Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett väldigt bra och genomtänkt chassi när det kommer till att inte slösa på det invändiga utrymmet. Bra jobbat Fractal och hoppas fler tar efter denna stilen. Hade jag inte haft ett DAN Case A4-SFX på ingång så kanske jag hade slagit till.

Kör enbart med SSD numera så att kasta ut HD buren för att få plats med ett ordentligt nätagg ser jag som ett mindre problem. Däremot så är jag lite skeptisk till hur 8-pins kontakten ska dras med 3 SSDer monterade då det ser ut att bli väldigt ont om plats med 3 SSD på rad där. Ser nästan ut som kabeln måste dras i framkant och sen ovanför SSDerna och då gäller det att kabeln är lång nog för det.

Går det förresten att montera en SDD i botten, eller finns det bara skruvhål som passar för en HD där?

Permalänk

Om man nu är som jag och gärna utnyttjar 1 HDD för lagring, ger montering av av denna hårddisk i chassigolvet mer yta för nätaggrigat (om man tar bort buren) eller är det bara mer yta för kablarna? Vill ju gärna inte låsa mig även om jag tror att 650W nätaggrigat kommer räcka till i stort sätt alla byggen i detta chassi.

Såg att de tänkt på gummibussningar även för golvmontering vilket gillas starkt!

EDIT: Såg att det fick plats precis med ett 180mm nätagg på grund av upphöjningen vid hdd-buren. Antar därför att det inte skulle göra någon skillnad om man monterar en hdd i golvet. Kablarna kommer ju gå över hdd:n men den kommer dock ligga jäkligt tight med nätagget.

Permalänk
Inaktiv

Tycker sweclockers svek på Fractal Define S
.. Fotnot

Permalänk
Medlem

@JonasT: Grymt nu blir det en utmaning att trycka in ett Corsair HX1000i, 1000W PSU 18cm djupt
Alternativet var denna låda: Corsair Carbide Quiet 400Q Midi Tower.

Angående kylning. Hade tänkt mig att köra denna Corsair Hydro Series H115i CPU 280mm Kylare. Nu såg jag att ljudet gick upp till 40db. Är ju en djungel när det gäller vatten CPU kylar. Någon som vet någon tyst o bra? Den ska ju så klart få plats i lådan. Angående plats i lådan, vad är bästa platsen? Toppen eller fronten? I toppen minskar ljuddämpningen, i front får men ett utblås(vilket borde ge ljud) där man vill ha ett insug. Baktill kan jag inte ha den då jag tänkte köpa ett grafikkort med vattenkylning MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk X.

Intel Core i7-6850K eller Intel Core i7-6700K Skylake. Vad är bäst om man bortser från pengafrågan?

Permalänk

Kul med nya chassirecensioner från Jonas, alltid uppskattade! Dock har jag lite kommentarer gällande inspelningen. Tycker att ljussättningen är lite störande, såväl som skuggorna mot väggen bakom dig samtidigt som skuggorna inne i chassit gör att det svårare att se insidan. Sen uppskattar jag när ni förr klippte videon istället som det är nu att Jonas ska släppa ner sidoplåtar osv på golvet vilket skapar ett störande ljud. Antar att detta kommer fixas till när rummet och setupen är färdigriggad
Keep them coming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Ser bra ut, men önskar de skulle komma en vit variant med fönster

En vit variant utan fönster och mina döttrar får överta min R5!

Hade ett vitt R4 och föredrar verkligen vita chassin.

C

Permalänk
Medlem

Om de gör en C-version av Nano med ett djup under 30 cm så kan vi snacka.

Skrivet av rektor:

Har Define C en sån där jobbig lysdiod?
Mitt R4 har en stark blå ljusdiod som lyser upp hela rummet.

Skarp blå LED borde det vara skamstocken för nu 2016...
Jag har sett att det ska vara en vanlig tvåpinnars LED så det ska kunna gå att modda mha en vanlig lödkolv. Och om man kollar runt så verkar det vara en del som har gjort just det.

Men bättre tycker jag vore om Fractal Design bytte ut den mot en RGB-lysdiod. De skulle kunna sätta en enkel kodad strömställare på insidan för att välja färg. En enkel 3+1-ställare borde räcka för blå, grön, cyan, röd, lila, gul, vit och av. Behövs fler färger?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Sen uppskattar jag när ni förr klippte videon istället som det är nu att Jonas ska släppa ner sidoplåtar osv på golvet vilket skapar ett störande ljud.

Alla är vi olika: jag uppskattar att se tex hur bökigt det är att slita loss frontpanelen och tex se och höra hur sidoplåten beter sig när den hanteras. Det blir lite mer personligt när allt sker i kameran också, så länge det inte hinner bli tråkigt.

Irriterande dock att det inte går att pausa i videospelaren på sidan utan att den skymmer bilden med reklam eller vad det nu var.
Jag skulle vilja se mer av hur sidopanelen ser ut på insidan med ventilation tex, men den visslar förbi väldigt snabbt på skärmen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Här får jag själv korrigera mitt föregående inlägg:

Skrivet av Olle P:

* ATX-standarden säger att nätaggregatet av storlek ATX Large får ha en längd på 140mm 160mm. (Och en bredd på 150mm.)
* Nätaggregat längre än 140mm 160mm ska ha anmärkning för att de inte följer standarden.
* Define C är väldigt förlåtande som tillåter nätaggregat upp till 25% 9,4% längre än standard!

Permalänk
Medlem

Kanske är jag petig men jag tycker det är ett väldigt dåligt designbeslut att endast ha två usb-uttag vid fronten för många av oss som har datorlådan under skrivbordet vid fötterna eller dylikt.

I teorin så är det naturligtvis så att alla usb enheter som ska vara permanent inkopplade till datorn som usb,tangentbord,webcam,skrivare,mus osv. kan kopplas in där bak och temporära enheter som usb-sticka/extern hd och mobiltelefon kopplas in vid fronten. Då räcker det med två uttag i fronten.

I realiteten har de permanenta enheterna sällan tillräckligt lång sladd för att nå baksidan utan problem så då blir det att en eller två av dessa måste kopplas in i fronten och då har du dåligt med uttag för dina temporära enheter om du bara har två stycken uttag.

Detta kan lösas med olika usb hubbar osv. men det är otympligt och en onödig extrakostnad. För ett så dyrt chassi är det inte acceptabelt med endast två st usb utgångar i fronten imo. r4:an hade 2 st 2.0 och 2 st 3.0 i fronten, det var bättre design.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Chassit såg riktigt intressant ut. Plats för 4 extrafläktar att sätta på grafikkortets PWM hubb skulle fungera galant, fast med taket utbytt till dammfiltret som följer med. Det skulle få datorn tyst under normal användning, samt bra ventilerat under gaming. Fractal Design Edison M 750W verkar kunna få plats utan problem med.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

Ser ju helt OK ut, verkar vettigt

Permalänk

Enda missen är att den borde haft 140mm fläktar både fram och bak.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant chassi. Tänkte mest skriva att nu finns ju EVGA Supernova G3 som endast är 150mm djupt att tillgå.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bsk!:

Kanske är jag petig men jag tycker det är ett väldigt dåligt designbeslut att endast ha två usb-uttag vid fronten för många av oss som har datorlådan under skrivbordet vid fötterna eller dylikt.

I teorin så är det naturligtvis så att alla usb enheter som ska vara permanent inkopplade till datorn som usb,tangentbord,webcam,skrivare,mus osv. kan kopplas in där bak och temporära enheter som usb-sticka/extern hd och mobiltelefon kopplas in vid fronten. Då räcker det med två uttag i fronten.

I realiteten har de permanenta enheterna sällan tillräckligt lång sladd för att nå baksidan utan problem så då blir det att en eller två av dessa måste kopplas in i fronten och då har du dåligt med uttag för dina temporära enheter om du bara har två stycken uttag.

Detta kan lösas med olika usb hubbar osv. men det är otympligt och en onödig extrakostnad. För ett så dyrt chassi är det inte acceptabelt med endast två st usb utgångar i fronten imo. r4:an hade 2 st 2.0 och 2 st 3.0 i fronten, det var bättre design.

Vad är det för enheter du har som inte når runt till baksidan? Är genuint nyfiken. Jag har tangentbord, mus, hörlurar och skrivare (som står längst bort på motsatt sida bordet) inkopplade bak på datorn som står på golvet bredvid skrivbordet. De allra flesta enheter kommer ju i alla fall med ett par meter sladd. Eller har du ett jäkligt stort skrivbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

På Fractal Defines hemsida för Define C, så står det:
"Front: 3 – 120/140 mm fans (includes 1 Fractal Design Dynamic X2 GP12 fan)".

Enligt recensionen så kan man bara ha 2x 140mm fläktar i fronten, vad är rätt?

Permalänk
Medlem

Får hem define C (window) nu till veckan som jag tänkte få i:
Maximus Hero VIII
i5 6600k
Nuctua nh-d15
Gtx1070 Strix
G2 650w
Lite diskar osv ... återkommer med resultat :0)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jcal:

På Fractal Defines hemsida för Define C, så står det:
"Front: 3 – 120/140 mm fans (includes 1 Fractal Design Dynamic X2 GP12 fan)".

Enligt recensionen så kan man bara ha 2x 140mm fläktar i fronten, vad är rätt?

Du ska kunna ha 3 om du tar bort plåten över hdd korgen å flyttar tillbaka korgen mot psun å låter den 3e fläkten gå ner till hälften i "lådan"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågor:

1, Kommer det att släppas en version i vitt?
2, Får man plats med en Kraken X61 i fronten om man avlägsnar vaggorna i botten?

Någon som vet?

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tycker det är mycket svårt att läsa såväl DVD som Blue-Ray utan spelare. Använder den också vid installation av äldre spel, där en del även kräver att skivan sitter i för att kunna starta programmet.

De flesta äldre spel har crack som gör att du slipper skivan. Använde de själv med gott samvete då jag spelade äldre spel.
Förstår dock att inte alla tycker det är en bra lösning med crack, däremot törs jag påstå att fler än nio av tio användare idag inte bryr sig nämnvärt ifall plats för DVD-spelaren försvinner. Jag är en av dom, har använt sambons externa DVD-spelare kanske 2-3 gånger på lika många år.

Skrivet av rektor:

Har Define C en sån där jobbig lysdiod?
Mitt R4 har en stark blå ljusdiod som lyser upp hela rummet.

Själv slaktade jag en gammal strumpbyxa från sambon och satte för dioden på mitt Design S, blev alldeles lagom starkt :). Håller helt klart med om Fractals dioder lyser alldeles för starkt (precis som väldigt många andra tillverkare). Dioderna ska indikera att datorn är igång, inte lysa upp mitt rum.

Skrivet av Adrenochrome:

Hur brukar Fractals chassin vara i ljuddämpningen?

Jag är mycket nöjd med ljuddämpningen på mitt Design S. Sen är min uppfattning när jag googlade runt för något år sedan att Fractal är relativt känt för sin tysthet.

Skrivet av Roger W:

Alla är vi olika: jag uppskattar att se tex hur bökigt det är att slita loss frontpanelen och tex se och höra hur sidoplåten beter sig när den hanteras. Det blir lite mer personligt när allt sker i kameran också, så länge det inte hinner bli tråkigt.

Håller med. Man kanske inte behöver se det fem gånger i samma video men det är helt klart intressant att i alla fall se en gång. Hur enkelt det är att skruva isär chassit är enligt mig ganska viktigt i en chassirecension.

Skrivet av Xyborg:

Vad är det för enheter du har som inte når runt till baksidan? Är genuint nyfiken. Jag har tangentbord, mus, hörlurar och skrivare (som står längst bort på motsatt sida bordet) inkopplade bak på datorn som står på golvet bredvid skrivbordet. De allra flesta enheter kommer ju i alla fall med ett par meter sladd. Eller har du ett jäkligt stort skrivbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är visserligen inte personen du frågade men jag är av samma uppfattning, att det är lite snålt med bara två USB-portar.
Visserligen är det sällan ett problem, men när det väl är det så känns det fånigt eftersom det hade varit så enkelt att lösa.

Jag har alltid en bluetoothadapter inkopplad i ena porten, om jag sätter den bakom chassit så får jag en märkbar ökning i latency när jag använder min PS4-kontroll. Ska väl erkänna att jag visserligen misstänker att min bluetoothadapter inte är den bästa, alternativt att PS-kontrollerna är lite väl känsliga.
I den andra USB-porten skulle jag egentligen ha mottagaren till musen, turligt nog har mitt tangentbord en USB-ingång som jag kan använda istället. Och det är samma sak där, sätter jag den bak på datorn får jag en högra latency. Jag fick med en förlängningssladd som jag skulle kunna använda men då har jag helt plötsligt extra kablar att bråka med, det var inte därför jag valde en trådlös mus.

Nu när jag inte har musen inkopplad där så använder jag porten istället primärt till att ladda div. enheter, t.ex. min mobil. Jag har även precis köpt en ratt som jag tror kommer vara inkopplad i fronten för att enkelt kunna ställa undan.

Så... det är ingen större panik med bara två portar för min del men jag hade helt klart önskat åtminstone tre portar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Fast lite skillnad spelar det allt . Ett brons agg på 650W levererar 650W ström ut till dina komponenter ur aggregatet. Det gör även ett platina agg. Skillnaden ligger i att bronsagget då drar ca 810W från ditt vägguttag (80% verkningsgrad) medan det med platina cert drar ca 715W från väggen (90% verkningsgrad). De där extra 95W blir till spillvärme i bronsagget. Så även om den blåser ut den varma luften så hamnar det iaf i rummet du sitter. Skönt att slippa det med

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker anta att vi utgår från optimalt vald nätaggregat så att belastning ligger på 50% vid load i det svenska elnätet:
80 Plus Nätagg har då 85% verkningsgrad vid load
80 Plus BRONZE har då 88% verkningsgrad
80 Plus Silver har då 90% verkningsgrad
80 Plus Platinum har då 94% verkningsgrad
80 Plus Titanium har då 96% verkningsgrad
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Skrivet av jOnÄTÄn:

Klart det spelar roll om du är ute efter så lite oljud som möjligt av ditt nätaggregat.
Men det viktigaste är att det är en bra fläkt. Sen är det ju förhoppningsvis bättre komponenter i övrigt på platina.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem kör ens med den medföljande nätaggregatsfläkten? :S
Originalfläktar är till för att bytas./r3mpuh

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av r3mpuh:

Jag tänker anta att vi utgår från optimalt vald nätaggregat så att belastning ligger på 50% vid load i det svenska elnätet:
80 Plus Nätagg har då 85% verkningsgrad vid load
80 Plus BRONZE har då 88% verkningsgrad
80 Plus Silver har då 90% verkningsgrad
80 Plus Platinum har då 94% verkningsgrad
80 Plus Titanium har då 96% verkningsgrad
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Vem kör ens med den medföljande nätaggregatsfläkten? :S
Originalfläktar är till för att bytas./r3mpuh

Jag skulle nog säga att de allra flesta kör med nätaggregatets originalfläkt. Väldigt få människor öppnar sina nätaggregat och går miste om garantin för att byta en fläkt. Självklart finns de dem som gör det, men jag tror de flesta finner det över sin nivå - till och med här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vem kör ens med den medföljande nätaggregatsfläkten? :S
Originalfläktar är till för att bytas./r3mpuh

Låter idiotiskt att bryta en garanti på 10 år för att byta fläkt. Låter fläkten illa får du nytt på garanti.
Och jag tror nog minst 90-99% kör med original fläkt i sina nätaggregat. Och går fläkten sönder efter garanti tiden är det dags att skrota aggregatet PGA ålder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Någon som vet hur lång kabeln till EVGA SuperNOVA G2 650W är?
Ett omdöme på prisjakt klagade på att den var kort och jag vet då inte riktigt hur det skulle fungera i chassit, om videon här påpekar brister gällande nätaggregatskabelns längd.

Jag har den kombon och finns kabel så det blir över :0)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått bekräftat att det går in 3st 120 mm fläktar i fronten på mATX modellen, Define C Mini?

Flera ställen nämner att det borde gå och det ser helt klart möjligt ut men det går ju lura sig på bilder med.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Om någon går i tankar om ett nytt Define C men har ett G2 750 och vill ha ett visuellt hum om hur mycket utrymme det blir med hdd buren kvar i fronten.

http://imgur.com/a/npj0l

Permalänk

Bra recension!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som irriterar mig på hur bökigt det är att rengöra dammfiltret i fronten. Man behöver ju riva sidan på chassit och sedan montera ner hela fronten. Om man som jag har katt så behöver detta filter rengöras minst en gång i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ok så här år 2019 finns det något vettigare chassi för den som prioriterar tystnad och behöver minst 2st mekaniska diskar?

Permalänk

Prioritera ett ljuddämpat chassi. Använd max 3 st. chassifläktar; 2 st. 140mm fläktar IN och 1 st. UT. Det räcker. Använd helst SSD för tystnadens skull. Skadar ju inte det minsta heller att dem är snabbare också jämfört med mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU