Gigabyte RTX 2080 windforce OC med alphacool-vattenblock

Permalänk
Medlem

Gigabyte RTX 2080 windforce OC med alphacool-vattenblock

Hejsan,

Det är överklockat sedan innan mha. MSI-afterburner och va stabilt på ca + 140 MHz.
Jag har precis bytt ut stock-kylaren på mitt grafikkort och körde en stabilitetstest med och det kraschade.

Jag använde då OC - Scan verktyget och då ger det tillbaka "Scan succeeded, average overclock is 37MHz".
Förr hade jag en bit över 100 här.

Tempsen är fö. mycket bättre nu än innan, kortet har gått från 80 till 60 grader.

Någon som kan ha en aning vad som kan gått fel?

Visa signatur

5950X | 64GB | RTX 2080 | Custom Loop

Permalänk

Det kan väl bero på att när tempen sänks på kortet så boostar den högre med gpu boost, vilket innebär att du förmodligen kommer upp i samma max clock som innan men med en lägre manuell överklockning.

60grader är väl ändå ganska varmt för att vara vattenkylt för övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: max clock i spel va betydande lägre.
Alphacool-blocket kom dock inte med några VRM-pads, så jag testade slänga på dem från stock-kylaren.
Det verkade faktiskt göra susen, nu är gapet mot stock-kylaren ca 20Mhz.

Mjo.. 60 grader är rätt varmt, men det är ett bygge i en Streacom DA2 med rätt låga fläkhastigheter.

Stör mig dock fortfarande på att jag har lägre clock speeds :/

Visa signatur

5950X | 64GB | RTX 2080 | Custom Loop

Permalänk

@Koboe: har du bara kört OC scanner eller har du försökt överklocka manuellt också? vad hade du för max GPU clock innan och vad har du nu?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Börja med att inte använda auto OC.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: Jag har använt scanner och kört manuellt, jag förtydligar.
Jag skaffade kortet för ett par månader sedan, körde då med stock kylare.
Körde då OC scanner och fick strax över 100Mhz, diffar lite mellan gång till gång.
Efter det har jag tweakat manuellt och landat i stabilt på +150Mhz på core och +750Mhz på minnena.
Med dessa settings har kortet pendlat runt 1950Mhz i spel.

Igår installerade jag vattenblocket på grafikkortet, jag körde då en superposition benchmark för att kolla lite temps, det kraschade direkt.
Jag körde då en OC scanner bara för att se vad som hade hänt, jag får då average +37Mhz (värt att notera är att på de högre spänningsintervallet är det +0, för hade jag offset på hela intervallet.)
Jag testar kortet i spel med den nya kylaren och stock settings och ligger då runt 1800Mhz.

Som jag nämnde i en tidigare post så blev det bättre när jag tog heat padsen från stockkylaren och lade på VRM.
Anar att det är alphacools heatpads som är kassa, deras kylpasta som kom med kortet va fö. också urusel.
Så det kanske får bli att byta dem då.

Hoppas detta är tydligare.

Visa signatur

5950X | 64GB | RTX 2080 | Custom Loop