Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kör Winamp här dagligen, finns det något bättre alternativ?

Foobar2000 lätt. Det var mitt go-to back in the days

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Samma här, använder det fortfarande till mina rippade mp3or från RadioSeven ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Samma här, använder det fortfarande till mina rippade mp3or från RadioSeven ❤️

Vad hände med RadioSeven ?va på Dreamhack ett år med dom.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Samma här, använder det fortfarande till mina rippade mp3or från RadioSeven ❤️

Varje fredag när man bodde själv gick det tungt i systemet med RadioSeven. Eurodance och grogg och COD på PS3 med polarna, det var grejer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Använder det fortfarande.
Finns ingen bättre spelare för MP3 filer.

Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kör Winamp här dagligen, finns det något bättre alternativ?

Körde Winamp länge jag med men sen jag testade foobar2000 för 8 år sedan så har jag aldrig sett tillbaka igen. I mina ögon är foobar den överlägset bästa musikspelaren.

Permalänk
Medlem

Körde även X11AMP/XMS på Winamp 2.X-tiden.

I chatväg på den tiden var det väl ICQ, mIRC, och på Linux främst XChat som irc-klient. Gaim ICQ+MSN-tiden.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av crew seven:

Vad hände med RadioSeven ?va på Dreamhack ett år med dom.

De gick i konkurs/lades ner efter många års verksamhet.
De hade nog för lite intäkter sett till vad det kostade att driva runt kanalen/stationen.
Även om många utav "programledarna" var vanliga datanördar i många fall (men som hade en gnutta mer social kompetens än andra vid deras ålder kanske?) så räckte ändå inte deras engagemang att jobba mer eller mindre helt ideellt till för att orka med kostnaderna som det ändå för mig sig att driva det tror jag.

De provade ett tag att ha med reklam-jinglar under slutet utav den verksamma tiden (vill minnas att det var för LED-lampor ?, för de hade bara EN sponsor...) men det möttes med extremt hård kritik. De tappade lyssnare mer än en blåbärsplockare med hål i skålen - så efter en kort tid så drog de tillbaka de kortet.
Jag vet med mig att jag själv pratade med dem och pitchade ideén om att ha som ett medlemskap för några ynka tior per månad mot lite mer premium -content, eller att man som betalande medlem slapp reklamen. Själv hade jag mest gjort det för att stödja verksamheten... Men de menade att de inte ville jobba som Spotify och andra uppstickare som mer eller mindre började ta över deras mark med hissnande fart efter alla dessa år...

Tror de nog slutet komma ganska omgående 🙈

... Eller så tröttnade dem och ville göra annat ?

Detta stod på deras sajt i några månader / kanske något år;
https://web.archive.org/web/20171129191346/http://www.radiose...

Domänen är dock fortfarande upptagen, men ingen :80 respons....

Skrivet av Viktorph:

Varje fredag när man bodde själv gick det tungt i systemet med RadioSeven. Eurodance och grogg och COD på PS3 med polarna, det var grejer det.

Vilka minnen!! 😍🕹🍕🍻

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Självklart minns man det, man höll på rätt mycket med olika skins väldigt länge sedan. Till slut så gick jag över till Foobar och har inte provat winamp igen sedan dess.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har winamp än idag

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Har tidigare använt Winamp, blev nog bara så att jag inte installerade det på nytt längre när jag uppgraderade. Blivit lite bortglömt.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Absolut. Vet att Winamp Classic är/var alltid populär och ikonisk, men föredrog själv denna.
https://i1.wp.com/www.vlchelp.com/wp-content/uploads/2013/11/winamp-modern-vlc-skin.png?w=334&ssl=1
Ska försöka använda Winamp igen efter att ha läst denna tråd. Testade för övrigt en gammal Windows XP dator för inte så länge sedan, och måste säga att den är mycket mer användarvänlig och stilren än Windows 10, gillar att nästan allt finns i likadana lättlästa "listor" med text. Det är snabbt, läsbart och snyggt enligt mig. Tycker faktiskt inte alls om "MetroUI" trams. Ska se om det går att göra Windows 10 mer likt XP.. tack för denna tråd.

Den där använde jag mycket av också.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Å vilka minnen Miranda samlade väl alla chattar har jag för mig?

Jo, en del av programmets poäng är/var att det har stöd för flera olika protokoll, så att man kan samla dem på ett ställe istället för att behöva köra ett program för varje protokoll. Dock hände det ju att t ex Microsoft gjorde någon ändring så att programmet slutade fungera för ett visst protokoll tills utvecklarna knackat ihop en uppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig använt annat än Winamp.

Borde jag byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Minns det. Använde det inte själv men min syster ska alltid fråga om det. Kör med foobar2000 för att lyssna till mina ogg filer.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det tog många år innan jag förstod att man kunde använda J? för att söka låtar. Var jobbigt att scrolla med 3000 .mp3or

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jo de använde man på den tiden man lyssnade på musik i datorn, numera har man en 2 kanals anläggning för musiken.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Viktorph:

Det tog många år innan jag förstod att man kunde använda J? för att söka låtar. Var jobbigt att scrolla med 3000 .mp3or

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det visste jag inte ens om!!
Fan de där gjorde nog min dag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgi, kommer ihåg när polarn hade fått 28k modem och laddade ner låtar som man fick på disketter typ. Var väl då Winamp precis börjat bli en grej. Good times !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det tog många år innan jag förstod att man kunde använda J? för att söka låtar. Var jobbigt att scrolla med 3000 .mp3or

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av andreas_dock:

Haha, det visste jag inte ens om!!
Fan de där gjorde nog min dag

Det var ju en av de bästa sakerna att man junde trycka J och snabbt få rätt på den låt man ville lyssna på även om spellistan var enormt lång. Och det fungerade bra även med filer som saknade ID3, vilket många "modernare" alternativ inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, det visste jag inte ens om!!
Fan de där gjorde nog min dag

Haha, skönt att man kan bidra med något. Bättre sent än aldrig. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilken nostalgi, kommer ihåg när polarn hade fått 28k modem och laddade ner låtar som man fick på disketter typ. Var väl då Winamp precis börjat bli en grej. Good times !

Hade ett US Robotics som gick att uppgradera till V.90 (och alltså 56K), rättare sagt jag har fortfarande detta modem någonstans. Det modemet inhandlades 1996, så innan Winamp (släpptes 97) var en grej. Det är mer troligt att det var mp2-filer om du fick det på diskett under den riktiga 28K/33K-tiden. I mitten av 1997 när första Winamp släpptes lär de flesta modem som såldes varit 56K, men långsammare modem såldes givetvis som budgetmodeller även då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Vilken nostalgi, kommer ihåg när polarn hade fått 28k modem och laddade ner låtar som man fick på disketter typ. Var väl då Winamp precis börjat bli en grej. Good times !

Och då tog de runt 10 min att tanka ner en låt på några mb, sedan fick man 56k modem och man tyckte att skillnaden var enorm.
Och porrsurf var inte lätt, ladda en nakenbild tog nån minut och titta på rörlig film gick knappt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Hade ett US Robotics som gick att uppgradera till V.90 (och alltså 56K), rättare sagt jag har fortfarande detta modem någonstans. Det modemet inhandlades 1996, så innan Winamp (släpptes 97) var en grej. Det är mer troligt att det var mp2-filer om du fick det på diskett under den riktiga 28K/33K-tiden. I mitten av 1997 när första Winamp släpptes lär de flesta modem som såldes varit 56K, men långsammare modem såldes givetvis som budgetmodeller även då.

Vi fick 10mbit fiber 1998 om jag inte minns fel, var 3e brf i Umeå som fick fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vi fick 10mbit fiber 1998 om jag inte minns fel, var 3e brf i Umeå som fick fiber.

Var ganska många som hade 10 Mbit/s från Bredbandsbolaget sådär 1998-1999 häromkring faktiskt även om inte på orten. Telia körde också fiberLAN på den tiden, men det kan ha varit 2 Mbit/s de körde, där minns jag inte riktigt. Minns att fiberlan kom ut på marknaden långt innan ADSL, SDSL minns jag bara som något företag använde. Körde själv ISDN under 99.

Permalänk
Inaktiv

Umeå var först i världen med ett statsnät som byggdes 1995 och 1998 var de totalt 5 brf som hade 10mbit.
Finns info om bredband historia.

https://bredbandsfakta.se/allt-om-bredband/bredbandets-histor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Umeå var först i världen med ett statsnät som byggdes 1995 och 1998 var de totalt 5 brf som hade 10mbit.
Telia hade adsl 1999, inte fiber, finns info här.

https://bredbandsfakta.se/allt-om-bredband/bredbandets-histor...

Telia hade fiberlan åtminstone 1998/99, men det var enskilda fastigheter i storstäder. De installerade det på bredare front under 99 i Malmö dock, men jag minns att folk hade deras LAN-lösningar tidigare än så. I Malmö installerades också DSL till hemanvändare på bredare front för första gången i samma affär.

Permalänk
Inaktiv

Och så blev det så att Janne skötte upphandlingen för de fem BRF:erna. Hösten 1998 hade alla deras hushåll 10 Mb/s uppkoppling. (En megabit, Mb, är tusen gånger mer/snabbare än en kilobit, kb.)

— Men de kom ju inte utanför huset, det fanns ingen fiber som kunde ta dem vidare ut i världen. Och det ville de kunna, så snart som det bara var möjligt.

Janne upptäckte snabbt att det inte fanns någon internetleverantör, ISP, som kunde fixa detta för privatpersoner och hushåll. Telia ville inte. Telenor kunde inte.

— Jag fattade ingenting. Kunde det vara så svårt? Inte för att jag riktigt fattade vad webben och allt var för något... men hur svårt kunde det vara!?

"Problemet var att vi var för tidiga. Vi hann ledsna på tecknad film innan det slog igenom. Filmkanal på nätet likaså. Vi var dåliga att kommersialisera våra digitala kunskaper."

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Hade faktiskt inge bättre för mig så det fick bli lite nostalgi när jag surfade in på http://winamp.com/ sidan har inte ens https men vad sjutton.

http://forumbilder.se/I5MLB/winamp2019.png

Använder fortfarande winamp , vadå vad använder folk nuförtiden istället då?

Permalänk
Avstängd

@crew seven:

Inte bara kommer jag ihåg winamp, det är fortfarande min primära ljuduppspelare när jag lyssnar på musik!

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)