Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att beställa en sak från USA, men oroar mig för just Postnords hantering. Vilka alternativ finns det? Har fått vänta bla på en kabel ca 2 månader efter att den ankommit till Sverige och varit betalad. Det är ju liksom inte värt besväret med Postnord längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag har beställt ett gäng keycaps från pimpmykeyboard.com, de skickades från USA den 30/4 och anlände till Sverige den 8/5. Där har det stannat och fastnat i tullklarerings-limbo (har inte ens fått någon info om eventuell betalning). Det tar alltså 8 dagar att skicka paketet över atlanten, men mer än tre veckor att skicka inom Sverige.

Visa signatur

i9 9900k @ 4.9GHz | ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC | Corsair Hydro H100i RGB Platinum | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB @ 3200Mhz | Corsair RM850x 850W v2 White Series | Fractal Design Meshify C | Samsung NVMe 970 EVO Plus 500GB | Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Black 1TB 7200rpm |

Acer XB271HU | Vortex Pok3r RGB Cherry MX Nature White | Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av radikalrädisa:

Jag har beställt ett gäng keycaps från pimpmykeyboard.com, de skickades från USA den 30/4 och anlände till Sverige den 8/5. Där har det stannat och fastnat i tullklarerings-limbo (har inte ens fått någon info om eventuell betalning). Det tar alltså 8 dagar att skicka paketet över atlanten, men mer än tre veckor att skicka inom Sverige.

när det väl lämnar tullen brukar de inte ta mer än ett par dagar om inte paketen kommer bort. men tullhanteringen tar upp till 30 dagar på sig har jag för mig de skriver på hemsidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har beställt lite grejer från USA och min fundering är följande:
När tullen tagit emot varorna och givit den ett försändelse-ID, är det detta försändelse-ID som man sedan kan spåra försändelsen med?

Har provat att spåra paketet genom PostNord med detta ID men får bara Ogiltigt kollinr.

Någon som vet?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Har ett spårbart brev med en nyckel i som en polare skickade från Spanien till mig efter att den glömts kvar.

Registrerades ankommen till Sverige via PostNord 04-25 och har fortfarande inte fått brevet. Antar att det bara är och glömma det nu. Så jävla trött på PostNord nu, har haft 2-3 vanliga brev som aldrig kommit fram, både inrikes och utrikes, under en kort period. Helt otroligt. Förstår inte hur det är tillåtet att denna verksamhet drivs på detta sätt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på ett paket som ankom till Arlanda den 20 maj. Ringt och försökt få ett svar hur lång tid det kan tänkas ta men allt jag får är ett nonchalant "vi vet inte". Otroligt frusterande då jag behöver varan inom kort.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Ett tips kring det här med att betala avgift;
Vänade alltid på "hotbrev/sms" innan, men såg i appen att ett paket jag väntade på var "stoppat i tullen", så provade på chans att följa instruktionerna som brukar vara i brev/sms.
Gick till moms.postnord.se, skrev in postnummer och spårningsnummer, och vips "betala xxx för att vi ska skicka ditt paket".
Låg två dagar hos tullen och fick det efter två dagar till

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag beställde ett paket från USA som skickades med DHL. Beställningen gjordes den 20 maj. Paketet kom till Sverige den 1 juni, varefter det inte gick att spåra länge. Den 12 juni fick jag ett brev på posten angående betalning av tull+avgift, som jag betalade direkt. Nu är jag ovetandes igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Jag beställde ett paket från USA som skickades med DHL. Beställningen gjordes den 20 maj. Paketet kom till Sverige den 1 juni, varefter det inte gick att spåra länge. Den 12 juni fick jag ett brev på posten angående betalning av tull+avgift, som jag betalade direkt. Nu är jag ovetandes igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att skriva in det "id-nummer" paketet hade, när du betalade tullen, i PostNords app

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Prova att skriva in det "id-nummer" paketet hade, när du betalade tullen, i PostNords app

Står såhär på betalningssidan:
"Tack för din betalning!
Efter godkännande av Tullverket kommer PostNord att leverera din försändelse hem till dig eller till ditt utlämningsställe"

Lägger jag till ID i appen så finns inte paketet registrerat ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Ett tips kring det här med att betala avgift;
Vänade alltid på "hotbrev/sms" innan, men såg i appen att ett paket jag väntade på var "stoppat i tullen", så provade på chans att följa instruktionerna som brukar vara i brev/sms.
Gick till moms.postnord.se, skrev in postnummer och spårningsnummer, och vips "betala xxx för att vi ska skicka ditt paket".
Låg två dagar hos tullen och fick det efter två dagar till

Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag beställde delar för någon vecka sedan från USA, gick ganska snabbt då tyckte jag, man behöver dock följa försändelsen med det Amerikanska numret först, svenskt nummer går endast efter det passerat tullverket vad det verkar.

När jag skickade efter en grej från Kina så fick jag ett SMS med en länk om postens avgift samt 7:- i moms.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av BasseBaba:

Samma här. Brukar även ta någon bvecka mellan att det först scannas i Sverige tills man får notis om betalning. Är omöjligt för mig att förstå hur det kan ta 3 veckor för Postnord, framfärallt när det går från ett lager ute i ingenstans på Kinas landsbygd -> Sverige på runt 6-8 dagar....

Kineserna är duktiga o har bra logistik.
PostMord däremot....ja....känns som en kommunal verksamhet där de tar det med ro.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Måste säga att min senaste erfarenhet av postnord import (från Kina) varit positiv. Betalade så fort jag fick SMS, och paketet gick att hämta 2 arbetsdagar senare. Dock ankom paketet till Arlanda, och inte Malmö.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde en CD från Japan, skickades därifrån 14e och fick SMS om förtullning igår, den 18e, med bild och allt. Gick ju snabbare än jag trott.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Första gången sedan nya reglerna som jag beställt en vara från utanför EU. PostNord är verkligen så inkompetenta som folk säger. Har väntat 3 veckor nu på en betalningssedel sen vara kom till Sverige. Blir inte förvånad om det tar ytterligare 2 veckor innan de skickar skiten efter jag betalat...

Skickades från m.sweclockers.com

man ska inte vänta, bättre om man går in på moms.postnord.se o betalar direkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Väntar ivrigt på ett paket som ankom till Arlanda den 20 maj. Ringt och försökt få ett svar hur lång tid det kan tänkas ta men allt jag får är ett nonchalant "vi vet inte". Otroligt frusterande då jag behöver varan inom kort.

Har du hört något om ditt paket ännu? Mitt är på Arlanda sedan 10:e juni och känns inte bra om du väntat över en månad.

Permalänk

Om jag köper en vara för 800$ från USA, momsen blir då typ 200$ antar jag, är det några andra avgifter som tillkommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ziltharon:

Om jag köper en vara för 800$ från USA, momsen blir då typ 200$ antar jag, är det några andra avgifter som tillkommer?

Skickades från m.sweclockers.com

75kr hanteringsavgift. Dock så beställde jag ett tangentbord från Massdrop som levererades för en vecka sen från Kina , men betalade bara 170kr totalt för importmoms och hanteringsavgift för totalt deklarerat värde på 180$. Så idk.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChineseBoy:

75kr hanteringsavgift. Dock så beställde jag ett tangentbord från Massdrop som levererades för en vecka sen från Kina , men betalade bara 170kr totalt för importmoms och hanteringsavgift för totalt deklarerat värde på 180$. Så idk.

När jag beställde grejer från Japan för något år sedan gick det genom en liknande procedur, jag åkte också på tullavgiften, men inget mer hände, vet ej om momsen var inbakad eller ej (värdet var ca 1000:- med frakt), men på mitt senaste kinapaket (värt ca 25$ med frakt från Kina) så redovisades moms på ca 7:- separat, sedan hanteringsavgiften på den fasta summan, blev jag har för mig 85:- eller någonting sådant totalt, fick då en inbetalnings avi till telefonen där man skulle gå vidare till och signera betalningen (i mitt fall digitalt, men tror man kan välja) innan den kunde gå vidare, (adressen dit avin skulle betalas verkade stämma när jag kollade upp den).
Sedan fick jag ett svenskt trackingnummer. (sedan har jag inte hört mer men det beror kanske på att det är helg och midsommar nu...).

Edit, tullen var väl hyfsat snabb, ibland går det blixtsnabbt, som med min USA försändelse, dock kan land/sjöburen frakt från Kina ta flera veckor, för mig tog det typ en månad, vilket ändock får betraktas som hyfsat snabbt för landfrakt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Har du hört något om ditt paket ännu? Mitt är på Arlanda sedan 10:e juni och känns inte bra om du väntat över en månad.

Med tanke på att det i en del fall går riktigt fort och i en del fall går väldigt långsamt är det hela lite suspekt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

10/6 får jag sms om att betala 75kr för ett litet paket från banggood. Betalade direkt och nu idag 15 dagar senare har paketet fortfarande inte kommit. Kan dom inte lägga ner postnord snart.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

@ante_ante: Går det fortare då?

Permalänk

@Hubertus:

Nä självklart inte, men tröttsamt att det alltid ska ta sån tid. Dom är ju jävligt snabba på att skicka räkning, tänk om paketet kunde komma lika snabbt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Avstängd

Mitt senaste har inte heller kommit, var in på postkontoret idag (då jag ändå skulle fråga om en annan sak), var tydligen inte den enda därinne som ställde dendär frågan om varför paket från kina aldrig dyker upp, det verkar som något pappersmaskineri sitter och maler på länge efter att man betalat in, tydligen får de inte köra ut det förän det är klart vad jag fattade.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@altair4: Jag ringde PostNord tidigare i veckan och personen berättade att paketet scannats för två dagar sedan och att deklerationen bör vara klar nästa vecka. Han berättade även att jag bör ha paketet i handen inom två veckor men kan dröja längre. Om jag inte fått någon uppdatering i postnord historik i slutet av nästa vecka skulle jag kontakta kundtjänsten igen för att få en uppdatering. Sorgligt att det ska ta en och en halv månad för att deklarera ett paket. Just nu hoppas jag bara på att få det innan den 30:e juli för varan är mitt tält som jag måste ha för att kunna genomföra min vandring i Sarek.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe134:

@altair4: Jag ringde PostNord tidigare i veckan och personen berättade att paketet scannats för två dagar sedan och att deklerationen bör vara klar nästa vecka. Han berättade även att jag bör ha paketet i handen inom två veckor men kan dröja längre. Om jag inte fått någon uppdatering i postnord historik i slutet av nästa vecka skulle jag kontakta kundtjänsten igen för att få en uppdatering. Sorgligt att det ska ta en och en halv månad för att deklarera ett paket. Just nu hoppas jag bara på att få det innan den 30:e juli för varan är mitt tält som jag måste ha för att kunna genomföra min vandring i Sarek.

Är det från Kina, eller från USA?

Mitt USA paket tog, med flygfrakt ca 2 veckor.

Kinapaketen kan dröja ohyggligt länge däremot som sagt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Började prenumerera på TokyoTreat boxes, betalat för 3st hittils och fått hem 1.

Tar typ 2-3 dagar från Japan/Kina till Sverige och sedan 2 månader i Sverige... Betalade Tull och Momsen och de för typ 2 veckor sedan nu, för den senaste boxen... Box 2 betalades för flera flera veckor sedan... Postnord kan ju gå och d*.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Började prenumerera på TokyoTreat boxes, betalat för 3st hittils och fått hem 1.

Tar typ 2-3 dagar från Japan/Kina till Sverige och sedan 2 månader i Sverige... Betalade Tull och Momsen och de för typ 2 veckor sedan nu, för den senaste boxen... Box 2 betalades för flera flera veckor sedan... Postnord kan ju gå och d*.

Jag hade ett hyfsat liknande scenario för ett tag sedan och ringde PostNord och frågade hur lång tid man kan förvänta sig att det kan ta att få paketet från dess att man har betalat tull och moms. Han jag pratade med var först väldigt ovillig med att ge några siffror så jag frågade något i stil med "men ungefär hur lång tid kan det ta om man har otur? en månad? ett halvår? ett år?". Hans svar blev "njae, ett år ska du nog inte behöva vänta, men mer än så kan jag tyvärr inte säga".

Jag tolkade det som att om man har otur så behöver man vänta mellan ett halvår och ett år. För mitt paket tror jag att jag behövde vänta närmare två månader från att jag hade betalat momsen och tullen till att det levererades.

Precis som många andra här på forumet har jag tyvärr inte längre något förtroende alls för dem.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Från USA.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019