Permalänk
Medlem

Kommer du ihåg Winamp?

Hade faktiskt inge bättre för mig så det fick bli lite nostalgi när jag surfade in på http://winamp.com/ sidan har inte ens https men vad sjutton.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Använder det fortfarande.
Finns ingen bättre spelare för MP3 filer.

Permalänk
Medlem

Använde mycket, men tyckte aldrig om. Minns inte varför jag inte tyckte om det, men det var nåt med känslan i gränssnittet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Använder också det hela tiden. :)Spelar allt med lite extra dll's som tex amiga moduler, atari chipset mm

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Justprecis, har någon plugin undanstoppad på någon bortglömd HDD som gör att jag kan spela mina Sid filer (C64 musik)

Permalänk
Medlem

Givetvis var Winamp ett självklart val vid uppspelning av .mp3 när man var ung och satt på mIRC och hängde. Påminner om min bror som tyvärr inte finns kvar i livet, då det var han som introducerade programmet för mig med sina häftiga Sverige-flagga-skins. Fantastiska minnen.

Permalänk
Medlem

Det fanns winamp och något mer program minns jag, jag använde det andra när winamp blev mer och mer bloatad.

var det inte winamp också som sa "lamasoft!" ?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det fanns winamp och något mer program minns jag, jag använde det andra när winamp blev mer och mer bloatad.

var det inte winamp också som sa "lamasoft!" ?

https://www.youtube.com/watch?v=NROWOIMCu6M

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Givetvis var Winamp ett självklart val vid uppspelning av .mp3 när man var ung och satt på mIRC och hängde. Påminner om min bror som tyvärr inte finns kvar i livet, då det var han som introducerade programmet för mig med sina häftiga Sverige-flagga-skins. Fantastiska minnen.

Jag använder fortfarande winamp och hänger på sweclockers irc-kanal 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Den använde man för länge sen, var väl i samma veva som alla hade ICQ också.😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det fanns winamp och något mer program minns jag, jag använde det andra när winamp blev mer och mer bloatad.

var det inte winamp också som sa "lamasoft!" ?

"It really whips the llama's ass"

winamp 2.9x <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den använde man för länge sen, var väl i samma veva som alla hade ICQ också.😀

Tror msn va inblandat då också

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Givetvis var Winamp ett självklart val vid uppspelning av .mp3 när man var ung och satt på mIRC och hängde. Påminner om min bror som tyvärr inte finns kvar i livet, då det var han som introducerade programmet för mig med sina häftiga Sverige-flagga-skins. Fantastiska minnen.

Beklagar det där med din bror. Ja det va winamp som gällde.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte winampskins till spotify.... nostalgi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det fanns winamp och något mer program minns jag, jag använde det andra när winamp blev mer och mer bloatad.

var det inte winamp också som sa "lamasoft!" ?

När det verkligen begav sig så fanns ju Sonique:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonique_(media_player)

Mindre bloatad är dock inte rätt ord i det fallet. Media Player Classic (och dess forkar) är ju annars ett klassiskt alternativ som härmar gamla Windows Media Player innan den blev mer vulgo.

Går man ännu längre tillbaka hamnar man här:
https://en.wikipedia.org/wiki/WinPlay3

Permalänk
Hedersmedlem

Kopierade det så sent som igår till en av mina gamla datorer ihop med en hög tidstypisk 90-tals eurodance och andra höjdare från högstadiet.

Finns även installerat på min arbetsdator men används inte jätteofta där.

Kör självklart med det blåa Sweclockers-skinet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den använde man för länge sen, var väl i samma veva som alla hade ICQ också.😀

Skrivet av crew seven:

Tror msm va inblandat då också

Jag tycker nog att det var lite av att det var mest ICQ och sedan började driva över mot MSN Messenger. Först hade jag väl själva ICQ, men senare Miranda IM som ju kunde/kan köra flera protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tycker nog att det var lite av att det var mest ICQ och sedan började driva över mot MSN Messenger. Först hade jag väl själva ICQ, men senare Miranda IM som ju kunde/kan köra flera protokoll.

Å vilka minnen Miranda samlade väl alla chattar har jag för mig?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Absolut. Vet att Winamp Classic är/var alltid populär och ikonisk, men föredrog själv denna.

Ska försöka använda Winamp igen efter att ha läst denna tråd. Testade för övrigt en gammal Windows XP dator för inte så länge sedan, och måste säga att den är mycket mer användarvänlig och stilren än Windows 10, gillar att nästan allt finns i likadana lättlästa "listor" med text. Det är snabbt, läsbart och snyggt enligt mig. Tycker faktiskt inte alls om "MetroUI" trams. Ska se om det går att göra Windows 10 mer likt XP.. tack för denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Absolut. Vet att Winamp Classic är/var alltid populär och ikonisk, men föredrog själv denna.
https://i1.wp.com/www.vlchelp.com/wp-content/uploads/2013/11/winamp-modern-vlc-skin.png?w=334&ssl=1
Ska försöka använda Winamp igen efter att ha lästa denna tråd. Testade för övrigt en gammal Windows XP dator för inte så länge sedan, och måste säga att den är mycket mer användarvänlig och stilren än Windows 10, gillar att nästan allt finns i likadana lättlästa "listor" med text. Det är snabbt, läsbart och snyggt enligt mig! Tycker faktiskt inte alls om "MetroUI" trams. Ska se om det går att göra Windows 10 mer likt XP..

Jag kör Windows 10 Välkommen

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Använder Winamp dagligen, försökt att använda andra program men inget som fungerar lika bra enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kör Winamp här dagligen, finns det något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande Winamp för alla ljudfiler Har aldrig kommit överens med foobar, och känner inget behov av att leta efter något annat program. Winamp fixar allt, liksom. Finns plugins för allt möjligt, tex ljudfiler från Amiga, NES, Mega Drive, Playstation, etc.

En ny version är ju på g i år (fast det har de ju sagt i åratal nu). Annars finns ju WACUP (WinAmp Community Update Project) som bygger på senaste klassiska releasen och innehåller buggfixar och diverse moderna finesser, som tex now playing för Discord.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Ja, jag minns Winamp.

Permalänk

Winamp, audio grabber och dvdx använde man flitigt förr man saknar den tiden datorer kändes mera roliga på något vis.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Jag har Winamp 2.50 på flera av mina Retro Lan burkar sedan kör jag även Audacious med Winamp skin så ser mer eller mindre identiskt ut och fungerar likvärdigt i klassiskt läge.
Körde även Xmms innan dess i linux som såg i princip identisk ut med Winamp också.

Permalänk
Medlem

Kör Winamp på min telefon vad ska man annars köra?
(jo jag har Spotify med men allt finns inte där)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag använder fortfarande winamp och hänger på sweclockers irc-kanal 😏
Skickades från m.sweclockers.com

Fantastiskt! Man kanske skulle hoppa in i kanalen också? Tyvärr har man ju inte så mycket tid att hänga som när man hade sommarlov och var 10 bast.

Skrivet av serverfel:

Beklagar det där med din bror. Ja det va winamp som gällde.

Tack ska du ha, det värmer. Det är alltid skönt att ha något fint att luta sig tillbaka till i minnesform.

Skrivet av ztenlund:

Jag tycker nog att det var lite av att det var mest ICQ och sedan började driva över mot MSN Messenger. Först hade jag väl själva ICQ, men senare Miranda IM som ju kunde/kan köra flera protokoll.

ICQ var också standard för mig. Undra hur många gånger man har hört det där "Öh Öwh"-ljudet när meddelandet kom? Kommer ihåg när man jämförde sitt UIN med andra om vem som hade kortast siffersekvens. Tyvärr hade en kompis till min bror något väldigt kort, och han var redan då rätt haj på datorer och en person jag såg upp till. Han kunde redan då "allt" enligt mig. Det var coolt. Idag tjänar han miljoner och hans bror jobbar på DICE och skapar kartor till Battlefield. En riktigt nördfamilj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det fanns winamp och något mer program minns jag, jag använde det andra när winamp blev mer och mer bloatad.

var det inte winamp också som sa "lamasoft!" ?

Jag använde primärt Winamp, men skulle jag spela och ha musik i bakgrunden körde jag scmpx då det tog mindre resurser så att jag kunde lira Quake 1 med lite bättre flyt på min P1 100MHz.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg föregångaren/fröet - dvs 'Amp' som fans för Linux innan winamp blev produkt - vet att jag hackade den med automatisk adaptering av bittakt och strunta i allt den inte kände igen som mp3 för att kunna käka bittström via 'pipe' från en buffrande litet hack som i sin tur hämtade några MB i stöten direkt från en QIC-tapestreamer med 'dd' på hela 1.2 GB eller om det var 2 GB och kunde typ köra en vecka i sträck utan att låtarna upprepade sig... - buffertstorleken var sådan att tapestreamern rasslade igång kort stund var 10 minut eller så - bruket inte helt olikt en klassisk kassettband men med typ en vecka speltid och har man kört med CD och kassettband innan så var det en oerhörd förbättring att inte behöva byta media hela tiden.

Det man kort efter insåg var jobbet att sätta ihop låtblandningen till bandet vettigt och när det började komma grafiska skal där man kunde selektera och välja själv så var ovanstående inte så lockande längre samt diskarna började bli större för rimliga pengar... - men samtidigt så kunde man köra vilket tarad backup som helst på backupband och lösningen ovan läste och spolade till den hittade huvuden som kändes igen som mp3 och det började spela.

Det var på den tiden hårddiskarna var på typ 200-400 MB i storlek och 1.6 GB SCSI-disk var enormt stor (och enormt dyr) och att ha stor muskikbibliotek var något man inte kunde offra större delen av hårddiskutrymmet på tyckte man då...