Jag känner mig blåst
Gjorde ett köp 2018-06-26 på Webhallen där jag köpte en ZyXEL NAS326 och 2st WD Red diskar på 4TB vardera.
Installerade grejerna och använde dem ett par gånger, då jag laddade upp det mesta av alla mina bilder jag tagit genom åren.
För dryga en månad sedan kraschade min NAS-enhet pga en uppdatering som den kände sig tvungen att göra.
I processen skadades båda hårddiskarna och jag slängdes ut ur enheten utan möjlighet att kunna logga in i den igen, inte ens med default lösenordet som medföljde. Det gick inte heller att resetta enheten.
Försökte på alla medel få tillbaks mina filer, men som vi alla vet dessa billiga recovery program klarar inte av allt, särskilt inte när ett filsystem är så konstig som hos ZyXEL (något eget skit).
Frågade ZyXEL om hjälp, men fick mittfingret från dem och hänvisning att bli företagskund istället om jag vill ha support.
Då skrapade jag ihop allt jag kunde och åkte iväg till ett företag i Nacka, Stockholm, som gör recovery mot betalning.
Jag blev MAO 5000 kronor fattigare.
Enligt rapporten var ena hårddisken så skadad att den gick inte ens att läsa igen, av något system, medan den andra som hade kvar filerna (som tur var) hade väldigt många skadade sektorer att det tog dem 3 dagar att återställa filerna med hjälp av alla program de har.
Kontaktade butiken och fick godkänt på återköp på alla grejer.
Åkte och lämnade in grejerna och killen i kassan sa att jag skulle få återbetalning inom 2-3 arbetsdagar (gjorde köpet mot Webhallen kontot). Men 3 arbetsdagar senare hade jag inte fått några pengar så jag kontaktade dem via chatten och fick då svaret "Det kan dröja upp till 5 arbetsdagar". 5 arbetsdagar senare hade jag inet fått några pengar heller och då ringde jag in och där säger killen i telefonen att det kan dröja upp till 2 veckor (oklart om han menade 10 arbetsdagar eller 14 arbetsdagar).
Nu till det jävligaste.
Enligt mailkonversationen med Webhallen så har de bara dragit bort beloppet som produkterna kostade, 3707 kronor, från min avbetalningsplan på 24 månader. Men en återbetalning är inte aktuell!?!
Så här ser deras mailsvar ut;
Hej,
Det verkar ha blivit ett väldigt missförstånd i detta fallet och detta ursäktar vi för.
Den korrigering som gjorts är att man har dragit av totalt 3707 SEK ifrån din kontoskuld för dina Webhallen Delbetalningar och kommer att synas i samband med nästa faktura utskick.
Varför det inte skett en återbetalning har att göra med att den kampanj som produkterna legat under varit på 24 månader och ännu inte löpt ut, vilket inneburit att man dragit av summan ifrån den aktiva kontoskulden.
Korrigeringen gjordes redan 2019-06-01 och alla har tyvärr inte åtkomst till Delbetalningssystemet för att följa upp vad som har gjorts vilket lätt till detta missförstånd.
Vi beklagar att vi inte kunnat informera dig om detta tidigare och har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma så hjälper jag dig vidare.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Hej igen,
Så som nämnt så sker ingen återbetalning utan summan dras av ifrån din kontoskuld som redan har gjorts tidigare.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Om jag förstod mailet rätt så kommer jag inte få några pengar tillbaks, även om jag betalat för grejerna i drygt ett års tid.
Tycker ni att Webhallen gör rätt eller bryter de lagar med att inte ge mig återbetalning på den summan jag betalat fram tills inlämnandet?
Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain