Permalänk

Tv-bänk - 65" på 160cm bänk?

Det är ju ett skitproblem - men centimeterna är svåra här.

Hur funkar en 65" TV (145cm bred) på en 160cm bred bänk? Är det för liten bänk? Eller subjektivt och smaken som baken etc?

TV:n står nu på halvful 180cm bred gammal Beståbänk i bok, utmed med 224cm bred vägg. På vardera sidan står två högtalare - 17cm breda, på stativ som är 28cm breda. Båda högtalarna på bänk med TV ser dumt ut. Högtalare på stativ jämte bänk funkar inte bra - det diffar någon decimeter på utrymmet.

Kikade på dominator: https://www.furniturefarm.se/tv-baenkar/185-dominator-xl.html...

Den skulle uppfylla alla mina krav med högtalare i skåp med receiver etc.. Men dyr.... 160cm bänk med bibehållna stativ kostar 8000kr mindre. Å andra sidan - vardagsrum, många timmar här, pengar lagda på andra möbler och TV.

Trodde bara man köpte TV - men det blev visst mer. Som alltid.

Roade mig med sticksåg och högtalartyg. Sågade om en bestådörr till ram, som kläddes i högtalartyg från Biltema och där bakom centerhögtalare. Blev helt OK. Såg någon som gjort en riktigt snygg variant av detta på vit beståbänk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Det är ju ett skitproblem - men centimeterna är svåra här.

Hur funkar en 65" TV (145cm bred) på en 160cm bred bänk? Är det för liten bänk? Eller subjektivt och smaken som baken etc?

TV:n står nu på halvful 180cm bred gammal Beståbänk i bok, utmed med 224cm bred vägg. På vardera sidan står två högtalare - 17cm breda, på stativ som är 28cm breda. Båda högtalarna på bänk med TV ser dumt ut. Högtalare på stativ jämte bänk funkar inte bra - det diffar någon decimeter på utrymmet.

Kikade på dominator: https://www.furniturefarm.se/tv-baenkar/185-dominator-xl.html...

Den skulle uppfylla alla mina krav med högtalare i skåp med receiver etc.. Men dyr.... 160cm bänk med bibehållna stativ kostar 8000kr mindre. Å andra sidan - vardagsrum, många timmar här, pengar lagda på andra möbler och TV.

Trodde bara man köpte TV - men det blev visst mer. Som alltid.

Har en kompis som köpte en 65" TV och placerade den på en 160-165cm bred tv-bänk. Vi blev snabbt eniga om att det såg väldigt klumpigt och "fel" ut. Nu hänger tv:n på väggen och det är en mycket snyggare lösning.

Om du inte vil/kan montera tv:n på väggen:
Kanske en ännu bredare bänk (2m-ish) så att högtalarna får plats?

Citat:

Roade mig med sticksåg och högtalartyg. Sågade om en bestådörr till ram, som kläddes i högtalartyg från Biltema och där bakom centerhögtalare. Blev helt OK. Såg någon som gjort en riktigt snygg variant av detta på vit beståbänk.

Vi vill givetvis se en bild på skapelsen

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Har en kompis som köpte en 65" TV och placerade den på en 160-165cm bred tv-bänk. Vi blev snabbt eniga om att det såg väldigt klumpigt och "fel" ut. Nu hänger tv:n på väggen och det är en mycket snyggare lösning.

Om du inte vil/kan montera tv:n på väggen:
Kanske en ännu bredare bänk (2m-ish) så att högtalarna får plats?

Vi vill givetvis se en bild på skapelsen

Det här var bra input för mig med. Har en vägg som är ca 165cm bred och TVn är lika bred. Tänkte köpa en TVmöbel till den men den får lämnas tillbaka istället. Får skaffa nå mindre för den väggen helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

jag kör med denna till min 65" Lg B7 och den är 180 cm bred vilket känns som minimum estetiskt tycker jag. om du gillar vitt så
https://jysk.se/vardagsrum/tv-mobler/tv-bank-aakirkeby-2-lado...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Det är ju ett skitproblem - men centimeterna är svåra här.

Hur funkar en 65" TV (145cm bred) på en 160cm bred bänk? Är det för liten bänk? Eller subjektivt och smaken som baken etc?

TV:n står nu på halvful 180cm bred gammal Beståbänk i bok, utmed med 224cm bred vägg. På vardera sidan står två högtalare - 17cm breda, på stativ som är 28cm breda. Båda högtalarna på bänk med TV ser dumt ut. Högtalare på stativ jämte bänk funkar inte bra - det diffar någon decimeter på utrymmet.

Kikade på dominator: https://www.furniturefarm.se/tv-baenkar/185-dominator-xl.html...

Den skulle uppfylla alla mina krav med högtalare i skåp med receiver etc.. Men dyr.... 160cm bänk med bibehållna stativ kostar 8000kr mindre. Å andra sidan - vardagsrum, många timmar här, pengar lagda på andra möbler och TV.

Trodde bara man köpte TV - men det blev visst mer. Som alltid.

Roade mig med sticksåg och högtalartyg. Sågade om en bestådörr till ram, som kläddes i högtalartyg från Biltema och där bakom centerhögtalare. Blev helt OK. Såg någon som gjort en riktigt snygg variant av detta på vit beståbänk.

Vi har också en 65'' TV som vi satte på en sån här TV bänk från ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/havsta-tv-baenk-med-sockel-gra-2...

Vi tyckte det blev väldigt bra, smidig bänk. men visst TVn är nästan lika bred, men det förhöjer känslan av att TVn är stor

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Min TV-Bänk är smalare än min TV, tycker det fungerar bra, har en 65E6 Oled!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag monterade min TV på väggen och blev förvånad över hur mycket mindre plats den tar.

Jag är ganska övertygad om att en vägghängd TV borde kunna paras med en möbel som är smalare utan att det ser klumpigt ut. TVn blir ju lite som en tavla ovanför TVmöbeln istället för en del av den.

Permalänk

Det kommer att fungera prima!

Permalänk

@Kent: bildlänk.
Söker man lite så är det någon som gjort en riktigt snygg variant med en 180cm vit beståbänk.

Tack för tips i tråden. Lite synd IKEA inte kör något med tygfront. Kanske kan man köpa något och fixa egen ram med högtalartyg.

Har inte möjlighet att montera TV på vägg utan att riva lite i vägg och sätta upp nya reglar. Så en snygg lösning med högtalare, receiver, bluray och oneconnect box i snygg bänk bakom högtalartyg skulle vara bäst.

Får kika närmare på 160cm lösning annars kanske.

Permalänk
Medlem

@Uffe-mannen: Även om du bara har enkelgips (och inte kan skruva i regel) går det att bra att hänga ganska tunga saker med hjälp av mollyskruv.

14kg styck * 4st skruvar tar en TV på 56KG.
Sen finns det ju väggfästen som har fler fästningspunkter än så.

Men jag förstår motståndet, det tog mig en flytt innan jag vågade ta klivet. Har inte ångrat det en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Uffe-mannen: Även om du bara har enkelgips (och inte kan skruva i regel) går det att bra att hänga ganska tunga saker med hjälp av mollyskruv.

14kg styck * 4st skruvar tar en TV på 56KG.
Sen finns det ju väggfästen som har fler fästningspunkter än så.

Men jag förstår motståndet, det tog mig en flytt innan jag vågade ta klivet. Har inte ångrat det en sekund.

Du får räkna på tvärlasten inte draglasten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

@henkiii:
Jag får nog ta hjälp av snickare för bedömning och genomförande i så fall. Det är en påbyggd vägg vars enda funktion är att dölja en skjutdörr. Typ något sånt här https://www.hornbach.se/shop/Pocketkarm-vit-95-mm-M8x21/83622...

Förre husägaren byggde detta, har ingen koll på hur det är gjort om inte river i vägg. Gipsskiva, spånskiva, hur reglar sittter etc... Kan inget om sådant.

Hade jättegärna hängt TV på vägg - Samsungs lösning med QLED verkar vara jättebra. Men tråkigt om 20k åker i golvet. Får kanske teckna någon allrisk- eller drulleförsäkring innan i så fall