SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoeSun:

Men innan jag köper samma TV igen så vill jag bara kolla om det finns än bättre alternativ för typ samma peng.

Finner du någon av de jag listar som toppklass i artikeln och de passar din budget så är det bättre tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finner du någon av de jag listar som toppklass i artikeln och de passar din budget så är det bättre tv-apparater.

Som jag har gått igenom din fina lista Minutiöst innan jag köpte nuvarande TV vid Black Friday. Den är suverän - stort tack för att du delar med dig av din kunskap
Då blir det nog till att slå till på en likadan. 2019 års variant på den, QE75Q60R, för 22990 (nästan inom budget) verkar ju tom prestera sämre än 2018-modellen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Åh jisses!
Gäller alltså att passa på att skaffa 2018 års modell då.

Permalänk
Medlem

Tipset i Fynd-tråden om att Benify-anslutna fick QE75Q9FN för "ringa" 29990kr i kombination med din lista fick mig till slut att komma till skott, @Laxpudding.
Tack återigen för att du delar med dig av dina kunskaper

Permalänk
Medlem

Har ett rum med ett fönster i sydlig riktning och ett i östlig, en LG 47tums TV står för underhållningen i form av Netflix och HBO. Överväger nu en ny TV till hösten. Velar just nu mellan
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...
och
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63-69tum/lg-65sk...
55" mot 65", överväger C8s bild känslan av en 65" av 8100s kaliber? Väljer mellan dem just nu för att de ligger i samma prisklass och kollat lite på dem på Elgiganten. Finns det bättre alternativ.?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Har ett rum med ett fönster i sydlig riktning och ett i östlig, en LG 47tums TV står för underhållningen i form av Netflix och HBO. Överväger nu en ny TV till hösten. Velar just nu mellan
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...
och
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63-69tum/lg-65sk...
55" mot 65", överväger C8s bild känslan av en 65" av 8100s kaliber? Väljer mellan dem just nu för att de ligger i samma prisklass och kollat lite på dem på Elgiganten. Finns det bättre alternativ.?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara svara för mig själv men tror inte jag skulle välja en ny tv utan Full-array local dimming som sitter tätt (är små) före en OLED idag. Jag är ingen expert, utan det är något jag bara fått för mig 🙄

Stabbing, Hm rättat androids stavning på mobil
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@laudanum: Sydöstliga fönster betyder att du främst har ljus in i rummet på morgon, förmiddag och kanske en bit på eftermiddagen medan solen ligger på andra sidan när det är eftermiddag och kväll. Där lär inte ljusstyrka vara något problem, men om det vore en önskan så är LG C8 den ljusstarkare TV:n av de två. Den är bättre på egentligen alla punkter rent bildmässigt.

Bättre modeller listar jag under "toppklassmodeller" avsnitt 3. Väljer du någon enklare än vad som listas där måste du alltså välja vilka kvalitetsaspekter du kan kompromissa bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@laudanum: Sydöstliga fönster betyder att du främst har ljus in i rummet på morgon, förmiddag och kanske en bit på eftermiddagen medan solen ligger på andra sidan när det är eftermiddag och kväll. Där lär inte ljusstyrka vara något problem, men om det vore en önskan så är LG C8 den ljusstarkare TV:n av de två. Den är bättre på egentligen alla punkter rent bildmässigt.

Bättre modeller listar jag under "toppklassmodeller" avsnitt 3. Väljer du någon enklare än vad som listas där måste du alltså välja vilka kvalitetsaspekter du kan kompromissa bort.

Då bör jag sikta på c8 eller sk8500 minst, ligger Samsung 8000-serien på samma nivå som sk8500 eller vilken motsvarar där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Bildexpert 📺

@laudanum: Samsungs NU8 och LG:s SK85 är tämligen snarlika på "samma nivå", men är ändå olika i och med VA-panel för Samsung och IPS för LG. Det blir alltid i slutändan en fråga om vilka aspekter man prioriterar. Kontrastförhållande eller betraktningsvinkel?

Permalänk
Hedersmedlem

@Laxpudding det här är så jädra bra journalistik!
Upplägget är fint och nivån är bra, kunskapen du sitter på är great och allt det där.

Men ämnesvalet alltså. Det här hjälper något otroligt mycket!
Tack för att du sammanfattar det här. Jag hade varit helt lost utan denna typ av sammanfattning och det här är precis vad som behövs!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Söderbäck: Tack! Det kommer en ny om sisådär 4-5 månader.

Hypar upp mig redan nu! Årets höjdpunkt på sweclockers!

Permalänk
Medlem

OLED eller Samsungs QLED? Ett rätt intressant klipp av en icke expert när han bytte från OLED till LCD. Nu är mitt fönster på sidan om mig och kommer nog fortfarande titta efter OLED. Lyser solen in en kall vinterdag drar man ner mörkläggningsgardinen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Wow, G-sync compatible är på ingång till 2019 års Oled-modeller från LG.
https://www.engadget.com/2019/09/09/g-sync-lg-oled/

Kanske fler pc-gamers kan njuta av riktigt bra spelbild, istället för alla dessa halv-taffliga LCD-skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Wow, G-sync support är på ingång till 2019 års Oled-modeller från LG.
https://www.engadget.com/2019/09/09/g-sync-lg-oled/

Mjo, g-sync compatible, dvs certifierad VRR. Det är bra, men inte fullständig g-sync

...

Det som nog är mer intressant är att det här verkar betyda att Nvidia faktiskt bekräftar att de kommer stödja VRR över HDMI!

Citat:

NVIDIA marketing exec Matt Wuebbling said in a statement that "We are excited to bring G-SYNC Compatible support to LG's 2019 OLED TVs and HDMI Variable Refresh Rate support to our GeForce RTX 20-Series GPUs."

Där snackar vi ett fett "ÄNTLIGEN"
Nästan värdig en Sweclockers framside-nyhet i sig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Wow, G-sync support är på ingång till 2019 års Oled-modeller från LG.
https://www.engadget.com/2019/09/09/g-sync-lg-oled/

Kanske fler pc-gamers kan njuta av riktigt bra spelbild, istället för alla dessa halv-taffliga LCD-skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt The Verge bara till 20xxx kort.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjo, g-sync compatible, dvs certifierad VRR. Det är bra, men inte fullständig g-sync

Korrekt. Uttryckte mig lite slarvigt där.

Nåväl, goda nyheter i vilket fall som helst. Och med 48" på gång nästa år kanske oled får plats i nått pojkrum oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir ny TV på black friday och lutar åt en OLED65C9. Funkar G-syncen om man skaffar en shield och streamar från datorn tro?

Har kollat i lite butiker men det är svårt att se någon superskillnad mellan OLED-skärmarna från Philips och LG. Tycker även att Samsung Q90 har riktigt bra bild men demoslingorna man kör i butiker känns långt ifrån vad man kan hitta i kvalité på något vettigt material.

Hoppas på en uppdatering av denna artikel snart

Permalänk
Medlem

@Michael1: Jag har en LG C9 och ska man använda G-Synk (VRR) så ska man ha ett RTX-kort om jag förstått rätt.

Tyckte faktiskt det tog någon dag innan man vant in ögonen på en OLED. Med min 2016 UHD LCD från Samsung så räckte det med en inställning för allt men med OLED så får jag finslipa varenda källa jag stoppar in för att jag ska bli nöjd. PC SDR kör jag expert mörkt rum med 90 kontrast och nu 40 i ljusstyrka (hade innan 30 och tyckte det var enormt läckert tills jag såg att tex svart hår blev en mörk massa vilket irriterade mig). På Shield HDR och SDR har jag bara expert med orginal-förinställningar och Xboxen blev något liknande. Från TV appen expert mörkt rum, samma som PC men med 35 i ljusstyrka.

Nu är jag ingen blidguru men sätter de inställningar jag trivs med och testar inställningar någon dag för att vänja ögonen. Så är långt ifrån färdig. Och har ännu inte bestämt mig om jag trivs med OLED kontra LCD men nu är det för sent att ångra sig.

Skulle också kunna skriva en hel klago sida om stöd för olika ljud man kan få ut men det är en djungel av olika rykten om att den soundbaren passar och den ger delay med den TV och herregud vad jag längtar efter den tiden när ljudanläggningar har earc och HDMI 2.1 samt grafikkort också kommer med HDMI 2.1.

Tog bort min parantes som hade en del fel
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Michael1:

Blir ny TV på black friday och lutar åt en OLED65C9. Funkar G-syncen om man skaffar en shield och streamar från datorn tro?

Kort svar nej. "G-sync" på C9 är här högst troligt HDMI VRR vilket alltså C9 hanterar från vilka HDMI VRR-enheter som helst. Vilket för stunden är Xbox one X. För att det ska fungera med Nvidia Shield måste dess HDMI-kretsuppsättning fungera med HDMI VRR, något som skulle förvåna mig om det var möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Michael1: Jag har en LG C9 och ska man använda G-Synk (VRR) så ska man ha ett RTX-kort om jag förstått rätt.

Tyckte faktiskt det tog någon dag innan man vant in ögonen på en OLED. Med min 2016 UHD LCD från Samsung så räckte det med en inställning för allt men med OLED så får jag finslipa varenda källa jag stoppar in för att jag ska bli nöjd. PC SDR kör jag expert mörkt rum med 90 kontrast och nu 40 i ljusstyrka (hade innan 30 och tyckte det var enormt läckert tills jag såg att tex svart hår blev en mörk massa vilket irriterade mig). På Shield HDR och SDR har jag bara expert med orginal-förinställningar och Xboxen blev något liknande. Från TV appen expert mörkt rum, samma som PC men med 35 i ljusstyrka.

Nu är jag ingen blidguru men sätter de inställningar jag trivs med och testar inställningar någon dag för att vänja ögonen. Så är långt ifrån färdig. Och har ännu inte bestämt mig om jag trivs med OLED kontra LCD men nu är det för sent att ångra sig.

Skulle också kunna skriva en hel klago sida om stöd för olika ljud man kan få ut men det är en djungel av olika rykten om att den soundbaren passar och den ger delay med den TV och herregud vad jag längtar efter den tiden när ljudanläggningar har earc och HDMI 2.1 samt grafikkort också kommer med HDMI 2.1.

Skrivet av Laxpudding:

Kort svar nej. "G-sync" på C9 är här högst troligt HDMI VRR vilket alltså C9 hanterar från vilka HDMI VRR-enheter som helst. Vilket för stunden är Xbox one X. För att det ska fungera med Nvidia Shield måste dess HDMI-kretsuppsättning fungera med HDMI VRR, något som skulle förvåna mig om det var möjligt.

Tack för era svar!

Låter ju tyvärr lite trassligt. Det här med olika standarder för ljud och HDR och få allt att funka smidigt verkar svårt att få till. Jag kör rtx 2080ti men inte så sugen att dra en Hdmi från kontoret till vardagsrummet därav frågan om shielden. Får hoppas den nya som ryktas vara nära lansering har Hdmi 2.1 så kanske man kan kringå att det saknas på gpun också. Fast man kanske tappar i kvalitet i nvidias streamingteknik i alla fall.

Permalänk
Medlem

Sneglar lite på Philips 70PUS7304.
Några åsikter om den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

Sneglar lite på Philips 70PUS7304.
Några åsikter om den?

Mellanklass 2019 som Philips kallar "the one" för det är nästan alla finesser men inte en dyr eller kostsam panel. Och steget ned till 6-serien tar bort mängder av finesser. Inte sett någon bekräftelse på vilken typ av panel det är i 70-tummaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mellanklass 2019 som Philips kallar "the one" för det är nästan alla finesser men inte en dyr eller kostsam panel. Och steget ned till 6-serien tar bort mängder av finesser. Inte sett någon bekräftelse på vilken typ av panel det är i 70-tummaren.

Har du någon uppfattning om hur den är på HDR?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

Har du någon uppfattning om hur den är på HDR?

Ifall du prioriterar HDR behöver du gå upp till OLED-modellerna eller välja LCD i annan klass med mer ljusstyrka.

Annars har Philips i år Dolby Vision och HDR10+ som standard vilket förbättrar HDR rejält med de förutsättningar som finns. Problemet är bara de förutsättningar som finns i en mellanklass-LCD helt enkelt är för små för att HDR ska bli vad man väntar sig med HDR.

Det man säkrar med HDR10 och Dolby Vision är snarare en betydligt mindre risk att det blir dåligt. På många äldre, 2017 och 2018-mellanklassmodeller är det ofta lika bra att skippa HDR överhuvudtaget. Något som bör vara åtgärdat så läge du kan köra just DV eller HDR10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du prioriterar HDR behöver du gå upp till OLED-modellerna eller välja LCD i annan klass med mer ljusstyrka.

Annars har Philips i år Dolby Vision och HDR10+ som standard vilket förbättrar HDR rejält med de förutsättningar som finns. Problemet är bara de förutsättningar som finns i en mellanklass-LCD helt enkelt är för små för att HDR ska bli vad man väntar sig med HDR.

Det man säkrar med HDR10 och Dolby Vision är snarare en betydligt mindre risk att det blir dåligt. På många äldre, 2017 och 2018-mellanklassmodeller är det ofta lika bra att skippa HDR överhuvudtaget. Något som bör vara åtgärdat så läge du kan köra just DV eller HDR10+

Så för att kombinera ambilight och bra HDR är det enbart Oled-modellerna som gäller?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Json_81: Har du prio på Ambilight och bästa möjliga HDR-bild så är det endast Philips OLED som finns. Du kan välja bort Ambilight och prioritera HDR på annat håll. Eller viceversa, välja bort HDR-kvalitet genom att gå på Philips LCD-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Json_81: Har du prio på Ambilight och bästa möjliga HDR-bild så är det endast Philips OLED som finns. Du kan välja bort Ambilight och prioritera HDR på annat håll. Eller viceversa, välja bort HDR-kvalitet genom att gå på Philips LCD-modeller.

Tack, får fortsätta klura på det. Tycker OLED är väl dyrt fortfarande. Har inte bråttom med ny tv som tur är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Personligen tycker inte jag att Ambilight behövs på en OLED. Kört med Philips Lightstrips som synkar färg till videon men tycker inte riktigt det behövs med min nya OLED om man nu inte endast surfar runt på webbsidor med svart text och vit bakgrund i mörker, då kan det blända, men inget som stör mig mycket så ofta får det vara avstängt.

Men lightstripsen gör nytta ändå när man stängt av sin TV för att natti, natti och tänder upp mysbelysning för att letar efter alla laddare till klocka, mobil och mobil

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]