Opera introducerar spelfokuserade webbläsaren Opera GX

Permalänk
Medlem

@dlq84: Är du nu verkligen helt säker på att det där är Opera GX i repon och inte vanliga, stabila Opera?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Twitch-kanalerna kommer inte upp i tabben för mig, så early access indeed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Opera var bra innan de började köra Chromium. Nu kan man lika gärna köra Chrome på en gång och få det överstökat.

Firefox är livet.

För min del så var Opera ett alternativ, sen blev dom köpta av facebook.

Permalänk
Medlem

Jag körde Opera tidigare och detta såg nice ut, men jag läste på https://restoreprivacy.com/ att Opera såldes till typ något kinesiskt företag och inte alls är lika intresserade av att skydda integritet/säkerhet längre som de tidigare var lite kända för. Så jag bytte till Firefox, tydligen bästa browsern för de som inte vill blotta sig på nätet.

Permalänk
Medlem

På tal om Chromium. Finns det överhuvudtaget några webbläsare som är egenkodade? Allt baseras ju på Chromium nu för tiden.
Firefox kör ju visserligen sin egna rendereringsmotor för webbsidor. Men webbläsaren är väl baserad på Chromium? Det refereras ju till Chromium både till höger och vänster om man kollar mappar och css kod och Firefox ser dessutom ut som Chromium.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tror det kommer ta ett tag eller inte alls tills macOS eller Linux får en version då målgruppen är "Gamers".

Finns massvis med "Gamers" till Linux, senaste åren med Steams Proton och andra förbättringar har gjort inte saken sämre. Opera dessutom har Alltid även byggt För Linux. Men även Chromium@Firefox och massa fler är first klass citizen under olika Linux operativsystem. Definitivt inte orimligt att dom släpper på den plattformen med alla satsningar som görs och har gjorts speciellt senare åren.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

VPN och adblock är features från vanliga Opera, inte nytt för GX som impliceras.

Skrivet av Cenorida:

Är av motsats åsikt. Opera blev bättre efter att de bytte till Chromium.

Till slut så blev den fantastisk, när dom först bytte var det bara skräp. Värst av allt var att dom satte auto-update att byta till chromium-versionen när den hade nästan bokstavligen 0 funktioner utöver att gå in på en url! "Åh en uppdatering" *uppdaterar* "...varför tappade jag 95% av alla features av en jävla update?!?!"
Lite osmidigt skött minst sagt, satt på Opera 12 (den sista pre-chromium versionen) i flera år innan chromium-versionen såg ok nog ut.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Firefox kör ju visserligen sin egna rendereringsmotor för webbsidor. Men webbläsaren är väl baserad på Chromium? Det refereras ju till Chromium både till höger och vänster om man kollar mappar och css kod och Firefox ser dessutom ut som Chromium.

Firefox är inte baserad på Chromium.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Ah, ok.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Firefox forever!

Intressant att Opera verkar fått användare på senare år, men verkar mer handla om att Opera sålde sig och började köra Chromium som alla andra. Opera brukade alltid vara en liten och nischad browser, speciellt pga att den länge var en browser man behövde betala för, för att senare få en reklamfinansierad och tillslut dumpa detta helt.

Permalänk
Medlem

Kör duckduck go idag för att slippa google m,fl som kikar på vad jag gör. Blockerar Opera gx företag som tjuvkikar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |