Permalänk
Medlem

Fråga ang i9900k och hur den jobbar

Kör core temp testar intel burn test...
Efter några svänger ligger tempen på starx under 80c men cpu trottlar under test mellan 4.00ghx-4.7ghz...
Jobbar den så eller trttlar den ned pga av värme?

Inget klockat sitter en Corsair H75 v2 vattenkylare på

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen kunna så mycket mer ingående kan jag säga direkt att på 80c ska den inte throttla eftersom Tj Max är 100c på 9900k.

Hoppas du däremot hittar felet om det stämmer som du beskriver det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silenz:

Kör core temp testar intel burn test...
Efter några svänger ligger tempen på starx under 80c men cpu trottlar under test mellan 4.00ghx-4.7ghz...
Jobbar den så eller trttlar den ned pga av värme?

Inget klockat sitter en Corsair H75 v2 vattenkylare på

Tdp.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

vad menar med TDP?
Är detta normalt då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silenz:

Kör core temp testar intel burn test...
Efter några svänger ligger tempen på starx under 80c men cpu trottlar under test mellan 4.00ghx-4.7ghz...
Jobbar den så eller trttlar den ned pga av värme?

Inget klockat sitter en Corsair H75 v2 vattenkylare på

Kan väl bero på vad moderkortet har för möjlighet att mata ström till processorn.

Permalänk
Medlem

@Silenz:

Vad för moderkort har du?

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

@Silenz:

Vad för moderkort har du?

Asus rog z390 f gaming

Permalänk
Medlem

@Silenz:

Då är dina resultat helt normala. Alla Asus-moderkort i z390-serien klockar automatiskt ner 9900k vid stock-inställningar efter en stunds arbete vid hög belastning - hjälper till att hålla kortens undermåliga VRM kring acceptabla temperaturer. Går att låsa upp i bios men gäller att hålla koll på vrm-temperaturer om du har dåligt ventilerat chassi eller överklockar.

Finns säkert någon här som har bra koll på asus bios och kan hjälpa till.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk

Min lägger sig på 4.7 i typ 5 sek sen dippar ner till 3.9. Nu har jag clockat alla till 4.5 och det verkar vara max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
Varför blir 4.5 Ghz max? Min 9900k kör 4.7 all-core i stock-inställningar utan problem (Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi).

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk

Min går som sagt bara upp till 4.7 i någon sekund sen dippar ner till 3.9 då har jag fått ändra saker i bios. Skulle vara kul att veta om fler har samma problem. Kör jag default är boosten avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pzaren:

@Silenz:

Då är dina resultat helt normala. Alla Asus-moderkort i z390-serien klockar automatiskt ner 9900k vid stock-inställningar efter en stunds arbete vid hög belastning - hjälper till att hålla kortens undermåliga VRM kring acceptabla temperaturer. Går att låsa upp i bios men gäller att hålla koll på vrm-temperaturer om du har dåligt ventilerat chassi eller överklockar.

Finns säkert någon här som har bra koll på asus bios och kan hjälpa till.

Har inget med Asus VRM att göra. När cpu:n går över 95w så klockar cpu:n ner sig för att hålla tdp:n.

Asus rog z390 har inte bäst VRM på marknaden men den duger.
https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_strix_z390_e_g...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm:

Snarare typ sämst VRM på marknaden, om man jämför med andra moderkort i samma priskategori. Känner inte till exakt hur guru3d testar men hardware unboxed (som gjorde ett riktigt djupdyk i Z390-korten) uppmätte 84 grader på VRM'ens yta hos Maximus Hero, vilket motsvarar uppåt 100 grader på insidan. Detta var vid vanlig blender-belastning på en open air test bed, dvs långt ifrån värsta tänkbara förhållande. Kör man tung belastning under längre tid i ett dåligt ventilerat chassi bör man nog absolut hålla koll på vrm-temperaturerna.

Du har säkert rätt i tdp-limit som anledning, men tycker ändå det är något suspekt att det endast var asus (med sina kassa vrm) som verkade ha den typen av begränsning vid stock-inställningar.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk

@pzaren: Vore intressant att veta hur länge han körde dom testerna, jag har ett Hero MB, körde nyss några vändor Cinebench R20 och en stund Prime95 Small FFT och jag kom inte över 44c på VRM

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Jag har precis kört Smal FTT i 8h. Max 47 på VRM. Du kör jag vatten, alltså ingen cpu fläkt som kyler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Identisk moderkort med samma processor...

och jag kan lätt och ledigt låsa alla kärnor på 5GHz. Nu vet jag att många har inga problem att komma över 5GHz med dessa CPU:er men jag ger inte mycket för ASUS Z390-F Gaming. Mitt moderkort är dessutom iväg på reparation eller om det byts ut så jag kan inte lägga upp bilder på setupen. MEEN ska försöka plocka från minnet.
ASUS Multicore Enhancement: DISABLED
SVID Behavior: Best Case Scenario ELLER Intel Failsafe. Själv har jag kört på Intel Failsafe sista tiden.
Jag vet inte då det är VÄLDIGT olika vad olika processorer klarar så AVX Instruction...bla..bla Ratio nånting kan du behöva sätta på allt från 1-4 om din dator inte är stabil vid AVX belastning. Även om min är stabil på 5GHz har NOLL i prestandalyft av de 100MHz plus som jag får om jag inte sätter AVX Ratio offset på minus 1. Vilket i praktiken då innebär att i allt utan AVX belastning som ligger på 4900MHz så ligger CPU:en på 5000MHz.
PER CORE nånting: Där man kan välja SYNC ALL CORES. Sedan sätter du alla Cores på den multipliceringen du siktar på som i mitt fall är 50x
CPU SVID SUPPORT: Lämna på auto
DIGI+ VRM: Här har jag satt LLC (Load Line Calibration på 5) Nu vet jag inte om alla F mb i samma produktserie är sådana men på mitt om jag sätter LLC över 5 så höjer det min CPU voltage även utan någon LOAD, så LLC 5 är stabilt för mig. Här ska även CURRENT CAPABILTY höjas till MAX 170%. Sen kan du backa tillbaka.
INTERNAL CPU POWER MANAGEMENT: LONG DURATION PACKAGE POWER LIMIT fyll i 99999999 och tryck enter så får du maxvärdet som ska vara.
PACKAGE POWER TIME WINDOW: samma som ovan 999999 enter.
SMALL eller SHORT DURATION PACKAGE POWER LIMIT: samma som ovan 999999 enter för maxvärde.
TVB VOLTAGE OPTIMIZATION: DISABLED. Back tillbaka igen.
CPU/Core Cache Power eller Current Limit: 9999999 enter för max värde.
Stäng av Adaptive BCLK Voltage den är precis ovanför CPU/CORE Voltage.
CPU/CORE Voltage har jag satt på adaptive. Själva volttalet på min har jag satte på 1.335. Men det är ju som sagt väldigt olika vad din processor skulle ligga stabilt på. Men ju lägre volttal som den går stabilt på desto bättre så klart.
OCH när allt funkar bra med processorn så ökade jag CPU CACHE RATIO till 46x och sekventiellt även en höjning av CPU System Agent Voltage till vad som rekommenderas i rutan längst nere till höger i BIOS. Jo och allt detta är i Advanced Bios mode.
Och jag ska kanske tillägga att innan jag gjorde allt detta hade jag försäkrat mig att min XMP profil och min valda hastighet för RAMminnet var stabil.

Nu har jag säkert missat något men ovan parametrar är de mest centrala bitarna i min setup. Dessväre har jag inte kört nåt vidare med spread spectrum setup utan nästan uteslutande fixed clock rate alltså låst MHz. Och det är inte något som tilltalar alla utan många vill ha lägre hastigheter av olika anledningar.

Med ovan inställning ligger tempen på 30-40 utan belastning och mellan 60-70c i OCCT, AIDA Stabilitetstest AVX 80c nån liten top över 80c ibland, Cinebench R20 80c plus minus nån grad. Men om jag pressar min setup till max med detta moderkort ELLER om jag lämnar alla inställningar på auto så är 95c i olika stresstester är absolut inget konstigt och det är vad jag förstår av allt jag läst och kikat på inget som är ovanligt eller något att oroa sig för. ASUS OC profil ser jag "övervoltning" samma om jag använder alla voltinställningar på ASUS default så "övervoltar" så till vida att många gånger matas det mer volt till CPU:n av den simpla anledning att det innebär en större sannolikhet för stabilitet om tillverkarna levererar deras system med en plusmarginal vad det gäller volt. Det är iaf mitt antagande. Nu är det ju givetvis alltid bättre att ligga lägre i temperatur men Intel har lött IHS:en (Integrated Heat Spreader, interfacet mellan CPU:n och kylningslösningen t.ex. AIO.) av den enkla anledning att denna CPU går varmt.
En till sak värt att nämna är beroende på din kylningslösning som jag i skrivande stund inte minns om du nämnde så kan det vara värt att manuellt ställa in styrschemat för fläktarna om de inte reagerar som önskat. Mina varvade upp helt i onödan vid lite belastning då de algoritmiskt av allt att döma utgår ifrån att systemet är luftkylt där av renderas en direktreaktion på belastning så gott som meningslös. Som i mitt fall har jag satt att fläktarna ska vänta t.ex 25s under belastning innan de drar igång specifikt radiator- och övriga friskluftfläktar direkt kopplade till styrning för CPU:n. Och det finns rätt bra customiseringsmöjligheter i bios för fläktarna utöver det smidiga diagramschema som är fullgott dugligt. Man kan associera olika fläktar med mer än en temperaturkälla för att försäkra en tillfredställande funktion. IOM att jag har en AIO som pumpen alltid går max på så är det en fördröjning som dessutom är beroende på vilket sorts belastning det handlar om som alltså innebär att inte förens det alltså handlar om en mer konstant belastning vill jag ha en reaktion från vissa fläktar för att slippa onödigt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

@robalm:

Snarare typ sämst VRM på marknaden, om man jämför med andra moderkort i samma priskategori. Känner inte till exakt hur guru3d testar men hardware unboxed (som gjorde ett riktigt djupdyk i Z390-korten) uppmätte 84 grader på VRM'ens yta hos Maximus Hero, vilket motsvarar uppåt 100 grader på insidan. Detta var vid vanlig blender-belastning på en open air test bed, dvs långt ifrån värsta tänkbara förhållande. Kör man tung belastning under längre tid i ett dåligt ventilerat chassi bör man nog absolut hålla koll på vrm-temperaturerna.

Du har säkert rätt i tdp-limit som anledning, men tycker ändå det är något suspekt att det endast var asus (med sina kassa vrm) som verkade ha den typen av begränsning vid stock-inställningar.

Tack för infon, är i tankarna på 9900K och jag tog för givet att Asus fortfarande var kvalitet, men nu kollade jag upp det och så var ju inte fallet

Permalänk
Medlem

Jag kör min I9 9900K i 5,1 GHz på ett Asus Rog Strix Z390-F utan problem, inga noterade värmeproblem med VRM eller något annat. CPU toppar 83-84 grader i Cinebench R20 (som belastar rejält, AVX?) och ger omkring 5200 poäng vilket jag bedömer som bra prestanda och OK temperatur.

Så ... nedskrivningarna av Z390-F tycker jag är rejält överdrivna och det bör inte vara något som helst problem att köra en oklockad 9900K. Däremot får jag lägga på en hel del spänning för att köra stabilt i 5,2 Ghz och då blir värmeutveckling av CPU betydligt större och toppar omkring 90 grader vilket är lite över min bekvämlighetsnivå. Men jag tror inte det är MB som är flaskhalsen här utan värmeutvecklingen och kylbehovet.

PS! Mitt bios kör processorn i turboläge "default", och jag konstaterade att den gick i 4,7 / 5,0 GHz direkt när jag startade upp datorn för första gången, inga problem där för mig! DS.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Biosversion? Vad har du ändrat i BIOS för att få 5.1? Jag ligger nu på 1.22/4.5. Ändrar jag till 4.6 så får jag fel i P95. Har prövat ändra spänningen ända upp till 1.29 utan framgång.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Biosversion? Vad har du ändrat i BIOS för att få 5.1? Jag ligger nu på 1.22/4.5. Ändrar jag till 4.6 så får jag fel i P95. Har prövat ändra spänningen ända upp till 1.29 utan framgång.

Jag har inte tillgång till datorn just nu så det blir lite på "volley". Jag har "fuskat" i min klockning och låtit ASUS AI Overclocking göra grovjobbet. Jag har gjort det i UEFI/BIOS , startat upp funktionen, gjort stresstest, omstart, några gånger. När jag hamnat på den nivå jag eftersträvat (5,1 GHz på alla kärnor) har jag låst klockingen genom att välja "stop training" i AI menyn. Vet inte på rak arm vad jag har för BIOS, o, jag minns rätt uppdaterade jag det senast i februari (2019).

https://rog.asus.com/articles/overclocking/how-to-overclock-y...

Därefter har jag gått vidare med minnet, ställde in XMP innan jag startade AI, men eftersom minnet är specat på 2666 MHz har jag gått vidare genom att ändra frekvens och spänning. Har slutligen hamnat på 3100 MHz och 1,35 V som är stabilt. Har inte justerat timings.

Därefter har jag gått vidare och justerat spänningen på CPU och slutligen sänkt den till 1,285V i "adaptive mode" vilket fungerar utmärkt. Ingen AVX offset. Men ... jag kör måttlig stresstest och nöjer mig med 20 minuter i Prime 95, min erfarenhet är att fungerar det 20 minuter där får jag inga problem i min normala användning av datorn.

För övrigt har jag inte petat på inställningarna utan det är de som AI ställt in.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Anledningen till att knotvillage inte kan klocka högre och får fel i prime är väl förmodligen att han kör prime95 med avx och det är extremt påfrestande, kör prime utan avx så kommer du inte ha några problem, det är nog väldigt få som testar med p95avx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Ok. Den borde ju klara mer än 4.5 med AVX. Jag kör alltid 6h i P95. 20 min känns lite osäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: BIOS 0702 (2018-12-21) Vad är det du använder datorn till som motiverar att köra P95 i 6 timmar … måste ju ta evigheters evigheter att klocka datorn?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Kan ju hända att man spelar i typ 1.5 och vissa spel använder ju AVX. Lite av perfektionist. Vill att den ska klara precis alla tester men får väl köra utan AVX. 4.5 verkar ju vara max vad min klarar med AVX. GPUn fuskar jag med då jag sällan spelar mer än 45 min i sträck så den får bara gå en 1h i stress. Dock så har ju kombuster 7 olika test så det tar ju ändå 7h att köra alla. Roligaste är när det blir strul på typ test nummer 6, bara justera och börja om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Är en hög med inställningar i bios som default är väldigt konervativt när det gäller belastning på VRM. Slå av dom eller sätt dom på max beroende på vad det är och din cpu throttlar inte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Ska testa att köra utan AVX för att se om det är boven i dramat. Ska man slå av båda AVX och AVX2? Kör som sagt P95 Custom. Använder RB15/20 AVX?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Verkar vara AVX som satt stopp. Nu har den snurrat 4,5h utan AVX. Vad skiljer AVX2 från AVX. Jag slog av båda två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ska testa att köra utan AVX för att se om det är boven i dramat. Ska man slå av båda AVX och AVX2? Kör som sagt P95 Custom. Använder RB15/20 AVX?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag TROR att RB 15 kör utan AVX men är ganska säker på att RB 20 kör med AVX. Åtminstone får CPU jobba hårt med RB 20, full spänning och snabb värmestegring. Men det går säkert att "Googla".

Cinebench RB 20 är ett bra första snabbtest vid klockning!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |