Stationär gamingburk + skärm budget runt 15k

Permalänk

Stationär gamingburk + skärm budget runt 15k

Hej, jag kommer snart att köpa in en ny burk, har tidigare haft Gaming laptop, jag klarar av att bygga själv, min budget är runt 15k

Vad ska jag köpa för att få mest för pengarna?

Alla tips välkomna

Fredrik

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack, jag kommer dock behöva en skärm också i min 15k budget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Går det ens att få ihop något medelbra med skärm för 15k, jag har en 22tum 120hz g-sync skärm, det känns surt att använda den om man har en bra burk, behöver jag öka min budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart det går, men klarar du dig till 7 juli så får du betydligt bättre.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Klart det går, men klarar du dig till 7 juli så får du betydligt bättre.

Det är då amd släpper sina nya processorer och moderkort har jag för mig, stämmer det? Då kommer priserna på deras äldre modeller antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

bygge amd

Vad tror ni om detta? Vad skulle ni ändra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser grymt bra ut. 👍

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Jag tycker det ser grymt bra ut. 👍

Det enda jag funderar på lite är om jag ska köra nvidia 2060 eller Vega 56? Hur skulle du göra? Köra jag 2060 kan jag gå ner till 650w nätagg också antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ziltharon:

Det enda jag funderar på lite är om jag ska köra nvidia 2060 eller Vega 56? Hur skulle du göra? Köra jag 2060 kan jag gå ner till 650w nätagg också antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

att snåla in på nätaggregat är en dödssynd här på SweC 😛
Se iaf till att det har semipassiv drift och guldcertifiering.

Ju högre maxkapacitet (och semipassiv drift o guldcertifiering) desto mer last kan det dra utan att låta nåt.

Du förstår säkert också att 2060 kommer inte hålla hög FPS lika bra som ett 2070 så tänk dig för innan du väljer sämre presterande grafikkort.

Sen finns risken att du måste byta nätaggregat om du uppgraderar i framtiden. Köper dunett riktigt bra nätaggregat från början så behöver du troligtvis inte byta det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Alltså, Vega 56 drar inte så mycket som folk vill ge sken av. Sen är pulse ett extremt prisvärt kort just nu. Skiljer väldigt lite i spel. Förutom fortnite spelar man bara det ska man ha nvidia. Hade definitivt kört på att bättre nätaggregat för att slippa tänka på det. Grafikkort byta man ofta. Nätaggregat aldrig om man köper ett riktigt bra direkt.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Alltså, Vega 56 drar inte så mycket som folk vill ge sken av. Sen är pulse ett extremt prisvärt kort just nu. Skiljer väldigt lite i spel. Förutom fortnite spelar man bara det ska man ha nvidia. Hade definitivt kört på att bättre nätaggregat för att slippa tänka på det. Grafikkort byta man ofta. Nätaggregat aldrig om man köper ett riktigt bra direkt.

Jag kör på med det jag hade på listan, 750w och Vega 56

Tack för bra hjälp Alrik, trevlig helg på dig

Skickades från m.sweclockers.com

Tack
Permalänk
Skrivet av Campaigner:

att snåla in på nätaggregat är en dödssynd här på SweC 😛
Se iaf till att det har semipassiv drift och guldcertifiering.

Ju högre maxkapacitet (och semipassiv drift o guldcertifiering) desto mer last kan det dra utan att låta nåt.

Du förstår säkert också att 2060 kommer inte hålla hög FPS lika bra som ett 2070 så tänk dig för innan du väljer sämre presterande grafikkort.

Sen finns risken att du måste byta nätaggregat om du uppgraderar i framtiden. Köper dunett riktigt bra nätaggregat från början så behöver du troligtvis inte byta det.

Hade budgeten varit mer än runt 15k så hade jag förstås kört på ett 2070, men 750w nätagg ska väl räcka ett tag för detta bygge, jag har ju tänkt köra på detta minst 1 år utan att uppgradera något, vad hade du köpt för nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte undervolta ditt vega 56 bara, då blir du nog nöjd

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Glöm inte undervolta ditt vega 56 bara, då blir du nog nöjd

Jag kanske kontaktar dig om det sen, det kanske finns någon guide hur man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ziltharon:

Hade budgeten varit mer än runt 15k så hade jag förstås kört på ett 2070, men 750w nätagg ska väl räcka ett tag för detta bygge, jag har ju tänkt köra på detta minst 1 år utan att uppgradera något, vad hade du köpt för nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Minst Corsair RM 750x. VIll ha högre effektivitet o verkningsgrad dock fast det blir dyrt som satan....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vänta in AMDs nya, då kommer även priset på äldre gå ner markant.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ja, helt klar bättre med nya ryzen. Men han kanske inte vill vänta tills mitten på juli

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara nått:

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig att vänta tills 7/7 då släpper amd sina nya processorer och det kan också påverka intels priser på processorer och äldre ryzen processorer. Men om du ej kan vänta så har du ett intel förslag här:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt något i stil med den här. Eller... egnteligen väntat och köpt Ryzen 5 3600/X och B450 moderkort och därmed kommit ner i pris.

Observera att skärmen är 27", 1440p och 144Hz.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Stort tack för tips alla! Jag kommer behöva slå till innan nya ryzen kommer då jag kommer vara hemma ett tag för att bli frisk från cancer, behöver en dator så jag kan koppla bort allt ibland

Har inte helt bestämt vilken av alla tips det blir än men jag postar i tråden här när jag lagt beställningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Beställde detta

dator amd

Detta är vad jag beställt, tänkte uppgradera prollen senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ziltharon:

dator amd

Detta är vad jag beställt, tänkte uppgradera prollen senare

Skickades från m.sweclockers.com

Har du så bråttom att du inte kan vänta ett par veckor?

Felstavning
Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Har du så bråttom att du inte kan vänta ett par veckor?

Ja har ju inget att lira på alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

dator amd

Detta är vad jag beställt, tänkte uppgradera prollen senare

Skickades från m.sweclockers.com

Varför har du ett itx moderkort i ett atx chassi? Sen tycker jag att du Ska ta detta nättagget ist:

Så du får 5 års extra garanti för 100kr extra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

Varför har du ett itx moderkort i ett atx chassi? Sen tycker jag att du Ska ta detta nättagget ist: https://komponentkoll.se/bild/NgyAE.png
Så du får 5 års extra garanti för 100kr extra

Jag bytte faktiskt moderkort till msi 450b tomahawk

Nätagg kanske jag ska ändra också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ziltharon:

Ja har ju inget att lira på alls

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår, men du kan göra annat två veckor, jag lovar.
Det är sommar 😁

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Jag förstår, men du kan göra annat två veckor, jag lovar.
Det är sommar 😁

Får tyvärr inte vara ute i solen, pga cytostatika skiten men snart kan man ju göra annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag beställt, detta blev det

Lista från Komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/aCjYi/

CPU: AMD Ryzen 5 2600
1 590 kr hos NetOnNet

GRAFIKKORT: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming (ROG-STRIX-RTX2060-O6G-GAMING)
4 399 kr hos Komplett

CHASSI: Phanteks Eclipse P400S Silent
849 kr hos Komplett

MODERKORT: MSI B450 TOMAHAWK
1 290 kr hos Webhallen

RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
997 kr hos Komplett

SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD
749 kr hos Inet

PSU: EVGA SuperNOVA G3 850W Gold Rated
1 099 kr hos Inet

CPU-KYLARE: Noctua NH-U12S SE-AM4 CPU Kylare
619 kr hos Komplett

SKäRM: Asus 27" LED VG278QR
3 190 kr hos Inet

FLäKT: Inet Tyst 140mm Fläkt, v2, Svart (x2)
198 kr hos Inet (99 kr/st)

Summa: 14 980 kr

Skickades från m.sweclockers.com