Konsolliga spel på PC - söker inspiration

Permalänk
Medlem

Konsolliga spel på PC - söker inspiration

Hej på er,

Jag köpte nyligen en Xboxkontroll och kopplade in den till min laptop. Laptopen är en liten 12"-dator med ett GT840M grafikkort. Den klarade Sonic Mania (i princip ett Sega Mega Drive-spel) galant, men nu fick jag enorma cravings efter fler konsolliga spel. Jag har länge fokuserat på extremt pc-aktiga spel som strategispel, realistiska shooters och så vidare, och söker spel som är lätta att komma in i och där varje skärmdump är fin att se på.

Vad har ni för tips? Steam har massor av gamla portningar. Jag funderade på Okami, men jag tror att det kanske kommer lagga och vara störigt när jag drar igång det på laptopen.

Anledningen till att jag vill spela det just på laptopen är att den alltid följer med på tågresan, och jag åker väldigt mycket tåg nuförtiden. Jag hade kunnat köpa en Switch istället, men jag gjorde inte det ;).

Finns det något i stil med Donkey Kong64, fast mycket snyggare?
Något Zelda-artat? Jag ska nog köpa Shenmue 1&2-bundlen på Steam.

Permalänk
Medlem

Ingen?

Efter ett par dagars efterforskningar har jag lagt dessa på inköpslistan:
- Rocket League
- Cuphead

Permalänk
Hjälpsam

Cuphead som sagt, alla dagar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Axiom Verge om du gillar Metroid

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Gillar du Contra eller dylika typer så kolla på Broforce. Spenderat alldeles för många timmar på det spelet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag lägger till två spel själv!

- Firewatch. Nästan en modern klassiker! Ett mysigt storydrivet RPG, typ. Inte helt olikt Monkey Island eller Myst. Testade i somras men spelade aldrig ut det.

- The valley of the Gods. Uppföljare till ovanstående spel. Ska släppas under 2019.

Permalänk
Medlem

Trials, vilket som
Luftrausers
Jag spelar "Heat signature" just nu som är mitt GOTY, borde funka på alla laptops även om det kanske inte är just "konsoligt". Beror på hur man ser på det.

Permalänk

Shovel Knight

Permalänk
Medlem

Dead by daylight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hollow Knight kostar 9€ på Steams rea just nu. Det är nog det enda spelet jag någonsin betalat fullt pris för (15€) och känt att det var alldeles för billigt. Hollow Knight har fantastisk atmosfär och anses av många som ett av de bästa metroidvania-spelen, och spelvärlden är dessutom enormt stor.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som räknas eftersom det varit väldigt olika spel som rekommenderats hittills .. Men här är några spel iallafall som jag hört ska vara bra och är mer åt gamla konsolhållet.

-Ori and the Blind Forest

-Hyper Light Drifter

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkel:

Hej på er,

Jag köpte nyligen en Xboxkontroll och kopplade in den till min laptop. Laptopen är en liten 12"-dator med ett GT840M grafikkort. Den klarade Sonic Mania (i princip ett Sega Mega Drive-spel) galant, men nu fick jag enorma cravings efter fler konsolliga spel. Jag har länge fokuserat på extremt pc-aktiga spel som strategispel, realistiska shooters och så vidare, och söker spel som är lätta att komma in i och där varje skärmdump är fin att se på.

Vad har ni för tips? Steam har massor av gamla portningar. Jag funderade på Okami, men jag tror att det kanske kommer lagga och vara störigt när jag drar igång det på laptopen.

Anledningen till att jag vill spela det just på laptopen är att den alltid följer med på tågresan, och jag åker väldigt mycket tåg nuförtiden. Jag hade kunnat köpa en Switch istället, men jag gjorde inte det ;).

Finns det något i stil med Donkey Kong64, fast mycket snyggare?
Något Zelda-artat? Jag ska nog köpa Shenmue 1&2-bundlen på Steam.

Okami gjordes väl för wii remote?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag ställde en liknande fråga på ett annat forum för ~tre år sedan (controller-typ av spel på PC) och fick följande förslag. Att frågan ställdes så länge sen kanske är till din favör då de inte lär vara lika krävande som förslag man skulle få idag. Jag har försökt ta bort dubbletter osv men kan ha missat någon:

Rogue Legacy
Rebel Galaxy <- Det var denna jag valde själv (var även gratis på epic game store för nån vecka sen om du har tillgång till en tidsmaskin)

DMC
Metal Gear Revengeance
Rocket league
Castle of Illusion (for the nostalgic)
Braid
Shadow of Mordor
Any Batman Arkham games
Any Assassin's creed game
Any Need for Speed games
Prince of persia sand trilogy + the 2008 game

En annan skrev: "pretty much any rpg that was released cross platform"

Lego Marvel Superheroes
Rocket league

Witcher 3.
Any of the Batman Arkham Games, Shadow of Mordor, basically any "assassin's creed"-like games.
Metal Gear Solid.
Strider.
Devil May Cry and DMC-Like games.

Dark Souls series
Tomb Raider series
Marvel Heroes 2016
Darksiders
Spelunky
Life is Strange or some of the Telltale games

Permalänk
Medlem

Hob
Giana sisters
annars Ori och firewatch som sagts
Papo & Yo
Oxenfree
Never Alone (Kisima Ingitchuna)
Life is Strange
Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans
Door Kickers: Action Squad
Yakuza serien

lite äldre
Brutal Legend
To the Moon

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar SteamWorld spelen. Nedan spel är under 5€ just nu på steam.

SteamWorld Dig:
https://www.youtube.com/watch?v=Fe-9OPMUz4w

SteamWorld Heist:
https://www.youtube.com/watch?v=mV5_Hp3kG7U

Andra spel som rekommenderas:
Dust: An Elysian Tail
Trine 1 & 2. Har inte spelat trean, men hela trilogin kostar endast 4,12€ just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk

Av egen erfarenhet så kan det vara skönt att spela något mer relaxed och trevlig när man är ute och reser.
Absolut mycket bra spel och välgjorda spel som jag rekommenderar varmt....
Yokus Island Express
Adventure Pals

Riktigt snyggt och bra shmups som kostar 0.99€ just nu på steam är kanske heller så dumt att ha.
Sky Force Anniversary/

Spel jag måste rekommendera även fast de redan är nämda

Trine & Trine 2
Steamworld Dig & Heist
Giana Sisters Twisted Dreams
Broforce

EDIT:

Ooops, vet inte hur jag kunde missa att nämna dom utmärkta stealth spelen
Mark of The Ninja
Shadow Tactics: Blades of the Shogun

...shame on me, bad Leif, bad bad Leif