Permalänk
Medlem

Köksknivar

Har tyckt att det är roligare och roligare att laga mat så jag köpte på mig två stycken nya knivar:
En santoku, 18.5cm, från Hinoura. Aogami Super med HRC på ~64
En nakiri, 16.5cm, från Kashima. Aogami #2 med HRC på 63-64.

Hur länge håller skärpan på dessa knivar?
Tips på bra ställe att få dem slipade i Göteborg?

Tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kul med köksknivar! Av det jag läst är det bästa att lämna in dom till Cleancut, de kör med våtstenar och inte galenskapen som Knivbrev håller på med. Jag har lämnat in 2 knivar en gång till Cleancut och knivarna blev skarpa så klart och jag kunde inte se att de tagit något av storleken av bladet. Tog kanske 3 veckor om jag kommer ihåg rätt men jag ser inte att man har så många andra alternativ.

https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-kniv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Kul med köksknivar! Av det jag läst är det bästa att lämna in dom till Cleancut, de kör med våtstenar och inte galenskapen som Knivbrev håller på med. Jag har lämnat in 2 knivar en gång till Cleancut och knivarna blev skarpa så klart och jag kunde inte se att de tagit något av storleken av bladet. Tog kanske 3 veckor om jag kommer ihåg rätt men jag ser inte att man har så många andra alternativ.

https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-kniv...

Japanska våtstenar ........alltid kan man lura någon

Permalänk
Medlem

Har 4st knivar ur Miyabis "Black" serie, ligger runt 66 HRC. Haft dem ett tag nu och inte behövt slipa dem än men kanske är dags snart. Beror ju lite på hur mycket du använder knivarna. Vet inget ställe speciellt ställe så, vet att Cervera tar emot knivar men vet inte hur bra dem är. Mitt tips är att köpa våtstenar och slipa dem själv istället, inte speciellt svårt och mycket smidigare än att lämna iväg dem åt någon annan att slipa.

Permalänk
Medlem

Lär dig ståla dina knivar. Sen lämnar du in för slipning hos någon som är duktig på det när eggen är för sliten för att stålning ska räcka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Japanska våtstenar ........alltid kan man lura någon

Care to elaborate?

Permalänk
Medlem

Hur länge de håller beror ju på vad du gör med dem.
Men slipa minst en gång i månaden kanske? Egentligen ska man ju vässa inför varje anvädning

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@anton studs: tja.. Precis som att Japan historiskt sett varit bättre på att tillverka kondensatorer än t.ex. Kina så har japanerna även tillverkat högkvalitativa keramiska slipstenar. Inget konstigt med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har svårt att se att man som privatperson kommer slita på knivarna speciellt mycket efter att man lagat sin kvällsmat för att det ska bli riktigt relevant, är väl mer storkök där det krävs en del slipning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Har svårt att se att man som privatperson kommer slita på knivarna speciellt mycket efter att man lagat sin kvällsmat för att det ska bli riktigt relevant, är väl mer storkök där det krävs en del slipning!

Det beror lite på hur kräsen eller knivnördig man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Har svårt att se att man som privatperson kommer slita på knivarna speciellt mycket efter att man lagat sin kvällsmat för att det ska bli riktigt relevant, är väl mer storkök där det krävs en del slipning!

Gillar man att mosa maten istället för att skära i den är det väl rätt inställning.

Ontopic, lär dig slipa själv. Det är inte så svårt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har tyckt att det är roligare och roligare att laga mat så jag köpte på mig två stycken nya knivar:
En santoku, 18.5cm, från Hinoura. Aogami Super med HRC på ~64
En nakiri, 16.5cm, från Kashima. Aogami #2 med HRC på 63-64.

Hur länge håller skärpan på dessa knivar?
Tips på bra ställe att få dem slipade i Göteborg?

Tack.

Jag hade rekommenderat lära dig slipa dem själv. Det är inte så svårt och det är kul att se sina knivar bli bättre och bättre för varje gång man slipar. Det är också oehört teraputiskt.

Om du inte vill köra på dina knivar själv. Köp en kniv på second hand för typ 10kr. Det var så jag gjorde för att lära mig känna av vinkel, slipa och sen strigla på ett korrekt vis. Det är också ganska belönande att ta en riktigt risig kniv att få den vass igen

EDIT: Ang. hur länge skärpan håller beror helt och hållet på hur du hanterar dina knivar. Använder du rätt teknik och skär, ja skär, till skillnad från att bara såga fram och tillbaka, samt tar hand om dem (slå dem inte mot skärbrädan som en galning) håller dem nog 3-6 månader. Beror också hur mycket och vilka råvarer du skär

Skrivet av hypermode:

Kul med köksknivar! Av det jag läst är det bästa att lämna in dom till Cleancut, de kör med våtstenar och inte galenskapen som Knivbrev håller på med. Jag har lämnat in 2 knivar en gång till Cleancut och knivarna blev skarpa så klart och jag kunde inte se att de tagit något av storleken av bladet. Tog kanske 3 veckor om jag kommer ihåg rätt men jag ser inte att man har så många andra alternativ.

https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-kniv...

Jag skulle argumentera för att om man kör med global eller annat "skräp" fungerar nog knivbrev utmärkt. Det riktar också sig mot en den vanliga svensson som bara vill ha sina knivar snabbt vassa.

Tyvärr tycker jag knivbrev kör alldeles slipar på samma vinkel oavsett vilken kniv man skickar in, även om de påstår att de lasermäter vinkeln och slipar "korrekt".

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Har svårt att se att man som privatperson kommer slita på knivarna speciellt mycket efter att man lagat sin kvällsmat för att det ska bli riktigt relevant, är väl mer storkök där det krävs en del slipning!

Du har aldrig upplevt en vass kniv...?

Till TS:
Köp något så att du i alla fall kan skärpa upp knivarna så kommer dom hålla bättre. Många kör skärpstål (och de flesta har ett alldeles för grovt), vilket fungerar bra på lite mjukare stål. Till lite bättre knivar med hårdare stål, som du införskaffat, så skulle jag kört på en strigel. Gärna en dubbelsidig med canvas (med polerpasta på) på ena sidan och läder (infettat) på den andra. Det är viktigt att använda denna ofta och då innan kniven blivit slö. Detta kräver lite omtanke och att man vårdar sina prylar. Med denna metod behöver du grundslipa kanske en gång om året vid daglig användning.

Vill man inte lägga ner så mycket tid så köper man en keramiskt eller diamantbelagd skärpstav (IKEAs funkar fint), då får man en egg som skär bra men den kommer att vara väldigt grov. Tittar man på den med mikroskåp blir den i princip som en sågtandad kniv. Detta gör att kniven upplevs vass men den kommer fort bli slö.

Vill man kunna slipa själv så kör på ett set med olika stenar där du har något form utav vinkelguide typ Lansky eller Sharpmaker

Köp inga lösa våtstenar, det blir förvisso bra när man väl lärt sig men det är dels rätt dyrt och dels jävligt svårt.

När det gäller att skicka iväg knivar så har jag hört gott om Cleancut. Skicka inga knivar till Knivbrev, jag har fått göra om ett antal knivar som dessa klåpare slipat. Men som sagt, komplettera med något att skärpa knivarna med så kommer du klara dig undan slipning ett bra tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Har tyckt att det är roligare och roligare att laga mat så jag köpte på mig två stycken nya knivar:
En santoku, 18.5cm, från Hinoura. Aogami Super med HRC på ~64
En nakiri, 16.5cm, från Kashima. Aogami #2 med HRC på 63-64.

Hur länge håller skärpan på dessa knivar?
Tips på bra ställe att få dem slipade i Göteborg?

Tack.

Tipsar om följande "kniviga trådar", som behandlar det mesta om (kock-)knivar (t.ex. slipning):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1490763-koprad-kokskni...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1493668-basta-knivsett...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1110951-inkop-av-nytt-...

(sök så hittar du fler trådar)

Permalänk
Medlem

Alright, tack för tipsen. Får gå in på lite knivforum och kika på vad jag skall köpa för sorts slipsten etc då. Bagaren och Kocken ligger i närheten, dom kanske har någon sorts koll också.

@TrinitoN Något liknande striglarna som finns på Cleancut tänker du?

@N0iZE Vad har du för "slipkit"?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Har svårt att se att man som privatperson kommer slita på knivarna speciellt mycket efter att man lagat sin kvällsmat för att det ska bli riktigt relevant, är väl mer storkök där det krävs en del slipning!

Du har alltså nog aldrig använt en vass kniv?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Alright, tack för tipsen. Får gå in på lite knivforum och kika på vad jag skall köpa för sorts slipsten etc då. Bagaren och Kocken ligger i närheten, dom kanske har någon sorts koll också.

Bagarn och kocken har (hade?) en del stenar också, för vardagsbruk av vardagsknivar räcker det med en kombisten på t.ex. 1000/3000 och en strigel(som du gör själv av en bit tjockt läder och en brädbit)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Alright, tack för tipsen. Får gå in på lite knivforum och kika på vad jag skall köpa för sorts slipsten etc då. Bagaren och Kocken ligger i närheten, dom kanske har någon sorts koll också.

@TrinitoN Något liknande striglarna som finns på Cleancut tänker du?

@N0iZE Vad har du för "slipkit"?

Jag kör shapton 1000grit och 6000grit med en hållare samt strigel från cleancut

strigeln har jag klippt av två bitar i samma storlek som på mina stenar och limmat på två träbitar. Detta är enbart för att det är lättare att strigla Ena sidan är det "fina" lädret. Det andra sidan är det "obehandlade" sidan. Strigeln kör jag helt utan oljor eller fett.

När jag slipar upp en kniv som är helslö kör jag först på 1000grit stenen, sen 6000grit. Sen ofina sidan, sen fina sidan på lädret

I framtiden kommer jag skaffa en 500grit samt 3000grit också.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

[...]om man kör med global eller annat "skräp"[...]

Aw mang.. Jag som varit så nöjd med min Global de senaste 3 åren. Skarp än!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Aw mang.. Jag som varit så nöjd med min Global de senaste 3 åren. Skarp än!

Härligt, kul att du har hittat något som fungerar för dig Om du inte har slipat dem på tre år rekommenderar jag nog dig att göra det, så får du dem nyvassa. Även global blir vasst

Äsch, jag är bara lite kritisk. Global har blivit ett sådant märke alla bara "har du inte global knivar då är de dåliga". Sen tycker jag stålet i globalknivarna är undermåligt, men det är min åsikt.

Men som allt, whatever floats your boat. Det viktigaste i en kniv är trots allt att den ligger bra i handen för dig och känns bra. Är ju trots allt oehört personligt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Kul med köksknivar! Av det jag läst är det bästa att lämna in dom till Cleancut, de kör med våtstenar och inte galenskapen som Knivbrev håller på med. Jag har lämnat in 2 knivar en gång till Cleancut och knivarna blev skarpa så klart och jag kunde inte se att de tagit något av storleken av bladet. Tog kanske 3 veckor om jag kommer ihåg rätt men jag ser inte att man har så många andra alternativ.

https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-kniv...

Cleancut är bra typer som vet vad de sysslar med. Knivbrev bojkottar jag överlag. Visst, knivarna får säkert en ny egg och många tycker säkert att de blir vassa (hur vassa de nu kan bli när man slipar på väldigt grova slappa bälten). Men jag personligen tycker inte att det är folk man vill ha att göra med sett till hur deras kommunikation utåt ser ut med påhopp och trams.

Skrivet av BergEr:

Hur länge de håller beror ju på vad du gör med dem.
Men slipa minst en gång i månaden kanske? Egentligen ska man ju vässa inför varje anvädning

En gång i månaden är overkill. Det är ju såklart beroende på vad du skär och vad för skärbräda du skär saker på. Knivar behöver inte vässas inför varje användning, möjligen kan de behöva brynas om det är ett mjukt stål och inte har blivit slipat på ett tag.

Skrivet av plajton:

Har svårt att se att man som privatperson kommer slita på knivarna speciellt mycket efter att man lagat sin kvällsmat för att det ska bli riktigt relevant, är väl mer storkök där det krävs en del slipning!

Långt ifrån. Bara skillnaden på skärpa mellan en kniv ny i box och efter att man gått över den med stenar och fått till eggen man vill ha är överlag stor. Som privatperson som lagar någorlunda mycket mat så slipar jag åtminstone knivarna en gång i halvåret, men nog en gång i kvartalet på den jag använder mest. Sen har jag ju satt en eggvinkel som är i snävaste laget för stålet i den men även utan det så åldras metall och eggen behöver förnyas.

Att slipa knivarna är skillnaden mellan att glida genom tomater och att mosa dem. Sallad och sådant håller sig också mycket finare med en skarp egg.

Skrivet av gibbon_:

Aw mang.. Jag som varit så nöjd med min Global de senaste 3 åren. Skarp än!

Grejen med Global är att de gör helt okej knivar, men inte för pengarna man betalar för dem och du kan få en lika bra eller bättre kniv för en bråkdel av priset. Sedan är jag personligen inte vän med deras konvexa rundning och knivarna skulle enligt mig behöva tunnas ut rätt rejält. Men de är ett mainstreammärke som iallafall har spridit snävare eggvinklar och lite bättre stål till gemene man så det är ju alltid något positivt

Har du inte slipat dem på tre år så skulle jag gissa på att de nog inte är alltför vassa längre. Alla eggverktyg behöver slipas, det gäller även om man inte arbetar professionellt med dem Det kan jämföras med att tänka att man inte behöver stämma sin gitarr med jämna mellanrum. Visst går det att spela, men det är inte helt optimalt ^^

Sen skall tilläggas att jag kanske är något av en nörd

Skrivet av frong:

Alright, tack för tipsen. Får gå in på lite knivforum och kika på vad jag skall köpa för sorts slipsten etc då. Bagaren och Kocken ligger i närheten, dom kanske har någon sorts koll också.

@TrinitoN Något liknande striglarna som finns på Cleancut tänker du?

@N0iZE Vad har du för "slipkit"?

Till att börja med, du har köpt kolstålsknivar som är härdade rätt hårt. Jag skulle definitivt avråda dig från att "ståla" knivarna med ett bryne. Ett skärpstål använder man när eggen har utmattats och därför viker sig lite åt sidan när den används, då rätar stålet upp eggen igen.

Men knivarna som du har köpt är så pass hårda (och därmed spröda) att stålet inte viker sig på det sättet och om du ger dig på dem med ett bryne så är det troligare att du kommer flisa upp eggen och sluta med en brödkniv. (Okej, aningen till överdrift men du komemr troligen få hack i eggen)

Du har ju som sagt köpt kolstålsknivar. Är du medveten om skillnaderna mellan kolstål och rostfritt? Lämnar du en kolstålskniv framme fuktig så kommer du få rostfläckar, och när den är ny kan du beroende på kniv och hur den är smidd få rätt mycket oxidering, framförallt när du skär t.ex. lök. Det är ju inte raketforskning direkt, håll kniven torr och diska aldrig i diskmaskin (vilket ju gäller för alla knivar, men i ännu högre grad för kolstål).

Slipstenar är en djungel att dyka in i. När jag skaffade stenar så körde jag en overkill och skaffade Naniwastenar i 400, 100, och 3000 grit. Sedan har jag kompletterat med en kitayama 8000 (och en ännu finare natursten för rakknivar).

Skulle jag skaffat utrustning för att börja slipa idag så hade jag helt enkelt skaffat en bra sten på drygt 1000 grit. Det är en bra startpunkt och en 1000 grit egg ger en vass kniv som du kan göra det mesta med i köket, och får du inte en bra egg på 1000 grit så hjälper det inte att gå upp i grit.

Du har ju köpt hårda knivar i bra stål som faktiskt kan tjäna på att gå upp något högre i grit men till att börja med skulle jag klassa det som överkurs. Alternativt att du köper en kombinationssten på exempelvis 1000/6000 eller 1000/3000 (om det finns).

Kul att du skaffat ett par bra knivar och är sugen på att lära dig ta hand om dem. Det är en sån enorm skillnad när man går från maskinslipade ikea eller globalknivar till en kniv i ett mycket bättre stål och ger dem en mycket bättre egg.

Du har tidigare fått rådet att kolla igenom loppislådor efter knivar att öva på och det är ett utmärkt förslag. Gamla Karlsson/Nilsson eller eskilstunaknivar har generellt bra stål för pengarna och när du letar loppislådor efter något att öva på så skulle jag säga att rost eller en mörkgrå yta på knivarna är ett bra tecken. Det tyder på att det inte är rostfria knivar och det är mycket lättare att lära sig slipa på och mer likt knivarna du har köpt.

Det finns ett gäng bra videos på nätet JapaneseKnifeImports har en spellista med mycket matnyttigt t.ex.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLEBF55079F53216AB

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ett gammalt djungeltrix för att få den där sista skärpan är att ta den sista vändan över den blanka sidan på kartong.
Den är nämligen bestruken med olika saker bl.a. krita.
Garanterat högre "grit" än allt vad kommersiella saker erbjuder
Har en hel del industriella knivar på jobbet (även läskiga keramiska saker, snudda och du blöder utan att du märkt nånting...).
Med kartongmetoden kan man enkelt t.o.m. förbättra nya rakblad

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Så du vill påstå att knivarna blir bättre slipade , vilket är löjlig påstående. Sandsten som sandsten världen runt. Min fader var styckmästare i över 40 år och han hade en egen slipsten med fottramp som han följde med honom hela tiden under hans verskamma liv och det var svensk sandsten och han hade supervassa knivar, förstår inte kopplingen med japansk elektronik och sandsten för knivar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@IKEA Billy Bokhylla: Så du vill påstå att knivarna blir bättre slipade , vilket är löjlig påstående. Sandsten som sandsten världen runt. Min fader var styckmästare i över 40 år och han hade en egen slipsten med fottramp som han följde med honom hela tiden under hans verskamma liv och det var svensk sandsten och han hade supervassa knivar, förstår inte kopplingen med japansk elektronik och sandsten för knivar

Sandsten? Du är medveten om att alla slipstenar inte är sandsten och att sten skiljer sig beroende på hur geologin ser ut? Och att de flesta som lär sig slipa skaffar syntetiska stenar där bindningen innehåller och grovleken på innehållet kan skilja vitt.

Gissar på att du menar en stor rund slipsten? Du vill inte alltid ha en konkav egg på kniven, du vill med vissa knivar ha en egg polerad högre än vad sandsten mäktar med och det är lite skillnad på att förvara en stor skiva med fottramp hemma och att förvara en tegelsten storlek mindre hemma.

Sedan betyder inte japansk våtsten att de måste komma från japan, precis som att ett wienerbröd (danish) inte måste göras i danmark. Termen används mest nuförtiden som ett samlingsnamn för keramiska slipstenar, där de mest framstående märkena tillverkas i japan.

Hur är det ett löjligt påstående att vissa saker slipar knivarna bättre än andra? Är du medveten om att slipning inte bara handlar om att gnugga fram lite nytt stål och ge det en vinkel?

Är det ett löjligt påstående att säga att det är skillnad på olika sandpapper och hyvlar när man vill ge en slutfinish på ett bord? Att det är löjligt att använda vissa polermedel till en bil när ett halvgrovt sandpapper ger ett jämnt och fint repmönster.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@HugSeal: Nu börjar det gå lite långt , typ högtalarkablar. Om en kniv blir vass och användbar för det som skall skäras så kan man vara nöjd. Tycker denna tråd är ett stort fjanteri, kanske någon Japansk oskuld smekte stålet innan man sålde det vidare, en flock amatörer som slaskar om knivar slipas av Japansk sten. Blir kniven vass så är det ok och bra och vill ni impa så kan finns denna sida med svenskt stål https://damasteel.se/ knivar av rostfritt pulverstål som slår ut allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Nu börjar det gå lite långt , typ högtalarkablar. Om en kniv blir vass och användbar för det som skall skäras så kan man vara nöjd. Tycker denna tråd är ett stort fjanteri, kanske någon Japansk oskuld smekte stålet innan man sålde det vidare, en flock amatörer som slaskar om knivar slipas av Japansk sten. Blir kniven vass så är det ok och bra

Att du drar upp högtalarkablar visar faktiskt bara på din egen okunnighet och ovilja att lära dig någonting. ÄR du medveten om att det är tydliga mätbara och uppenbara skillnader på olika slipstenar?

Du bemöter heller inte en enda av poängerna jag gör utan börjar istället babbla om fjanteri, japanska oskulder och amatörer som slaskar om knivar. Hur vore det om du försökte hålla dig saklig och relevant istället? Eller kan det kanske vara så att du helt enkelt inte vet något om stenar men vill hävda dig? Du verkar vara fast i inställningen "Dög det åt far min, duger det åt mig".

Du säger "om en kniv blir vass och användbar för det som skall skäras så kan man vara nöjd". Ja? När har någon argumenterat mot detta? Jag förstår faktiskt inte alls vad det har med något att göra överhuvudtaget.

Om du inte menar "Så länge kniven kan jobba sig igenom materialet så duger det". För det är bara tokfel. Man kan använda en morakniv för att göra sushi, men det finns lättare sätt som ger bättre resultat.

Vi försöker med min slutfråga igen:

Är det ett löjligt påstående att säga att det är skillnad på olika sandpapper och hyvlar när man vill ge en slutfinish på ett bord? Att det är löjligt att använda vissa polermedel till en bil när ett halvgrovt sandpapper ger ett jämnt och fint repmönster.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

@anton studs: Nästan alla slipstenar (för knivar) man köper idag är keramiska dvs konstgjorda. Fördelen är att du kan få ett mer homogent material med olika egenskaper beroende på vilken kniv du slipar (syftar mest på knivens hårdhet).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@IKEA Billy Bokhylla: Så du vill påstå att knivarna blir bättre slipade , vilket är löjlig påstående. Sandsten som sandsten världen runt. Min fader var styckmästare i över 40 år och han hade en egen slipsten med fottramp som han följde med honom hela tiden under hans verskamma liv och det var svensk sandsten och han hade supervassa knivar, förstår inte kopplingen med japansk elektronik och sandsten för knivar

Tror du missförstår allt.
Hela grejen är ju att göra en så enkel sak som matlagning attraktivt för prylnissar.
Och då måste man ju uppfinna en massa intressanta saker som skapar habegär.

Vi datorintresserade vet ju hur det är.
En så enkel sak som ett tangentbord kostar numera >1500:- för att man bara måste ha dittan och dattan.
Att "pro gamers" i alla tider ägdt lika hårt med Dell tangentbordet som följde med mammas hem-PC spelar ju ingen roll!
För att inte tala om headsets som gått från 500:- för ett bra till 2000:- idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror du missförstår allt.
Hela grejen är ju att göra en så enkel sak som matlagning attraktivt för prylnissar.
Och då måste man ju uppfinna en massa intressanta saker som skapar habegär.

Vi datorintresserade vet ju hur det är.
En så enkel sak som ett tangentbord kostar numera >1500:- för att man bara måste ha dittan och dattan.
Att "pro gamers" i alla tider ägdt lika hårt med Dell tangentbordet som följde med mammas hem-PC spelar ju ingen roll!
För att inte tala om headsets som gått från 500:- för ett bra till 2000:- idag.

Saken är ju den att tangentbord t.e.x i mångt och mycket är en smaksak och utsmyckning är rent bling. Det finns gott om mätbara och väldigt märkbara skillnader mellan olika slipstenar och det är en enorm skillnad på att använda en välslipad kniv i ett kök. Har man någon gång hackat upp en rejäl mängd morötter med både en dåligt slipad och en välslipad kniv så vet man skillnaden i hur handleden mår.

Vet inte om det är alltför mycket prylhysteri när vi pratar om något m har använts i tusentals år i olika iterationer och där ett inköp kommer räcka i flera livstider för de flesta som inte slipar knivar mer än för hemmabruk.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Cleancut är bra typer som vet vad de sysslar med. Knivbrev bojkottar jag överlag. Visst, knivarna får säkert en ny egg och många tycker säkert att de blir vassa (hur vassa de nu kan bli när man slipar på väldigt grova slappa bälten). Men jag personligen tycker inte att det är folk man vill ha att göra med sett till hur deras kommunikation utåt ser ut med påhopp och trams.

En gång i månaden är overkill. Det är ju såklart beroende på vad du skär och vad för skärbräda du skär saker på. Knivar behöver inte vässas inför varje användning, möjligen kan de behöva brynas om det är ett mjukt stål och inte har blivit slipat på ett tag.

Långt ifrån. Bara skillnaden på skärpa mellan en kniv ny i box och efter att man gått över den med stenar och fått till eggen man vill ha är överlag stor. Som privatperson som lagar någorlunda mycket mat så slipar jag åtminstone knivarna en gång i halvåret, men nog en gång i kvartalet på den jag använder mest. Sen har jag ju satt en eggvinkel som är i snävaste laget för stålet i den men även utan det så åldras metall och eggen behöver förnyas.

Att slipa knivarna är skillnaden mellan att glida genom tomater och att mosa dem. Sallad och sådant håller sig också mycket finare med en skarp egg.

Grejen med Global är att de gör helt okej knivar, men inte för pengarna man betalar för dem och du kan få en lika bra eller bättre kniv för en bråkdel av priset. Sedan är jag personligen inte vän med deras konvexa rundning och knivarna skulle enligt mig behöva tunnas ut rätt rejält. Men de är ett mainstreammärke som iallafall har spridit snävare eggvinklar och lite bättre stål till gemene man så det är ju alltid något positivt

Har du inte slipat dem på tre år så skulle jag gissa på att de nog inte är alltför vassa längre. Alla eggverktyg behöver slipas, det gäller även om man inte arbetar professionellt med dem Det kan jämföras med att tänka att man inte behöver stämma sin gitarr med jämna mellanrum. Visst går det att spela, men det är inte helt optimalt ^^

Sen skall tilläggas att jag kanske är något av en nörd

Till att börja med, du har köpt kolstålsknivar som är härdade rätt hårt. Jag skulle definitivt avråda dig från att "ståla" knivarna med ett bryne. Ett skärpstål använder man när eggen har utmattats och därför viker sig lite åt sidan när den används, då rätar stålet upp eggen igen.

Men knivarna som du har köpt är så pass hårda (och därmed spröda) att stålet inte viker sig på det sättet och om du ger dig på dem med ett bryne så är det troligare att du kommer flisa upp eggen och sluta med en brödkniv. (Okej, aningen till överdrift men du komemr troligen få hack i eggen)

Du har ju som sagt köpt kolstålsknivar. Är du medveten om skillnaderna mellan kolstål och rostfritt? Lämnar du en kolstålskniv framme fuktig så kommer du få rostfläckar, och när den är ny kan du beroende på kniv och hur den är smidd få rätt mycket oxidering, framförallt när du skär t.ex. lök. Det är ju inte raketforskning direkt, håll kniven torr och diska aldrig i diskmaskin (vilket ju gäller för alla knivar, men i ännu högre grad för kolstål).

Slipstenar är en djungel att dyka in i. När jag skaffade stenar så körde jag en overkill och skaffade Naniwastenar i 400, 100, och 3000 grit. Sedan har jag kompletterat med en kitayama 8000 (och en ännu finare natursten för rakknivar).

Skulle jag skaffat utrustning för att börja slipa idag så hade jag helt enkelt skaffat en bra sten på drygt 1000 grit. Det är en bra startpunkt och en 1000 grit egg ger en vass kniv som du kan göra det mesta med i köket, och får du inte en bra egg på 1000 grit så hjälper det inte att gå upp i grit.

Du har ju köpt hårda knivar i bra stål som faktiskt kan tjäna på att gå upp något högre i grit men till att börja med skulle jag klassa det som överkurs. Alternativt att du köper en kombinationssten på exempelvis 1000/6000 eller 1000/3000 (om det finns).

Kul att du skaffat ett par bra knivar och är sugen på att lära dig ta hand om dem. Det är en sån enorm skillnad när man går från maskinslipade ikea eller globalknivar till en kniv i ett mycket bättre stål och ger dem en mycket bättre egg.

Du har tidigare fått rådet att kolla igenom loppislådor efter knivar att öva på och det är ett utmärkt förslag. Gamla Karlsson/Nilsson eller eskilstunaknivar har generellt bra stål för pengarna och när du letar loppislådor efter något att öva på så skulle jag säga att rost eller en mörkgrå yta på knivarna är ett bra tecken. Det tyder på att det inte är rostfria knivar och det är mycket lättare att lära sig slipa på och mer likt knivarna du har köpt.

Det finns ett gäng bra videos på nätet JapaneseKnifeImports har en spellista med mycket matnyttigt t.ex.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLEBF55079F53216AB

Grymt! Tack för mer information. Känns som jag börjar få lite mer koll på vad som gäller nu.

Knivarna skall jag plocka upp på postombudet efter jobbet idag, skall bli spännande att se hur de är att handskas med.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA