Permalänk
Medlem

Stereo - volymproblem.

Hej!

Volymen på min stereo fungerar bara någon gång ibland. Oftast är den för lågt inställd, och ibland för högt inställd.
För att förklara med ett exempel: Vanligtvis brukar jag ha volymen på 12, men nuförtiden så är det väldigt lågt ända upp till
40. (När den fungerar som den ska får jag väldigt ont i öronen på 40).

Jag kommer ihåg att den slutade att starta för några år sedan efter det åskat. Sedan dess har det varit problem någon gång ibland.
Men på den senaste tiden är det nästan alltid problem att få tillräcklig volym.

Vad kan vara orsaken? Och vad kan jag göra?

Tack på förhand!

mvh

Alexander

Permalänk
Avstängd

Det låter lite som att motståndet felar vid någon punkt i systemet.

Öppna chassit och kolla så att säkringar sitter ordentligt och inte har fått någon beläggning.
Har du testat med en annan ljudkabel, en annan ljudkälla, eller eventuellt en annan strömkabel (osannolikt att den felar, men möjligt i väldigt speciella fall om det är jordfel)?

Är den som min 80-tals Pioneer som går till sig om man daskar till den på rätt sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zanny7:

Hej!

Volymen på min stereo fungerar bara någon gång ibland. Oftast är den för lågt inställd, och ibland för högt inställd.
För att förklara med ett exempel: Vanligtvis brukar jag ha volymen på 12, men nuförtiden så är det väldigt lågt ända upp till
40. (När den fungerar som den ska får jag väldigt ont i öronen på 40).

Jag kommer ihåg att den slutade att starta för några år sedan efter det åskat. Sedan dess har det varit problem någon gång ibland.
Men på den senaste tiden är det nästan alltid problem att få tillräcklig volym.

Vad kan vara orsaken? Och vad kan jag göra?

Tack på förhand!

mvh

Alexander

Det låter på dig som om du har nått med elektronisk och stegad volymkontroll ? Förutsatt att insignalnivån är konstant så låter det som om kretsen som reglerar nivån eller styrsystemet till den är trasigt och behöver bytas ut eller kopplas förbi och så reglerar du det genom att ändra insignalnivån via nån annan del i signalkedjan, Har du en volymindikator med digitala siffror så lär du inte ha en potentiometer som du kan renovera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fortsättning (Stereo - volymproblem)

Hello! Tack för svaren

För att klargöra så är det Philips HTS6600/12 som systemet heter.
Det är basburken som allt är sammankopplat. Så jag öppnade och drog ur alla kopplingar jag kunde,
kollade, blåste och satte tillbaka dem. Men efter detta så blev ljudet endra mycket lägre eller försvan helt.
(Jag hörde i alla fall inget).

Jag har testat aux 1 och aux 2 med samma sladd. Mp3 utgången har jag testat med två andra sladdar.
Mp3 utgången fungerade mycket bättre än aux utgångarna innan jag öppnade och fipplade.

Och ja, volymen står på en display med siffror.

Kanske hade funkat att daska innan jag öppnade den xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zanny7:

Hello! Tack för svaren

För att klargöra så är det Philips HTS6600/12 som systemet heter.
Det är basburken som allt är sammankopplat. Så jag öppnade och drog ur alla kopplingar jag kunde,
kollade, blåste och satte tillbaka dem. Men efter detta så blev ljudet endra mycket lägre eller försvan helt.
(Jag hörde i alla fall inget).

Jag har testat aux 1 och aux 2 med samma sladd. Mp3 utgången har jag testat med två andra sladdar.
Mp3 utgången fungerade mycket bättre än aux utgångarna innan jag öppnade och fipplade.

Och ja, volymen står på en display med siffror.

Kanske hade funkat att daska innan jag öppnade den xD

Det är ett enkelt och billigt system så det lär vara en ic som är trasig och troligen är det dyrare att laga än att skaffa nått nytt om du inte reparerar det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.