Permalänk
Medlem

Skriva ut bild i flera sidor

Tjo. har gjort en karta som är jag vill skriva ut på flera a4. Har provat bla Posteriza, PosterRazor mfl men ingen klarar den upplösningen. Får bara felmeddelanden eller att programmet stänger ner sig. Finns det något annat program som skulle kunna fixa detta tex någon funktion i PS? Har CC 20.0.4 dvs senaste versionen. Bilden är ca 10900x14000 pixlar och väger in på ca 30 meg.

http://www.perrablerra.se/Bilder/Swec/Vallentuna-karta-nummer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna tänka dig att ta dig till t.ex Arkitektkopia eller nåt och kolla om dom kan göra något?

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med ett fototapet företag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du skulle inte kunna tänka dig att ta dig till t.ex Arkitektkopia eller nåt och kolla om dom kan göra något?

Skrivet av NickeLT2:

Ta kontakt med ett fototapet företag

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst skulle man kunna göra det men kartan är inte så viktig att jag vill lägga pengar på den. Vill bara göra något smidigt. I värsta fall får jag manuellt splitta bilden men tänkte om det fanns något enklare sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej. Den vill inte öppna filen. Står något om ogiltigt filformat fast det är en vanlig jpg-fil. Misstänker den inte gillar så stora filer. Då har jag ändå testat att dra ner kvaliten till 80% vilket nästan halverade storleken från 30 - 16 meg men med samma felmeddelande.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk

@Perrablerra: Gör om filen till en pdf och skriv ut den med acrobat reader. Skriver du ut den i 100% blir den ca 4,6 x 5,6 m stor och det går åt 418 st a4 papper (väldigt många helt vita pga bilden)
Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av puttiplatt:

@Perrablerra: Gör om filen till en pdf och skriv ut den med acrobat reader. Skriver du ut den i 100% blir den ca 4,6 x 5,6 m stor och det går åt 418 st a4 papper (väldigt många helt vita pga bilden)
Lycka till!

Om måtten stämmer så tror jag inte en utskrift blir så bra.
TS: Ändra skala eller gör flera kartor av den, kartor som är större än A2 börjar bli svårhanterliga och större än A0 börjar du få problem att ha dem uppsatta på en vanlig vägg, din storlek är ju absurd om du tex inte ska trycka den på en ridå eller liknade för att täcka en större vägg..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om måtten stämmer så tror jag inte en utskrift blir så bra.
TS: Ändra skala eller gör flera kartor av den, kartor som är större än A2 börjar bli svårhanterliga och större än A0 börjar du få problem att ha dem uppsatta på en vanlig vägg, din storlek är ju absurd om du tex inte ska trycka den på en ridå eller liknade för att täcka en större vägg..

Tanken är att skriva ut kartan i flera A4-sidor och ha i en pärm. Nu löste jag det med att göra en mall av ett A4 i PS och sedan kopiera vald del av kartan och klistra in i mallen. Blev riktigt bra. Dock insåg jag att kartan var för liten så förstorade den 3 ggr Nuvarande storlek på hela bilden blev 32919x42207. Lite galet kanske men slutresultatet verkar bli kalas

Tack för alla tips ändå.

Visa signatur