Omröstning: Vilken Ryzen 3000-processor tänker du skaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Förstår inte hysterin från många över fläkten på moderkortet. Var det inte så att den fläkten ska vara semi-pasaiv? Iaf på vissa modeller? Eller var det ngt jag fått för mig bara tro? Vill minnas att ngn sagt att de inte går hela tiden eller åtminstone mkt sakta om inte annat.

Inser att många vet hur det var "förr" där denna typ av fläkt var vanlig och ofta väsnades en del antar jag med tanke på reaktionerna men tider förändras ju om vi säger så. Själv höjde jag inte ens ett ögonbryn över att en liten snurra ska sitta på moderkortet liksom.

Känns som att det blivit en höna av en fjäder på ngt vis ngt vis men återstår ju att se antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

MSI har kommenterat på fläkten och all deras X570 moderkort kommer fläkten vara semipassiv enbart snurra när det behövs.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tror inte fläkten är ett så stort problem som folk "känner" att det är..Det verkar som att det finns strax över 100 mammabrädor ute på dag ett, varav en är med passiv kylning. Som det är nu så har jag 10st fläktar i datan. inte fan gör en liten en till någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Tror inte fläkten är ett så stort problem som folk "känner" att det är..Det verkar som att det finns strax över 100 mammabrädor ute på dag ett, varav en är med passiv kylning. Som det är nu så har jag 10st fläktar i datan. inte fan gör en liten en till någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl just att den är liten som gör folk oroliga. Som jag förstått det är det dock under väldigt specifika förhållanden och användningsscenarier (dubbla "next-gen" NVMe-SSDer t.ex.) den kommer behöva snurra och mer något som AMD satt som krav för att garantera att chipset inte ska överhetta i extrema scenarion. Om nu inte tillverkarna ser det som en ursäkt att snåla in på kylflänsar samtidigt, det kanske vi får se på de mindre påkostade varianterna. X570 har TDP på 11W, upp från 6W för X470. Tycker inte det är orimligt med tanke på hur mycket högre bandbredd som finns tillgängligt i.o.m. PCIe 4.0.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Som det är nu så har jag 10st fläktar i datan. inte fan gör en liten en till någon stor skillnad.

Precis sådär resonerade jag också när jag köpte Asus Z77 Sabertooth för ett gäng år sedan, som har en liten j-la minifläkt från helvetet.. Bytte den 3 gånger på ett år, och det slutade med att jag fulmoddade dit en 80mm Noctua istället. Då funkade det till slut!

Nu får man ju såklart hoppas att de lärt sig från den tiden, men men. Tror nog många minns hur illa det var en gång i tiden och reagerar automatiskt med en "ICKE!" när man ser en sån där grej.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 3950X pga moar coers till VMs men får vänta till kidsen blir gamla nog att gamea så kör vi 4 - 5 players one computer.. Mest sannolikt i närtid är kanske en 3400G eller 4400G då det är kul med småttigt.

Men när black friday kommer så kan vad som helst hända.....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På allmän begäran kommer här en omröstning om vilken Ryzen 3000-processor folk kommer att skaffa när de släpps!

OBS! Har endast tagit med de som är ZEN2 då jag antar att de som fortfarande är ZEN+ inte blir så intressanta i detta entusiastforum

Kommentera gärna och motivera ditt val.

Blir nog en 3950X, eller möjligen nya TR eller kanske tom båda... beror ju på pris/prestanda/tid när nya TR kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Tror inte fläkten är ett så stort problem som folk "känner" att det är..Det verkar som att det finns strax över 100 mammabrädor ute på dag ett, varav en är med passiv kylning. Som det är nu så har jag 10st fläktar i datan. inte fan gör en liten en till någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis så det är. Fläktarna är semipassiva och går endast igång vid mycket kraftfull belastning av sådant som hanteras av chipsets, så folk har absolut noll realistiska argument att komma med utan det är känsloargument och principsaker det handlar om för det mesta, samt dåliga minnen av hur fläktar på moderkortet fungerade förr, som har noll relevans idag. Det är tråkigt att se och folk behöver verkligen ta ett djupt andetag och fundera allvarligt på varför de stör sig så på en fläkt som kommer vara stilla 99.7% av tiden datorn är på. Det är min åsikt i alla fall och den står jag för till 100%

Kul att se att intresset är större och större för de fetaste modellerna, med endast en helt självklart förklarlig dip vid 3950X. Jag trodde innan att det skulle vara mer utspritt men det verkar ju finnas ett fint intresse för de kraftigaste modellerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska inte uppgradera för ens Cyberpunk 2077 kommer i april nästa år så vi får se vad som fins då men tror det blir intel och nVidia då också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xelfeir:

Tror inte fläkten är ett så stort problem som folk "känner" att det är..Det verkar som att det finns strax över 100 mammabrädor ute på dag ett, varav en är med passiv kylning. Som det är nu så har jag 10st fläktar i datan. inte fan gör en liten en till någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

10 fläktar har man nog inte om man siktar på att ha en väldigt tyst dator. Min har 6, varav de 2 på grafikkortet och den i nätagget oftast är avstängda, så vanligtvis 3 (fram, bak, CPU). Alla sex är tempstyrda och de tre som alltid är på går knappt alls förutom vid hög belastning.
Alla komponenterna är utvalda för att vara så tysta som möjligt, så en liten fjuttfläkt till chipset kommer nog vara den mest högljudda komponenten i min dator när den är aktiv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Thomas:

Inte nödvändigtvis så att många fläktar=mycket ljud. 2 fläktar som flyttar lika mycket luft som 1 fläkt låter mindre om man ska förenkla lite.

jag har för övrigt 9 fläktar totalt, förvisso en del av dem semipassiva, och tystare blir det inte i mitt rum då datorn vid vila och kontorslaster är tystare än ljudgolvet.

Permalänk
Inaktiv

För mig är det en skitsak om det sitter en fläkt eller inte på moderkortet, speciellt om den bara används i vissa fall, NVMe RAID eller vad det nämnts.

Det jag ser som viktigt är möjlighet att byta kylare/kylningslösning även för varma kretsar på moderkortet vilket förekom tidigare. Men också att fläkten på moderkortet går att byta. Är det en specialfläkt ser jag risker med att moderkortet kan bli ganska kortvarigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är precis så det är. Fläktarna är semipassiva och går endast igång vid mycket kraftfull belastning av sådant som hanteras av chipsets, så folk har absolut noll realistiska argument att komma med utan det är känsloargument och principsaker det handlar om för det mesta, samt dåliga minnen av hur fläktar på moderkortet fungerade förr, som har noll relevans idag. Det är tråkigt att se och folk behöver verkligen ta ett djupt andetag och fundera allvarligt på varför de stör sig så på en fläkt som kommer vara stilla 99.7% av tiden datorn är på. Det är min åsikt i alla fall och den står jag för till 100%

Kul att se att intresset är större och större för de fetaste modellerna, med endast en helt självklart förklarlig dip vid 3950X. Jag trodde innan att det skulle vara mer utspritt men det verkar ju finnas ett fint intresse för de kraftigaste modellerna.

Det är väl mest att det är bättre att invänta produkterna (och tester eller erfarenheter) än att svälja tillverkarnas PR med hull och hår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det är väl mest att det är bättre att invänta produkterna (och tester eller erfarenheter) än att svälja tillverkarnas PR med hull och hår.

Brukar de ljuga om semi-passiv drift menar du? Jag tror definitivt det kommer testas eftersom det är så stort intresse och testerna lär också visa att fläkten nästan aldrig är igång, och när den väl är det så låter den inte så mycket.

Men tillhör man skaran som är OK med en fläkt sålänge den inte är igång om det inte är nödvändigt och är nyfiken/oroad över hur mycket den låter när den väl är igång så ja då får man vänta på reviews, men det mesta hittils verkar ju handlat om "Gähck! en fläkt på chipset!!!!!1111"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lutar mot att pensionera min 6700k och slå till på en 3900X, lite beroende på hur de presterar och hur väl de överklockar.

Permalänk
Medlem

Min 4790k kommer får kämpa vidare men nu har åtminstone 3800x/3900x fått det att börja klia lite i uppgraderingsnerverna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Brukar de ljuga om semi-passiv drift menar du? Jag tror definitivt det kommer testas eftersom det är så stort intresse och testerna lär också visa att fläkten nästan aldrig är igång, och när den väl är det så låter den inte så mycket.

Men tillhör man skaran som är OK med en fläkt sålänge den inte är igång om det inte är nödvändigt och är nyfiken/oroad över hur mycket den låter när den väl är igång så ja då får man vänta på reviews, men det mesta hittils verkar ju handlat om "Gähck! en fläkt på chipset!!!!!1111"

Jag vet inte om de brukar ljuga om fläktar men många brukar ljuga om VRM och riktiga faser (iaf på de billigare korten).

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3700X bra pris prestanda 8core.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Jag vet inte om de brukar ljuga om fläktar men många brukar ljuga om VRM och riktiga faser (iaf på de billigare korten).

Man får hoppas att vi slipper sådant nu, för "billigt" och "X570-moderkort" verkar inte existera i samma mening

Men visst är det bedrövligt att de ljugit om VRM-faser. Som tur är så har vi sådanna som Buildzoid som faktiskt uppmärksammat det så de har ändrat. Var väl till och med någon tillverkare som ljög om att det var International Rectifier/Infinion-FETs på något moderkort när det i själva verket var något noname-skräp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då jag just fick för mig att jag behöver upgradera förstärkaren till stereon så kanske det inte blir ryzen när den släpps. Men planen är en 3900x nån gång, i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Förstår inte hysterin från många över fläkten på moderkortet. Var det inte så att den fläkten ska vara semi-pasaiv? Iaf på vissa modeller? Eller var det ngt jag fått för mig bara tro? Vill minnas att ngn sagt att de inte går hela tiden eller åtminstone mkt sakta om inte annat.

Inser att många vet hur det var "förr" där denna typ av fläkt var vanlig och ofta väsnades en del antar jag med tanke på reaktionerna men tider förändras ju om vi säger så. Själv höjde jag inte ens ett ögonbryn över att en liten snurra ska sitta på moderkortet liksom.

Känns som att det blivit en höna av en fjäder på ngt vis ngt vis men återstår ju att se antar jag

Jag har noggrant valt chassi och komponenter, till i vissa fall ganska ordentlig merkostnad, för att hålla den totala ljudnivån låg även under belastning (exempelvis mitt 2080 Ti Strix var INTE billigt men värt varenda extra krona pga dess väldigt låga ljudnivå under last).

Jag vill ha så få, stora och lågvarviga fläktar som möjligt. I botten av mitt chassi (Silverstone FT05, som är optimerat för god luftgenomströmning och låg ljudnivå) har jag exempelvis två 180mm-fläktar som snurrar på 350 rpm. Kan inte höra dem där jag sitter, men de flyttar fortfarande bra med luft.

Jag vill inte ha någon extra fläkt (på moderkortet eller någonannanstans), om den inte kommer stå stilla 100% av tiden i praktiken (alternativt att den håller så låg ljudnivå att den är omöjlig att höra utanför chassit, men det tvivlar jag mycket starkt på). För min del är den enda godkända kyllösningen passiv, för moderkort. Och då finns det bara ett, tyvärr skitdyrt, val för X570 i dagsläget.

För de som inte bryr sig: grattis, ni har ett helt smörgåsbord av alternativ, så var glada.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lutar åt en 3800X. Den högre TDPn borde innebära aggressivare PB/XFR frekvenser. Alternativet är att 3800X har fått de mer effekttörstiga chippen vilket brukar vara bra för OC. Tester får avgöra vilket av dem två alternativen som råder.

Hur som haver kommer jag slänga in en 240 AIO i min Ghost, kräma upp PBOn till en rimlig nivå och bara låta proppen göra sitt!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är precis så det är. Fläktarna är semipassiva och går endast igång vid mycket kraftfull belastning av sådant som hanteras av chipsets, så folk har absolut noll realistiska argument att komma med utan det är känsloargument och principsaker det handlar om för det mesta, samt dåliga minnen av hur fläktar på moderkortet fungerade förr, som har noll relevans idag. Det är tråkigt att se och folk behöver verkligen ta ett djupt andetag och fundera allvarligt på varför de stör sig så på en fläkt som kommer vara stilla 99.7% av tiden datorn är på. Det är min åsikt i alla fall och den står jag för till 100%

Kul att se att intresset är större och större för de fetaste modellerna, med endast en helt självklart förklarlig dip vid 3950X. Jag trodde innan att det skulle vara mer utspritt men det verkar ju finnas ett fint intresse för de kraftigaste modellerna.

Semipassiva är inte alltid skoj heller. Inte när det är den typen av småfläktar. Har varit med om grafikkort där fläkten sällan arbetar. Men den drar in precis lagom lite fint "klibbigt" damm där det är svårt att göra rent. Sedan när de inte arbetar så fastnar större damm i detta. Resulterar i att fläkten går ojämnt och dör i förtid eller att den inte går igång alls. Numera har vi ju mer fläktfilter osv. Men en så klen konstruktion till fläkt är inte nice överlag. Risken är att de låter med tiden, även om de är semipassiva, och rislen är att de då låter högt och illa. Dessutom är det inget man alltid byter lätt själv.
Och helt ärligt, jag har inte min dator "for show". Inga fönster eller lysdioder och pyssel med sleeves och bs. Jag vill inte ha en dator sin måste vara tiptop inuti hela tiden. Den ska tåla att stå ett tag även om det smyger in damm. Jag städar gärna undan den om jag kan och buntar ihop kablar för att få det snyggt och rent i rummet där det räknas. Ska inte behöva böka med det för att rengöra den från eventuellt chipsetmördande damm i tid och otid. Det är inte så dammigt i mina burkar ska tilläggas, men chipsetfläktar är duktiga på att samla fint damm.

Skrivet av Ozzed:

Brukar de ljuga om semi-passiv drift menar du? Jag tror definitivt det kommer testas eftersom det är så stort intresse och testerna lär också visa att fläkten nästan aldrig är igång, och när den väl är det så låter den inte så mycket.

Men tillhör man skaran som är OK med en fläkt sålänge den inte är igång om det inte är nödvändigt och är nyfiken/oroad över hur mycket den låter när den väl är igång så ja då får man vänta på reviews, men det mesta hittils verkar ju handlat om "Gähck! en fläkt på chipset!!!!!1111"

De ljuger inte. Men det kan släta över nackdelar lite grann. Och recensioner fångar inte upp hur väl saker åldras.

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag se benchmarks innan jag köper någon ÖHT, men eftersom mitt moderkort max klarar en 8 kärnig så är det nog precis en 8 kärnig det kommer att bli. Känns lite som att 3800X egentligen bara är X-varianten på 3700X. Man kanske inte kan få ut fullt av en 3800X eller så klockar en 3700X lika bra, TDP kommer ju gå upp oavsett och är moderkortets max 105W så kanske man vill ha en med lite mindre TDP i grund för att kunna klocka ordentligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

trodde jag skulle vara i minoritet med att satsa på 3900x, stolt över er grabbar <3

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Känner att det beror på testresultatet i recensionerna när de kommer. Antingen en R7 eller R9, men nån ny Ryzen blir det iaf 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Lutar åt en 3900X för min del. Dags att uppgradera från i7 930 nu

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Tror inte fläkten är ett så stort problem som folk "känner" att det är..Det verkar som att det finns strax över 100 mammabrädor ute på dag ett, varav en är med passiv kylning. Som det är nu så har jag 10st fläktar i datan. inte fan gör en liten en till någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

@Xelfeir

Det är så att den lilla kan låta mer än dom andra 10 stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xelfeir

Det är så att den lilla kan låta mer än dom andra 10 stora.
https://youtu.be/RSpf6_nTOwI

Sådanna varvtal lär det överhuvudtaget inte bli tal om alls. När allt kommer omkring så är det inga enorma mängder värme som skall ledas bort, och om någon tillverkare kör med sådanna varvtal på chipsetfläkten så har de sin skostorlek i IQ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Sådanna varvtal lär det överhuvudtaget inte bli tal om alls. När allt kommer omkring så är det inga enorma mängder värme som skall ledas bort, och om någon tillverkare kör med sådanna varvtal på chipsetfläkten så har de sin skostorlek i IQ.

Hehe, jädrans varvtal på den lille saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xelfeir

Det är så att den lilla kan låta mer än dom andra 10 stora.
https://youtu.be/RSpf6_nTOwI

Nå. Nu har jag 10 stora och två små i min server... de stora kan varva till 15 000 rpm kanske mer, vet inte hur mycket. Och nej, man jan inte ha den i inomhus när den är igång.