Lagg på ssdn felmeddelande

Permalänk

Lagg på ssdn felmeddelande

Hej! Märkte att datorn började lagga i spel utan ångra fps drops.
När ja klickar på verktyg kontrollera på c så står det att fel upptäckts och att jag kan prova att reparera .
Har försökt flera gånger nu men det står samma sak fortfarande är disken trasig ?
Det är en samsung evo 840 basic 500gb .
Finns det några reperations verktyg att ladda hem?
Provade chkdsk och inga fel hittades iaf där.

Ska man göra en avinstallation av hela windows eller finns det annat man kan försöka med innan?

Permalänk

Hur vet man om det är hårdavrufel eller om det är något annat?

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99: Börja med att göra backup så vi inte får ännu en person som bara skulle göra något och nu desperat försöker rädda sina filer.

Sen gör du en ren installation av Windows. Starta sen datorn från Win USB/DVD och ta bort alla partitioner på disken. Tar bara några sekunder extra och har fixat fel där det INTE räckte att bara reparera återställa, formatera eller installera om.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Efter tiden 2:18 visar video ren installations biten.

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar om. Annars kan USB/DVD lägga använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Dessutom kan fel orsakas av lagrings disk, kablarna och porten dom kopplats till.

Är felet kvar efter det så vet du att det är hårdvarufel.

Permalänk

Tack!

Tror inte jag har något av värde på datorn förutom lite musik som jag redan flyttat över till den andra hårddisken .
Hur stort USBminne behöver man ? Tror inte ens ja har något kvar när jag tänker efter .

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Tack!

Tror inte jag har något av värde på datorn förutom lite musik som jag redan flyttat över till den andra hårddisken .
Hur stort USBminne behöver man ? Tror inte ens ja har något kvar när jag tänker efter .

Rekommenderar 8GB USB Minne finns billigt att köpa

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

Har gjort åtskilliga test nu i olika program och i alla som jag provat står det att hårddisken fungerar utmärkt .
Kan det ha blivit något fel i själva windows? Står fortfarande att disken måste repareras om ja högerklickar på den och trycker på verktyg/kontrollera ?
Finns det inget annat sätt än att göra en ominstallation ?

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99:
Prova att köra checkdisk från en kommandprompt istället (måste köras som admin i Win 8/10), med detta kommando chkdsk *: /x/f/r (byt ut * mot den enhets boktav som den disk/partition har du vill kontrollera).
Eftersom vad jag kunde se, så körs kontrollen på en "snapshot" inte själva disken i Win 10 när man väljer att köra det från Verktyg -> kontrollera.

Kommer det upp fråga om "Y/N" om omstart av datorn, välj "Y", starta sedan om datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det är en Samsung SSD av beryktade 840-serien.
Ta och installera Samsungs verktyg. Uppdatera firmware om det finns uppdatering!

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem

Fel behöver inte betyda hårdvarufel utan kan betyda fel i filsystemet också och de försvinner om man reparerar dem eller formaterar disken, det kan också bli felrapporter om ett minne ger fel vilket tex händer om man klockar dem över sin fysiska förmåga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hur vet man om det är hårdavrufel eller om det är något annat?

Skrivet av iller:

Med tanke på det är en Samsung SSD av beryktade 840-serien.
Ta och installera Samsungs verktyg. Uppdatera firmware om det finns uppdatering!

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Det låter som att det är just tidiga 840 seriens problem, ja.

Vad det innebär är att diskens data blir oläsbart efter ett tag, och disken blir långsammare och långsammare på att läsa den gamla data som ligger, tills dess att du får felmeddelande att det inte går att läsa, då det är för sent. All ny data och alla tester som görs kommer dock fungera utan problem, då den inte har problem med ny data, bara gammal. Så väldigt få verktyg kan upptäcka felet.

Risken är att du har nått sitsen där diskens data är så svårläst redan att det inte är så lätt att fixa, men du kan göra ett försök. Om du börjar med att ta hem ett program som heter diskfresh.
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Detta program kan läsa alla sektorer (så länge de går att läsa korrekt) och skriva tillbaka data igen, vilket gör att 840 disken "skriver om" data. Testa kör den, och så länge du inte får läsfel, så kan den rätta till SSDns problem. Enda du behöver göra sen är att köra detta program ca 1-2 gånger om året, så fungerar din SSD som normalt igen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det låter som att det är just tidiga 840 seriens problem, ja.

Vad det innebär är att diskens data blir oläsbart efter ett tag, och disken blir långsammare och långsammare på att läsa den gamla data som ligger, tills dess att du får felmeddelande att det inte går att läsa, då det är för sent. All ny data och alla tester som görs kommer dock fungera utan problem, då den inte har problem med ny data, bara gammal. Så väldigt få verktyg kan upptäcka felet.

Risken är att du har nått sitsen där diskens data är så svårläst redan att det inte är så lätt att fixa, men du kan göra ett försök. Om du börjar med att ta hem ett program som heter diskfresh.
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Detta program kan läsa alla sektorer (så länge de går att läsa korrekt) och skriva tillbaka data igen, vilket gör att 840 disken "skriver om" data. Testa kör den, och så länge du inte får läsfel, så kan den rätta till SSDns problem. Enda du behöver göra sen är att köra detta program ca 1-2 gånger om året, så fungerar din SSD som normalt igen.

Tack så mycket! Då är det förmodligen det som är felet , ska testa .
Köpte från inet och ville byta redan från början men de vägrade .Du kommer inte märka något var deras svar ...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det låter som att det är just tidiga 840 seriens problem, ja.

Vad det innebär är att diskens data blir oläsbart efter ett tag, och disken blir långsammare och långsammare på att läsa den gamla data som ligger, tills dess att du får felmeddelande att det inte går att läsa, då det är för sent. All ny data och alla tester som görs kommer dock fungera utan problem, då den inte har problem med ny data, bara gammal. Så väldigt få verktyg kan upptäcka felet.

Risken är att du har nått sitsen där diskens data är så svårläst redan att det inte är så lätt att fixa, men du kan göra ett försök. Om du börjar med att ta hem ett program som heter diskfresh.
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Detta program kan läsa alla sektorer (så länge de går att läsa korrekt) och skriva tillbaka data igen, vilket gör att 840 disken "skriver om" data. Testa kör den, och så länge du inte får läsfel, så kan den rätta till SSDns problem. Enda du behöver göra sen är att köra detta program ca 1-2 gånger om året, så fungerar din SSD som normalt igen.

Körde diskfresh men om jag högerklickar c: och sen väljer verktyg/kontrollera så står det fortfarande att den kan repareras harrietkula oxå! Vad kan jag prova mer?
Har inte råd att köpa nytt heller.

Körde SFC /scannow där hittade programet fel som det stod att den reparerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Körde diskfresh men om jag högerklickar c: och sen väljer verktyg/kontrollera så står det fortfarande att den kan repareras harrietkula oxå! Vad kan jag prova mer?

När du har kört det starta loggboken (skriv eventvwr.msc i kör) gä sedan till Windows Logs -> Applications och leta upp loggen för det, står det något annat än:
"Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required."
I den som resultat, så har disken problem, det behöver precis som mrqaffe skriver dock inte vara hårdvaru fel, utan kan vara fel i filsystemet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

När du har kört det starta loggboken (skriv eventvwr.msc i kör) gä sedan till Windows Logs -> Applications och leta upp loggen för det, står det något annat än:
"Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required."
I den som resultat, så har disken problem, det behöver precis som mrqaffe skriver dock inte vara hårdvaru fel, utan kan vara fel i filsystemet.

Tack ska prova

Permalänk
Skrivet av Belzader:

När du har kört det starta loggboken (skriv eventvwr.msc i kör) gä sedan till Windows Logs -> Applications och leta upp loggen för det, står det något annat än:
"Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required."
I den som resultat, så har disken problem, det behöver precis som mrqaffe skriver dock inte vara hårdvaru fel, utan kan vara fel i filsystemet.

Efter att ja gjort en sfc /scannow alltså?
den hittade fel första gången ja körde det men nu hittar den bara fel om ja högerklickar på själva hårddisken i utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Efter attja gjort en sfc /scannow alltså?

Nej, det kommandot skannar efter fel i Windows installationen, checkdisk skannar efter fel i fil systemet.
Med fil systemet menas informationen/filer på disken, inte Windows installationen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Nej, det kommandot skannar efter fel i Windows installationen, checkdisk skannar efter fel i fil systemet.
Med fil systemet menas informationen/filer på disken, inte Windows installationen.

ok det är efter diskfresh jag ska kolla alltså?
eller chkdsk ? har läst att den endast fungerar på vanlig hd?
står så här : Fel har upptäckts på den här enheten.Reparera enheten nu för att förhindra dataförlust.
När ja sedan startar om så kör datorn något diagnostikprogram sen startas windows som vanligt .
När ja kollar disken under utforsakren så står det samma sak igen dock

Permalänk

Verkar nästan som att reperations programmet blir avbrytet det står att datorn letar efter fel och reparerar i ngon sekund sedan hoppar windows igång som vanligt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

ok det är efter diskfresh jag ska kolla alltså?
eller chkdsk ? har läst att den endast fungerar på vanlig hd?
står så här : Fel har upptäckts på den här enheten.Reparera enheten nu för att förhindra dataförlust.
När ja sedan startar om så kör datorn något diagnostikprogram sen startas windows som vanligt .
När ja kollar disken under utforsakren så står det samma sak igen dock

Verkar nästan som att reperations programmet blir avbrytet det står att datorn letar efter fel och reparerar i ngon sekund sedan hoppar windows igång som vanligt igen

Då är det antingen fel på disken, eller så är fil systemet korrupt, och bl.a hårdvaru fel på disken kan orsaka att fil systemet blir korrupt.
Trasig SATA kabel kan också ge diverse problem, och det behöver inte vara några synliga fel pä kabeln.

Prova att köra checkdisk via kommand prompt istället som jag skrev i ett tidigare inlägg, och ja checkdisk fungerar även på flash baserade diskar, det är nämnligen det som körs när man väljer verktyg -> kontrollera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Då är det antingen fel på disken, eller så är fil systemet korrupt, och bl.a hårdvaru fel på disken kan orsaka att fil systemet blir korrupt.

Prova att köra checkdisk via kommand prompt istället som jag skrev i ett tidigare inlägg, och ja checkdisk fungerar även på flash baserade diskar, det är nämnligen det som körs när man väljer verktyg -> kontrollera.

Okay , tack ska köra chkdsk igen.
Inga fel enligt chkdsk
Har kört åtskilliga program nu och ingen rapporterar bad sectors eller fel i filsystemet arghh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Okay , tack ska köra chkdsk igen.
Inga fel enligt chkdsk
Har kört åtskilliga program nu och ingen rapporterar bad sectors eller fel i filsystemet arghh

Det var därför jag sa du skulle göra en ren installation.

Det du skrev i ditt första inlägg visade att flera försök att reparera och testa disken inte skulle leda någon vart. Även om man lyckas reparera (finns flera sätt) så kan felen komma tillbaka tills man tar tag i problemet och gör en ren installation.

Uppdatera firmware och diskfresh som nämnts är bra att göra. Det bör hjälpa till att minska risken för framtida fel.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det var därför jag sa du skulle göra en ren installation.

Det du skrev i ditt första inlägg visade att flera försök att reparera och testa disken inte skulle leda någon vart. Även om man lyckas reparera (finns flera sätt) så kan felen komma tillbaka tills man tar tag i problemet och gör en ren installation.

Uppdatera firmware och diskfresh som nämnts är bra att göra. Det bör hjälpa till att minska risken för framtida fel.

Okay , tackar har kört diskfresh och har senaste firmware .

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Efter att ja gjort en sfc /scannow alltså?
den hittade fel första gången ja körde det men nu hittar den bara fel om ja högerklickar på själva hårddisken i utforskaren.

Scannow kontrollerar och reparerar systemfilerna i win och är inget generellt test.
Är det problem med disken tycker jag inte att du bara ska installera om utan radera alla partitioner på enheten och partitioner, formatera och installera i stället för du borde då få felmeddelanden om det är fysiska problem, kör även memtest för minnesfel kan påverka och ge symptom som korrumperat filsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Tack så mycket! Då är det förmodligen det som är felet , ska testa .
Köpte från inet och ville byta redan från början men de vägrade .Du kommer inte märka något var deras svar ...

Jo tyvärr var det rent kaos med de SSDerna, och man "märker inte" felet inom garanti-tiden, vilket de tyvärr räknar med.

Skrivet av Lars Mandel99:

Körde diskfresh men om jag högerklickar c: och sen väljer verktyg/kontrollera så står det fortfarande att den kan repareras harrietkula oxå! Vad kan jag prova mer?
Har inte råd att köpa nytt heller.

Körde SFC /scannow där hittade programet fel som det stod att den reparerade

Skrivet av Lars Mandel99:

Verkar nästan som att reperations programmet blir avbrytet det står att datorn letar efter fel och reparerar i ngon sekund sedan hoppar windows igång som vanligt igen

Skrivet av Lars Mandel99:

Okay , tack ska köra chkdsk igen.
Inga fel enligt chkdsk
Har kört åtskilliga program nu och ingen rapporterar bad sectors eller fel i filsystemet arghh

Skrivet av Lars Mandel99:

Okay , tackar har kört diskfresh och har senaste firmware .

Problemet är att Windows är faktiskt väldigt bra på att laga fel och reparera sig själv... så ofta märker användaren inte felen förrän det är försent att eg laga OSet.

Saker som inte kostar pengar, som du kan prova:
Chkdsk /r - just "r" växeln ber den att läsa och testa samtliga sektorer. Om du redan kört detta en gång, är det inte lönt att köra igen.

Diskfresh (som du har kört, och jag antar du kollade loggen den skapa så den inte hade läsfel?)

SFC /Scannow (kan behöva köras flera gånger, då den ofta bara lagar 1-2 saker åt gången)

Köra en repair-install (Windows 8/10), dvs återställa OSet till nyinstallerade skicket, och sedan bara uppdatera allt igen, samt installera om andra program.

Om allt annat misslyckas, ta backup på allt du vill spara, ladda ner Windows igen och installera om helt och du får då även gå in och ta bort alla gamla partitioner i när du gör Windows installen, så att ev skador på partitionens info skapas om rätt.

Enda andra man kan testa är en sk total erase av disken, dvs skriva "0" till samtliga sektorer för att nollställa disken. Du kan göra detta innan du installerar om, men du behöver en annan dator att sätta denna disken i, alt ett boot media som har mjukvara som kan göra detta. (Det kräver lite förståelse för mjukvaran också)