Testpilot: AOC Agon AG272FCX6 – snabb 1080p-skärm med 165 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG272FCX6 – snabb 1080p-skärm med 165 Hz

Testpilot Björn "Deriveh" Höjing ger sig i kast med nästa skärm ifrån AOC. Den här gången är det en kvick 1080p-variant i 165 Hz med en välvd VA-panel och AMD Freesync som spelen ska flyta på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En mycket bra och utförlig recension. Tack.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

1440p är minimum för en 27 tummare. Blir för pixligt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tyckte detta var en väldigt väl skriven artikel för att vara en testpilot!, du hör till toppen utav din skara. Sträck på dig

Blev ganska intresserad utav den här, även om jag sitter på 43" 4K skärm idag (ja skärm, inte tv..) så är 60hz inte kul.. Blir kanske en köp !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

1440p är minimum för en 27 tummare. Blir för pixligt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kombinerat med att 27 tum är för stort för "seriös" gaming enligt mig. Jag tillhör skaran som körde 19" 4:3 väldigt länge, så 24"/25" är i största laget. Och vad ska man annars ha 165 hz till? Känns väldigt lönlöst att gå upp till 27" om man inte ens får en högre upplösning på köpet.

Förstår inte riktigt målgruppen med den här skärmen om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

En mycket bra och utförlig recension. Tack.

Tack! Kul att höra!

Skrivet av Zidious G:

1440p är minimum för en 27 tummare. Blir för pixligt annars.

Personligen så föredrar jag med 1440p, men saknar du hårdvaran för det...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av andreas_dock:

Jag tyckte detta var en väldigt väl skriven artikel för att vara en testpilot!, du hör till toppen utav din skara. Sträck på dig

Blev ganska intresserad utav den här, även om jag sitter på 43" 4K skärm idag (ja skärm, inte tv..) så är 60hz inte kul.. Blir kanske en köp !

Tack! Ja det gör jag verkligen! Alltid roligt när ens arbete uppskattas!

Skrivet av 4.0:

Det kombinerat med att 27 tum är för stort för "seriös" gaming enligt mig. Jag tillhör skaran som körde 19" 4:3 väldigt länge, så 24"/25" är i största laget. Och vad ska man annars ha 165 hz till? Känns väldigt lönlöst att gå upp till 27" om man inte ens får en högre upplösning på köpet.

Förstår inte riktigt målgruppen med den här skärmen om jag ska vara ärlig.

Nu spekulerar jag, men om du inte har råd att köpa en 240hz skärm men försöker jaga fps så saknar du ev hårdvaran också för att köra 1440p. Då är 1080p inte så dumt. Pixligt eller ej, det kan kvitta när du jagar fps. Så tror de har hittat en ganska så stor målgrupp faktiskt. Men det är vad jag tror.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Deriveh: Går det att stänga av LED-belysningen helt och hållet ?
Det framgår inte från artikeln... men för oss som inte gillar julgransbelysning är det bra att veta

"Kontrollen kan även styra LED-belysningen kvickt utan att behöva gå ända in i menyerna, där både ljusstyrkan och färgen går att ställa in. Färgerna går att ändra mellan rött, grönt och blått och det är samma färg som visas statiskt både i underkanten av skärmen och på baksidan."

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av 4.0:

Det kombinerat med att 27 tum är för stort för "seriös" gaming enligt mig. Jag tillhör skaran som körde 19" 4:3 väldigt länge, så 24"/25" är i största laget. Och vad ska man annars ha 165 hz till? Känns väldigt lönlöst att gå upp till 27" om man inte ens får en högre upplösning på köpet.

Förstår inte riktigt målgruppen med den här skärmen om jag ska vara ärlig.

Jag funderar ju på att köpa en, och det är för att jag inte vill sitta så nära skärmen - därför finns storleken / upplösningen skulle jag tippa.

För oss som vill ha något större skärm, men ha den på en hel eller halv extra armlängd från oss.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@Deriveh: Går det att stänga av LED-belysningen helt och hållet ?
Det framgår inte från artikeln... men för oss som inte gillar julgransbelysning är det bra att veta

"Kontrollen kan även styra LED-belysningen kvickt utan att behöva gå ända in i menyerna, där både ljusstyrkan och färgen går att ställa in. Färgerna går att ändra mellan rött, grönt och blått och det är samma färg som visas statiskt både i underkanten av skärmen och på baksidan."

Jodå, det går. Missade att nämna både det och att ljusstyrkan på belysningen går att ändra.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Nu spekulerar jag, men om du inte har råd att köpa en 240hz skärm men försöker jaga fps så saknar du ev hårdvaran också för att köra 1440p. Då är 1080p inte så dumt. Pixligt eller ej, det kan kvitta när du jagar fps. Så tror de har hittat en ganska så stor målgrupp faktiskt. Men det är vad jag tror.

Visst är det så. Men jag tycker att den hamnar i något konstigt mellan-land för gamers. Jag förstår att man kan vilja satsa på riktigt ögongodis och öppnar plånboken därefter, dvs 1440p+ skärm på minst 27" med helst 144hz+ och high end grafikkort. Eller så satsar man mer på det som majoriteten anser vara lättast att gamea på, dvs en 24"/25" 1080p skärm.

Skrivet av andreas_dock:

Jag funderar ju på att köpa en, och det är för att jag inte vill sitta så nära skärmen - därför finns storleken / upplösningen skulle jag tippa.

För oss som vill ha något större skärm, men ha den på en hel eller halv extra armlängd från oss.

Du har en bra poäng. Men behöver du verkligen 165hz då? Känns inte så seriöst ur ett gaming-perspektiv att sitta så pass långt ifrån skärmen och du får fortfarande inget riktigt ögongodis heller.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Sitter sedan 2,5 år med en VA-panel 144Hz vid namn Samsung C27FG70 som jag är nöjd med (väldigt bra färger/svärta). Enda nackdelen är att den i gråa miljöer i spel ibland kan visa små spår av lila eftersläpningar (när man sveper längs en väggkant exempelvis). Oftast märker man inte av det men får ändå mig ibland att fundera på alternativ där ute.

Mitt val till VA-panel jämfört med IPS var att de IPS-paneler jag då testade led av antingen backlight bleed eller gulaktig ton på vit bakgrund (och då testade jag Acer BE270U och Asus MG279Q). Backlight bleed är mycket mindre förekommande för VA-paneler vad jag förstått (vilket märktes med Samsung).

Hur är svärtan och färgerna på denna modell? Samsung kör ju med sin QLED vilket ger lite fördel för sådant. Hur är det med backlight bleed?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Nån mer som ibland reflexmässigt tänker på detta:

http://www.zimmers.net/cbmpics/cbm/monitors/1084sp.gif

...när man ser en rubrik om en ny "1080p skärm"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Nån mer som ibland reflexmässigt tänker på detta:

http://www.zimmers.net/cbmpics/cbm/monitors/1084sp.gif

...när man ser en rubrik om en ny "1080p skärm"?

Nej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Blazter: Märkte ingen backlightbleed på exemplaret som jag testade. Svärtan var helt ok för en VA, kunde kanske varit bättre men helt klart godkänd i mitt tycke.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Bra rescension!

Förutom 165Hz så kanske AOC C27G1 är i samma klass? Kostar dock en del mindre.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Några punkter som jag tycker är viktiga.

Välvda skärmar ger perspektivfel, eftersom alla spel projicerar scenen på en platt viewport.

För att se någon minimal skillnad på en 165Hz-skärm jämfört med 100Hz bör man naturligtvis få upp spelen i 165 FPS, annars är man vilse i sin bedömning. Det framgick inte att så skedde?

Ofta vill man hellre ha en Hz som man kan få upp både lätta och lite tyngre spel i. Det är bra med skärmar där man kan välja flera Hz-lägen. 100 Hz duger bra, 120Hz + streama/spela in i 1080p60 är smidigt och ger utmärkt resultat, och är ett måste för en del. Jag skulle aldrig köpa en skärm som inte har ett 120Hz-läge. Det är bra om man skriver Hz-lägena en skärm klarar i en recension, eftersom tillverkarna och Prisjakt är så dåliga på det.

Min drömskärm skulle vara en 30" 1080p LED-skärm, utan en massa konstiga lägen för att motkompensera blur och konturer och mörka områden, det blir bara halvdant. Jag gillar 1080p eftersom texturerna inte blir suddiga då. Alltid tyckt det varit konstigt att gå upp i upplösning och få suddiga texturer. Men 4K är bra för nyttoprog, mycket trevligare att läsa skarp text. 1440p gjorde ingen skillnad tyckte jag, och sänkte FPS:en drastiskt vilket ju inte är bra.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Några punkter som jag tycker är viktiga.

Välvda skärmar ger perspektivfel, eftersom alla spel projicerar scenen på en platt viewport.

För att se någon minimal skillnad på en 165Hz-skärm jämfört med 100Hz bör man naturligtvis få upp spelen i 165 FPS, annars är man vilse i sin bedömning. Det framgick inte att så skedde?

Ofta vill man hellre ha en Hz som man kan få upp både lätta och lite tyngre spel i. Det är bra med skärmar där man kan välja flera Hz-lägen. 100 Hz duger bra, 120Hz + streama/spela in i 1080p60 är smidigt och ger utmärkt resultat, och är ett måste för en del. Jag skulle aldrig köpa en skärm som inte har ett 120Hz-läge. Det är bra om man skriver Hz-lägena en skärm klarar i en recension, eftersom tillverkarna och Prisjakt är så dåliga på det.

Min drömskärm skulle vara en 30" 1080p LED-skärm, utan en massa konstiga lägen för att motkompensera blur och konturer och mörka områden, det blir bara halvdant. Jag gillar 1080p eftersom texturerna inte blir suddiga då. Alltid tyckt det varit konstigt att gå upp i upplösning och få suddiga texturer. Men 4K är bra för nyttoprog, mycket trevligare att läsa skarp text. 1440p gjorde ingen skillnad tyckte jag, och sänkte FPS:en drastiskt vilket ju inte är bra.

Bra feedback, jag tar med mig den och ska fundera över det. Har inte i huvudet vilka lägen det gick att sätta skärmen, men vill minnas att det var några olika i vart fall.
Jodå, var inga problem att dra upp skärmen i 165hz. Gick både i Overwatch med RX580 kortet och i övriga spel med RTX 2080ti kortet. Borde varit tydligare med det, tog för givet att det framgick. (Jag måste sluta ta saker för givet. )

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Bildexpert 📺

Det brukar inte vara några problem att skapa en custom resolution innanför det normala frekvensspannet. Så även om skärmen inte lägger till 100 eller 120 Hz som acceptabla varianter via EDID går det att ordna i efterhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnarf: De vanliga vägarna.

AMD Radeon-inställningar: Anpassad Upplösning
Nvidia-kontrollpanelen: Customize...

Intel har jag inte kört på ett tag så fick googla: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...