Cyberpunk 2077 får stöd för global ljussättning via ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 får stöd för global ljussättning via ray tracing

Det väntar finslipad ljussättning i ett av nästa års mest efterlängtade spel. CD Projekt Red samarbetar med Nvidia för att ta ray tracing till Cyberpunk 2077.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Betyder detta att spelet har stöd för directx 12 alternativt Vulkan? Eller fungerar detta på directx 11 också?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon228747:

Betyder detta att spelet har stöd för directx 12 alternativt Vulkan? Eller fungerar detta på directx 11 också?

Med största sannolikhet rör det sig om DirectX Raytracing, vilket innebär DirectX 12.

Permalänk
Inaktiv

@JonasT: Mysigt, då slipper vi nog stuttering där det är överdrivet med NPCer och explosioner

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Och där kom anledningen till att skaffa ett RTX-kort tills nästa år..

Skämt åt sido, kul att fler titlar rullar ut med stöd... Hoppas denna implementering blir bättre än föregående.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

inget plus i kanten för min del, ser hellre en bra implementering av HDR.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Underbart. nVidia just killing it. Detta och sen Watch Dogs 2 med raytracing stöd mm livet e gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hoppas ni får visa lite. Var så satans tråkigt förra året när man bara fick allt beskrivet med ord, och sen till slut fick se det långt senare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det här kan bli "killer app" för mig. Som får mig att börja fundera på att köpa ett raytracing kort och inte bara se det som en techdemo.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

inget plus i kanten för min del, ser hellre en bra implementering av HDR.

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är jävligt intresserad av att veta hur detta skulle skala på dubbla 2080Ti då jag är i marknaden att köpa ett till snart. Hade velat komma upp i 100FPS+ på mina 5120x1440

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Najs, global illumination är enligt mig den implementation av RTX som ger mest för spelet. Metro Exodus är ju ljuvligt vackert med detta påslaget. Fick stanna upp flera gånger bara för att beskåda hur ljuset blir så naturligt i sceneriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Håller helt med, och hoppas innerligt att jag kommer spela spelet på min TV med HDR påslaget nästa vår. Kan bara tänka mig hur det ser ut under natten med allt glow från neonskyltar och annat

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Defender:

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Känns som att HDR är det mest nygamla modeordet av alla. det lanserades till HalfLife Lost Coast typ 2004 och sedan dess har skärmarna börjat klara lokala kontraster bra efter att CRT dog ut igen. Jag fattar inte det stora i HDR. Är det att ingen kommer ihåg att det var en standard som sattes för över 10 år sedan som gör det?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att HDR är det mest nygamla modeordet av alla. det lanserades till HalfLife Lost Coast typ 2004 och sedan dess har skärmarna börjat klara lokala kontraster bra efter att CRT dog ut igen. Jag fattar inte det stora i HDR. Är det att ingen kommer ihåg att det var en standard som sattes för över 10 år sedan som gör det?

Har man kollat Film/Serier i Dolby Vision på Oled alt spelat nått spel med riktigt bra HDR implementation så förstår man.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas ni får visa lite. Var så satans tråkigt förra året när man bara fick allt beskrivet med ord, och sen till slut fick se det långt senare.

Hörde att gameplayet ska släppas till pöbeln i slutet av augusti detta år, dock är detta rykten.

Skrivet av Defender:

Har man kollat Film/Serier i Dolby Vision på Oled alt spelat nått spel med riktigt bra HDR implementation så förstår man.

Visst, men det är också väldigt beroende av vilken panel du har. Sen är implementationen av HDR väldigt annorlunda, det finns ett brett spann och ingen uniform standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att HDR är det mest nygamla modeordet av alla. det lanserades till HalfLife Lost Coast typ 2004 och sedan dess har skärmarna börjat klara lokala kontraster bra efter att CRT dog ut igen. Jag fattar inte det stora i HDR. Är det att ingen kommer ihåg att det var en standard som sattes för över 10 år sedan som gör det?

HDR i Half-Life 2 vs HDR på skärmar är två olika saker.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leffo1:

Najs, global illumination är enligt mig den implementation av RTX som ger mest för spelet. Metro Exodus är ju ljuvligt vackert med detta påslaget. Fick stanna upp flera gånger bara för att beskåda hur ljuset blir så naturligt i sceneriet.

Spelade du med det på hela spelet eller provade du gå in i inställningarna och slå av/på RTX för att jämföra?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nioreh83:

Hoppas ni får visa lite. Var så satans tråkigt förra året när man bara fick allt beskrivet med ord, och sen till slut fick se det långt senare.

Tyvärr bara visning, ingen capture. Antagligen lär de visa samma gameplay för alla senare, precis som i fjol.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Qrush:

HDR i Half-Life 2 vs HDR på skärmar är två olika saker.

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Och man ska inte glömma att redan innan det så kom bloom hysterin, minns att Far Cry gick väldigt långt med det. Fick skriva lite commands för att ta ner det några snäpp. Och det var i början en enorm prestationsförlust att ta på det.

Problemet med HDR är att tekniken inte ens är standardiserad, inte alla TV har t.ex. HDR10, utan har en annan teknik.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The Kristoffer:

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Det är fortfarande två helt olika saker. HDR i HL2 handlade om tone mapping i motorn, lek med ljuset för att simulera hur ett öga beter sig när du till exempel går från ett mörkt till ett upplyst område. Det var fortfarande 8-bitars färgdjup när datan väl hamnade på skärmen, för cirka 16 miljoner nyanser. Visst kunde CRT och plasma i många fall ge djupare svärta än LCD, men i grunden bara 0-255/235 per kanal.

HDR anno 2019 handlar om 10-bitars paneler i botten, kombinerat med möjlighet att skicka ut betydligt mer ljus jämfört med innan. Detta, plus riktig svärta via OLED eller local dimming, ger möjlighet till betydligt större dynamik i bilden. Där HL2 "fuskade" för att visa övergångar mellan ljust/mörkt kan riktig HDR visa det allra svartaste och det allra ljusaste på samma bild, samtidigt. Till det kommer att 10-bitars färger i sig ger 1024 nyanser per kanal, jämfört med 256 innan. Det ger alltså bokstavligt över en miljard olika värden, att jämföra med 16 miljoner innan.

Här är en tråd på Reddit som tar upp samma ämne: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/51ve27/the_dif...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det var ju det jag sa. HDR till HL2 utvecklades när saker spelades på CRT, sedan kom plasma. Vi har bara levt i ett LCD-vacuum lite för länge. folk har glömt hur det var att se på TV på en pioneer-plasma. Jag förstår inte det nya i det. Det här är jättegammal teknik som bygger på lokal kontrast och gammal mjukvara.

Fast HDR på TV/Skärmar är mer än bara mjukvara där ljusstyrkan uppnår betydligt högre nivåer(1000+ nits på LCD, omkr 6-700 nits på OLED samt runt 2-300 på en icke HDR-skärm) samt att färgdjupet är större där HDR10 använder 10bit samt Dolby Vision använder 12 bit färgdjup, icke HDR-skärmar använder 6 eller 8bitars färgdjup.

HDR i HL2 är ju mer en ljussättningsteknik som simulerar hur ögonen anpassar sig efter exponering, t.ex. kollar du upp mot solen i HL2 så blir bilden ljusare.

Det stora med HDR för mig är att det ser förbannat bra ut om spelen tone mappas rätt. Spider-Man till PS4 samt Assasins Creed: Origins är de bättre HDR-spelen jag spelat.

*edit* emil var före

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är fortfarande två helt olika saker. HDR i HL2 handlade om tone mapping i motorn, lek med ljuset för att simulera hur ett öga beter sig när du till exempel går från ett mörkt till ett upplyst område. Det var fortfarande 8-bitars färgdjup när datan väl hamnade på skärmen, för cirka 16 miljoner nyanser. Visst kunde CRT och plasma i många fall ge djupare svärta än LCD, men i grunden bara 0-255/235 per kanal.

HDR anno 2019 handlar om 10-bitars paneler i botten, kombinerat med möjlighet att skicka ut betydligt mer ljus jämfört med innan. Detta, plus riktig svärta via OLED eller local dimming, ger möjlighet till betydligt större dynamik i bilden. Där HL2 "fuskade" för att visa övergångar mellan ljust/mörkt kan riktig HDR visa det allra svartaste och det allra ljusaste på samma bild, samtidigt. Till det kommer att 10-bitars färger i sig ger 1024 nyanser per kanal, jämfört med 256 innan. Det ger alltså bokstavligt över en miljard olika värden, att jämföra med 16 miljoner innan.

Här är en tråd på Reddit som tar upp samma ämne: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/51ve27/the_dif...

Jag tror inte jag kommer bli imponerad av en demo av "ny" HDR idag. Pioneerplasmor var ju svarta som natten, och tillräckligt ljusa. Må hända att banding fanns, inget jag tänkte på då, eller fanns på <u>analoga</u> CRT till att börja med.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

"Raytracing e bara en gimmick"

Alla på Internet som inte kan ett skit om 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag tror inte jag kommer bli imponerad av en demo av "ny" HDR idag. Pioneerplasmor var ju svarta som natten, och tillräckligt ljusa. Må hända att banding fanns, inget jag tänkte på då, eller fanns på <u>analoga</u> CRT till att börja med.

Jag gick från plasma till OLED och det är en betydande skillnad enligt mig. I dagsljus när solen skiner in är det väl strunt samma vad man har, men i ett mörkt rum märks det tydligt om något är svart eller bara nästan svart.

Permalänk
Proffsmobbare

Belysning är trevligt, men jag ser mer fram emot att ha riktiga reflektioner där man kan se omgivningen i glasrutor, billack, vattenpölar. Jag tror att det skulle kunna ta stealth-mekaniken till nästa nivå i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp HDR är så sjukt mycket mer skillnad än vad ex rtx ger.
HDR i The Division 2 exempelvis, helt galet snyggt.
Tar hellre HDR än Rtx alla dagar i veckan.

Kan du länka till något exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag tror inte jag kommer bli imponerad av en demo av "ny" HDR idag. Pioneerplasmor var ju svarta som natten, och tillräckligt ljusa. Må hända att banding fanns, inget jag tänkte på då, eller fanns på <u>analoga</u> CRT till att börja med.

smaken är ju som baken, jag blir grymt imponerad av bra implementerad HDR i spel och film på min XF9005. Det lyfter absolut upplevelsen för mig.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!