USB Promoter Group: "Produkter med USB 4 lanseras mot slutet av år 2020"

Permalänk
Melding Plague

USB Promoter Group: "Produkter med USB 4 lanseras mot slutet av år 2020"

Organisationen USB Promoter Group meddelar att arbetet med USB 4-standarden går framåt i snabb takt, och att produkter med stöd för denna lanseras under nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Företrädare för organisationen berättar även att de överväger ett nytt namn samt ny logotyp för standarden, troligen för att undvika förvirring med andra standarder på marknaden.

Detta kommer från samma personer som gav oss namngivningen för nuvarande USB 3.x, så risken är överhängande att det inte blir bättre i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

mer kaos :[

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mpat:

Detta kommer från samma personer som gav oss namngivningen för nuvarande USB 3.x, så risken är överhängande att det inte blir bättre i alla fall.

Jag tror faktiskt att de är oskyldiga till den röran, då det var USB Implementers Forum som satte det namnschemat.

Permalänk
Avstängd

Men hur säker är den då?

Med USB så fanns det USB device classes för olika enhetstyper som inmatningsenheter, ljudenheter, nätverksenheter, etc. Med Thunderbolt så hat vadsomhelst dom som du pluggar in direktåtkomst till minnet via DMA. Även PCI Express har ju direktåtkomst till minnet via DMA. Det är ju en säkerhetsrisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta kommer från samma personer som gav oss namngivningen för nuvarande USB 3.x, så risken är överhängande att det inte blir bättre i alla fall.

USB 3.1 Gen 2 är väl logiskt

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Expertgissare

Sweclockers nästa tävling...
Designa USB Promoter Group's nya USB logotyp!

Jag startar paint på en gång

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Påståendet i artikeln om att Thunderbolt 3 har licens-kostnad är lite väl 2017 asså, Intel droppade den för ett bra tag sen såvitt jag vet. Vet inte hur det är med öppenheten men antar att den även är öppen sen dess också. Så ja, vad är fördelarna med USB 4 gentemot Thunderbolt 3? Oklart. Kortare namn som alla känner igen kanske?

Skrivet av rektor:

Men hur säker är den då?

Med USB så fanns det USB device classes för olika enhetstyper som inmatningsenheter, ljudenheter, nätverksenheter, etc. Med Thunderbolt så hat vadsomhelst dom som du pluggar in direktåtkomst till minnet via DMA. Även PCI Express har ju direktåtkomst till minnet via DMA. Det är ju en säkerhetsrisk!

Thunderbolt kommer (såvitt jag vet) alltid med säkerhet påslaget som default. Du måste godkänna varje enskild enhet som du kopplar in. Självklart kan du stänga av detta men då är det ju ditt eget fel om något går snett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Intel släpper på Thunderbolt 3 utan licens De måste tillslut fattat att de inte kan ta betalt för allt speciellt inte om de vill att det ska bli en dominerande standard.

Tillverkningen av Thunderbolt 3 relaterade komponenter kommer går upp mångfaldigt så de kommer ändå tjäna massa pengar i längden.

Permalänk
Medlem

Blir det inte bara mer förvirrande om dom har två sladdar som ser likadana ut men som heter olika? Är det inte bara enklare att kalla den för USB 4 så att man vet att det är den senaste versionen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Med Thunderbolt så hat vadsomhelst dom som du pluggar in direktåtkomst till minnet via DMA.

Det finns säkerhetsbegränsningar för sånt sedan ganska många år nu faktiskt... Det är ju inte direkt en nyhet att TB stödjer DMA om vi säger så! De första kommersiella systemen med TB kom ut redan 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

USB 3.1 Gen 2 är väl logiskt

Jag har hållit på med datorer sedan början av 90-talet och varit med om en hel del olika standarder, portar o.s.v. Men jag har aldrig lyckats fatta vad de olika USB 3-standardens är. Kan iofs bero på att jag börjar bli gammal

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ahlen:

USB 3.1 Gen 2 är väl logiskt

Du menar väl USB 3.2 Gen 2 / SuperSpeed USB 10Gbps eller var det USB 3.2 Gen 2×2 / SuperSpeed USB 20Gbps du tänkte på?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Den goda nyheten i allt det här är att det hålls ihop till en standard.
Tänk om Asus hade haft sin kontakt, Gigabyte har sin osv. Det hade varit en mardröm.

Ungefär som Nvidia låser in användarna med sina skärmar. Fast istället för ett företag så finns det nu ett dussin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tror faktiskt att de är oskyldiga till den röran, då det var USB Implementers Forum som satte det namnschemat.

Jag har försökt googla upp skillnaden mellan de två, men det var inte tydligt. Jag tror att USB-IF är en organisation där vem som helst får vara med (de har över 1000 medlemmar) medan Promoter Group har en fast laguppställning: Apple, Intel, HP, MS, TI, ST Micro och något som heter Renesas Electronics. Möjligen har det skett en revolution där dessa sju företag har brutit sig loss och bestämmer själva vad USB4 är medan USB-IF fortsätter att bestämma över USB 3.x, men är det så så får de gärna säga det tydligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Efterlängtat! Nu kan även Amd's moderkort få TB3:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

USB 2.0 finns väl inte längre? Nu har dom ju förvirrat sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

USB 2.0 finns väl inte längre? Nu har dom ju förvirrat sig själva.

USB 2.0 finns, massor av tangentbord och möss och liknande kör det av kostnadsskäl. Det märks mest när man man försöker göra en billig hub med 4K video över USB-C - man kan köra USB 2.0 samtidigt som bildsignalen men inte USB 3.0.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om de samtidigt inte använde usb c utan tog fram nått nytt eftersom så många tror att usb c är nått annat än en kontakt.
En ny unik kontakt och bryta kompatibiliteten med gamla kontakter (inte funktioner) hade varit mycket trevligt för att kunna styra in allt på en väg mot mindre förvirring, stenhårde krav på att tillverkarna måste ange vilka funktioner som stöds hade varit på tiden i stället för allt förvillande trams som uppstod när usb c kontakten lanserades men som många tror innebär att man har fullt stöd för en usb version i stället för att inse att det bara är en kontakt som kan användas för väldigt olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att PCIexp blir standard på det mesta snart tack vare det. Ser fram emot detta!

Och jag gillar USB-C-kontakten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/