Opera introducerar spelfokuserade webbläsaren Opera GX

Permalänk
Melding Plague

Opera introducerar spelfokuserade webbläsaren Opera GX

Den spelfokuserade webbläsaren Opera GX ska integreras med ljussättning från Razer och får inbyggda funktioner för bland annat VPN och annonsblockering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Drog ner den och testar lite nu. Är inte så stort steg eftersom det baseras på Chromium och har en del intressanta funktioner. Får se om den blir långvarig eller om jag går tillbaka till vanliga Chrome.

Permalänk
Medlem

Opera är jävligt stora nere i Afrika bland annat, väldigt populär webbläsare bortom civilisationen i väst.

Sen en Annan sak: Chrome kommer ju börja blockera annonsblockerare, för alla som inte är företagskund hos Google. Google styr ju i princip chromium, dom som gör absolut mest. Kommer det bakas in i chromium? Frågan är då hur det blir för brave opera osv kommer det fortsatt gå att blockera annonser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Opera är jävligt stora nere i Afrika bland annat, väldigt populär webbläsare bortom civilisationen i väst.

Sen en Annan sak: Chrome kommer ju börja blockera annonsblockerare, för alla som inte är företagskund hos Google. Google styr ju i princip chromium, dom som gör absolut mest. Kommer det bakas in i chromium? Frågan är då hur det blir för brave opera osv kommer det fortsatt gå att blockera annonser?

Skickades från m.sweclockers.com

Chromium är öppen källkod, så det är ju "bara" att ta bort det man inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Inget paket för "Linux".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Inget paket för "Linux".

Tror det kommer ta ett tag eller inte alls tills macOS eller Linux får en version då målgruppen är "Gamers".

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Gillar jue Opera som webbläsare, så denna nyhet låter väldigt intressant och spännande

Skall ladda ned efter jobbet och grotta ned mig.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Citat:

En sådan funktion är att användaren kan begränsa hur mycket primärminne och processorkraft som webbläsaren ska få konsumera. Användaren kan sätta gränsvärde för vad webbläsaren ska sikta på att hålla sig inom, och det är även möjligt att sätta hårda gränser som webbläsaren inte kommer överskrida. Tanken är att användare som spelar spel inte ska tappa resurser som krävs i spel.

Eller så köper man en Ryzen-processor så att man inte behöver stänga ner allt annat för att kunna spela ordentligt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Eller så köper man en Ryzen-processor så att man inte behöver stänga ner allt annat för att kunna spela ordentligt...

Ja, varför använda det man har smartare när man istället kan köpa mer?

Permalänk
Medlem

ere bara jag som kör Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, varför använda det man har smartare när man istället kan köpa mer?

Mycket smartare att kunna göra flera saker samtidigt Ens tid är ju finit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

ere bara jag som kör Firefox?

Japp, bara du. Ensam är stark!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kört Opera som webbläsare sen 2001 typ. Och jag kör redan med en snyggt minimalt svart skin. Häng med lite va? Snabbast och bäst på alla vis. Sen efter den blev Chromiumbaserad blev den mer mainstream och plockade bort multitabbokmärken, vilket jag inte gillar. Men vanliga Opera stödjer redan VPN och AdBlock, detta känns mer som en reskin. Men det kan la va kul för RGB-kidsen.

I princip alla webbläsare har ju blivit bättre än Chrome i och med att Google gått ut och hotat med att ta bort stöd för AdBlock (samtidigt som de fläskar på med videoannonser på Youtube nåt vansinnigt...)

Så i och med att Opera stödjer Chrome-tillägg så har Opera hamnat i guldläge av att Chrome bajsat i det blå skåpet

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Mycket smartare att kunna göra flera saker samtidigt Ens tid är ju finit.

Detta gäller tyvärr även pengar. Inte alla som har råd att köpa det senaste och häftigaste.

Eller om du har hittat något sätt att få oändliga pengar så tar jag gärna emot några tips (helst i PM då så att vi inte sabbar hela världeskonomin).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

ere bara jag som kör Firefox?

Jag kör Firefox jag med. Jag gillar öppen källkod, och det gjorde mig mer övertygad att jag valt rätt när Chrome valde att göra så att adblockers inte längre funkar. Skönt att slippa byta. Det är ju så tråkigt när *allt* ska vara Chromium numera, t.o.m. Microsoft håller ju på att gå över dit.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Jag tänkte precis på samma sak när det gäller vad Google håller på och gör med både Chrome och Youtube. För deras egen skull får man väl hoppas att de tar tillbaka dessa ändringar eller så lär vi snart få se en "Chrome Premium" för 119kr i månaden eller något som Youtube Premium har idag för att man ska slippa all reklam.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Proffsmoddare

Opera var bra innan de började köra Chromium. Nu kan man lika gärna köra Chrome på en gång och få det överstökat.

Firefox är livet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Opera var bra innan de började köra Chromium. Nu kan man lika gärna köra Chrome på en gång och få det överstökat.

Firefox är livet.

Är av motsats åsikt. Opera blev bättre efter att de bytte till Chromium.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Japp, bara du. Ensam är stark!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande att de marknadsför sig med inbyggd adblocker. Populärt bland reklamare =D

Permalänk

@TimeCommando: Jag kör Netscape

Permalänk
Medlem

Har kört opera senaste året just för att kunna de-attatcha typ youtube filmer osv... många(läs: dom flesta) av dom funktioner ni skriver om finns ju redan... i den icke "gaming" versionen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poseidon84:

@TimeCommando: Jag kör Netscape

Permalänk

Jag kör firefox, men har testat att köra Vivaldi ett tag. Trevlig webbläsare också

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har allt det där i Vivaldi, så jag kommer inte byta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishg33k95:

Jag kör firefox, men har testat att köra Vivaldi ett tag. Trevlig webbläsare också

Kör också Firefox men är på jakt efter en minimal/clean browser då de etablerade är så...uppsvällda, får testa tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Hallå skribenten... Opera har haft inbyggd annonsblockerare i över tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Inget paket för "Linux".

Jodå

~> sudo pacman -S opera resolving dependencies... looking for conflicting packages... Packages (1) opera-60.0.3255.151-1 Total Download Size: 62.91 MiB Total Installed Size: 222.67 MiB :: Proceed with installation? [Y/n]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

ere bara jag som kör Firefox?

Nej, du är inte ensam, åtminstone är vi två (eller faktiskt ännu fler - ser jag nu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jodå

~> sudo pacman -S opera resolving dependencies... looking for conflicting packages... Packages (1) opera-60.0.3255.151-1 Total Download Size: 62.91 MiB Total Installed Size: 222.67 MiB :: Proceed with installation? [Y/n]

Det är vanliga Opera. Opera GX finns inte till linux.