Nintendo Switch Joy cons glider/driftar

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch Joy cons glider/driftar

Hej! Jag har sedan några veckor haft problem med mina Nintendo Switch joy cons, båda två. Spakarna börjar "glida/drifta" åt något håll och gör spelupplevelsen något lidande. Det är som att input har fastnat så att spelkaraktären t.ex. går framåt trots att spaken är helt neutral. Jag har försökt att kalibrera spakarna ett antal gånger. Ibland hjälper det lite. Emellanåt försvinner problemet men det kommer alltid tillbaka.

Konsolen är köpt april 2018 tror jag så garantin lär ha löpt ut. Jag har haft ett liknande problem på min PS4-kontroller för ett tag sedan och kunde laga det själv med lite youtube-tutorials. Däremot hittar jag inget om just joy cons mer än att beställa nya delar och ersätta dem själv. Det bästa vore att få de lagade professionellt, kanske via reklamation. Har någon annan av er erfarenhet av detta eller vill dela tankar?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det ett ganska känt problem (har dock inte det problemet själv). Finns en del lösningar på nätet, vet inte hur bra de fungerar.

Du kan även kolla på nintendo switchs subreddit på just reddit (duh) och se vad folk har för tips där.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Fick problem med att min ena (vänstra) kontroll började leva sitt eget liv i somras. Googlade häromdan och märkte att det tycks vara ett stort problem. Tycker dock det är väldigt märkligt att alla tycks ha drabbats av detta mer el mindre samtidigt (nu i somras). När det gäller min switch är den sparsamt använd, så tycker slitage låter osannolikt. Men helt oavsett verkar kontrollen trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Fick problem med att min ena (vänstra) kontroll började leva sitt eget liv i somras. Googlade häromdan och märkte att det tycks vara ett stort problem. Tycker dock det är väldigt märkligt att alla tycks ha drabbats av detta mer el mindre samtidigt (nu i somras). När det gäller min switch är den sparsamt använd, så tycker slitage låter osannolikt. Men helt oavsett verkar kontrollen trasig.

Vad jag förstår har Nintendo börjat laga Joy Cons kostnadsfritt, åtminstone i USA. Kolla med Bergsala (Nintendo Sverige). Policyn kanske har nått Sverige också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som dom skriver ovanför. Mindre bra design som orsakar ett känt problem. Nya ska dock vara uppdaterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Som många säger så finns det lösningar på Youtube, men Bergsala eller dubbelkolla om garantin fortfarande är giltig är väl vad du borde kika på först.
Jag kan vara ute och cykla, men problemen beror om jag förstått det rätt på att designen påverkas lätt av damm och andra partiklar som smyger sig in under analogen, så att öppna den och ha lite tryckluft redo är väl nästa steg, men kika på en iFixit guide eller liknande så att du inte sliter sönder något i den.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Hade problem med min vänstra joycon förra sommaren, fick den utbytt. Nu har den högra börjat krångla.

Det är ett så pass utbrett problem att Nintendo förmodligen redan har gjort en hårdvarurevision på de analoga spakarna. I grund och botten är det slitage som orsakar problemet enligt den här videon: https://youtu.be/Z7um_1jr2vg

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag har 4 joy cons hemma och inte en enda strular. Kanske jag har tur. Dock använder jag oftast Pro kontrollern.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan