200 GB saknas från 2 TB hårddisk

Permalänk
Medlem

200 GB saknas från 2 TB hårddisk

Hej! Jag köpte en Seagate 2 TB hårddisk för några dagar sen och har idag installerat den på min dator. Efter att jag hade fixat en partition för hårddisken så stod det att jag bara kan använda 1,81 TB. Vart har resten tagit vägen?

Permalänk
Medlem

@zackaria: det beror på lite olika saker men troligen är det för att det krävs plats för att hantera mappar och filer, det är vanligt att du inte får ut all annonserad storlek då.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@zackaria: det beror på lite olika saker men troligen är det för att det krävs plats för att hantera mappar och filer, det är vanligt att du inte får ut all annonserad storlek då.

Jag har precis installerat den och hårddisken är tom så jag har ingenting på den ännu men hårddisken saknar 200 GB till att nå totalt 2 TB.

Permalänk
Sötast

Det är en "fuling" som disktillverkare använder sedan tidernas begynnelse.

Tillverkaren räknar att 1MB är 1000KB medans resten av universum räknar att 1MB är 1024KB
Det skalar rätt hårt då diskstorleken ökas.

Permalänk
Medlem

Hårddisktillverkaren anger att du har fått 2 * 10^12 bitar, 2 TB.

Edit: siffrorna blev fel här under, nästan rätt tänkt men på fel håll. Se svaret ovan istället.
Microsoft rapporterar att du har en partition på 2 * 2^40 bitar, 1.81 TiB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt, ofta specas hårddiskar i 1GB = 1000 MB, medans windows räknar 1GB = 1024MB.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk

har 1.81tb på mina 2tb diskar oxå inget ovanligt

Permalänk
Medlem

Det är 1.81TiB (Tebibyte) du ser, som är ofta också visas som 2TB (Terabyte).

Se https://wintelguy.com/gb2gib.html

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Medlem

beror på hur 1mb räknas som sagt 1000kb och 1024kb är de 2 "standarder" som slåss. så du har rätt storlek på din disk. rätt irriterande. har också 1.81tb på min 2tb disk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du har allt utrymme, det är bara det att datorvärlden inte har enats om en uppsättning prefix.

2 TB räknar hårddisktillverkaren som 2 000 000 000 000 byte.
Men eftersom operativsystemet (helt korrekt enligt mig) räknar med tvåpotenser, så innebär det att två TB för systemet är 2 199 023 255 552 byte. De 2 000 000 000 000 byte som hårddisken har utgör bara ca 91 procent av två operativsystems-TB, och 2.00 gånger ~0.909 blir ~1.82.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av zackaria:

Hej! Jag köpte en Seagate 2 TB hårddisk för några dagar sen och har idag installerat den på min dator. Efter att jag hade fixat en partition för hårddisken så stod det att jag bara kan använda 1,81 TB. Vart har resten tagit vägen?

har för mig att det handlar om olika sätt att räkna.

den ena räknar Tebibyte och den andra i Terabyte de motsvarar samma storlek men räknas med olika värden den ena säknar 1Terrabyte som 1000 Megabyte och den andra som 1024 Megabyte

kommer inte ihåg vilken som är vilken av dem men storleken är den samma

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej, då kan jag börja använda hårddisken utan att fundera på om resten av utrymmen saknas eller ej. Tack för era snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är en "fuling" som disktillverkare använder sedan tidernas begynnelse.

Tillverkaren räknar att 1MB är 1000KB medans resten av universum räknar att 1MB är 1024KB
Det skalar rätt hårt då diskstorleken ökas.

Nej det är ingen fuling, är Windows som använder fel prefix som rör till det, så är det någon som gör fel så är det Microsoft.

Och nej övriga universom använder inte MiB och skriver MB. Ta bara apple t ex som använder korrekta prefix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är en "fuling" som disktillverkare använder sedan tidernas begynnelse.

Tillverkaren räknar att 1MB är 1000KB medans resten av universum räknar att 1MB är 1024KB
Det skalar rätt hårt då diskstorleken ökas.

2TB = 2 * 1000 * 1000 * 1000 * 1000 bytes ~= 1,82 * 1024 *1024 * 1024 *1024 bytes.

Det är hårddisktillverkarna som gör rätt egentligen, och vissa delar av datorvärlden som gör fel - men inte alla andra!
Överföringshastigheter använder t.ex. nästan alltid de 10-baserade prefixen. (1Gbit/s är t.ex alltid 10^9 bitar/s, inte 2^30 bitar/s)

Sen har vi de gamla 1.44MB disketterna, som rymmer 1440*1024 bytes - så att kalla dem för 1.44MB är fel hur man än vänder och vrider på det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sKRUVARN:

Nej det är ingen fuling, är Windows som använder fel prefix som rör till det, så är det någon som gör fel så är det Microsoft.

Och nej övriga universom använder inte MiB och skriver MB. Ta bara apple t ex som använder korrekta prefix.

Det är ju inte utan att man undrar hur många andra branscher som skulle få frikort att definiera om SI-prefixen hur som helst.

Värt att notera är även att 512 GB/s i kontexten minnesbandbredd på grafikkort (och alla andra bandbredder för den delen) verkligen är 512 · 109 B/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är ju inte utan att man undrar hur många andra branscher som skulle få frikort att definiera om SI-prefixen hur som helst.

Det började med RAM-minnen som pga av hur de är konstruerade så gott som alltid har en storlek baserad på en två-potens.
Folk skrev då KB = 1024B för att det blev så mycket kortare, och inte skiljde sig mycket på den tiden en dator kom med kanske 16KB RAM totalt.
Så småningom så började OS-tillverkarna rapportera även diskstorlekar på detta sätt, när diskarna växt så pass att det var opraktiskt att skriva ut exakt antal bytes (vilket många tidiga system gjorde), och på den vägen är det.

Notera även att 'K' inte är ett SI-prefix, utan SI-prefixet "kilo" förkortas 'k' - liten bokstav istället för stor - vilket innebär att man lätt kan skilja på KB = 1024B och kB = 1000B.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Erik_T:

Det började med RAM-minnen som pga av hur de är konstruerade så gott som alltid har en storlek baserad på en två-potens.
Folk skrev då KB = 1024B för att det blev så mycket kortare, och inte skiljde sig mycket på den tiden en dator kom med kanske 16KB RAM totalt.
Så småningom så började OS-tillverkarna rapportera även diskstorlekar på detta sätt, när diskarna växt så pass att det var opraktiskt att skriva ut exakt antal bytes (vilket många tidiga system gjorde), och på den vägen är det.

Det ligger väl i linje med hur jag förstått historiken och tekniken. Man kan ju förstå att det blev som det blev med kilobyte, men jag är ganska mycket av åsikten att vi vet bättre nu och därför bör göra vad vi kan för att skapa tydlighet. Det blir bara större (procentuell!) skillnad mellan ”motsvarande” decimala och binära prefix ju större datamängder vi hanterar. 2,4 % (Ki vs k) är kanske inte så mycket, men 10 % (Ti vs T) är svårare att bortse från. Därav dessa trådar förstås.

Citat:

Notera även att 'K' inte är ett SI-prefix, utan SI-prefixet "kilo" förkortas 'k' - liten bokstav istället för stor - vilket innebär att man lätt kan skilja på KB = 1024B och kB = 1000B.

Nåja … om du kan lita på att folk har såpass bra koll och ens bryr sig överhuvudtaget. Hur mycket är en ”kb”?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Datorvärlden har kört binärprefix (KiB, MiB, GiB) i över 20 år. Det är lite för modernt för Microsoft.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Datorvärlden har kört binärprefix (KiB, MiB, GiB) i över 20 år. Det är lite för modernt för Microsoft.

Nej, det har inte datorvärlden gjort. Vissa delar av datorvärlden har använt sig av binärprefixen, men det är nog fortfarande endast en minoritet som ens känner till binärprefixen.

Permalänk
Medlem

De "binära prefixen" låter som bäbisspråk. Ungefär som Babblarna. "Gibi", "Diddi", "Mebi", "Bibbi"...

Kör på Microsoft. Ni har rätt, hårddiskfolket har fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen: Wut? det är bara Microsoft som är annorlunda!?

HDD tillverkarna, OSx, *Nix system etc kör samma.

Så alla räknar sina MiB fel utom Microsoft?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@cyklonen: Wut? det är bara Microsoft som är annorlunda!?

HDD tillverkarna, OSx, *Nix system etc kör samma.

Så alla räknar sina MiB fel utom Microsoft?

Det är inte bara Microsoft som syndar. Alla minnestillverkare t.ex. säljer sina minnesmoduler som exempelvis 16GB i stället för 16GiB som hade varit det korrekta.
Åtskilliga andra OS brukade använda SI-prefixen fel, men sedan binärprefixen introducerades så har många gått över till att använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej det är ingen fuling, är Windows som använder fel prefix som rör till det, så är det någon som gör fel så är det Microsoft.

Och nej övriga universom använder inte MiB och skriver MB. Ta bara apple t ex som använder korrekta prefix.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple gjorde precis som Microsoft förr, men fick för sig att ändra. Själva prefixen mebi, gibi osv är även betydligt nyare påfund än det de betecknar.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Jo, hela datorvärlden. Alla unix-derivat har känt till. Microsoft har känt till (men inte inte använt, som sagt lite modernt för pyttemjuk med något som sattes för styvt 20 år sedan), Apple känt till...etc. Alla känt till.
Sen att fru Gudrun Svensson inte känt till det är mycket möjligt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Windows gör rätt enligt jedec standard kilo (2^10, K) mega (2^20, M) och giga (2^30, G) men tera (2^40, T) och uppåt finns vad jag vet inte med där.

Vanligtvis annder man ju KiB, MiB, GiB etc.. för de binära prefixet enligt iec.
Unraid är ännu ett exempel på ett OS som använder sig utav SI prefix, precis som hårddisktillverkarna för att undvika förvirring.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Rent tekniskt har ni förstås rätt att MiB osv. är mer korrekt (idag) men samtidigt är det väldigt få som använder dessa benämningar, och de är inte SI-enheter. Att MS m.fl. "gör fel" har ju att göra med att det var så man benämnde enheterna innan. Mibi- Tibi osv. definierades inte förrän i slutet av nittiotalet. Att exempelvis hårddisktillverkare inte gör det är förstås relaterat till att de tjänar på det marknadsföringsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

@Erik_T: Jo, hela datorvärlden. Alla unix-derivat har känt till. Microsoft har känt till (men inte inte använt, som sagt lite modernt för pyttemjuk med något som sattes för styvt 20 år sedan), Apple känt till...etc. Alla känt till.
Sen att fru Gudrun Svensson inte känt till det är mycket möjligt.

Hela datorvärlden? Datorvärlden är mer än OS-tillverkarna. Datorvärlden inkluderar alla företag som gör komponenter eller program till datorer, och alla som jobbar där, och alla som säljer datorer eller överhuvudtaget jobbar i IT-branchen.

Får jag föreslå att du går in på valfri datorbutiks hemsida och räkna dels hur många minnesmoduler som säljs som 16GB och dels hur många som säljs som 16GiB. När du är där kan du även kontrollera hur mycket minne diverse grafikkort eller hela datorer anges vara bestyckade med.
Ta även en titt på mängden cacheminne i några CPUer. Eller mängden cacheminne i några hårddiskar.....

Jag kan garantera att alla dessa minnesstorlekar anges som GB eller MB istället för det mer korrekta GiB eller MiB.

Så det är en rätt stor del av datorvärlden förutom Microsoft som fortfarande inte har övergått till att använda de binära prefixen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

De "binära prefixen" låter som bäbisspråk. Ungefär som Babblarna. "Gibi", "Diddi", "Mebi", "Bibbi"...

Kör på Microsoft. Ni har rätt, hårddiskfolket har fel.

Jag blir nyfiken på vilket system du förordar i allmänhet. Antar att du inte tycker att ”1 GW” borde betyda 230 watt. Tycker du att ”1 Gbit/s” borde betyda 230 bitar per sekund? (I så fall har även ”nätverksfolket” fel.) Hur mycket borde ”1 GHz” vara?

Samt: Om jag säger att ett grafikkort har en minnesbandbredd som är 512 GB/s, hur mycket tänker du att det är?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag blir nyfiken på vilket system du förordar i allmänhet. Antar att du inte tycker att ”1 GW” borde betyda 230 watt. Tycker du att ”1 Gbit/s” borde betyda 230 bitar per sekund? (I så fall har även ”nätverksfolket” fel.) Hur mycket borde ”1 GHz” vara?

Samt: Om jag säger att ett grafikkort har en minnesbandbredd som är 512 GB/s, hur mycket tänker du att det är?

Vi två har haft den här diskussionen tidigare. Vi lär inte nå samsyn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S