filer man raderade av misstag eller datorn fick en ransomware-angrepp

F: många moderna köpenas har färdiga appar som kan göra backup mot ett flertal större molntjänster - du får utvärdera före köpet att förväntad stöd finns.

1: alla aktioner du gör inklusive att radera filer kommer mer eller mindre fort att replikeras både mellan diskar och senare mot molntjänst - det är inget som lägger fingrarna mellan där - är du klantig så får du ta konsekvenserna. Att mitigera sådan är att göra backup ofta - helst med generationshantering/snapshot på lagringsmediat och samma sak att molntjänster också stöder generationahantering/snapshot - en del kanske har några dagars möjlighet att återhämta gamla 'raderade filer' filer, andra kan man ställa själv men får betala för platsen det upptar tills det försvinner helt - räkna inte att något sådant är påslaget på molntjänsten rent defaultmässigt utan är ofta tilläggstjänster.

2: standardrekomendation för de flesta är Synology - själv vill jag helst ha NAS med display - vilket tyvärr är dåligt på just Synology och för andra märken som Asustor och QSNAP så är det bara på deras dyrare märken - Netgear har/hade det på även sina billigare modeller men det finns annat där som man kanske inte är överens på eller saknar funktioner som åtkomst utefrån Internet på lätt sätt. Villl man arbeta via SSH så är Netgerar den enklare och man kan ladda in olika paket för kompilering och annat om man vill medans Asusto är total strippad på den sidan och är bara tänkt att jobbas via dess GUI - synology har jag ingen åsikt om - har ej provat...

3: den billigaste och helst med sidotjänster som generationshantering - googeldrive har relativt human pris upp till 2TB numera - Blackblazes B2 så betalar du bara för den mängden du lagrar och kan få generationslagring (dold backup) med tidsrymd man bestämmer själv (och får betala för platsen det upptar)

4: de flesta stora köpenas-märken har appar för det i sin GUI. Du får utvärdera själv för den NA-tillverkare/märke du väljer.