Permalänk
Medlem

Rengöra tangentbord eller kasta?

Tjena gott folk,

När jag satt vid datorn med fönstret på glänt, så hör jag att det kommer in nånting och in kommer då en skata flygandes.
Blir helt paff och den flyger in i fönstret bredvid (flertalet gånger, trodde den attackerade mig )
Flyger upp ur stolen och springer ut ur rummet, och inser då att en skata har äntrat rummet.
Hade svårt att få ut den men efter ett tag gick det vägen, men väl ute så såg jag då att jag hade fågelskit på mitt tangentbord (och lite överallt annars också), därav frågan.

Ska jag rengöra tangentbordet eller är det bara kasta?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Processor: i7 8700k @ 5.1ghz med NZXT Kraken x52 | Moderkort: MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Grafikkort: ASUS RTX 2080 Strix 8gb OC | Nätaggregat EVGA Supernova G3 750w | Minnen: Corsair Vengeance LPX 16gb 2400mhz | Chassi: Phanteks P400s White TG | Ljudkort: Soundblaster Z | SSD: Corsair Force GS 128gb & OCZ Trion 240gb | HDD: WD Blue 2TB | OS: W10 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Beror väl mest på hur du känner själv. Är det ett dyrt tangentbord som skulle vara kostsamt att ersätta? Känns det för jobbigt att rengöra tangentbordet? Känns det bättre att skaffa ett nytt?

Vilket som kommer att gå bra. Det beror bara på hur du vill göra.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Rengör...

Jag hade ett gammalt tangentbord som jag misshandlat med allt från damm till yoghurt och rom. Har i och för sig en kompressor så jag kunde blåsa rent men Ajax Shower Power var pricken över iet.

Permalänk
Medlem

Ta bort tangenterna (med en keycap puller) och skruva isär lådan. De detaljerna brukar bara vara plast och är bara att tvätta med lite diskmedel. (leta bland äldre trådar för tips)

Finns det något fågelbajs på något som fanns inuti? Har det kommit fågelbajs inuti någon mekanisk brytare? Om inte, så är det bara att sätta ihop den igen när plastdelarna torkat.

Ett bortkastat tangentbord som inte hade något annat fel än att de var smutsigt — det vore slöseri.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet i sig är ett Razer Ornata Chroma.

Känns sådär att börja använda det igen när man är medveten om att det legat skit över hela tangenterna.
Menmen kanske bara är jag som är lite känslig.

Visa signatur

Processor: i7 8700k @ 5.1ghz med NZXT Kraken x52 | Moderkort: MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Grafikkort: ASUS RTX 2080 Strix 8gb OC | Nätaggregat EVGA Supernova G3 750w | Minnen: Corsair Vengeance LPX 16gb 2400mhz | Chassi: Phanteks P400s White TG | Ljudkort: Soundblaster Z | SSD: Corsair Force GS 128gb & OCZ Trion 240gb | HDD: WD Blue 2TB | OS: W10 Pro 64bit

Permalänk
Inaktiv

@tardunge:
Rengör! Se t.ex. Ripsters guide som ger svar på alla dina frågor kring spill och rengöring av tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tardunge:

Tangentbordet i sig är ett Razer Ornata Chroma.

Känns sådär att börja använda det igen när man är medveten om att det legat skit över hela tangenterna.
Menmen kanske bara är jag som är lite känslig.

Köp sprit så dödar den allt, blir som nytt igen

Permalänk
Skrivet av tardunge:

Tangentbordet i sig är ett Razer Ornata Chroma.

Känns sådär att börja använda det igen när man är medveten om att det legat skit över hela tangenterna.
Menmen kanske bara är jag som är lite känslig.

När du får fågelskit i håret rengör du det eller rakar du av det?

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

När du får fågelskit i håret rengör du det eller rakar du av det?

Håret växer ut igen. Bara att raka av.

Permalänk
Avstängd

Ett billigare tangentbord hade jag rekommenderat att du bara körde i diskmaskinen, det hade sannolikt fungerat efteråt men inte helt säkert. Men ett dyrt tangentbord vet jag inte riktigt. Jag hade nog plockat isär det och diskat (kanske spritat också) plastdelarna så noga som möjligt och varit mer försiktig med rengöringen av resten.

Permalänk
Medlem

Många tangentbord skulle nog må bra av en rengöring. Jag blir alltid förvånad över hur mycket skit som hamnar i dom när jag öppnar ett utan egentlig avsikt att göra rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tardunge:

Tangentbordet i sig är ett Razer Ornata Chroma.

Gör ingenting! Det är en uppgradering!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det är bara att diska TGB't skulle nog inte köra det i maskin, men handdisk brukar jag göra när knapparna börjar fastna i nedtryckt läge, låt det torka 24h innan bruk för att inte kortsluta något inuti.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.