Permalänk
Medlem

cracko

Skrivet av evirob:

Jag gjorde avdrag för dubbelt boende och hemresa men verkar ha fått avslag utan frågor. Lite märkligt egentligen då jag höll mig till schablonbeloppet och de lätt ser att jag jobbat i en annan stad än den jag bor i.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar också ha fått avdrag underkända eller borttagna utan besked eller begäran att inkomma med underlag. Är det så det fungerar? Verkar inte rätt.

Permalänk
Medlem

@Lodisen:
Tja, jag har gjort avdrag för körning samt avdrag för värdepappersförsäljning.
Jag har fått info idag.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

När ni har fått "erat besked" har ni fått det via Kivra eller vart syns det ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

@The man swe 90: fick besked via mail till minmyndighetspost, så samma som kivra ja

Permalänk

Nu fick jag meddelande via Kivra att jag fått besked och ska få mitt belopp utbetalt någon gång under veckan

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

@evirob: Och städerna ligger minst 50 km ifrån varandra?

Ja, det är 50 mil hehe!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Låter konstigt. Har du fått slutskattebeskedet? Skatteverket får inte ändra din deklaration utan ett beslut.

Ja, jag ser inget där! Ska dubbelkolla så jag verkligen fick med allt, men är ganska säker.

Edit: kollade nu och mina avdrag på ca. 4500kr är deklarerade men jag får tillbaka samma summa som skatteverket räknade ut innan. De har dock rundat av till ett jämnt belopp. Mycket märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evirob:

Ja, jag ser inget där! Ska dubbelkolla så jag verkligen fick med allt, men är ganska säker.

Edit: kollade nu och mina avdrag på ca. 4500kr är deklarerade men jag får tillbaka samma summa som skatteverket räknade ut innan. De har dock rundat av till ett jämnt belopp. Mycket märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken ruta deklarerade du i? Vissa har minimibelopp för att få avdrag.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vilken ruta deklarerade du i? Vissa har minimibelopp för att få avdrag.

2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning

Drog av ett liknande belopp året innan, då jag sommarjobbat pga. Studier. Då fick hela beloppet avdraget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick info om att jag skulle få utbetalt inom en vecka, kom igår eftermiddag.

Permalänk
Skrivet av evirob:

2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning

Drog av ett liknande belopp året innan, då jag sommarjobbat pga. Studier. Då fick hela beloppet avdraget.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att veta utan att titta på deklarationen. Testa o ringa skatteupplysningen så kan dom nog se mer.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

nu är dom på kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

nu är dom på kontot

Samma här

Permalänk
Medlem

Har ramlat in här med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har inte fått min
Men det kan ju vara bra då jag kommer betala 111000kr varav 100000kr redan är betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Trillade in 7700 färska pistoler på kontot efter lunch.
Fick slutskattesbeskedet igår kväll och utbetalningen var registrerad 1/6.

Nu ska vi se vad man ska hitta på för roligt

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Jag fick mina efter lunch idag med.

Permalänk
Medlem

Slutskattebeskedet kom idag, 11kr kvar på skattekontot just nu.
(efter de dragit från min extrainbetalning. Undrar om de verkligen väntar med att spendera pengarna till slutskattebeskeden är utskickade eller om det bara är ett spel för galleriet med skattekontot)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

27500:- på kontot idag efter lunch.

Tänk om min förra arbetsgivare hade kunnat sköta sig och betala rätt skatt. Hoppas de blir bättre med det nu på nya jobbet.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

27500:- på kontot idag efter lunch.

Tänk om min förra arbetsgivare hade kunnat sköta sig och betala rätt skatt. Hoppas de blir bättre med det nu på nya jobbet.

Jämkning... arbetsgivaren drar enligt tabell om du inte lämnar in jämkning, farbror staten som bestämmer vad som ska dras, inte arbetsgivaren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jämkning... arbetsgivaren drar enligt tabell om du inte lämnar in jämkning, farbror staten som bestämmer vad som ska dras, inte arbetsgivaren.

Arbetsgivaren tog aldrig hänsyn till den skattetabell jag angav. Därav detta problemet

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Har inte fått min
Men det kan ju vara bra då jag kommer betala 111000kr varav 100000kr redan är betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har pengar att betala brukar man få sitt besked senare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Drar arbetsgivaren inte nog med skatt? Öppnar man ett nytt konto på sin bank (tar 60 sekunder via app i telefon, hos de flesta banker idag, kostar ingenting.) och stoppar in mellanskillnaden där själv. Så har man hela beloppet när skattemyndigheten skall ha det.
Gör du förskotts inbetalning innan ett vist datum, åker du inte på någon extra ränta.

Går det åt andra hållet, att arbetsgivaren inte tar hänsyn till jämkning, tar man först kontakt med lönekontoret (Har aldrig hört att någon behöver gå längre.) hjälper de inte till och rättar till lönen du redan fått + alla framåt, går man till facket/Skattemyndigheten/polisen och gör en anmälan. Företaget har ingen rätt att från-hålla dig pengar du har rätt till. (Förutsätter att du begärt jämkning och lämnat beskedet till din arbetsgivare.)

Men det vanligaste man läser i denna tråden är om folk som "vojar" sig över en hög kvarskatt.
Normalt sett kan det bara komma som en överraskning om man som strutsen, haft huvudet begravt i ett hål, hela året!
Det är ingen svart magi med skatten. Man kan se månad för månad hur man ligger, enligt tabellen.
Det som stökar till det för några få, är avdrag och beslut av skattemyndigheten att avslå en del skattetekniska fiffel.
Åter igen något som man åtminstone "borde" tagit med i beräkningen att det kan gå åt pipan.

Det är ju jättekul när man får 2500kr/mån för mycket i lön, varje månad?
Och har man "hål i huvudet" är man glad hela året, hela vägen fram till deklarationen kommer med -30'000kr på skattekontot.
Har man en halv hjärna? Stoppar man undan de 2500kr/mån. Så har man de 30 när skattmasen kräver dem.

Skrivet av r0ad:

Arbetsgivaren tog aldrig hänsyn till den skattetabell jag angav. Därav detta problemet

Det måste ändå vara det största "icke-problemet" i världen? (Se första stycket ovan.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

De kom i Fredags, rakt in på sparkontot!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på mina 45kr, blir nog en resa till Bahamas för dessa pengar hihi.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Drar arbetsgivaren inte nog med skatt? Öppnar man ett nytt konto på sin bank (tar 60 sekunder via app i telefon, hos de flesta banker idag, kostar ingenting.) och stoppar in mellanskillnaden där själv. Så har man hela beloppet när skattemyndigheten skall ha det.
Gör du förskotts inbetalning innan ett vist datum, åker du inte på någon extra ränta.

Går det åt andra hållet, att arbetsgivaren inte tar hänsyn till jämkning, tar man först kontakt med lönekontoret (Har aldrig hört att någon behöver gå längre.) hjälper de inte till och rättar till lönen du redan fått + alla framåt, går man till facket/Skattemyndigheten/polisen och gör en anmälan. Företaget har ingen rätt att från-hålla dig pengar du har rätt till. (Förutsätter att du begärt jämkning och lämnat beskedet till din arbetsgivare.)

Men det vanligaste man läser i denna tråden är om folk som "vojar" sig över en hög kvarskatt.
Normalt sett kan det bara komma som en överraskning om man som strutsen, haft huvudet begravt i ett hål, hela året!
Det är ingen svart magi med skatten. Man kan se månad för månad hur man ligger, enligt tabellen.
Det som stökar till det för några få, är avdrag och beslut av skattemyndigheten att avslå en del skattetekniska fiffel.
Åter igen något som man åtminstone "borde" tagit med i beräkningen att det kan gå åt pipan.

Det är ju jättekul när man får 2500kr/mån för mycket i lön, varje månad?
Och har man "hål i huvudet" är man glad hela året, hela vägen fram till deklarationen kommer med -30'000kr på skattekontot.
Har man en halv hjärna? Stoppar man undan de 2500kr/mån. Så har man de 30 när skattmasen kräver dem.

Det måste ändå vara det största "icke-problemet" i världen? (Se första stycket ovan.)

Problemet är att arbetsgivaren drog för mycket skatt. Betalar som ovan hellre tillbaka 30k än att staten ska hantera mina 30k i ett år. Jag kan få bättre avkastning på mina pengar än att dom ska ligga i statens händer.

Min önskan är att det ska ligga på +-1000 kronor. Men det lär det aldrig bli. 27500kr att få tillbaka är bara absurt.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Problemet är att arbetsgivaren drog för mycket skatt. Betalar som ovan hellre tillbaka 30k än att staten ska hantera mina 30k i ett år. Jag kan få bättre avkastning på mina pengar än att dom ska ligga i statens händer.

...och arbetsgivaren drar enligt uppgiften de fått från skatteverket om du lämnar in en jämkning och lämnar in ny A-skattesedel och de fortfarande drar för mycket så får du väl pallra dig över till lönekontoret och fråga varför de inte drar enligt din inlämnade A-skattesedel.

Från juli nu blir det ännu enklare, då kan du gå in månadsvis och kontrollera exakt hur mycket som är inbetalt på ditt skattekonto och justera med förnyad jämkning några gånger på år så du hamnar på +-väldigt lite i slutändan. Numer får man snabbt svar på jämkningen, har gått på 1-2 arbetsdagar för mig nu när jag lämnade in ny jämkning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Idag begärde dom lite utdrag och komplettering som ska bevisa mina avdrag med - har alltså ännu inte fått besked om det är godkänt eller ej

Permalänk
Medlem

Drar ihop sig, var det inte utskickande till veckan?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Drar ihop sig, var det inte utskickande till veckan?

Skulle tro det kommer nästa vecka eller veckan efter.
Har för mig jag ska betala 20-30kkr så är ju inte så kul. Men får tacka staten för lånet.

”När kommer deklarationen?
Digital deklaration
Du som har en digital brevlåda får deklarationen digitalt i början av mars. Det gäller dig som skaffade en digital brevlåda senast den 27 februari 2020. Om du skaffar en digital brevlåda senare än så, får du deklarationen på papper med posten.

Pappersdeklaration
Du som inte har en digital brevlåda får deklarationen med posten mellan den 13 mars och 15 april.”

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3