Läckta priser för Asus X570-moderkort styrker höga prisnivåer

Permalänk
Medlem

Min smärtgräns ligger vid 4000 så om priserna stämmer så blir Hero lite dyrare än jag hade hoppats, får se om Taichi blir billigare.

Blir nog att köpa Hero sen iaf, väntar bara på nya G.Skill 3600 CL14 stickor också och köra 1:1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

PCIe 4 har högre krav på PCB, så bottenplattan blir dyrare.
Överklockning av de kraftfullare prollarna ställer högre krav på VRM, så den blir dyrare.
Därtill passar moderkortstillverkarna på att lägga till fler finesser och funktioner på korten för att kunna öka vinstmarginalen en del.

B550 har ju aviserats, men kommer inte förrän tidigast i vinter.
Jag har ett B350 från Gigabyte och ångrar lite att jag inte satsade på X370 direkt.
Med B350 blir det sämre överklockning av CPU och sämre stöd för RAM, så jag kan ännu inte komma upp i full XMP-hastighet på minnet även om nyare BIOS låtit mig skruva upp farten en del jämfört med hur det var för två år sedan.

Fläkten är ju en icke-fråga eftersom den aldrig kommer behöva starta i det scenario du beskriver.
Borde inte vara någon som helst skillnad i överklockning för Ryzen 5/7. Möjligen kanske eventuellt för Ryzen 9, men då är det mer beroende på specifik moderkortsmodell än chipset.

Jag har full förståelse för att 16-kärniga CPUer ställer högre krav för VRM än vanligt och ett visst prispåslag är befogat. Men att skylla på högre kostnad på grund av PCIe 4.0 är fel, där borde AMD ha hittat en billigare lösning. På tal om PCB så var det 1800kr X370 moderkort jag hade det tunnaste, och vekaste moderkort jag någonsin haft. Nu kanske de når upp i normal PCB-tjocklek med X570 men tar ändå mer betalt för det. Nu kanske ren tjocklek på PCB inte säger någonting alls men bara en märklig observation.

AMD kan peka på det ena och det andra som bidrar till kostnader men i slutändan så är det priset som avgör. Nu hoppar även priset upp en nivå på processorerna vilket är beklagligt. Jag hoppas spelprestandan matchar Intel på relesedagen för nu börjar priserna göra det.

Permalänk
Medlem

Ganska låga priser, helt ärligt! Jämför med x99 etc.
PCI.e 4.0 .. Mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

... att skylla på högre kostnad på grund av PCIe 4.0 är fel, där borde AMD ha hittat en billigare lösning. ...

De fysiska krav som ställs för PCIe 4.0 (och i än högre grad för 5.0) styrs inte alls av AMD.
Standarden ställer krav på hur ledningsbanorna ska vara utformade (avstånd, tjocklek, m.m.) och man får inte fuska, även om det kan fungera med sämre.
Alternativet är att inte använda PCIe 4, vilket är vad AMD valt till moderkorten i 300- och 400-serierna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

De fysiska krav som ställs för PCIe 4.0 (och i än högre grad för 5.0) styrs inte alls av AMD.
Standarden ställer krav på hur ledningsbanorna ska vara utformade (avstånd, tjocklek, m.m.) och man får inte fuska, även om det kan fungera med sämre.
Alternativet är att inte använda PCIe 4, vilket är vad AMD valt till moderkorten i 300- och 400-serierna.

AMD skyllde på dessa ledningsbanor med 300-serien när det var svårt att komma högre än 2400MHz på minnena.
Efter några nya AGESA revisioner så klarade nästan alla moderkort 3200MHz. Då sa de att ledningsbanorna skulle bli så mycket bättre med 400-serien. Nådde vi mycket högre minnesklocks med dessa? Nix, skillnaden var marginell eller obefintlig.
Så ganska mycket skitsnack från AMDs sida där. Därför ska man ta dessa påståenden med en skopa salt.

Vi får väl se hur det ser ut när Intel lanserar PCIe 4.0 på deras mainstreamkort. Då vet vi om AMD talade sanning denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Är detta i USA med de kinesiska tullavgifterna? Eller slipper ASUS dem eftersom de är baserade i Taiwan?

Beror nog helt på var produkterna görs (jepp mainland china).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD skyllde på dessa ledningsbanor med 300-serien när det var svårt att komma högre än 2400MHz på minnena.

Det var en nyhet för mig. Vet bara att för Gigabytes moderkort skiljer det väldigt mycket vilka minnen som stöds för vilka frekvenser beroende på moderkort och CPU. Deras exklusivare X370 har betydligt bättre minnesstöd än budgetorienterade B350 när samma CPU används, och andra generationen Ryzen har bättre minnesstöd än första generationen.
Detta känns ganska konstigt då processorn kommunicerar direkt med RAM, utan att gå via chipet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Det var en nyhet för mig. Vet bara att för Gigabytes moderkort skiljer det väldigt mycket vilka minnen som stöds för vilka frekvenser beroende på moderkort och CPU. Deras exklusivare X370 har betydligt bättre minnesstöd än budgetorienterade B350 när samma CPU används, och andra generationen Ryzen har bättre minnesstöd än första generationen.
Detta känns ganska konstigt då processorn kommunicerar direkt med RAM, utan att gå via chipet?

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-ryzen-memory-compatibility

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Beror nog helt på var produkterna görs (jepp mainland china).

Då får man hoppas att det blir ungefär samma priser i Sverige som i USA

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@employed: Du har rätt till viss del. Jag betalade visst 2,590kr för ROG Crosshair VI Hero (WiFi). Så det reviderade rimliga priset skulle vara ca 3,100kr vid lansering. Den ursprungliga poängen kvarstår dock; 4,000kr+ är dyrt som faan för ett moderkort. Det blir svårt att motivera en sådan kostnad om man inte skall använda varje funktion, och jag tror inte det är många människor som gör det.

Förstår dina tankar.

Är själv riktigt sugen på en CH8 bräda med men kommer nog fortsätta köra på min 7a ett tag till tills dess att alla x570 funktioner blir mer aktuella.

Permalänk
Medlem

Alla mina intel moderkort kostade över 4000kr så det blir kannon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag drar gränsen nånstans vid 3k för ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag drar gränsen nånstans vid 3k för ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag drar gränsen vid 849:- XD

Det här är bara ett sätt att lura på konsumenter prosumenthårdvara. Ett sätt att sudda ut gränserna mellan ryzen och threadripper. Folk är bra lättlurade om de köper moderkort för 2000-3000 och en cpu för 8000:- bara för att det kallas Ryzen när de i själva verket inte hade köpt det om det hette threadripper.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag drar gränsen vid 849:- XD

Det här är bara ett sätt att lura på konsumenter prosumenthårdvara. Ett sätt att sudda ut gränserna mellan ryzen och threadripper. Folk är bra lättlurade om de köper moderkort för 2000-3000 och en cpu för 8000:- bara för att det kallas Ryzen när de i själva verket inte hade köpt det om det hette threadripper.

Jo visst, helst kommer jag också undan billigare. Men man får helt enkelt filtrera ut vilka extra funktioner man behöver.
Skulle ju vara trevligt också om man kunde få ett kort utan fläkt till ett vettigt pris, det lär ju dessvärre inte ske.
Synd att den här omgångens kort blir avsevärt dyrare än tidigare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag drar gränsen vid 849:- XD

Det här är bara ett sätt att lura på konsumenter prosumenthårdvara. Ett sätt att sudda ut gränserna mellan ryzen och threadripper. Folk är bra lättlurade om de köper moderkort för 2000-3000 och en cpu för 8000:- bara för att det kallas Ryzen när de i själva verket inte hade köpt det om det hette threadripper.

Testa ln2 eller dry ice på ett moderkort för 849kr. Man är inte lättlurad för att man köper ett bra moderkort. Visst finns det scammiga moderkort som z390 code och hero från asus men apex är ett utomordentligt kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zappkiller:

Testa ln2 eller dry ice på ett moderkort för 849kr. Man är inte lättlurad för att man köper ett bra moderkort. Visst finns det scammiga moderkort som z390 code och hero från asus men apex är ett utomordentligt kort

Skickades från m.sweclockers.com

"Konsumenter" kör inte LN2, torris eller ens vattenkylning.
Tror inte hans poäng är att man är lättlurad bara för att man köper ett dyrare kort, utan jag tolkade det mer som att man är lättlurad om man köper MB+CPU för 12k för att det heter Ryzen, när man inte skulle lagt samma pengar på HEDT, eftersom HEDT är för dyrt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Asus är ju alltid dyra, men moderkortspriser har gått upp över åren. Intels nyare är svinigt dyra, om man jämför vad man fick i funktioner för par år sen.

Dock är ju intel snålare med linor än AMD, så priset på amds kor är lite mer motiverade än intels som alla moderkort är lite mer strypta.

Men är väl som andra nämner dessa cpu:er med massor av kärnor som ska funka på moderkorten med. Kan ju hoppas på X moderkort som bara stödjer dom mindre cpu:erna (så priserna kan pressas, men det lär inte hända).

Köpa ett budget X570 känns ju inte helt bra, lär säkert få offra en hel del i funktioner. Gigabyte verkar vara den enda vettiga som inte kör fläkt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken, varför är tjocka ledningsbanor så dyra? Visst, koppar är en förhållandevis dyr metall, men för mängden i bottenplattan av ett moderkort kan inte skillnaden i materialkostnad uppgå till mer än några kronor. Är tillverkningsprocessen verkligen så annorlunda för tjockare skikt att det driver upp kostnaden enormt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hittade nyss en intressant artikel på AdoredTV.com:

Citat:

... This would mean AMD would have more expensive motherboards than Intel currently does, and these would be the most expensive AMD motherboards in a very long time.

Note from Jim: From what I’ve been told, many of the Intel motherboards make zero profit for the board makers who instead get most of their profit on MDF or “market development funding” from Intel.

Man kan alltså utgå från att "rätt" pris för moderkort med Z370 och Z390 borde ligga runt 20% högre än det gör i dag...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Då stämmer det Sweclockers redaktion fick höra på Computex från Amd att B550 kommer slutet på året eller början av 2020 och vill man ha budget moderkort får man köpa 400 seriens moderkort istället.

Själv kommer jag köpa ett X570 moderkort + Zen 2 Cpu när den lanseras

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tycker GN summerar prischocken rätt bra.