Råkade köra in på någons bil bakifrån

Permalänk

Råkade köra in på någons bil bakifrån

Som en idiot så körde jag in på någons bil under trafiken och börjar nu få panik. Efter så följde jag bilen så att vi kunde stanna vid sidan av trafiken för att lösa problemet men jag har ingen aning vad som händer nu. Jag är 20 år och använder farsans bil. Det blev en repa eller spricka på killens bil och min registreringsskylt flög av någonstans men ingen skada på bilen bortsett från ramen där skylten ska sitta.
Han bad mig visa mitt körkort så att han kunde fota informationen som behövdes, jag var så nervös så att jag inte tänkte på att ta reda på hans info.
Kan någon snälla förklara vad som händer härnäst? Jag kan inte ringa försäkring eller beställa ny registreringsskylt då farsan ej är hemma och bilen är skriven under hans personnummer.

Permalänk
Medlem

Han kommer antagligen kontakta sitt försäkringsbolag, som i sin tur kommer kontakta ert försäkringsbolag. Ert försäkringsbolag kommer att höra av sig till er för att ni ska ge er syn på händelsen. I och med att du är vållande så är det bara att slanta upp självrisk för trafikförsäkring (vanligtvis ca 1500kr), och om ni inte behöver lämna in er bil på reparation så beställer du en ny regskylt (90kr) och en hållare från Mekonomen/Biltema/etc.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, du kan slappna av.
Det som kommer hända är ett av 3 alternativ:
* Personen kontaktar dig och ni löser det utan inblandning av försäkringsbolag, du betalar hans självrisk eller reparationskostnader
* Personens försäkringsbolag hör av sig till dig och din far, ni kommer stå för personens självrisk
* Personens försäkringsbolag kontaktar din pappas försäkringsbolag som i sin tur kontaktar din pappa eller dig, du kommer få stå för er eller andra partens självrisk

Det enda du ska vara orolig för är att försäkringen på er bil ej gäller förare under 25, så be din pappa kolla upp det. Om så är fallet så måste du försöka få tag på andra föraren så att ni kan lösa det privat för att inte krångla till saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer få mellan 15-30 år i fängelse eller så kommer du få betala 1500kr i självrisk och pröjsa för ny regskylt på din farsas bil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ok så alltså bör jag eller min far invänta samtal från försäkringen och sedan hosta upp 1500 kr? Är detta inte något som täcks av försäkringen dock?

Permalänk
Medlem

@avanmanse: Försäkringen täcker ev. skada, men du måste betala självrisk som alltid då det gäller försäkringsärenden. Se det som en avgift för försäkringsärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Ok så alltså bör jag eller min far invänta samtal från försäkringen och sedan hosta upp 1500 kr? Är detta inte något som täcks av försäkringen dock?

Självrisk. Det skulle bli bra mycket dyrare än 1500 utan försäkring antagligen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Ok så alltså bör jag eller min far invänta samtal från försäkringen och sedan hosta upp 1500 kr? Är detta inte något som täcks av försäkringen dock?

Du kanske skulle kolla upp innebörden av ordet "självrisk"

Permalänk

Får väl bli en dyr läxa, antar jag. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Får väl bli en dyr läxa, antar jag. Tack för hjälpen.

Se det positiva i det! Ni behövde inte använda vagnskadeförsäkringern, hade säkerligen kostat minst 3000:- ytterligare om pappas bil hade gått sönder också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Får väl bli en dyr läxa, antar jag. Tack för hjälpen.

Det kan hända alla.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Gjorde liknande grej. tur att ingen skadades. försäkrings bolagen ringer varandra och löser det sedan och din far får betala självrisk som brukar vara runt 1500kr. sen får ni båda era bilar lagade annars bara han om du kör med enbart trafik försäkring.

sen får man inte glömma att man kommer sitta inne sisådär 20år...och nu var min dator stund här i fängelset slut

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt länge sedan jag körde på en annan bil men är det inte meningen att båda förarna ska anmäla incidenten till sina respektive försäkringsbolag? Orkar inte leta lagtexter men på Länsförsäkringars hemsida står det i alla fall följande:

"Om du krockar med ett annat fordon eller kör på någons egendom, till exempel staket eller brevlåda, ska du anmäla skadan till oss så snart som möjligt, även om ditt fordon inte har fått några skador."

If:
"Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till ert eget försäkringsbolag. Vi hjälper dig att utreda vems felet var."

Gissar att samma regler gäller för alla bolag.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Nu var det väldigt länge sedan jag körde på en annan bil men är det inte meningen att båda förarna ska anmäla incidenten till sina respektive försäkringsbolag? Orkar inte leta lagtexter men på Länsförsäkringars hemsida står det i alla fall följande:

"Om du krockar med ett annat fordon eller kör på någons egendom, till exempel staket eller brevlåda, ska du anmäla skadan till oss så snart som möjligt, även om ditt fordon inte har fått några skador."

If:
"Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till ert eget försäkringsbolag. Vi hjälper dig att utreda vems felet var."

Gissar att samma regler gäller för alla bolag.

Jo, känner mig som en idiot nu... var bara alltför nervös så tanken slog aldrig till, trots att han stod där och fotade bilen och mitt körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Det är lugnt, du kan slappna av.
Det som kommer hända är ett av 3 alternativ:
* Personen kontaktar dig och ni löser det utan inblandning av försäkringsbolag, du betalar hans självrisk eller reparationskostnader
* Personens försäkringsbolag hör av sig till dig och din far, ni kommer stå för personens självrisk
* Personens försäkringsbolag kontaktar din pappas försäkringsbolag som i sin tur kontaktar din pappa eller dig, du kommer få stå för er eller andra partens självrisk

Det enda du ska vara orolig för är att försäkringen på er bil ej gäller förare under 25, så be din pappa kolla upp det. Om så är fallet så måste du försöka få tag på andra föraren så att ni kan lösa det privat för att inte krångla till saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det första fallet rekommenderar jag inte. Jag har genom ett tidigare jobb hanterat väldigt många trafikskador, och nästan varje gång motparten ville sköta det utan försäkringsbolag så har denne sedan försökt blåsa oss på ett eller annat sätt. Det säkraste för en själv, i alla fall när man vet att man är vållande och därmed bara kommer behöva betala sin trafikförsäkringssjälvrisk, är att anmäla direkt till sitt försäkringsbolag vad som hänt.

Det andra fallet är inte så det går till, man är bara skyldig att betala sin egen självrisk. Om motparten försöker få en att betala motpartens egna självrisk så gör inte det, gå via ditt eget försäkringsbolag istället (annars hamnar man i första fallet). Försäkringsbolagen sköter detta sinsemellan och man får faktura från sitt eget försäkringsbolag.

Klausulen med unga förare gäller bara om det är uppenbart att bilen enbart nyttjas av den unga. Det är helt okej att en ung förare använder bilen vid enstaka tillfällen. Däremot kan självrisken bli högre direkt med en ung förare, men försäkringen gäller som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Jo, känner mig som en idiot nu... var bara alltför nervös så tanken slog aldrig till, trots att han stod där och fotade bilen och mitt körkort.

Även om du inte minns motpartens registreringsnummer kan du anmäla det till ert försäkringsbolag. När motparten antingen kontaktar din pappa eller sitt försäkringsbolag så kompletterar du anmälan med motpartens uppgifter.

Permalänk
Skrivet av monocles:

Även om du inte minns motpartens registreringsnummer kan du anmäla det till ert försäkringsbolag. När motparten antingen kontaktar din pappa eller sitt försäkringsbolag så kompletterar du anmälan med motpartens uppgifter.

Har aldrig varit med om något liknande som detta så jag undrar hur länge brukar det ta för motparten att höra av sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Jo, känner mig som en idiot nu... var bara alltför nervös så tanken slog aldrig till, trots att han stod där och fotade bilen och mitt körkort.

Om det är första gången förstår jag om det känns skit nu, men bilar är bara bilar. Så länge ingen människa blir skadad så är det bara att betala och hoppas man lärt sig något.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Jo, känner mig som en idiot nu... var bara alltför nervös så tanken slog aldrig till, trots att han stod där och fotade bilen och mitt körkort.

Oroa dig inte, när jag var 19 körde jag (långsamt som fan) in i taxin framför mig vid centralstationen. Jag märkte ingenting men en väldigt sur gubbe kom ut och började skrika på mig och jag hade panik. Han fick en liten repa på sin bil som jag pröjsade 1000kr till taxibolaget och så löstes det utan försäkringsbolaget. Hade tur att min pappa hjälpte till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Har aldrig varit med om något liknande som detta så jag undrar hur länge brukar det ta för motparten att höra av sig?

Det beror ju helt på personen. En normalvettig person anmäler det samma dag eller dagen efter.

Permalänk

Varför skulle han ta kort på körkortet dumt o lämna ut personuppgifter till okänd. Skulle gett honom mobilnr bara eller löst det på plats

Permalänk

@avanmanse
har du riktigt med tur så har inte den andra en giltig försäkring, då kommer han i så fall vilja att ni ordnar det utan att blanda in försäkringsbolag, eftersom han annars skulle åka på det hela och få betala för din bil också.

detta scenario är dock inte troligt, men visst finns dom, dom som kör utan giltig försäkring...

sedan får ni/du hoppas på att farsans bil som du använder har uppgett till sitt försäkringsbolag att person under 26 kommer att nyttja bilen, annars blir det en dyr självrisk för din far...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Varför skulle han ta kort på körkortet dumt o lämna ut personuppgifter till okänd. Skulle gett honom mobilnr bara eller löst det på plats

Är man ung med nytaget körkort är det normalt att inte tänka helt klart i den situationen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Varför skulle han ta kort på körkortet dumt o lämna ut personuppgifter till okänd. Skulle gett honom mobilnr bara eller löst det på plats

Vet ej trodde det var nödvändigt? Allt som står på körkortet är väl allmän information som man enklet kan se på sidor som ratsit, så verkade inte vara något stort bekymmer. Borde nog ha tänkt efter där...helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Har aldrig varit med om något liknande som detta så jag undrar hur länge brukar det ta för motparten att höra av sig?

Irrelevant. Anmäl saken till din farsas försäkringsbolag så fort som möjligt så behöver du inte ha mer med honom att göra.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Det är inte så farligt som du verkar tro,ingen blev skadad och allt är ok:)

Gefan i mobilen i framtiden bara så du lär dig något av detta.

Permalänk

@Roffe: @avanmanse

vet inte om det är så bra innan man vet om farsan har inskrivet i försäkringen att person under 26 nyttjar bilen,

saxat försäkringbolag

"Unga förare klassificeras som högre risk och får därmed en högre försäkringspremie. Ska någon använda bilen som är under 25 måste detta anges, annars riskerar man nedsatt ersättning eller högre självrisk vid en skada - ofta det dubbla. "

EDIT 25år skulle det ju varit, inte 26

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv

@Wasp: Man kan även köra på andra p.g.a. grupptryck, stress eller när man har dålig uppmärksamhet. Det hjälper ju inte att Sverige har även dålig planering vid ombyggnad av väg.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

@Roffe: @avanmanse

vet inte om det är så bra innan man vet om farsan har inskrivet i försäkringen att person under 26 nyttjar bilen,

saxat försäkringbolag

"Unga förare klassificeras som högre risk och får därmed en högre försäkringspremie. Ska någon använda bilen som är under 25 måste detta anges, annars riskerar man nedsatt ersättning eller högre självrisk vid en skada - ofta det dubbla. "

EDIT 25år skulle det ju varit, inte 26

Skit också... hoppas verkligen nu att jag är inskriven i försäkringen eller att försäkringsbolaget inte har den regeln som t.ex Enerfy.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Ja, som @monocles skrev ovan så kan det bli fråga om förhöjd självrisk. Alternativet är att bryta mot lagen och ge fan i att anmäla.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.