Permalänk
Medlem

Överföra från dvi till dator

Hej. Köpte en video grabber på jula men tydligen funkar det inte så bra från dvi kameran så nu tänkte jag pröva via Fire wire

Nån som vet om det funkar bättre ? Har tyvärr ingen sån port på min dator, kan ni rekomedera vad jag ska köpa? Kort och kabel, program ?

Tacksam för hjälp

Detta är min dator

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1058776/datorbygge

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsD:

Hej. Köpte en video grabber på jula men tydligen funkar det inte så bra från dvi kameran så nu tänkte jag pröva via Fire wire

Nån som vet om det funkar bättre ? Har tyvärr ingen sån port på min dator, kan ni rekomedera vad jag ska köpa? Kort och kabel, program ?

Tacksam för hjälp

Detta är min dator

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1058776/datorbygge

Är det den här du har köpt:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

I så fall ska du ansluta den till datorn på en vanlig USB-port.
Ser ju även ut som det medföljer en DVI adapter från kameran till grabbern.

fixat länken.
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Är det den här du har köpt:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

I så fall ska du ansluta den till datorn på en vanlig USB-port.
Ser ju även ut som det medföljer en DVI adapter från kameran till grabbern.

Ja der är den där, får det inte alls att funka. Bara ljudet. Du tror inte den är för äldre kamera då ? Typ ansloga video 8. Den jag har är sony mini dvi 🤔

Annars gör jag nog nått fel men vad 17 ska det va då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem

jag antar att du kopplar dvi till datorn för bild, och usb för ljud/eller de analoga kablarna?

i kommentarerna på jula läser jag att om du har windows 10 behöver du göra en manuel ändring, googla?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Jag tror att du menar att du har en DV-kamera, inte en DVI-kamera. Om det inte är så, ber jag om ursäkt - då gäller inte mitt svar.

Förutsatt att det är en DV-kamera du har, så ligger videon redan digital på kamerans lagringsmedel. Du behöver inte digitalisera den, utan kan föra över den utan dataförlust till datorn med en FireWire-kabel.

Den pryl du har skaffat är till för att digitalisera analog video, vilket du i och för sig kan göra även från en DV-kamera... men det är inte något du vill göra, eftersom du i så fall kommer att förlora en massa kvalitet pga digital->analog->digital-konverteringarna.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Ett FireWire-PCIe-kort är det som kommer fungera bäst.

Mer eller mindre valfritt kort du hittar via Prisjakt fungerar. Kolla under Datorer & tillbehör > Datorkomponenter > Kontrollerkort, eller gå direkt till din favoritbutik och kolla vad de erbjuder. Alla vettiga videoredigeringspaket bör fortfarande fungera med FW.

Permalänk

Många gamla SoundBlaster-kort hade också en FW-port. Hittar du något sådant begagnat är det ett ypperligt köp.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar, stämmer att det va en DV-kamera "små band"
Ska leta efter en kort och köpa, är det svårt att montera ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsD:

Tack så mycket för era svar, stämmer att det va en DV-kamera "små band"
Ska leta efter en kort och köpa, är det svårt att montera ?

Nej, det är bara en liten tumskruv (går att köra med Phillipsmejsel också) vid kortplatserna. Se till att köpa en Firewire-kabel också om du saknar en sådan, saknar du kabel så se till att du köper en som passar kameran som brukar kunna ha en annan kontakt än datorn.

+l
Permalänk
Medlem
Skrivet av OsD:

Ska leta efter en kort och köpa, är det svårt att montera ?

Du kan ta en titt på Sweclockers datorbyggarguide där de visar hur man monterar ett grafikkort, samma princip gäller för alla typer av PCIe-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan ta en titt på Sweclockers datorbyggarguide där de visar hur man monterar ett grafikkort, samma princip gäller för alla typer av PCIe-kort.

Tänkte själv att det skulle krångla till det lite att länka den delen PCI-e x1 har ingen plastflärp som lås och många av korten bör inte kräva någon form av extra strömförsörjning, och de som ändå kräver det använder sig av vanlig Molex-kontakt.

Dock en bra guide för de som inte vet hur en dator ser ut invändigt och hur de olika delarna hänger ihop.

Permalänk
Medlem

Tacka så mycket för hjälpen 🙏😎

Verka som de flesta bara har USB. Finns en del men kostar dom ca 800:- ?

Funkar detta ? https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk

Det borde fungera utmärkt. Tråkigt att det ska vara så dyrt att köpa ett nytt FW-kort, bara.

Som alternativ tänker jag så här... jag ser i din signatur att du även har kvar en äldre dator, en Athlon XP. Den har PCI-slottar på moderkortet. FireWire-kort för PCI går att få tag på betydligt billigare begagnat - 50, 100 kr ska inte vara något problem. Jag tänker att du skulle kunna använda din gamla dator för att föra över videon. När du väl har den överförd kan du ju jobba vidare på den på din nya dator istället. Kan i alla fall vara värt att göra ett experiment med, innan du lägger ett halvt tusen på ett PCIe-kort.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Det borde fungera utmärkt. Tråkigt att det ska vara så dyrt att köpa ett nytt FW-kort, bara.

Som alternativ tänker jag så här... jag ser i din signatur att du även har kvar en äldre dator, en Athlon XP. Den har PCI-slottar på moderkortet. FireWire-kort för PCI går att få tag på betydligt billigare begagnat - 50, 100 kr ska inte vara något problem. Jag tänker att du skulle kunna använda din gamla dator för att föra över videon. När du väl har den överförd kan du ju jobba vidare på den på din nya dator istället. Kan i alla fall vara värt att göra ett experiment med, innan du lägger ett halvt tusen på ett PCIe-kort.

Ja den gamlingen mår inte så bra just nu tyvärr. Ja jag tar och beställer detta då , va ju 400:- plus kabel då..
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200