Permalänk
Medlem

Förberedelse inför Ryzen köp

Hejsan SweC

Tänkte få stämma av med er vad ni tycker om följande kombination:

MSI B450M MORTAR
Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin (CMK16GX4M2Z3200C16)
AMD Ryzen 7 3700X

Jag är inte i något super "behov" av mATX, men jag behöver ha USB BIOS flash funktionen på moderkortet, då jag inte har en tidigare Ryzen, så måste jag kunna flasha in senaste BIOS för stöd för Zen2. (Om någon har andra tips tar jag gärna dem också)

Och vad jag kunde se på:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-MORTAR#support-...

Så ska minnerna stöda, jag blir dock lite fundersam vad exakt de menar med "ver4.31" för detta vad jag kan se är omöjligt att se hos svenska leverantörer? Hur kan man säkerställa att det är just rätt version av minnerna när man ska köpa?

Annars tar jag gärna emot andra ideer på kombinationer.
Men då USB FLASH är ett måste.

Permalänk
Medlem

Inte säkert att det där moderkortet har tillräckligt bra VRM o strömförsörjning för att klara en 3700x.

Finns en kunnig användare Tellus82 som säkert kan rekommendera ett bra b450 moderkort, han svarar nog om du skriver i denna tråd.
#17942835

Permalänk
Medlem

Tror nog det komma uppdaterade listor och flera minnen som stödjer de nya kretsarna, sen kan ju flera ÅF hjälpa till med Bios uppdatering, har för mig att t.ex. Inet kan lösa sånt på begäran, men som sagt, lär nog trilla in lite mer grejor nu närmsta dagarna/veckan
så, vänta lite helt enkelt, det är la min rekomendation, alternativ se om ngn kan komma till undsättning med en " gammal " ryzen så man kan updatera bios med, för att sen byta.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inte säkert att det där moderkortet har tillräckligt bra VRM o strömförsörjning för att klara en 3700x.

Att driva CPUn klarar den nog, dock lär den inte OCa speciellt bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inte säkert att det där moderkortet har tillräckligt bra VRM o strömförsörjning för att klara en 3700x.

Finns en kunnig användare Tellus82 som säkert kan rekommendera ett bra b450 moderkort, han svarar nog om du skriver i denna tråd.
#17942835

Skrivet av Mocka:

Att driva CPUn klarar den nog, dock lär den inte OCa speciellt bra.

Hej, ja jag har redan varit inne där och läst.
Då har han sagt detta om just Mortar:
"Moderkort som ur vrm hänseende klarar 12c i stock hastighet/möjligtvis lätt OC, de bästa kanske stock 16c med gott luftflöde och med lätta laster
400 serien mellanklass upp till 320A"
"MSI B450M Mortar (Titanium) vcore vrm: 4x (2x SM4337+2x SM4503) 280A 4 riktiga faser VRM analys"

Nu såg jag att jag hade missat att lägga till Titanium på ordinarie posten.
Men enligt detta så tycker jag om den skulle klara en 12c i stock/lätt OC, borde den väl klara en 8c i OC?
(Kanske en fråga jag bör rikta till Tellus82)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Tror nog det komma uppdaterade listor och flera minnen som stödjer de nya kretsarna, sen kan ju flera ÅF hjälpa till med Bios uppdatering, har för mig att t.ex. Inet kan lösa sånt på begäran, men som sagt, lär nog trilla in lite mer grejor nu närmsta dagarna/veckan
så, vänta lite helt enkelt, det är la min rekomendation, alternativ se om ngn kan komma till undsättning med en " gammal " ryzen så man kan updatera bios med, för att sen byta.

Tackar, jo jag får nog ta och vänta, jag har en deadline att datorn måste vara spelbar till 27 augusti, så försöker få saker gjort så tidigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Inte säkert att det där moderkortet har tillräckligt bra VRM o strömförsörjning för att klara en 3700x.

Finns en kunnig användare Tellus82 som säkert kan rekommendera ett bra b450 moderkort, han svarar nog om du skriver i denna tråd.
#17942835

Skrivet av Mocka:

Att driva CPUn klarar den nog, dock lär den inte OCa speciellt bra.

#17942897

Verkar klara mig ganska bra

Permalänk
Medlem

En sista check då innan man klickar på beställ knappen.

Såg att de verkade ganska svårt att hitta just de Corsair minnen som passar bra till B450 Mortar (som man har testat med och fungerar)

Så tänkte slå på följande:

Någon som har erfarenhet av HyperX Fury? Såg att det även fast Predator, men tyckte Fury lät bättre då LowProfile.
Och annars såg jag inte större skillnad.

Permalänk
Medlem

Skulle nästan kunna tro att det är jag som skapat tråden.
Sitter i exakt samma sits som du. Har PSU/Case/CpuFAN/SSD i garaget.
Väntar lite med MB/CPU(3700x)/GPU.

Tror jag landat i att jag avvaktar med beställningen av resterande delar då jag dels får lite testresultat och kan ev ta hjälp av tex inet att flasha till senaste bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wHILED:

Skulle nästan kunna tro att det är jag som skapat tråden.
Sitter i exakt samma sits som du. Har PSU/Case/CpuFAN/SSD i garaget.
Väntar lite med MB/CPU(3700x)/GPU.

Tror jag landat i att jag avvaktar med beställningen av resterande delar då jag dels får lite testresultat och kan ev ta hjälp av tex inet att flasha till senaste bios.

Haha ja jag gissar det är fler än bara vi
Jag önskar jag kunde göra det samma, men då jag måste ha datorn klar i slutet av Augusti, så vill jag se till att ha allt klart när väl CPUn går att beställa.

Jag valde ett USB flashbart MOBO just för att inte behöva assistans av tex Inet eller att behöva en tidigare Ryzen CPU.
Delvis för att once again spara mig så mycket tid som möjligt.

Men eftersom ingen verkar ha några fler synpunkter drar jag iväg beställningen.

Tack alla som assisterat

Permalänk
Medlem

Buildzoid har testat brädan och är imponerad av kylflänsen.

Visa signatur

Gammal gubbe