Permalänk
Avstängd

Måste jag ha comhem?

Hej!

Flyttade igår in i en lgh. Gick in och sökte bredbandsleverantör på min adress och verkade kunna välja fritt. Valet föll på Bredband2 250/100.

Nu när jag fått tillgång till lgh ser jag en vanlig switch med 4 utportar, där ena verkar gå vidare till ett comhem (tv/data osv)coax uttag.

Frågan är då,

Måste jag köra comhem eller kan jag koppla en coax till extern router vid detta uttag?

Ser ingen möjlighet att koppla in direkt vid switchen då den sitter lite illa till.

Permalänk

Brukar stå en lapp i info tavlan i porten vilka leverantörer man har tillgång till.
Annars är det ju bara att fråga hyresvärden/föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hej!

Flyttade igår in i en lgh. Gick in och sökte bredbandsleverantör på min adress och verkade kunna välja fritt. Valet föll på Bredband2 250/100.

Nu när jag fått tillgång till lgh ser jag en vanlig switch med 4 utportar, där ena verkar gå vidare till ett comhem (tv/data osv)coax uttag.

Frågan är då,

Måste jag köra comhem eller kan jag koppla en coax till extern router vid detta uttag?

Ser ingen möjlighet att koppla in direkt vid switchen då den sitter lite illa till.

Jag förstår inte vad du menar. "en vanlig switch" som går vidare till ett coax-uttag? Jag tycker du ska titta en gång till och beskriva läget lite bättre.

Permalänk

Testa att gå in på bredbandswebben.se och skriv in din adress, där får du upp alla fiberleverantörer som är tillgängliga. Finns inte någon slags öppen fiber så kommer inget upp

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Hej!

Flyttade igår in i en lgh. Gick in och sökte bredbandsleverantör på min adress och verkade kunna välja fritt. Valet föll på Bredband2 250/100.

Nu när jag fått tillgång till lgh ser jag en vanlig switch med 4 utportar, där ena verkar gå vidare till ett comhem (tv/data osv)coax uttag.

Frågan är då,

Måste jag köra comhem eller kan jag koppla en coax till extern router vid detta uttag?

Ser ingen möjlighet att koppla in direkt vid switchen då den sitter lite illa till.

har du ingen fiber installerad som bredband 2 kan leverera igenom borde du inte ens få möjligheten att välja det tycker man.

hos telia så vet de vilka anslutningsmöjligheter man har och visar bara kompatibla till adressen.
samma hos T3/A3 som jag har nu mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ta bilder på grejorna så kan vi identifiera vad du har hos dig. Det kan vara så att du både har tillgång till comhem och stadsnät via fiber/koppar

Permalänk

Är det coax uttag så är du fast med comhem om det är föreningens tv/data-leverantör.
Kolla ordentligt så du inte har mera uttag i lägenheten kan finnas i hallen vid telefonjacket om det är en efter installation...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengans81:

Är det coax uttag så är du fast med comhem om det är föreningens tv/data-leverantör.
Kolla ordentligt så du inte har mera uttag i lägenheten kan finnas i hallen vid telefonjacket om det är en efter installation...

Testade en väns router genom att koppla direkt till switchen, lyckades få signal med bredband2 alldeles perfekt.

Tack för hjälpen du och alla andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Testade en väns router genom att koppla direkt till switchen, lyckades få signal med bredband2 alldeles perfekt.

Tack för hjälpen du och alla andra

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog inte kopplat helt rätt, ComHem modemet som sitter i väggen är inte en switch utan en router. Nu har du kopplat router på router, vilket är att be om problem om man inte har kunskap om hur det skall konfigureras!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaist:

Du har nog inte kopplat helt rätt, ComHem modemet som sitter i väggen är inte en switch utan en router. Nu har du kopplat router på router, vilket är att be om problem om man inte har kunskap om hur det skall konfigureras!

Ser ut att sitta fiberomvandlare -> 4 portars switch. Är detta inte korrekt alltså?

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Ser ut att sitta fiberomvandlare -> 4 portars switch. Är detta inte korrekt alltså?

Fota grejerna, då får du 100%-igt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ser ut att sitta fiberomvandlare -> 4 portars switch. Är detta inte korrekt alltså?

Det du tänker på heter mediaomvandlare.
Det går garanterat in en liten tunn färgad kabel dit va? Det är nämligen fibern och då har du fiber och kan förtränga Comhem bäst du vill.

Det kan vara så att din nya lägenhet tidigare har varit ett Comhem-hus, och då sitter deras uttag kvar.

Det är inget att bry sig om, kör på med Bredband2, har dem själv och hoppas att du blir nöjd.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Media omvandlare till router bör det väl vara om man inte har flera IP tilldelade?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Du kan byta till..... Ownit?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se