Läckta priser för Asus X570-moderkort styrker höga prisnivåer

Läckta priser för Asus X570-moderkort styrker höga prisnivåer

Tidigare uttalande från MSI om höga priser för moderkort baserade på styrkretsen X570 styrks ytterligare av nya läckta prisbilder för Asus X570-moderkort.

Läs hela artikeln här

Fläkt på alla?

Skickades från m.sweclockers.com

Hög prislapp. Man kanske ska ta och investera i en ordentlig X470 bräda istället om man har för avseende att köra med ett 3700X/3800X med "enbart" 8c /6t?

Oj, och jag som normalt tycker 2000kr för en mammabräda börjar bli dyrt. Det får man inte mycket för här. Hoppas att Asus-faktorn är inräknad här och de andra kan bli lite billigare iaf...

Skrivet av heffaklumpmamma:

Fläkt på alla?

Alla utom en eller två stycken, tyvärr.

Smärtgränsen för moderkort ligger runt 2k för min del. Skönt att jag inte har något behov av X570.

Med sådana priser kan jag inte säga att AMD känns som det budget-orienterade valet längre. Jag förväntade mig att ROG Crosshair VIII Hero med WiFI skulle ligga på nånstans 2,500kr som vanligt. Det blir svårt att motivera 4,500 kr om jag inte skall använda varenda slot och lane.

SweC-medlemmar: "Skönt med lite konkurrens som pressar priserna"
Branschen: "Grasp our beverage!"

Det är väldigt svårt att se motivet för de här prislapparna rent tekniskt. Kommer de att hålla? Hur mycket är early adopter skatt?
Känns som att PC-entusiastmarknaden står för större delen av konsumentsegmentets vinstmarginal, och att tillverkarna vill mjölka ut så mycket det någonsin går. Det kommer ju ofrånkomligen att påverka volymerna i andra änden.

Skrivet av Fey:

Jag förväntade mig att ROG Crosshair VIII Hero med WiFI skulle ligga på nånstans 2,500kr som vanligt. Det blir svårt att motivera 4,500 kr om jag inte skall använda varenda slot och lane.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4757526
Men visst, 1200kr är rätt saftig ökning med.

När denna generation CPUer når testlabbet tror jag många skulle uppskatta en undersökning hur det skiljer att köra dessa på gammal generation moderkort. Kan ju vara värt att köpa förra generationens moderkort med uppgraderad firmware (och skippa PCI-E 4.0 samt fläkt).

Gör AMD som de gjort tidigare så kommer det troligen komma en B550-krets eller liknande som blir mer avsedd för de budgetinriktade av oss.

Tråkig trend dock.

Att en liten fläktjävel ska kosta så mycket!

Nämen... Jag brukar ju uttrycka mig mycket negativt om företag som mjölkar för mjölkandets skull men här känns ju faktiskt prispåslaget motiverat, för det är bra skit. Det är riktigt stark VRM på de allra flesta kort och det är klart att små faser på hela 70A kostar en hel del.

Känns dock fint att sitta på Crosshair VII Hero då det känns tryggt att sätta vad som helst i det utan att VRM går på knäna. Hade gärna haft ett Crosshair VIII Hero men har egentligen inget behov när samtliga prcessorer är kompatibla med bred marginal och jag inte planerar att skaffa någon PCI-E 4.9-komponent i närtid, så just nu känner jag att jag klarar mig ett tag

Det finns inget fel med att det finns rejäla grejer att köpa för rejäla tjejer och killar. Men det intressanta är de vanliga produkterna. Prime X570-P duger den för den vanliga skaran, hur bra fungerar förra generationens moderkort?

Skrivet av Dinoman:

Gör AMD som de gjort tidigare så kommer det troligen komma en B550-krets eller liknande som blir mer avsedd för de budgetinriktade av oss.

Tråkig trend dock.

Då lär ju dock B-serien kosta som tidigare X-serien så kommer ju slå över hela produktkedjan :/ Kan någon påminna mig varför PCIe 4.0 behövs och vad man rent praktiskt får ut av det som användare?

Är detta i USA med de kinesiska tullavgifterna? Eller slipper ASUS dem eftersom de är baserade i Taiwan?

Skrivet av Fey:

Med sådana priser kan jag inte säga att AMD känns som det budget-orienterade valet längre. Jag förväntade mig att ROG Crosshair VIII Hero med WiFI skulle ligga på nånstans 2,500kr som vanligt. Det blir svårt att motivera 4,500 kr om jag inte skall använda varenda slot och lane.

Fast detta är ju deras flaggskepp med tillhörande flaggskeppskrets och mobo. Vänta tills B550 kommer, det kan ju fortfarande vara prisvärt bara man tar ett steg ner

Frågan hur bra tillgången på X470 kommer att vara om nu folk blir rädda för priserna på X570.

I praktiken är det ju inte mycket mer man får av de nya brädorna och den nya styrkrets. Det ser fint ut på pappret men för många blir det lätt att betala extra för något de inte behöver (som PCIe 4.0). Bidrar helt klart till att de är mindre prisvärda.

De som fokuserar på ett prisvärt system siktar antagligen på 3700X eller 3800X. Kan man få tag på X470 med nytt 'bios' så blir det ju dock väldigt prisvärt. Där lär de gamla moderkorten inte ha några problem heller.

Senast redigerat 2019-06-11 17:43: Styrkrets, inte systemkrets

Under 2 lax är inte dödligt, trodde vi snackade 3-4 tusen för de "billiga" brädorna. då finns det ändå lite billigare varianter om man vill ha extra features och vara säker på stabil överklock.

Som man trodde finns det en baksida med 16 core på mainstream om man vill ha ett bra MB, 8300 okay . Blev ju inte så billigt då i alla fall , hehe

Vad skall då threadripperkorten kosta . Är ju samma som Intel nu om inte högre pris på dessa korten

Jag visste redan från början att denna serien skulle bli dyrare och gissade till och med dyrare på 3900X men blev nu bättre pris en förväntan.

Moderkortet blir dyrare en jag trodde men då väger det lägre priset på Cpu upp detta.

Men så klart påkostade Vrm och Pcie 4 med mer lanes kostar

Skrivet av richie.f:

Oj, och jag som normalt tycker 2000kr för en mammabräda börjar bli dyrt. Det får man inte mycket för här. Hoppas att Asus-faktorn är inräknad här och de andra kan bli lite billigare iaf...

På Intel och Nvidia sidan är Asus alltid dyrare än andra tillverkare med liknande produkter. Möjligtvis med ett få antal undantag.

Blir spännande att se vad som krävs av dessa nya AMD för att komma upp i standard 9900k@5ghz med PC4000 @cl16 minnen. Kostnaden för Intel-lägret för detta ligger på prick tio tusen nu med moderkort med bra VRM för detta (Aorus Master).

Hittade inget pris för Asus X570 Pro WS ACE.

Jämfört med Rampage Extreme som man kört i många år så tycker jag inte det är så farligt...

Skrivet av marcusOCZ:

Blir spännande att se vad som krävs av dessa nya AMD för att komma upp i standard 9900k@5ghz med PC4000 @cl16 minnen. Kostnaden för Intel-lägret för detta ligger på prick tio tusen nu med moderkort med bra VRM för detta (Aorus Master).

Var får du det priset ifrån?
Aorus Master z390, 9900k, 2x16GB 4000MHz CL17 hamnar på 11250 enligt prisjakt

Skrivet av Fey:

Man måste väll inte ha x bräda? Det kommer b brädor och om man inte tänker överklocka så duger de bra i flesta fall.

Skrivet av pålis:

Då lär ju dock B-serien kosta som tidigare X-serien så kommer ju slå över hela produktkedjan :/ Kan någon påminna mig varför PCIe 4.0 behövs och vad man rent praktiskt får ut av det som användare?

vill du inte ha snabbare start tider på spel och tunga program mån tro och även windows 10 kommer laddas snabbare ? vill jag ha iaf o det får man med nya pci-e 4.0 ska ju lanseras 4800MB/s Läs och 4000MB/s Skriv hastigheter så klart skillnad mot äldre gen av pci-e

Är inte artikeln lite missvisande när man får det att låta som att ett mobo för 8300:- är ett krav för 3950x?
3950x fungerar ju även i de billigare korten som jag förstår det.

Frågan är hur pass mycket det skiljer på överklockningsfronten mellan de billigare och de dyrare korten.