SVT Play fungerar ej på Firefox

Permalänk
Medlem

SVT Play fungerar ej på Firefox

Hallå!

Tankade senaste versionen av Firefox precis. Inte använt Firefox på många många år men läste en del på internet och Firefox är tydligen överlägsen avseende integritet och säkerhet för webläsare. Följde guiden på denna sida https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ samt installerade uBlock Origin, HTTPS Everywhere, Decentraleyes och Privacy Badger.

Cmore/TV4 Play och t.ex. Viaplay, YouTube etc fungerar men inte SVT Play. Det som händer är att sidan verkar ladda helt normalt, den börjar rendera sidan så att den är komplett av vad jag kan avgöra men sedan blir den svart direkt och därmed obrukbar. Vore nice om jag kunde få det att fungera på Firefox men går det inte så går det inte och jag får använda en annan browser för SVT då. Har provat att stänga av alla add-ons för sidan men det gör ingen skillnad. Provade också att stänga av bl.a. about:config-webGL-disable-inställningen men även det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet vad som kan vara problemet? Tack, mvh / euro

Permalänk
Medlem

@hypermode:
Jag kör senaste Firefox och för mig funkar SVT play.
Jag kör med noscript + adblock plus. Jag tillåter vissa saker.

Du måste ha något som stökar till det.
Jag skulle avinstallera rubbet (Firefox + plugins) och bara ominstallera Firefox.
Sedan addera ett och ett av plugins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hallå!

Tankade senaste versionen av Firefox precis. Inte använt Firefox på många många år men läste en del på internet och Firefox är tydligen överlägsen avseende integritet och säkerhet för webläsare. Följde guiden på denna sida https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ samt installerade uBlock Origin, HTTPS Everywhere, Decentraleyes och Privacy Badger.

Cmore/TV4 Play och t.ex. Viaplay, YouTube etc fungerar men inte SVT Play. Det som händer är att sidan verkar ladda helt normalt, den börjar rendera sidan så att den är komplett av vad jag kan avgöra men sedan blir den svart direkt och därmed obrukbar. Vore nice om jag kunde få det att fungera på Firefox men går det inte så går det inte och jag får använda en annan browser för SVT då. Har provat att stänga av alla add-ons för sidan men det gör ingen skillnad. Provade också att stänga av bl.a. about:config-webGL-disable-inställningen men även det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet vad som kan vara problemet? Tack, mvh / euro

Jag kör också svt på firefox inga problem.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av hypermode:

Hallå!

Tankade senaste versionen av Firefox precis. Inte använt Firefox på många många år men läste en del på internet och Firefox är tydligen överlägsen avseende integritet och säkerhet för webläsare. Följde guiden på denna sida https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ samt installerade uBlock Origin, HTTPS Everywhere, Decentraleyes och Privacy Badger.

Cmore/TV4 Play och t.ex. Viaplay, YouTube etc fungerar men inte SVT Play. Det som händer är att sidan verkar ladda helt normalt, den börjar rendera sidan så att den är komplett av vad jag kan avgöra men sedan blir den svart direkt och därmed obrukbar. Vore nice om jag kunde få det att fungera på Firefox men går det inte så går det inte och jag får använda en annan browser för SVT då. Har provat att stänga av alla add-ons för sidan men det gör ingen skillnad. Provade också att stänga av bl.a. about:config-webGL-disable-inställningen men även det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet vad som kan vara problemet? Tack, mvh / euro

Så här ser det ut på min Firefox. Testa att avaktivera Privacy Badger det gjorde jag, nu fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hallå!

Tankade senaste versionen av Firefox precis. Inte använt Firefox på många många år men läste en del på internet och Firefox är tydligen överlägsen avseende integritet och säkerhet för webläsare. Följde guiden på denna sida https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ samt installerade uBlock Origin, HTTPS Everywhere, Decentraleyes och Privacy Badger.

Cmore/TV4 Play och t.ex. Viaplay, YouTube etc fungerar men inte SVT Play. Det som händer är att sidan verkar ladda helt normalt, den börjar rendera sidan så att den är komplett av vad jag kan avgöra men sedan blir den svart direkt och därmed obrukbar. Vore nice om jag kunde få det att fungera på Firefox men går det inte så går det inte och jag får använda en annan browser för SVT då. Har provat att stänga av alla add-ons för sidan men det gör ingen skillnad. Provade också att stänga av bl.a. about:config-webGL-disable-inställningen men även det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet vad som kan vara problemet? Tack, mvh / euro

Kolla i developer tools eller vad det nu finns på firefox (motsvarande F12 på Chrome) vad den misslyckas med.

redigerat fel användare
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har också Firefox + Privacy Badger men kan inte minnas att det någonsin skulle ställt till det för SVT Play. Testade nu också, funkar utmärkt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Nioreh83:

Kolla i developer tools eller vad det nu finns på firefox (motsvarande F12 på Chrome) vad den misslyckas med.

Inga problem har fixat så du citerar rätt användare.

Skrivet av s0sdaf:

Har också Firefox + Privacy Badger men kan inte minnas att det någonsin skulle ställt till det för SVT Play. Testade nu också, funkar utmärkt.

Det har inte varit problem med detta tidigare det stämmer. Ser sällan på SVT och jag kunde inte heller se. Har haft problem med badger sen de tog bort alla tilläggen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft exakt det här problemet i något år i alla fall. Jag går in på https://www.svtplay.se/ och får i 2 sekunder upp sidan som den ska se ut, för att den direkt efter går över till en svart bild. De tillägg av relevans jag använder är Cookie AutoDelete, Decentraleyes, HTTPS Everywhere, I don't care about cookies, No Coin, uBlock Origin. Jag har startat om Firefox i felsäkert läge utan tillägg, samma problem. Jag har tagit bort Firefox inbyggda innehållsblockering för SVTPlay, samma problem.

Det jag kan se i konsolen är detta

vilket verkar antyda att den inte kan hitta en resurs. Samma problem återfinns inte i ex. Chrome.

Någon som har en tanke?

Jag kör Firefox Quantum 68.0.1 (64-bitars).

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar i alla fall funka med min FF, har tydligen bara näst senaste versionen installerad, men men ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar i alla fall funka med min FF, har tydligen bara näst senaste versionen installerad, men men ....
https://i.imgur.com/WVvSiuW.jpg

Detta har som sagt varit ett problem i något år i alla fall, så versionen borde kvitta. Konstigt att det fungerar för vissa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Median:

Detta har som sagt varit ett problem i något år i alla fall, så versionen borde kvitta. Konstigt att det fungerar för vissa.

Har inte upplevt problem, det kanske inte alls har med webbläsaren att göra utan videodekodningen, Chrome har ju ibland haft problem för de har hängt kvar med sin egen version av Flash som definitivt kan strula när den ska använda hårdvaruaccelererering i grafikkretsarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte upplevt problem, det kanske inte alls har med webbläsaren att göra utan videodekodningen, Chrome har ju ibland haft problem för de har hängt kvar med sin egen version av Flash som definitivt kan strula när den ska använda hårdvaruaccelererering i grafikkretsarna.

Hmm. Vet dock inte varför jag får upp ovanstående fel som jag länkade, att den inte kan hitta en .js-resurs, om det är problem med videodekodningen? I vilket fall sker detta direkt när jag går in på svtplay, före jag kommit in på en video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hallå!

Tankade senaste versionen av Firefox precis. Inte använt Firefox på många många år men läste en del på internet och Firefox är tydligen överlägsen avseende integritet och säkerhet för webläsare. Följde guiden på denna sida https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ samt installerade uBlock Origin, HTTPS Everywhere, Decentraleyes och Privacy Badger.

Cmore/TV4 Play och t.ex. Viaplay, YouTube etc fungerar men inte SVT Play. Det som händer är att sidan verkar ladda helt normalt, den börjar rendera sidan så att den är komplett av vad jag kan avgöra men sedan blir den svart direkt och därmed obrukbar. Vore nice om jag kunde få det att fungera på Firefox men går det inte så går det inte och jag får använda en annan browser för SVT då. Har provat att stänga av alla add-ons för sidan men det gör ingen skillnad. Provade också att stänga av bl.a. about:config-webGL-disable-inställningen men även det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet vad som kan vara problemet? Tack, mvh / euro

SVT-play funkar inte på Linux med senaste version av FF, får bara upp den snurrande cirkeln, så antingen ladda ned med svtplay-dl o titta efteråt eller annan browser.

Har dock inte fått fram problemet på win10.

Permalänk
Medlem

Samma här..
Svt.se fungerar men allt som ligger på Svt-play är ospelbart, om man inte installerar flash.
Tydligen följer dom inte html5 standarden av någon konstig anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Samma här..
Svt.se fungerar men allt som ligger på Svt-play är ospelbart, om man inte installerar flash.
Tydligen följer dom inte html5 standarden av någon konstig anledning?

Jag har dock inte detta problem. Även med Flash installerat får jag bara en svart bild på svtplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Jag har dock inte detta problem. Även med Flash installerat får jag bara en svart bild på svtplay.

svtstatic.se verkar vara lite kinkig..

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att svt play fungerar i firefox.
Har dock inga add-ons på min firefox, kör ren ff.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Kan bekräfta att svt play fungerar i firefox.
Har dock inga add-ons på min firefox, kör ren ff.

Jag ska pröva en helt clean installation i en VM när jag har tid över. Det kan vara så att det är något krux med min config, då jag haft samma inställningar i flera år på alla datorer genom Firefox syncfunktion.

Permalänk
Medlem

@hypermode

Fungerar för mig också. Har Ublock origin, Cookie Autodelete, Https everywhere & Ovpn-plugin. Starta om din browser i felsäkert läge. Då stängs alla plugin av tills du startar om i vanligt läge igen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Jag ska pröva en helt clean installation i en VM när jag har tid över. Det kan vara så att det är något krux med min config, då jag haft samma inställningar i flera år på alla datorer genom Firefox syncfunktion.

Det här borde fungera för dig.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/refresh-firefox-reset-add-ons-and-settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Jag ska pröva en helt clean installation i en VM när jag har tid över. Det kan vara så att det är något krux med min config, då jag haft samma inställningar i flera år på alla datorer genom Firefox syncfunktion.

Önskar dig lycka till
Berätta gärna hur de gick för dig efter att du testat

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Ja, har som sagt redan försökt återställa mina tillägg - men inte inställningarna (i bland annat about:config). Vet inte om jag är jättesugen på att återställa allt om det sedan inte skulle visa sig fungera, så prövar först installera en färsk Firefox på ett annat OS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Ja, har som sagt redan försökt återställa mina tillägg - men inte inställningarna (i bland annat about:config). Vet inte om jag är jättesugen på att återställa allt om det sedan inte skulle visa sig fungera, så prövar först installera en färsk Firefox på ett annat OS!

Det kommer definitivt att fungera.
Bara av ren nyfikenhet vad är värdet på din "HTTP_USER_AGENT"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Det kommer definitivt att fungera.
Bara av ren nyfikenhet vad är värdet på din "HTTP_USER_AGENT"?

Följande "Your user agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; rv:68.0) Gecko/20100101 Firefox/68.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Följande "Your user agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; rv:68.0) Gecko/20100101 Firefox/68.0"

Ja om det är det du kör så är det inget onormalt där åtminstone.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som dig och löste det genom att ändra "privacy.resistFingerprinting" till "false".

Permalänk
Medlem

Fast hos Telia Play är de inte ens mäjligt att logga in med Firefox. Någon som vet varför?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yrfhar:

Fast hos Telia Play är de inte ens mäjligt att logga in med Firefox. Någon som vet varför?

https://i.imgur.com/5RBXWBx.png

Det verkar kräva Silverlight men det går väl att installera manuellt än så länge ?
Men å andra sidan så har Microsoft också börjat avveckla det och det dödas helt om 2 år, det är ungefär som att döda Flash, det går alldeles för sakta att ta livet av dem.
https://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar kräva Silverlight men det går väl att installera manuellt än så länge ?
Men å andra sidan så har Microsoft också börjat avveckla det och det dödas helt om 2 år, det är ungefär som att döda Flash, det går alldeles för sakta att ta livet av dem.
https://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/...

Lite som Jason i Fredagen den 13e.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gick, suck, tillbaka till Chrome som standardläsare. Och inte bara för SVT. Fast Chrome är luriga då alla extensions ligger kvar i bakgrunden även om man stängt ner webbläsaren.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]