Vart är bästa stället att lägga upp datorkomponenter till salu?

Permalänk

Vart är bästa stället att lägga upp datorkomponenter till salu?

Jag gick med här för att såg att man kan sälja datordelar och jag behöver göra mig av med mitt grafikkort. Väl medlem så är där en väntetid på TRE rackans månader och en helsikes massa inlägg, mer inlägg än jag gjort under HELA mina 24 år på internet! Nej jag har inte gjort tio inlägg på 24 år. Jag har bara en och en halv vecka på mig att bli av med kortet så en sån regel utesluter alltså precis HELA den målgrupp jag söker. Blocket är ju en stinkande pool med dödlig algblomning och den sajten är på inget vis en nischad marknadsplats som här. Så finns där specifika sidor där segmentet är datorkomponenter? Eller nån sida där fokus mer är på teknikprylar, datorer och datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Be en vän som redan har swec-konto att sälja kortet åt dig

Permalänk
Medlem

Tips: Facebook har köp/sälj som vad jag upplevt fungerat bra. Sedan kanske du har en kamrat som är mer aktiv än du här, utnyttja den personen isf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon Facebook köp/sälj-grupp specifikt för elektronik/datorprylar? Frågan är väl om det är bättre än blocket dock..

Anledningen till att det är så trevligt att köpa och sälja här på Sweclockers är ju just för att du måste vara delaktig på sidan innan du får lägga upp en annons. Förstår att det blir frustrerande i ditt läge!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så var Tradera rätt bra för att sälja/köpa datorprylar.

Permalänk

Jag sålde 5 av 8 grafikkort på blocket så helt fel funkar det inte ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Har främst köpt på Tradera och sålt på Blocket. Just att "alla" kikar på Blocket gör att det oftast är lätt att få saker sålt, och även till ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Du kommer garanterat få bäst betalt för det på tradera

Permalänk
Avstängd

Tradera kan vara litet av ett tillhåll där nördar köper och säljer mellan varandra så vissa grejer kan ge rätt duktigt bra betalt där om du råkar ha just det någon annan söker för stunden, ofta kan man kränga saker där man själv tyckt var värdelösa för någon krona också.
Äldre (alltså riktigt gamla) Saker man vet värdet på brukar gå för det och litet till där ibland, åtminstone har jag väldigt, väldigt sällan sett datorrelaterade "retroprylar" gå under det faktiska värdet där. (fast jag är inte så hemma på dagspriser för PC datorer).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Instämmer att Tradera oftast ger bäst betalt. På Blocket och fejjan försöker alla pruta ned priset, medan på Tradera är det typ motsatt. Tycker dessutom det är skönt att slippa alla oseriösa och knäppa individer som hör av sig. Det tar båda tid och energi. På Tradera slipper du allt sånt.
Men kom ihåg att Tradera tar 10 % i provision (dock max 200:-). Det är 5-10 ggr mer än en annons på Blocket. Fast på Blocket betalar du i vilket fall som helst. På Tradera endast om du får varan sålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så var Tradera rätt bra för att sälja/köpa datorprylar.

Tradera är bra om man har bra omdömen.
Blocket lär också fungera fint. Jag köpte själv mitt grafikkort över blocket, rätt skönt för då kan man hämta det lokalt. Så blocket är nog inte kört även om det brukar gå snabbare och smidigare över tradera.
Vill man få sålt det riktigt fort är det bara lägga sig under begagnat-marknadspris, alltid folk som vill fynda eller köpa och sälja vidare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Tradera är bra om man har bra omdömen.
Blocket lär också fungera fint. Jag köpte själv mitt grafikkort över blocket, rätt skönt för då kan man hämta det lokalt. Så blocket är nog inte kört även om det brukar gå snabbare och smidigare över tradera.
Vill man få sålt det riktigt fort är det bara lägga sig under begagnat-marknadspris, alltid folk som vill fynda eller köpa och sälja vidare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan välja att hämta på tradera också, det brukar stå under fraktkostnad om säljaren tillåter avhämtning eller ej.
Man kan i så fall tala med säljare och betala denne (tex via den registrerade swish tjänsten) i samband med att man plockar upp varan på överenskommen plats, så vet man att man får den.

För mig som väldigt sällan kan hämta då det både är stort sug efter den kategori jag håller mig inom där jag bor (många samlare av nerdprylar... Det var trots allt här den svenska officiella intressegruppen bildades på 90 talet, åtminstone de som fick vara med i TV, vilket var stort på den tiden när man var ung student, även om jag själv inte fick vara med eftersom jag inte var där), samt finns relativt litet grejer kvar i omlopp så är det även smidigt att man kan

komma överens med seriösa säljare om att sampacka många varor efter sista auktionen och liknande så att de kan dela på fraktpriset.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Man kan välja att hämta på tradera också, det brukar stå under fraktkostnad om säljaren tillåter avhämtning eller ej.
Man kan i så fall tala med säljare och betala denne (tex via den registrerade swish tjänsten) i samband med att man plockar upp varan på överenskommen plats, så vet man att man får den.

För mig som väldigt sällan kan hämta då det både är stort sug efter den kategori jag håller mig inom där jag bor (många samlare av nerdprylar... Det var trots allt här den svenska officiella intressegruppen bildades på 90 talet, åtminstone de som fick vara med i TV, vilket var stort på den tiden när man var ung student, även om jag själv inte fick vara med eftersom jag inte var där), samt finns relativt litet grejer kvar i omlopp så är det även smidigt att man kan

komma överens med seriösa säljare om att sampacka många varor efter sista auktionen och liknande så att de kan dela på fraktpriset.

Ja jo visst kan man det. Men det är så lättare och bekvämare att få en överblick av prylar i närheten på blocket, men det går ju även söka på postnummer osv på tradera men det är en omständigare process att hitta prylar i närheten på tradera. Det var lite så jag tänkte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Ja jo visst kan man det. Men det är så lättare och bekvämare att få en överblick av prylar i närheten på blocket, men det går ju även söka på postnummer osv på tradera men det är en omständigare process att hitta prylar i närheten på tradera. Det var lite så jag tänkte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är ju pros and cons med bägge, blocket är ju dessutom mycket enklare att använda och betydligt smidigare när man vill köpa då det ju bara är en vanlig annons och man som köpare slipper vänta ut och passa på saker (vilket jag tycker är en pest att göra som köpare på tradera då det blir ohyggligt svårt att veta något innan auktionen är klar, vad man skall buda på, osv vilket i sin tur gör att alla ligger lågt riktigt länge i början sedan blir dendär rent löjliga lavinen i sista minuten... Bra som säljare dock då man ofta får mer för grejerna.), nackdel som säljare på blocket kanske att betydligt fler köpare vill pruta och att många sätter priserna med tanke på detta, men bra som köpare att man ofta kan det på ett annat sätt än på en auktion man vunnit.

Så, blocket betydligt enklare och snabbare.

En grej jag som köpare dock verkligen seriöst *hatar* med blocket är att det inte alltid framgår om en vara kan skickas/hämtas eller ej, vilket det gör på tradera. Där står det också om den går att skicka eller ej samt om den går eller inte går att hämta så att man som köpare vet exakt vad som gäller innan man anmäler intresse. Detta borde vara tvingande att ange på blocket såsom på tradera.

Det må vara en sak här på forumets marknad, bara man skriver det någonstans i annonsen, men sådana saker hör inte hemma på en större betalsite som blocket, där är det direkt oseriöst att de inte har något bättre system.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Fasen! En massa svar man tackar för alla inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den traditionella lappen på anslagstavlan vid ens matvarubutik brukar också funka.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202