AMD Ryzen 3000-serien jämförs med Intel Core 9000-serien i flertalet speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Frågan är ju vem streamar i 10000kbs . Twitch stöder bara 6000 . Och då kan inte alla titta på det om man inte sitter på en bra lina heller.
. De flesta stora streamers kör runt 4000kbs .

Frågan är väl i så fall också varför ingen streamar i högre bitrate..?
Sen är det ett demo som syftar till att visa upp skillnad mellan processorer, vilket ofta görs i extremfall, fattar inte riktigt problemet. Är ju klart värre om man kör extremt hög upplösning i spel och får totalt grafikflaskhalsade resultat, som de gjort förut nån gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför ens streama med cpun när new nvenc finns?

Fast de flesta streamar med 6000kbps och är man stor på twitch så får man mer bandbredd kan man streama i 8000kbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns mest som ett knep att få folk att köpa dyra processorer. Bättre att lägga pengar på en schysst mick om man streamar. Visst måhända att det kan vara kvalitéskillnad men tjänar man inte pengar på twitch så duger nvenc väldigt bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Högre kvalle på x264

Nvenc i Turing matchar ju numera x264 "medium", det är ju validerat av flera utanför Nvidia. Visst finns ännu högre nivåer om man kör med CPU, men ger det en relevant förbättring? Redan "medium" kräver rätt rejäl CPU + lägsta FPS får sig alltid en snyting om man spelar och kodar på samma CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Nvenc i Turing matchar ju numera x264 "medium", det är ju validerat av flera utanför Nvidia. Visst finns ännu högre nivåer om man kör med CPU, men ger det en relevant förbättring? Redan "medium" kräver rätt rejäl CPU + lägsta FPS får sig alltid en snyting om man spelar och kodar på samma CPU.

Jag har ej turing så kan tyvärr inte säga själv / testat men är säkert bättre om man har 2000 serien!

Jag kör dual PC setup och låter min 9800X sköta x264 atm!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Vad har du för cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

@Aktsu: Vad har du för cpu?

Hade en 7700k, nu har jag sålt den burken. Har testat alla möjliga CPUer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade en 7700k, nu har jag sålt den burken. Har testat alla möjliga CPUer dock.

Ha i åtanke att en 9900k har 20% mer kräm än en 7700k med ett 2080ti kort. Så min tes att de är ett 5700xt dom testat med står sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Ha i åtanke att en 9900k har 20% mer kräm än en 7700k med ett 2080ti kort. Så min tes att de är ett 5700xt dom testat med står sig

Ja då får du presentera lite källor, alla tester jag sett på t.ex. GTA V och Devil May Cry 5 så hamnar 2080 Ti i de häraderna medan ett 2070 som ett 5700XT skall motsvara är långt efter. Så antingen har AMD släppt ett kort som presterar som ett 2080 Ti eller så har du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja då får du presentera lite källor, alla tester jag sett på t.ex. GTA V och Devil May Cry 5 så hamnar 2080 Ti i de häraderna medan ett 2070 som ett 5700XT skall motsvara är långt efter. Så antingen har AMD släppt ett kort som presterar som ett 2080 Ti eller så har du fel.

De räcker ju med att läsa Swecklockers test här av 9900k så ser du att de stämmer om man kör 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

De räcker ju med att läsa Swecklockers test här av 9900k så ser du att de stämmer om man kör 1080p

I vilket av Sweclockers test av 9900k kan du se att ett 2070 presterar de siffrorna i de spelen som AMD presenterade? Sweclockers 9900k test är gjort med ett 2080 Ti och med andra spel så jag förstår inte vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Finns flera undantag men du kanske är för ung för att minnas Athlontiden exempelvis. Har aldrig påstått att han är en Intelfanboy men mycket tyder på att han känner stark oro inför ett försvagat Intel.

Hade en 3400+ hemma, ser dock inte hur faktumet att AMD hade grymma CPUer för 20 år sedan är relevant mot faktumet att AMDs releaser den senaste tiden, undantaget Ryzen, överlag inte har varit något att hypea upp sig supermycket för. Vega skulle vara så jävla bra och floppade rätt hårt. Bulldozer skulle revolutionera CPU världen och var kass. Innan floppen som är Vega så var det rebrand av samma kort i tre generationer som gällde.

Innan du säger att Vega levererade så vill jag vara tydlig med att Vega är bra kort, men jämfört med vad som utlovades innan releasen med hela "Poor Volta" schticket så levererade Vega inte.

Permalänk
Medlem

Och där vart det officiellt, nästa bygge blir ett Zen² system

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker även det är mycket orättvist och onyanserat att kalla det för att "Priset börjar närma sig Intel".... Hörrni! Skärpning.

Det återstår sett se vad 3600/3600X landar på i pris. Det är främst i denna prisklass jag finner intressant.
Där den stora tjusningen med 2600/2600x har varit att man får så pass mycket prestanda för pengarna. Som idag en 2600 för 1590kr. Dock befarar jag att priserna kommer att trissas upp och om du tycker att det är krystat får stå för dig. Jag har förstått att kommentera vare sig Intel eller AMD på detta forum är extremt (överdrivet) känsligt. I praktiken i IRL så kunde jag inte bry mig mindre om det står AMD eller Intel på lådan. Faktum är att det står varken Intel eller AMD på min senaste dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det återstår sett se vad 3600/3600X landar på i pris. Det är främst i denna prisklass jag finner intressant.
Där den stora tjusningen med 2600/2600x har varit att man får så pass mycket prestanda för pengarna. Som idag en 2600 för 1590kr. Dock befarar jag att priserna kommer att trissas upp och om du tycker att det är krystat får stå för dig. Jag har förstått att kommentera vare sig Intel eller AMD på detta forum är extremt (överdrivet) känsligt. I praktiken i IRL så kunde jag inte bry mig mindre om det står AMD eller Intel på lådan. Faktum är att det står varken Intel eller AMD på min senaste dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare blir det väl tvärt om. Det finns nu starka indikationer på att de siffror AMD presenterat är trovärdiga, och stämmer siffrorna så tror jag det blir såhär:

1: folk köper AMD då varje modell som ställs mot Inte's motsvarighet ger mer för pengarna

2: Inte' svarar motvilligt med prissänkningar, detta då det nu är rätt OK tillgång på 9000-serien så det kan de göra med visst besvär

3: AMD svarar med prissänkningar. Detta kan de göra då chiplets är billigare för dem och lanseringspriset har goda marginaler som de utan problem kan skära i för att spela ut Intel.

4: repetera steg 2 och 3 tills någon av dem når sin smärtgräns.

Så det bör inte bli högre priser, utan snarare lägre, från båda lagen, och det är ju superbra oavsett om man tänkt sig att köpa AMD eller Intel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som det brukar med andra ord

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0