Permalänk

Ryzenfläkt med oljud

Byggde en dator för knappt en månad sedan och sedan första uppstarten har processorfläkten gett ifrån sig ett litet oljud när den går upp i hastighet. Under tung belastning(typ spel) uppstår ej något oljud, det är bara under situationer t.ex när jag öppnar/stänger ett program eller startar datorn som detta ljud uppkommer.

Jag har testat att dra åt skruvarna som håller fläkten, men dessa är redan i botten och går ej att spänna mer. Har försökt att se om vibrationerna uppstår på grund av att moderkortet ej är korrekt fastsatt men har inte funnit någon anledning till att det skulle vara fallet.

Känns mest som att fläkten i sig är trasig. Oljudet försvinner om jag trycker lite lätt på eller på sidan av kåpan som omsluter fläkten, då tystnar oljudet och fläkten låter normalt.

Vad är fel här? Bör jag kontakta Netonnet? Det var nämligen där jag köpte grejerna.

Lade upp en video som förklarar det som jag försöker beskriva.

Permalänk
Medlem

Har du testat att känna på fläkten när datorn är avstängd, om fläkten glappar lite på axeln den sitter på?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Har du testat att känna på fläkten när datorn är avstängd, om fläkten glappar lite på axeln den sitter på?.

Testade detta nu och kan inte känna att det finns något glapp.

Permalänk
Medlem

Den är fastskruvad vad jag förstår. Har du dragit skruvarna lika mycket på alla sidor? Undrar då det blir tyst när du trycker till på fläkten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Utifrån din beskrivning att det verka vara tyst när den går på konstant högt varvtal och blir tyst när du trycker på ramen så skulle det kunna vara vibrationer som uppstår pga att du har den pwm styrd.
Du kan prova att köra spänningsstyrt i stället men funkar inte det får du npg byta fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Den är fastskruvad vad jag förstår. Har du dragit skruvarna lika mycket på alla sidor? Undrar då det blir tyst när du trycker till på fläkten

Jag har skruvat fast den på moderkortet tills det tog stopp på alla fyra punkter.

Skrivet av mrqaffe:

Utifrån din beskrivning att det verka vara tyst när den går på konstant högt varvtal och blir tyst när du trycker på ramen så skulle det kunna vara vibrationer som uppstår pga att du har den pwm styrd.
Du kan prova att köra spänningsstyrt i stället men funkar inte det får du npg byta fläkt.

Ja, det låter när fläkten varvar upp eller ner till olika hastigheter. Sedan är det på någon mellanhastighet som fläkten låter konstant på det sätt som demonstreras i videon.

Är min fläkt defekt? För jag kan knappast tro att det ska vara så här.

Permalänk
Medlem

Har du kännt på skruvarna som håller i fläkten mot flänsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

@Patte1234K: Så där låter min fläkt också. Rätt störande fast det inte låter så mycket i ljuddämpat chassi nere vid golvet.
Men det hörs när jag är medveten om den och det är förövrigt tyst i rummet.

Permalänk
Skrivet av anon190792:

@Patte1234K: Så där låter min fläkt också. Rätt störande fast det inte låter så mycket i ljuddämpat chassi nere vid golvet.
Men det hörs när jag är medveten om den och det är förövrigt tyst i rummet.

Min står på skrivbordet och det hörs även fast chassit är isolerat.

Har du samma fläkt?

Skall titta på om skruvarna till kylflänsen sitter åt, men det får bli senare.

Varför jag reagerar på detta läte är för att chassifläktarna inte låter när dom varvar upp och ner i fart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Min står på skrivbordet och det hörs även fast chassit är isolerat.

Har du samma fläkt?

Skall titta på om skruvarna till kylflänsen sitter åt, men det får bli senare.

Varför jag reagerar på detta läte är för att chassifläktarna inte låter när dom varvar upp och ner i fart.

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudet försvinner när du pressar på den i videon vilket KAN betyda att den sitter löst mot flänsen. men om det inte hjälper att dra dom skruvarna man du applicera "press" kanske på konstgjord väg genom att lägga en bricka mellan fläns och fläkt på någon eller flera av skruvarna och se om fläkten vrids lite och ljudet försvinner?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

@Patte1234K: Kylaren är Wraith Stealth och jag har inte kunnat finna nån lösning på oljudet.
Det har dock inte förvärrats eller skapat nå andra problem än att det är irriterande. Har kört fläkten nu i över ett år.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ljudet försvinner när du pressar på den i videon vilket KAN betyda att den sitter löst mot flänsen. men om det inte hjälper att dra dom skruvarna man du applicera "press" kanske på konstgjord väg genom att lägga en bricka mellan fläns och fläkt på någon eller flera av skruvarna och se om fläkten vrids lite och ljudet försvinner?

Skruvarna som håller plasten mot kylflänsen är alla åtdragna och fanns inget att dra åt.
Jag tänker lugna mig med att skruva isär grejerna innan jag tagit kontakt med Netonnet tänkte jag.

Skrivet av anon190792:

@Patte1234K: Kylaren är Wraith Stealth och jag har inte kunnat finna nån lösning på oljudet.
Det har dock inte förvärrats eller skapat nå andra problem än att det är irriterande. Har kört fläkten nu i över ett år.

Tråkigt. Min fläkt låter väldigt högt om man jämför när den är tyst, nästan så att den låter mer än vad min 6 år gamla dator gjorde.
Själva oljudet stör jag mig på och har därför tagit kontakt med Netonnet för att se vad man skall göra åt detta.

Någon som har erfarenhet av att reklamera saker över nätet? Eller kommer dom lösa det smidigt genom att skicka mig en ny fläkt?

Permalänk
Medlem

Ta bort och sätt dit igen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

@Patte1234K: Jag tvivlar på att dom gör nånting åt det. Jag har köpt grejer med coil whine i som låtit, det gick inte på någon garanti då.
Dock var det ej från netonnet, men jag skulle inte ha nå stora förhoppningar på att få fläkten utbytt. Men du kanske har tur.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Ta bort och sätt dit igen

Jag tog bort den och satte den tvärt om, liksom vände på det 180 grader och då försvann oljudet till stor del. Det låter dock lite ändå, men inte samma vibrerande ljud som tystnade när jag tryckte på plastkåpan.

Nu har jag vänt tillbaka fläkten. Den sitter exakt så som den gjorde när jag spelade in videon. Resultatet är att den låter exakt lika mycket som då.

Fast nu tror jag att det inte längre är plastkåpans fel. Eftersom om jag trycker kylflänsen mot moderkortet så tystnar vibrationerna. Frågan jag fortfarande frågar mig är om det kanske är nån slags obalans i själva fläkten som gör att det blir oljud. Kylaren går ju verkligen inte att skruva in mer på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Är det just vid det varvtalet endast? Kan du justera fläkten typ 10%? Vad det än är som glappar lite så verkar det skapa en resonans som harmoniserar med just fläktens varvtal, eftersom det försvinner vid tynge laster. Att bara justera upp varvtalet 10% kan i så fall göra den mycket tystare. Men det bästa är väl om man kan styva upp den där resonansen uppstår till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Är det just vid det varvtalet endast? Kan du justera fläkten typ 10%? Vad det än är som glappar lite så verkar det skapa en resonans som harmoniserar med just fläktens varvtal, eftersom det försvinner vid tynge laster. Att bara justera upp varvtalet 10% kan i så fall göra den mycket tystare. Men det bästa är väl om man kan styva upp den där resonansen uppstår till att börja med.

Vilket verktyg får man ha för att kunna ändra sånt?

Har har nu ändra fläkten så att den blir tystare och tänker ha den så här ett tag och se om det blir värre med tiden. Hade annars tänkt att montera ned den och skicka tillbaka processor och fläkt till netonnet nu i veckan. Det tråkiga med det är att det skulle ta 3 veckor att få tillbaka det igen. Sedan vill jag ju inte riskera att få tillbaka samma grejer utan att dom upptäcker det fel som jag gör.

Bör inte en processorfläkt vara lika tyst som chassifläktarna?
Mina chassifläktar är inget särskilt, följde med chassiet som heter Factal design C.