Permalänk
Medlem

Acer XF240H blir ljusare vid 144Hz

Jag har inte brytt mig så jättemycket tidigare, men det ser faktiskt förjävligt ut rent sagt när jag går från 60Hz till 144Hz. Har försökt kompensera detta tidigare genom att ändra gamma på skärmen eller kalibrera windows men inget av alternativen är speciellt bra. I 60Hz ser allt på skärmen normalt ut som det ska men låg svartnivå mm. i 144Hz ser allt urvattnat och livlöst ut. Vad beror detta på? Kör displayport och R9 290.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Kan inte förklara varför fenomenet uppstår, men är precis samma ”symptom” på alla de skärmar jag kör hemma. Byter jag uppdateringsfrekvens, varken om de är från 60 till 75 eller 120 till 144 så är skillnaden i färg/blekhet noterbar! Har helt enkelt anpassat de andra skärmarna efter den bleka, blir inte helt korrekt färgenligt, men ser vettigast ut IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

I 60Hz ser allt på skärmen normalt ut som det ska men låg svartnivå mm. i 144Hz ser allt urvattnat och livlöst ut. Vad beror detta på?

Förklaringar brukar ligga i att panelen inte är särskilt bra och egentligen drivs utanför spec. Kristallerna hinner inte vrida sig tillräckligt snabbt för maximalt ljusblockage vid 144 Hz. Då väljer tillverkaren att istället styra om hur mycket de ska vrida sig för att undvika släp och andra artefakter. Tumregeln är då att korta ned vridningen mot svart och alltså släppa iväg mer ljus i svart, dvs mer gråblaskigt. Alternativet vore att behålla svärtan och istället minska i toppen och göra skärmen ljussvagare. Men det brukar de flesta istället störa sig mer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förklaringar brukar ligga i att panelen inte är särskilt bra och egentligen drivs utanför spec. Kristallerna hinner inte vrida sig tillräckligt snabbt för maximalt ljusblockage vid 144 Hz. Då väljer tillverkaren att istället styra om hur mycket de ska vrida sig för att undvika släp och andra artefakter. Tumregeln är då att korta ned vridningen mot svart och alltså släppa iväg mer ljus i svart, dvs mer gråblaskigt. Alternativet vore att behålla svärtan och istället minska i toppen och göra skärmen ljussvagare. Men det brukar de flesta istället störa sig mer på.

Låter fullt rimligt.
Min Acer har 144hz ( -> 165hz oc), Varje steg man tar över 144hz ger en mera grå än svart bild.
Märks direkt i spel med mycket mörker, i typ D3 eller liknande blir övergånger i svart till grå plötsligen mera synliga och övergången är riktigt dålig då man verkligen kan se kanterna på samtliga nyanser (likt en regnbåge om någon förstår).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hakd:

Märks direkt i spel med mycket mörker, i typ D3 eller liknande blir övergånger i svart till grå plötsligen mera synliga och övergången är riktigt dålig då man verkligen kan se kanterna på samtliga nyanser (likt en regnbåge om någon förstår).

Ah, posterisering eller "banding". Detta tyder då på att tillverkaren reglerar detta i den digitala domänen (snarare än att elektriskt justera kristallernas vridning) och helt enkelt använder färre bitar för att beskriva bilden. Vilket är en enklare lösning eftersom allt kan styra från kretsuppsättningen utan att behöva finlira med panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förklaringar brukar ligga i att panelen inte är särskilt bra och egentligen drivs utanför spec. Kristallerna hinner inte vrida sig tillräckligt snabbt för maximalt ljusblockage vid 144 Hz. Då väljer tillverkaren att istället styra om hur mycket de ska vrida sig för att undvika släp och andra artefakter. Tumregeln är då att korta ned vridningen mot svart och alltså släppa iväg mer ljus i svart, dvs mer gråblaskigt. Alternativet vore att behålla svärtan och istället minska i toppen och göra skärmen ljussvagare. Men det brukar de flesta istället störa sig mer på.

Tack för det klargörandet. Gissar att det är omöjligt att veta hur en skärm hanterar detta innan man testat det? Har aldrig hört någon/du ta upp det vid någon skärmrecension? Uppträdde detta på de skärmar du tidigare testat i budgetsegmentet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Har sett en del variationer vid olika frekvenser, men kan inte dra mig till minnes något drastisk förändring. Men renodlade budgetskärmar kommer sällan min väg på sådant sätt att jag hårdtestar dem.