Permalänk

Speldator cs/fortnite

Hej
Nu har min 12-åringen hamnat i spelträsket och klarar sig inte längre med mitt gamla bygge(ca 10år).
Han spelar ofta Fortnite och har nu även börjat spela CS. Fortnite hackar väldigt mycket medans CS flyter på riktigt bra.

Vill hålla mig så billigt som möjligt:)
Jag velar väldigt mycket om jag skall köra på intel eller Ryzen processor. Lutar dock lite mer mot Ryzen för att den verkar vara billigare, tror ni att det är bättre att avvakta till gen 3 blivit släppt?

Vad rekommenderar ni för moderkort,processor och ram-minne för att klara dessa spel och även vara lite framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Kan ni vänta så kan det vara läge att vänta tills Ryzen 3000 serien kommer ut, har man tur blir nuvarande CPUer billigare om inte så kanske dom som kommer blir bra prissatta. Men annars skulle jag nog gå på Ryzen. Vist du kommer få mer FPS med INTEL men det kostar mera och det är därför jag har valt Ryzen i mina byggen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Just i CSGO är Intel processorer generellt lite snabbare än vad Ryzen är, fortnite är jag osäker, tror intel är lite snabbare där med.

Detta skulle nog passa för de spel du skriver, men köper du ryzen 5 kanske du får 50 fps mindre i cs men mer framtidssäkert för du kan byta CPU om den visar sig vara för svag för dina behov.

Exempel på paket

Intel 9400F

https://www.komplett.se/product/1125379/datorutrustning/dator...

AMD (går att få ner priset om man väljer icke X ryzen och ett sämre moderkort)

Budget-alternativ till ovan med Ryzen 5 2600

Permalänk
Medlem

@danielnorr:

CS vet jag väldigt lite om, men fortnite en hel del. Om han kör på låga inställningar (såsom iallafall alla inom competitive-scenen kör) i 1080p är CPU det som begränsar absolut mest. Gick från 9900k/GTX1060 till 9900k/RTX2080 i höstas och märkte minimal skillnad i prestanda i fortnite (dock trevlig skillnad i alla andra spel). Ingen aning om amd eller intel driver fortnite bäst, men det är till största delen enkeltrådig prestanda som avgör i fortnite.

Skulle jag köpa idag med begränsad budget skulle jag nog gå på Ryzen, verkar ge mest för pengarna. Helt klart minst 6-kärnigt för lite framtidssäkring. 2600X är en bra processor men har för mig att man får i princip samma prestanda för mindre pengar med en överklockad 2600? Ingen ryzen-expert så kolla runt lite i forumet!

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk

Som nämnts så är både fortnite och cs processorspel i huvudsak. Likt de allra flesta multiplayer-titlar. Det är fortfarande så att man får ut bättre fps av intel än med ryzen. Men jag vågar påstå att det är på nivåer som är irrelevanta för nästan alla.

Säg att man landar på 270fps - 330fps med en Ryzen 2600. 400isch med en i7 9700k för dubbla pengen.
270+ fps är mer än nog för att det ska vara ganska vattnigt att skylla på hårdvaran när man får pallet avklippt

Däremot är ju AMD påväg ut med nya cpuer, vilka med spelögon sett är högst intressanta. De släpps i nästa månad och skulle kunna vara värt väntan. Speciellt eftersom det trots allt börjar likna sommar.