Hjälpa anhörig utan fullmakt (SEB) - Praktiska Råd/Mallar?

Permalänk
Medlem

Hjälpa anhörig utan fullmakt (SEB) - Praktiska Råd/Mallar?

Hej,

Min morbror har råkat ut för en olycka och ligger f.n. i Koma. Han har inga barn. Min mamma (det enda syskonet) och min mormor (den enda föräldern i livet) vill hjälpa honom att förfoga över t.ex. räkningar medan han - förhoppningsvis - återställer sig.

Jag läste denna https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-myndig-fullmakt/h...

Att döma av texten så finns det inget formkrav (fullmaktsgivaren kan ju sällan - som i detta fallet - underteckna något överhuvudtaget). Min mormor och hans syster blev avvisade på SEB p.g.a. banksekretess.

Vet ni hur det i praktiken ska framställas så att "vi" kan komma in och kolla vilka autogiron han har, se till att hyran betalas osv. ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

Min morbror har råkat ut för en olycka och ligger f.n. i Koma. Han har inga barn. Min mamma (det enda syskonet) och min mormor (den enda föräldern i livet) vill hjälpa honom att förfoga över t.ex. räkningar medan han - förhoppningsvis - återställer sig.

Jag läste denna https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-myndig-fullmakt/h...

Att döma av texten så finns det inget formkrav (fullmaktsgivaren kan ju sällan - som i detta fallet - underteckna något överhuvudtaget). Min mormor och hans syster blev avvisade på SEB p.g.a. banksekretess.

Vet ni hur det i praktiken ska framställas så att "vi" kan komma in och kolla vilka autogiron han har, se till att hyran betalas osv. ?

I den där länken hänvisar de ju inte till någon sorts lagtext? Jag vill veta var de får den informationen ifrån. Det vill banken också om ni ska ha någon sorts chans att få dem att böja sig och räkna med att det kommer ta tid att få igenom det.

Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna ta över någons bankaffärer utan en fullmakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka krav ställde banken för att det skulle vara möjligt?
Om det inte går så får ni hålla koll på ev krav och räkningar som kommer med posten och betala dom med egna medel tillsvidare. Kontakta försäkringskassan, dom har mer info angående närståendestöd och kan ge råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Föräldrabalken, 17kap.

Anhörigas behörighet att rättshandla i vissa fall

17 kap. Anhörigas behörighet att rättshandla i vissa fall
Innebörden av behörigheten
1 § Om det är uppenbart att någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande inte längre har förmåga att ha hand om sina ekonomiska angelägenheter, är en anhörig behörig att för den enskilde vidta ordinära rättshandlingar med anknytning till dennes dagliga livsföring.

Behörigheten gäller om den situation som avses i första stycket har inträffat sedan den enskilde har fyllt 18 år. Det är den anhörige som ska bedöma om behörigheten gäller.
Lag (2017:311).

Behöriga anhöriga
2 § Behörigheten enligt 1 § gäller i tur och ordning för
1. make eller sambo,
2. barn,
3. barnbarn,
4. föräldrar,
5. syskon, och
6. syskonbarn.

Två eller flera anhöriga under samma punkt företräder den enskilde gemensamt. De kan lämna varandra fullmakt.

Den som avböjer uppgiften, inte kan anträffas, är underårig eller har en god man enligt 11 kap. 4 § eller en förvaltare ska inte beaktas vid tillämpningen av denna paragraf. Detsamma gäller den som företräds av en framtidsfullmaktshavare eller som själv är i en sådan situation som avses i 1 §. Lag (2017:311).

Behörighetens omfattning i vissa fall
3 § Behörigheten för en anhörig gäller inte i de frågor där den enskilde företräds av en god man enligt 11 kap. 4 §, en förvaltare eller en framtidsfullmaktshavare. Lag (2017:311).

Skyldigheter för den anhörige
4 § Den som är behörig enligt 2 § ska vid fullgörandet av uppgiften
1. handla i enlighet med den enskildes intressen och då beakta den enskildes vilja eller förmodade inställning,
2. hålla den enskildes medel avskilda enligt 12 kap. 6 § första stycket, och
3. dokumentera vidtagna åtgärder på ett med hänsyn till omständigheterna lämpligt sätt.

Bestämmelserna i 12 kap. 8 § andra och tredje styckena om jäv tillämpas för den som är behörig enligt 2 §. Lag (2017:311).

Skadestånd
5 § En anhörig som har tagit i anspråk sin behörighet är skyldig att ersätta den skada som han eller hon uppsåtligen eller av vårdslöshet har orsakat den enskilde. Om flera anhöriga är ansvariga, tillämpas 12 kap. 14 § andra stycket. Lag (2017:311).

6 § Om en rättshandling, som en anhörig har vidtagit med åberopande av behörighet enligt detta kapitel, på grund av brist i behörigheten inte blir bindande, är den anhörige skyldig att ersätta en godtroende tredje man den skada som denne därigenom orsakas. Detta gäller dock inte, om rättshandlingen saknar bindande verkan mot den enskilde till följd av någon särskild omständighet, som den anhörige inte kände till och som tredje man inte med fog kunde förutsätta att den anhörige skulle känna till. Lag (2017:311).

Dold text
Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Du vet att TS länkade exakt den artikeln i sitt första inlägg, va?

Permalänk
Medlem

Men om man skaffar ett intyg från ansvarig läkare, och visar upp det hos SEB.

Borde inte det räcka för att få ett temporärt mandat att sköta dennes ekonomi?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@aalleexx:

hänvisa till ovanstående lag, Föräldrabankens 17 kap.

Här finns mer från bankföreningen:

Behörighet för anhöriga vid bankaffärer

Behörighet för anhöriga vid bankaffärer
Från den 1 juli 2017 gäller att anhöriga får företräda en person som har fyllt 18 år och därefter har blivit sjuk, fått en psykisk störning eller på grund av andra förhållanden inte längre kan ta hand om sina ekonomiska angelägenheter.
BEHÖRIGHET FÖR ANHÖRIGA VID BANKAFFÄRER (PDF)
Skriv ut
Den anhörige får utföra vanliga åtgärder som har anknytning till den dagliga livsföringen till exempel att betala hyra och andra räkningar, lämna inkomstdeklaration och ansöka om sociala tjänster såsom olika bidrag.

När kan den anhörige företräda den enskilde?
En anhörig får företräda den enskilde när denne på grund av sjukdom eller liknande förhållande saknar beslutsförmåga. Det måste vara uppenbart att beslutsförmåga saknas och om det råder tveksamhet får den anhörige inte företräda den enskilde. Att den enskilde endast behöver hjälp är inte tillräckligt.

Beslutsförmågan kan beskrivas som en förmåga att fatta självständiga beslut, det vill säga kunna förstå relevant information, överväga sina alternativ och fatta ett beslut baserat på dessa överväganden. Det är den anhörige som ska bedöma om den enskilde saknar beslutsförmåga.

En anhörig som uppsåtligen eller av vårdslöshet har orsakat den enskilde skada blir skadeståndsskyldig i förhållande till den enskilde. Om en anhörigs handling inte blir gällande på grund av att behörighet saknades blir den anhörige skadeståndsskyldig gentemot en tredje person, till exempel en bank, som lidit skada.

Vilka anhöriga ingår i kretsen som får företräda den enskilde?
Behörigheten att företräda en anhörig gäller i tur och ordning make eller sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och syskonbarn. Två eller flera anhöriga företrädare den enskilde gemensamt. De kan lämna varandra fullmakt. Den som företräder den enskilde får inte vara under 18 år, inte vara beslutsoförmögen och får inte heller ha god man eller förvaltare. Behörigheten för anhörig gäller om det inte finns någon god man eller förvaltare för den enskilde eller om den enskilde inte har upprättat någon framtidsfullmakt. För banken och för de anhöriga är det viktigt att banken har möjlighet att kontrollera behörigheten.

Hur kan en anhörig styrka sin behörighet?
För att styrka sin behörighet kan exempelvis ett personbevis eller ett familjebevis från Skatteverket uppvisas för banken.

Vad får en anhörig utföra för den enskilde?
Lagen tar sikte på att endast ekonomiska angelägenheter som tillhör vardagen får utföras av en anhörig. Det är den enskildes livssituation och behov som styr. Vad som konkret har betydelse för den enskildes dagliga livsföring är olika från person till person. Det är den enskildes behov i nuläget som sätter gränsen för anhörigbehörigheten och behoven kan ändra sig. I banken kan det till exempel innebära att betala räkningar för den enskilde eller teckna avtal om autogiro om det avser räkningar för den dagliga livsföringen, till exempel för att betala hyra, el, försäkringar och liknande. Vidare kan den anhörige göra överföringar mellan den enskildes konton i samma bank eller mellan den enskildes konton i olika banker för att kunna sköta betalningar som hänför sig till den dagliga livsföringen.

Vad får den anhörige inte utföra för den enskilde?
Anhörigas behörighet omfattar inte åtgärder som faller utanför vad som får anses utgöra den dagliga livsföringen. Till exempel är det inte möjligt för en anhörig att köpa en bil eller en fastighet. Den anhörige får inte heller köpa eller sälja aktier, fondandelar eller andra värdepapper, uppta lån eller pantsätta egendom. För dylika åtgärder krävs att en god man eller förvaltare har förordnats. Den anhörige får inte heller föra process i domstol eller lämna gåvor.

Dokumentation av den anhöriges åtgärder
Den anhörige är skyldig att dokumentera sitt uppdrag men behöver inte föra räkenskaper. Det är tillräckligt att spara underlag, till exempel kvitton, för de transaktioner som har utförts. Om förvaltningen är mera omfattande är det lämpligt med löpande noteringar över vilka åtgärder som vidtagits. Den anhörige ska förse den enskilde med underlagen om den enskildes tillstånd förbättras.

Dold text
Permalänk
Medlem

Detta skall man alltid göra innan. Jag har t.ex. förberett så mina föräldrar får kontroll över all min ekonomi om jag hamnar i koma, och jag deras ifall något händer dom.

En bekant till mina föräldrar hamnade i koma, inga papper påskrivna innan. Då fick en god man kontroll över allt och nära familjemedlemmar hade inget att säga till om. Kan bli sådär kul om det är mycket pengar det handlar om tillsammans med andra tillgångar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Man behöver garanterat någon sorts papper på att personen är oförmögen att sköta det själv. Annars skulle ju en bitter anhörig bara kunna påstå att personen är sjuk och sen förstöra.

Kan tänka mig att sjukvården kan svara på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här har jag (tyvärr) erfarenhet av, om än av annan grundorsak. Hur benägna de är att redogöra för autogiro har jag inte prövat*, men ser man till vanliga pappersräkningar så kan man gå till banken och få de betalda från personens konto givet att det framgår att de är utställda på rätt person. Man får begära ut ett personbevis från Skatteverket som visar på de faktiska familjemässiga förhållandena. Det kan eventuellt vara lite knepigt att navigera rätt bland de olika varianterna. Sedan kan man få stå på sig så att bankkontoret ringer till deras jurister centralt, om de inte känner till mekaniken. Något som är rätt vanligt...

*Jag har rätt god insikt om förhållandena ändå och initialt drog jag bara rubbet med egna pengar för att räta upp skutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Man behöver garanterat någon sorts papper på att personen är oförmögen att sköta det själv. Annars skulle ju en bitter anhörig bara kunna påstå att personen är sjuk och sen förstöra.

Kan tänka mig att sjukvården kan svara på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det behöver man inte om vi pratar om anhörigbehörighet enligt FB 17:e kap. Det är den anhörige som ska avgöra om personen är så oförmögen att sköta sina egna affärer att behörigheten träder i kraft. Däremot är det begränsat vad man kan göra enligt lagen, och bankerna är erfarenhetsmässigt mer restriktiva än så. Den som gör något är också skadeståndsansvarig gentemot den personen för vilkens räkning den agerar. Man ska förstås också på något sätt visa att man är en av de som räknas upp som behörig i lagtexten. Banken kommer förstås också dokumentera vem som har gjort vad.

Tyvärr är det också så att lagen är så pass ny att det saknas praxis, medan lagtexten och förarbetena inte är helt precisa. En sådan sak som hyreskontrakt, vilket kan bli aktuellt i samband med t ex särskilt boende, har lagstiftaren med stor nit undvikit att ta ställning till. Det ligger i en gråzon mellan vad som enligt lagtext och förarbeten klart omfattas och sådant som räknas upp i klartext vara sådant som inte omfattas.

Permalänk
Medlem

Ni behöver kanske ansöka om att bli hans förvaltare eller låta en annan förvaltare ta över. En person som har god man eller förvaltare kan inte få hjälp av släktingar utan fullmakt, och en person med förvaltare kan inte skriva någon fullmakt. Det är nog därför banken kan ha svårt, de kan inte ge anhörigbehörighet om förvaltare finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det behöver man inte om vi pratar om anhörigbehörighet enligt FB 17:e kap. Det är den anhörige som ska avgöra om personen är så oförmögen att sköta sina egna affärer att behörigheten träder i kraft. Däremot är det begränsat vad man kan göra enligt lagen, och bankerna är erfarenhetsmässigt mer restriktiva än så. Den som gör något är också skadeståndsansvarig gentemot den personen för vilkens räkning den agerar. Man ska förstås också på något sätt visa att man är en av de som räknas upp som behörig i lagtexten. Banken kommer förstås också dokumentera vem som har gjort vad.

Tyvärr är det också så att lagen är så pass ny att det saknas praxis, medan lagtexten och förarbetena inte är helt precisa. En sådan sak som hyreskontrakt, vilket kan bli aktuellt i samband med t ex särskilt boende, har lagstiftaren med stor nit undvikit att ta ställning till. Det ligger i en gråzon mellan vad som enligt lagtext och förarbeten klart omfattas och sådant som räknas upp i klartext vara sådant som inte omfattas.

Ok, intressant. Känns spontant rätt "osvenskt" att inte kräva bevis på att personen faktiskt är sjuk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni behöver ansöka om att bli hans förvaltare eller låta en annan förvaltare ta över. En person som har god man eller förvaltare kan inte få hjälp av släktingar utan fullmakt, och en person med förvaltare kan inte skriva någon fullmakt.

Så kan man göra, men det är inte alltid nödvändigt om det går att sköta saken på annat sätt. Särskilt om det inte rör sig om en längre period, men det är ju okänt i ett fall som det aktuella. Förvaltare är dock högst sannolikt fel, eftersom den minst ingripande åtgärden som behövs ska användas. Förvaltare innebär att personens rättshandlingsförmåga tas ifrån den, vilket bara behövs om personen gör olämpliga saker. Något en person i koma knappast gör. Därmed är god man rätt nivå, om man inte kan sköta det med fullmakt eller anhörigbehörighet.

Det man bör ha i åtanke är att god man respektive förvaltare innebär en del administration, då man blir redovisningsskyldig gentemot överförmyndaren. Likaledes ska huvudmannens ekonomi kartläggas och skickas in till överförmyndaren när en god man eller förmyndare har förordnats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så kan man göra, men det är inte alltid nödvändigt om det går att sköta saken på annat sätt. Särskilt om det inte rör sig om en längre period, men det är ju okänt i ett fall som det aktuella. Förvaltare är dock högst sannolikt fel, eftersom den minst ingripande åtgärden som behövs ska användas. Förvaltare innebär att personens rättshandlingsförmåga tas ifrån den, vilket bara behövs om personen gör olämpliga saker. Något en person i koma knappast gör. Därmed är god man rätt nivå, om man inte kan sköta det med fullmakt eller anhörigbehörighet.

Det man bör ha i åtanke är att god man respektive förvaltare innebär en del administration, då man blir redovisningsskyldig gentemot överförmyndaren. Likaledes ska huvudmannens ekonomi kartläggas och skickas in till överförmyndaren när en god man eller förmyndare har förordnats.

Beror väl helt på vad de behöver ta för beslut, personen i detta fall kan inte lämna samtycke till något som behövs i många fall när det gäller god man. Det är hur som helst Tingsrätten som avgör vilket som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror väl helt på vad de behöver ta för beslut, personen i detta fall kan inte lämna samtycke till något som behövs i många fall när det gäller god man. Det är hur som helst Tingsrätten som avgör vilket som behövs.

Nja...

FB 11:e kap:
"5 § En rättshandling som en god man har företagit utanför sitt förordnande är inte bindande för den som förordnandet avser. En rättshandling som utan dennes samtycke företagits inom ramen för förordnandet är inte heller bindande för den som förordnandet avser, såvida inte denne på grund av sitt tillstånd varit ur stånd att ge uttryck för sin mening eller denna av annan orsak inte har kunnat inhämtas.

Har den gode mannen inom ramen för förordnandet ingått en rättshandling som sedvanligen företas för den dagliga hushållningen, skall samtycke från den som han företräder anses föreligga, om denne inte före rättshandlingen har gett uttryck för annat till den mot vilken rättshandlingen riktade sig. Lag (1988:1251)."

Poängen är ju att samtycke ska inhämtas när så är möjligt, för det finns ju personer som har god man inte för att de är okontaktbara eller svårt dementa, utan för att de helt enkelt har svårigheter att klara av sådant som att sköta ekonomin på grund av t ex någon medfödd svårighet.

Sedan kan man ha åtanke att även om en god man, eller förvaltare, kan göra en hel del, så finns det även vissa åtgärder som kräver överförmyndarens tillstånd.

En annan sak att notera är att det kan ta ganska lång tid att få en god man förordnad. Överförmyndarna är ofta kraftigt överbelastade med långa handläggningstider som följd, plus att tillgången på goda män inte alltid är så god, om det är frågan om att förordna en sådan som inte är en anhörig som ställer upp e dyl.

Permalänk
Medlem

När min mor var sjuk så räckte det med ett sjukdomsintyg, legetimation på den sjuka, min legitimation samt att räkningarna som skulle betalas stod i hennes namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

När min mor var sjuk så räckte det med ett sjukdomsintyg, legetimation på den sjuka, min legitimation samt att räkningarna som skulle betalas stod i hennes namn.

Känns rent spontant som att det är skillnad på sjukdom och koma?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Ja, verkar som god man räcker. För de vanliga räkningarna är det väl i alla fall inga problem. Samtidigt kan det vara svårt i och med att anhörigbehörighet numera finns och kan hänvisas till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Du vet att TS länkade exakt den artikeln i sitt första inlägg, va?

Muahahaha! Sh*t! Klickade aldrig på länken så det missade jag helt. Nu får man skämmas... igen...

Permalänk

framtidsfullmakt var ordet