Vilka problem har ni med Windows Maj 2019?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack! Man var alltså tvungen att öppna den klassiska kontrollpanelen genom Win+R > control, för att ändra den inställningen. Sämst!

Detta var en sak jag kommenterat till MS på utställningar och vid samtal redan 2015... Just deras halvdana/halvfärdiga settings, som bara kan göra "50%" av det man behöver. De borde ta en större version och göra klart detta för allt.

Men samtidigt är det en sak som riktigt stör mig med "settings"... nämligen dens Windows 1.0 sätt att jobba. För er som inte förstår, den stora slagtrumman med Windows 2.0 bak på 90-talet var att man kunde ha mer än ett fönster öppet åt gången. Med Windows 10, 25-30 år senare, är vi tillbaka till en fönsterhantering som bara kan göras i ett enda fönster, vilket gör det onödigt jobbigt att ställa in flera maskiner vid installation.

De behöver mao göra en ordentlig "overhaul" på detta och verkligen låta en öppna flera instanser av "Settings", och sen flytta över allt från kontrollpanelen så man inte behöver rota mellan dem.

Permalänk
Medlem

Kör både hörlurar och stereo inkopplat, byter källa nere vid ljudikonen klickar går in i inställningarn, blivit lite jobbigare att komma fram men what ever, Har jag hörlurar som källa kan ibland vissa spel komma i högtalarna men TeamSpeak i hörlurarna, får beroende på vad jag gör disabla högtalarna trots att källan ska vara hörlurar. Felfritt annars.

Hade önskat mer enhetligt mörkt tema, känns fult som fan. Nya ljusa temat är jäkla fint dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta var en sak jag kommenterat till MS på utställningar och vid samtal redan 2015... Just deras halvdana/halvfärdiga settings, som bara kan göra "50%" av det man behöver. De borde ta en större version och göra klart detta för allt.

Det inget vidare med två "kontrollpaneler". MS måste öka farten och lösa sådana saker. Det är trots allt snart fyra år sedan Windows 10 släpptes och vissa delar känns fortfarande som ett lapptäcke.

Skrivet av sleepyoh:

Hade önskat mer enhetligt mörkt tema, känns fult som fan. Nya ljusa temat är jäkla fint dock.

Håller med där, mörka temat är inte enhetligt designat. Måste testa nya ljusa temat, har inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Inte ett enda problem ännu, allt rullar på galant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

men just att den dödade både Virtualbox och Vmware (T.om. workstation)

Workstation 15 funkar kanon.

Enda besväret jag har är att utforskaren inte startar på två av mina maskiner. Jag får klicka på Dropbox ikonen istället som också öppnar en utforskare. Riktigt drygt men det funkar ju ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Enda besväret jag har är att utforskaren inte startar på två av mina maskiner. Jag får klicka på Dropbox ikonen istället som också öppnar en utforskare.

Något felmeddelande?
Låter lite som ett fel vi hade på jobbet, lösningen var att gå in i visa-menyn och ställa hur explorer ska öppnas då det var blankt val i nån dropdown.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill tillägga två saker som är Positivt över förväntat:

Nummer ett: Nu får du en notifikation som säger "du har en update, vill du starta om"? Åtminstone i Pro Enterprise jag använder, förut såg man bara det när man skulle stänga av datorn, trevligt att få veta.

Nummer 2: När din mikrofon används i Till exempel Discord eller Teamspeak så får du en notifikation nere i taskbar som visar att "nu används din mikrofon", ungefär som Android har, när din telefon av någon anledning använder din platsinformation får man upp en liten symbol, nu får man veta när någonting använder mikrofoner. Liten fin touch som visar när något i ditt system använder någon av din hårdvara för att göra någonting.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

ctrl+alt+shift+f verkar inte fungera längre för att gå till fullscreen i TightVNC Viewer, det fungerar bara för att lämna fullscreen.

Permalänk
Skrivet av breakman:

Något felmeddelande?
Låter lite som ett fel vi hade på jobbet, lösningen var att gå in i visa-menyn och ställa hur explorer ska öppnas då det var blankt val i nån dropdown.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga alls. Jag testade skillnaden där mellan "Den här datorn" och "Snabbåtkomst". Det gjorde ingen nytta i alla fall.

EDIT:
Jag avinstallerar precis WD Smartware programmet för min NAS. Då ploppar det helt plötsligt upp ett 30 tal fönste för utforskaren

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Mitt ljudkort (inbyggda) vill inte funka längre. Felsöker jag eller installerar om drivisen så funkar det en enda gång (efter omstart). Sen funkar inte ljudet mer såvida jag inte gör om samma procedur igen. Har även installerat om chipsetdrivarna samt även för grafikkortet. Sjukt irriterande.

Även webbläsare kan bli myrornas krig och jag ser knappt vad det är på bildskärmen. Ser ut som 8 bitars färg om ens det. Edge funkar inte alls men omstart av datorn så försvann buggen för Vivaldi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

ctrl+alt+shift+f verkar inte fungera längre för att gå till fullscreen i TightVNC Viewer, det fungerar bara för att lämna fullscreen.

Vad har det med Windows 10 Maj 2019 att göra? Du får väl skicka en buggrapport till devteamet bakom TVNC.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Inaktiv

Visste inte att de blir linux kärna i Windows 10 till hösten, finns ute redan nu för dom som är beta testare.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.720260/testa-linuxkarna-win...

Permalänk

Har problem med att ljudet försvunnit. Hade samma problem när jag uppdaterade i höstas till 1809. Synd att jag inte kommer ihåg hur exakt det problemet fixades efter att en Microsoft-person kopplat upp sig mot min dator och trixade och donade i vad som kändes som evigheter innan problemet löstes. Har varit i kontakt med Microsoft igen, men än har jag inte haft några framgångar Häpnadsväckande att det ska behöva bli så här vid varje förbannad uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kör både hörlurar och stereo inkopplat, byter källa nere vid ljudikonen klickar går in i inställningarn, blivit lite jobbigare att komma fram men what ever, Har jag hörlurar som källa kan ibland vissa spel komma i högtalarna men TeamSpeak i hörlurarna, får beroende på vad jag gör disabla högtalarna trots att källan ska vara hörlurar. Felfritt annars.

Hade önskat mer enhetligt mörkt tema, känns fult som fan. Nya ljusa temat är jäkla fint dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte missförstått dig använder du ljud på samma sätt som mig och jag växlar via ljudikonen direkt: https://imgur.com/a/4BUDVdY. De lade till den funktionen för nån enstaka storuppdatering sen (tror det var när de lade till nya ljudinställningar) och är väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esciro:

Om jag inte missförstått dig använder du ljud på samma sätt som mig och jag växlar via ljudikonen direkt: https://imgur.com/a/4BUDVdY. De lade till den funktionen för nån enstaka storuppdatering sen (tror det var när de lade till nya ljudinställningar) och är väldigt smidigt.

OH nice, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det inget vidare med två "kontrollpaneler". MS måste öka farten och lösa sådana saker. Det är trots allt snart fyra år sedan Windows 10 släpptes och vissa delar känns fortfarande som ett lapptäcke.

Håller med där, mörka temat är inte enhetligt designat. Måste testa nya ljusa temat, har inte gjort det.

Settings-"appen" introducerades med Windows 8 för nästa sju år sen och den är fortfarande inte fullt implementerad. Microsoft är totalt inkapabla till att kunna fixa ett uniformt UI. Så fort dom närmar sig så introduceras nåt nytt designspråk (se senast Fluent Design) och cykeln börjar om. Det tog nästan sex år att implementera ett dark mode för Explorer men det är fortfarande inte ett uniformt tema för win32-program. Hämtar inte win32-program UI-assets/settings från en gemensam databas? Kan förstå att inte alla random 10 år gamla tredjeparts win32-program skulle funka 100% med nytt tema men finns ingen ursäkt för varför MS inte kan implementera skiten med sina egna native program.

On topic: Min ljudikon i notification-area försvinner randomly. Har läst att det kan ha att göra med custom-scaling. Sån jävla uppsjö av random problem och skit med Windows 10. Sitter fortfarande på 1803 för vågar inte försöka force-uppdatera och riskera att nåt annat fuckas upp. Har blivit tillräckligt misshandlad av tidigare feature-updates.

Permalänk
Skrivet av Esciro:

Om jag inte missförstått dig använder du ljud på samma sätt som mig och jag växlar via ljudikonen direkt: https://imgur.com/a/4BUDVdY. De lade till den funktionen för nån enstaka storuppdatering sen (tror det var när de lade till nya ljudinställningar) och är väldigt smidigt.

Den där funktionen har funnits hur länge som helst. iaf i Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av A Maze Thing:

Har problem med att ljudet försvunnit. Hade samma problem när jag uppdaterade i höstas till 1809. Synd att jag inte kommer ihåg hur exakt det problemet fixades efter att en Microsoft-person kopplat upp sig mot min dator och trixade och donade i vad som kändes som evigheter innan problemet löstes. Har varit i kontakt med Microsoft igen, men än har jag inte haft några framgångar Häpnadsväckande att det ska behöva bli så här vid varje förbannad uppdatering.

Samma problem här, men installerade om både ljudkortet och grafikkortet. Trodde det var nån bugg med HDMI-ljudet i grafikkortet. Sen nåt mer spännande har jag fått. Min skärm har fått inbyggda högtalare tack vare Windows Update. Skärmen har inga inbyggda högtalare alls.... Nu verkar iaf ljudet funka som det skall efter ominstallationerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Det inget vidare med två "kontrollpaneler". MS måste öka farten och lösa sådana saker. Det är trots allt snart fyra år sedan Windows 10 släpptes och vissa delar känns fortfarande som ett lapptäcke.

Det är värre än så. Den delade kontrollpanelen kom med windows 8. Alltså 2012!
Eller ja, det är inte bara kontrollpanelen. Ett helt gäng undermenyer är fragmenterade på detta sätt fortfarande.

Det här borde Microsoft ha fixat när de släppte den stora uppdateringen windows 8.1.
Till min stora förvåning hade de fortfarande inte tagit hand om problematiken. Really?
Ja så verkade de tydligen ha tänkt. Minst sagt märkligt...

Men det där löste sig tills windows 10 kom.
Trodde jag.
Oj vad fel jag hade!
Nu har åren gått även under windows 10 och 7 år senare har vi fortfarande delad kontrollpanel. Det har gjorts små uppdateringar kring det här på vägen. Men grundproblemet är nästan lika stort idag som för 7 år sedan på den fronten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Den där funktionen har funnits hur länge som helst. iaf i Windows 10 Pro.

Var tvungen att googla och fick fram att det dök upp redan i 1607. Ibland saknar man tidsbegrepp helt.

--

Har haft 1903 i några dagar nu och har inte haft några problem ännu. Håller dock med ovanstående om inställningar/kontrollpanelen. Mest irriterande är när ett program inte finns med eller inte går att avinstallera i inställningar men går utmärkt i kontrollpanelen. Händer visserligen inte särskilt ofta, men förstår inte varför de inte kan slå samman funktionerna. :S

Har även märkt att så fort jag öppnar en mapp så körs det inbyggda anti-viruset igång med 15 % CPU. Har inget minne av att det var så aggressivt i tidigare versioner.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har förlorat alla fonts installerade av användaren?
Får också upp att .ttf filerna inte är giltiga typsnitt, vilket är intressant då jag har använde dessa på flera installationer av Windows och aldrig haft fel på dom innan och hashen är ok, så det ska inte vara korrupta.

Förutom detta problem så rullar 1903 på väldigt bra.

Edit: android studio emulationen har slutat att funka.. yeay.
Edit2: ser ut som att all virtualization har slutat att fungera efter 1903 om man kör amd.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

Mitt ljud dummar sig igen nu. Verkade bara vilja funka några uppstarter.

Permalänk
Medlem

Jag fick bluescreen typ en gång i halvtimmen. WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR. Tyckte inte att det lät speciellt trevligt.

Rullade tillbaka och har inte fått någon bluescreen sen dess.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Iom släppet av den kulmulativa uppdateringen 30 augusti, KB 4512941 så ska problemet med sandbox vara fixat:

Citat:

Addresses an issue that may prevent the Windows Sandbox from starting with the error, "ERROR_FILE_NOT_FOUND (0x80070002)." This occurs on devices in which the operating system language is changed during the update process when installing Windows 10, version 1903.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4512941/windows-10-u...

EDIT/ om den inte dyker upp i Windows update så kan ni tanka den här:

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4512...

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen förstörde min lokala sökfunktion och gjorde så "Search" processen låg på 50% CPU-last.

Berodde tydligen på att jag kör ett program som sätter Registry variabler för att stänga av Cortana och Bing search (sökningar skickas visst automagiskt till windows servrar )
Verkar finnas två potentiella lösningar:
1. Akitvera Bing search i registryt
2. Ersätt en cache-katalog med den från Windows.old

Nr 2 verkar fungera för mig so far...

Reddit-tråd om problemet:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/cxmot9/windows_10...

Permalänk
Medlem

Aha.
Upptäckte att fläkten gick konstant och datorn vart väldigt varm sedan några dagar tillbaka och cpu på 20% mot normalt mindre än 5% förutom kort vid krävande installationer/aktiviteter.
Nu förstår jag varför. Har sökfunktion och indexering avstängd liksom cortana. Använder aldrig Bing eller Google däremot Duck.

Min lösning var att i Resursövervakaren - Processor pausa Searchindexer.exe och SearchUl.exe för de går inte att avsluta.
När det är gjort ligger cpu på 1-2% och fläkten av och tyst o skönt igen. Tyvärr måste det göras om varje gång jag kört BleachBit.
Dessutom används ca onödiga 5gb till skräpet.

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen igår eller förrgår, märker ingen skillnad. Jo, den där night light funkar inte om jag inte triggar den manuellt. Känd bugg, kommer fix enl. Microsoft. (Tror det bara är Nvidia-användare som är drabbade)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det lär komma en fixing update för processor/search-problemet. Frågan är bara när.

Har även upptäckt att ibland vid omstart fungerar inte skärmtangentbordet utan man måste logga in med vanliga tangentbordet. Det beror på att en Lockapp plötsligt dyker upp som pausad. Det gör även att det är ibland är omöjligt att stänga av med knappen och att starta datorn utan att ta ut batteri och nätanslutning först (och sätta i igen). Hoppas det också blir fixat.

Permalänk

Denna härliga uppdatering rensade hela min sambos laptop hon har för skolarbeten. Tack och lov hade jag sett till att hennes alla jobb sparades i molnet men vissa saker hon lagt på andra ställen är försvunnet!

Någon idé hur vi får tillbaka detta eller är det kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Skrivet av Nyckelpiga:

Denna härliga uppdatering rensade hela min sambos laptop hon har för skolarbeten. Tack och lov hade jag sett till att hennes alla jobb sparades i molnet men vissa saker hon lagt på andra ställen är försvunnet!

Någon idé hur vi får tillbaka detta eller är det kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Stryk detta. Efter en omstart så var vi tillbaka till normala igen och jag hade tydligen varit duktig nog att faktiskt se till att precis allt sparades i molnet.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005