Ny gaming dator, vad ska jag köpa?

Permalänk

Ny gaming dator, vad ska jag köpa?

Så just nu sitter jag på en "gammal" dator... AMD fx 6350 (6 cores), och GTX 960

Och jag vill antingen köpa/bygga en helt ny dator så jag kan spela och streama i framtiden, och jag har börjat kolla runt lite grann på vad jag behöver men vill ändå gärna ha lite råd från er som är mer erfarna

Har funderat på att:

Grafikkort: RTX 2070 eller 2080
Processor: I7-8700k eller 9700k
DDR4: G.Skill Trident Z RGB DDR4 16GB

detta är det ändå jag vet jag skulle behöva, vet inte vad för sorts:
HDD, SDD, Moderboard + mer vad jag behöver

Kommer inte bygga den själv då jag INTE har kunnandet och vill inte heller riskera något när det är så dyra saker heller...

BUDGET: ungefär mellan 20000-25000

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt råd är att avvakta lite. AMD släpper helt nya processorer den 7/7 som enligt uppgift ska kunna vara väldigt konkurrenskraftig mot Intel. Även om du är helt såld på Intel kan det vara värt att kolla om Intels processorer blir billigare alt kombineras med erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Är det något som också behövs investeras i?

Permalänk
Medlem

Exempel på om man pressar in så mycket prestanda som möjligt inom budget:

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Vad har du för skärm? Är det något som också behövs investeras i?

Har en 60 HZ skärm nu, men kommer uppgradera till en 144 HZ inom 3 veckor... och då har jag tittat runt lite och har nästan beslutat mig för denna. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
Är osäker på om jag kan köpa en med AMD free sync när jag har en Geforce GTX grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Har en 60 HZ skärm nu, men kommer uppgradera till en 144 HZ inom 3 veckor... och då har jag tittat runt lite och har nästan beslutat mig för denna. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
Är osäker på om jag kan köpa en med AMD free sync när jag har en Geforce GTX grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

I produkt beskrivningen av skärmen så står det att den är g-sync kompitabel så det är inga problem

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Mitt råd är att avvakta lite. AMD släpper helt nya processorer den 7/7 som enligt uppgift ska kunna vara väldigt konkurrenskraftig mot Intel. Även om du är helt såld på Intel kan det vara värt att kolla om Intels processorer blir billigare alt kombineras med erbjudanden.

Okej, tack så mkt såg nyss drb annonsen och den kommer ligga på ungefär samma pris som i7-8700k och läste att den är konkurrenskraftig mot mot Intels I9

Men en skärm måste jag köpa snart, jag kan få ungefär 120-144 FPS med min dator i fortnite... och för att få bättre upplevelse i det spelet plus andra spel så måste jag i stort sett köpa en 144 HZ... så bör jag vänta och se hur AMDs nya GPU är innan jag köper en skärm för 3000? För den är freesync g-sync kompatibel... och då är väl den i stort sett "värdelös" om jag skaffar en AMD GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Exempel på om man pressar in så mycket prestanda som möjligt inom budget:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/292137,236123,225255,174002,237979,290955,296373,293528,292343

Tack så mycket ska absolut kolla in detta mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bowlingking:

Okej, tack så mkt såg nyss drb annonsen och den kommer ligga på ungefär samma pris som i7-8700k och läste att den är konkurrenskraftig mot mot Intels I9

Men en skärm måste jag köpa snart, jag kan få ungefär 120-144 FPS med min dator i fortnite... och för att få bättre upplevelse i det spelet plus andra spel så måste jag i stort sett köpa en 144 HZ... så bör jag vänta och se hur AMDs nya GPU är innan jag köper en skärm för 3000? För den är freesync g-sync kompatibel... och då är väl den i stort sett "värdelös" om jag skaffar en AMD GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har nya CPU:er som kommer ut 7/7. Det kan vara värt att avvakta för att se hur dessa CPU:er presterar.

Utöver detta har också AMD nya GPU:er som kommer ut "snart". Ryktet säger att dessa kan komma att vara konkurrenskraftiga med RTX 2070. Kan ju också vara värt att kolla på vad som kommer under E3.

Det finns två standarder för adaptiv synk, nämligen VESA Adaptive Sync och Nvidias egna G-sync.

VESA Adaptive Sync stödjs av både Nvidia (i alla fall korten i 1000-, 1600-, och 2000-serien) och AMD, och kallas av AMD för FreeSync. Vissa bildskärmar som stödjer VESA Adaptive Sync är även certifierade av Nvidia som "G-Sync Compatible" vilket betyder att de är testade och funkar tillsammans med Nvidia-kort. Dessa bildskärmar ska också funka bra med AMD-kort.

En bildskärm som dock är "bara" G-sync kommer bara funka med adaptiv synk med ett Nvidia-kort.

Vet du inte vad du ska köpa än och vill ha adaptiv synk är nog en skärm med "G-sync Compatible" bäst, eftersom den kommer funka med adaptiv synk med både Nvidia och AMD-kort. Du kan även köpa en FreeSync-skärm, men det är värt att googla på den först för att kolla hur pass bra den bildskärmen funkar med Nvidia-kort i adaptiv synk. (Det är inte alla bildskärmar som funkar perfekt med Nvidia:s implementation av VESA Adaptive Synk.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

AMD har nya CPU:er som kommer ut 7/7. Det kan vara värt att avvakta för att se hur dessa CPU:er presterar.

Utöver detta har också AMD nya GPU:er som kommer ut "snart". Ryktet säger att dessa kan komma att vara konkurrenskraftiga med RTX 2070. Kan ju också vara värt att kolla på vad som kommer under E3.

Det finns två standarder för adaptiv synk, nämligen VESA Adaptive Sync och Nvidias egna G-sync.

VESA Adaptive Sync stödjs av både Nvidia (i alla fall korten i 1000-, 1600-, och 2000-serien) och AMD, och kallas av AMD för FreeSync. Vissa bildskärmar som stödjer VESA Adaptive Sync är även certifierade av Nvidia som "G-Sync Compatible" vilket betyder att de är testade och funkar tillsammans med Nvidia-kort. Dessa bildskärmar ska också funka bra med AMD-kort.

En bildskärm som dock är "bara" G-sync kommer bara funka med adaptiv synk med ett Nvidia-kort.

Vet du inte vad du ska köpa än och vill ha adaptiv synk är nog en skärm med "G-sync Compatible" bäst, eftersom den kommer funka med adaptiv synk med både Nvidia och AMD-kort. Du kan även köpa en FreeSync-skärm, men det är värt att googla på den först för att kolla hur pass bra den bildskärmen funkar med Nvidia-kort i adaptiv synk. (Det är inte alla bildskärmar som funkar perfekt med Nvidia:s implementation av VESA Adaptive Synk.)

Tack så jättemycket 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

uppdatering:

Nu så här när AMD har visat sina nya processorer så kan jag med säkerhet säga att jag kommer köpa:
3900x
Grafikkort blir RTX 2080 (Det blir lite av en "chansning" "förhoppningsvis så har dom fixat så korten inte längre har en tendens att vara defekta"
HDD blir seagate baracuda (2TB)
SSD vet jag inte riktigt än vad det blir,
Motherboard, kylare och nätaggregat, så har jag inte en jävla aning om vad jag ska skaffa
RAM blir 8x2 (G.SKILL Trident Z RGB DDR4 16GB, MhZ, 3200) om ni har andra förslag är jag väldigt tacksam för dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk