AMD Ryzen 3000-serien jämförs med Intel Core 9000-serien i flertalet speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hur står sig ryzen 5 1600 vs 7600k nu förtiden i modernare spel. 720p testerna sa ju att den skulle vara bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vem du vill ska vinna, eller jag menade vilket spel *host*

Permalänk
Medlem

@_Merc_:
En uppföljning av I5 7600K vs R5 1600 har gjorts av Hardware Unboxed. I nya spel vinner R5 1600 med ganska god marginal. Dom drar slutsatsen med facit i hand att R5 1600 helt klart var ett bättre köp.

R5 1600 vs I5 7600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Haha, precis så tycker jag med. Än så länge har det inte hänt. Men som nedan skrev

Är väl lite det jag gillar med alla fanbois på röda laget; Kämpa på ni så sänker det priserna på de produkterna jag vill ha

Är du en av de som är lite blå-slagen idag, när det nu endast syns rött - rött - rött?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

pris prestanda

Intel Core i9-9960X 3.1 GHz 4.4 GHz turbo 22MB pris 19499 kr på Inet
Ryzen 9 3950X—16C/32T, 3.4GHz to 4.7GHz, 72MB cache, 105W TDP, $749= ca 9000 kr September?
Hur svårt kan det vara?
Sitter idag på ett AMD moderkort Gigabyte X470 Aorus som i topp ger 400 ampere kostnad 0 kr om jag skall byta till Intel för att få liknande + 4500 kr ger 24000 kr mot 9000 kr som inte ger någon huvudvärk att välja alltså en ny AMD processor. Jag spelar spel, redigerar musik, jobbar med gamla foton m.m. och vill därför ha en allt i allo processor.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intel har just nu två problem:

  • Väldigt varma Coffee Lake CPU:er, även med lödd IHS

  • Säkerhetsproblem, där det senaste kräver användaren att stänga av HT för att lösa det

Jag gissar på att den nya 7 nm noden + arkitektur-förändringarna som AMD gjort med Zen 2 kommer att kunna hålla nere temperaturen jämfört mot tidigare CPU:er. Återstår att se när recensionerna släpps.

Utöver detta så betalar du just nu en hel del pengar för en väldigt gammal arkitektur (Skylake) om du köper de senaste Coffee Lake CPU:erna - det enda du får i princip är fler kärnor/trådar på en förfinad 14 nm nod.

Sitter själv med en i7-8700K men kommer att uppgradera till antingen 8c eller 12c Zen 2 just p.g.a. ovanstående.

Värt att tänka på vid köp!

Ja vi får se, jag bryr mig inte nämnvärt om säkerhetshål osv på min spelburk, den används uteslutande för spel. Att det är en gammal arkitektur spelar ju inte heller någon roll om prestandan är där.

Så länge inte en 3700X/3800X kommer agera flaskhals till mot 2080 eller 2080 Ti om jag väljer att uppgradera igen så är jag ju nöjd och kan välja AMD. Skall gärna inte låta allt för mycket i mitt ITX chassi heller. Skaffade en 2700X i helgen och den var i var fall inte snabb nog för spelande för mig, riktig nedgradering från 7700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tråkigt att se ett flertal här på forumet helt sakna källkritik och köper allt det AMD säger med hull och hår. Själv tror jag att siffrorna inte kommer se lika fina ut när oberoende journalister får sätta klorna i AMDs 3000-serie i olika speltester.

Dessutom så överklockar 9900K väldigt bra, så återstår att se vad det blir för överklockningspotential om ens någon från AMD.

Tror att det är många som inte direkt köper vad det säger. Man har ju varit där förut. Är väl bara de mest hypade mäniskorna som skriver inlägg tänker jag, vilket ger en skev bild av forumets generella uppfattning.

Längtar definitivt till att sweklåckers får sätta händerna på dessa och köra ordentliga tester. Skulle dessa siffror faktiskt stämma så kommer de definitivt bli en 3800X för min del

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Är du en av de som är lite blå-slagen idag, när det nu endast syns rött - rött - rött?

Skickades från m.sweclockers.com

Du missade hela poängen med min post och den första killen jag citerade? Det må skrikas/gapas/"synas" rött rött rött, men gång på gång har det inte kommit någon "Intel dödare" eller "nVidia dödare" heller för den delen.
Så nej, känner mig helt lugn för Intel/nVidia presterar fortfarande bäst, tyvär. Hade gärna sett mer konkurrans så priserna på intel/nvidia blev lägre så jag slapp betala så mycket för bäst prestanda, vilket jag instämde på den andra killen jag citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tråkigt att se ett flertal här på forumet helt sakna källkritik och köper allt det AMD säger med hull och hår. Själv tror jag att siffrorna inte kommer se lika fina ut när oberoende journalister får sätta klorna i AMDs 3000-serie i olika speltester.

Dessutom så överklockar 9900K väldigt bra, så återstår att se vad det blir för överklockningspotential om ens någon från AMD.

Det där med OC-potential är bra att du tar upp och något jag också känner på mig kommer va usel med Ryzen 3000 serien vilket egentligen inte är något nytt då OC-potentialen redan är värdelös med Ryzen 1000 och 2000 serien.

Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak jag reagerade på i testet är att grafen visar att t.o.m. CSGO visar lite fördel för AMD som traditionellt har varit väldigt Intel-sided när de talade om 9600K vs 3600X men sen när det faktiskt körde en CSGO sida vid sida jämförelse så var det tvärtom att AMD var ca 3~6% bakom. Ger inte så mycket förtroende för graferna där precis.

https://i.imgur.com/KPCzdVB.jpg

AMD Cherrypick (tm) slår till med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Mycket märkligt synsätt! De flesta har EN dator till ALLT med vilken man surfar runt, gör bankärenden och internetköp mm, och mycket möjligt är det en 9900k. Då är det absolut att rekommendera ALLA säkerhetsuppdateringar som släpps!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är dock sant det han säger.
Du som privatperson har minimal risk att utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Läste precis en intervju med CEO på MSI som berättade att AMD håller på att ändra marknadsföringen till att bli ett premium-märke istället för value.

https://www.tomshardware.com/news/msi-amd-x570-motherboard-pr...

"Chiang also says that AMD is changing its marketing strategy to focus on being a premium brand, as opposed to being the value alternative.

"Lots of people ask me, what do you think about today's AMD? I say today's AMD is completely different company compared to two, three, five years ago," Chiang said. "They have nice technology and they are there to put the higher spec with the reasonable pricing. But right now they say, "Hey Charles, lets push to marketing to the higher [end]. So let's sell higher-pricing motherboards, higher-spec motherboards, and let's see what will happen in the market. So I don't think that AMD is the company that wants to sell low cost here, low cost there."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vi får se, jag bryr mig inte nämnvärt om säkerhetshål osv på min spelburk, den används uteslutande för spel. Att det är en gammal arkitektur spelar ju inte heller någon roll om prestandan är där.

Så länge inte en 3700X/3800X kommer agera flaskhals till mot 2080 eller 2080 Ti om jag väljer att uppgradera igen så är jag ju nöjd och kan välja AMD. Skall gärna inte låta allt för mycket i mitt ITX chassi heller. Skaffade en 2700X i helgen och den var i var fall inte snabb nog för spelande för mig, riktig nedgradering från 7700k.

Bortsett från säkerhetshålen så tycker jag värmen är lite problematiskt. Har själv också ett Ghost S1 MKII (läste ditt tidigare inlägg i denna tråd) och temperaturen drar iväg uppemot 90 grader på varje kärna när VCORE är endast 1.2V, då kyld med en Noctua NH-L12 + NF-A12x15 PWM istället för 92mm fläkten. Det jag hoppas på är att 3700X/3800X kommer att gå kallare än just 8700K - väldigt sugen på att kunna överklocka i ett såpass litet chassi också

Snart får vi veta mer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bortsett från säkerhetshålen så tycker jag värmen är lite problematiskt. Har själv också ett Ghost S1 MKII (läste ditt tidigare inlägg i denna tråd) och temperaturen drar iväg uppemot 90 grader på varje kärna när VCORE är endast 1.2V, då kyld med en Noctua NH-L12 + NF-A12x15 PWM istället för 92mm fläkten. Det jag hoppas på är att 3700X/3800X kommer att gå kallare än just 8700K - väldigt sugen på att kunna överklocka i ett såpass litet chassi också

Snart får vi veta mer!

Ja men i 8700k fallet är det ju inte nödvändigtvis värmeutveckling som är problemet utan värmeöverföring. Det problemet är ju till störren delen löst för 9700k/9900k eller vid en delid. Det intressanta är ju faktisk effektförbrukning givet att överföringen fungerar och där undrar jag om de kommer kunna slå en 9700k i prestanda/watt samtidigt som de når upp till en icke flaskhals nivå även med ett 2080 Ti. Vi pratar ju ändå en 16t CPU mot en 8t CPU så jag är tveksam men om de lyckas kommer jag bli imponerad.

Permalänk
Medlem

Min 9900k säger nått helt annat när det gäller streaming i alla fall. No issues med slow preset. Slow är oavsett diminishing returns. Kostar så mycket för så lite extra mot medium. Smäll upp bitrate och mer b-frames i stället så börjar IPC/clock bli mer aktuell.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

9900k kommer nog fortfarande va bäst i spel men du tänker inte på priset. 9900k=5800kr. 3800x ca 4000kr och 3900x ca 5000kr.

Jag tycker att du yrar vilt här. Det är ingen som har diskuterat priset här utan jag svarade någon som påstod att 3800x var snabbare än 9900k utan några belägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du missade hela poängen med min post och den första killen jag citerade? Det må skrikas/gapas/"synas" rött rött rött, men gång på gång har det inte kommit någon "Intel dödare" eller "nVidia dödare" heller för den delen.
Så nej, känner mig helt lugn för Intel/nVidia presterar fortfarande bäst, tyvär. Hade gärna sett mer konkurrans så priserna på intel/nvidia blev lägre så jag slapp betala så mycket för bäst prestanda, vilket jag instämde på den andra killen jag citerade.

Jag önskar inte död åt någon, endast bra konkurrens, och DET är det nu. Har datorer med alla "de tre färgerna", men jag ser idag väldigt många klara fördelar med "det röda", både sett till pris/prestanda och inte minst säkerhetsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det sådant som håller dig vaken på nätterna? Att stora snälla Intel som medverkat till en sådan fantastisk sund konkurrens de senaste decennierna skulle få hamna i skuggan av AMD? Ja det vore ju verkligen förskräckligt...

Det lät ju inte som det på hans inlägg i och för sig utan snarare som att han var less på att varje AMD release hypeas upp till skyarna för att sedan köra ett ganska stabilt magplask när det faktiskt finns att testa på riktigt. Zen serien har varit undantaget där. Men vill du läsa hans inlägg som att han är Intel fanboy så är det ju upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast det är dock sant det han säger.
Du som privatperson har minimal risk att utnyttjas.

Vet du eller önsketänker du bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Som vanligt när AMD är på gång att släppa något nytt. "Med den här produkten ska AMD slå Intel/Nvidia"..."nä men nu den här gången, Nvidia Titan dödare"....."Okej okej den här gången kommer AMD garanterat vara bäst" och så kryddas det på med lite "tester" ifrån Gamer Meld, Hardware Unboxed.

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Läser man kommentarerna på Sweclockers ser det ut som att "Raawwhggh! nu vinner AMD guld & Intel kommer gå i konkurs och ge upp direkt, 9900k trololo"

Nu är det väldigt få som menat att AMD ska sopa mattan med Intel. De flesta verkar vara inne på att man ska närma sig Intel och som det ser ut nu är man ikapp för första gången på över tio år. Däremot var du fått för dig att folk här på forumen menar att Intel ska gå i konkurs och att AMD kommer att dominera kan man ju undra för personligen har man följt denna resa sedan Ryzen först annonserades och ytterst sällan har man läst en kommentar som du beskriver.

Skrivet av Aktsu:

Ja det verkar ju inte vara någon knock-out direkt när deras egna valda exempel visar på något sämre än Intel. Nu får jag tänka över ifall jag verkligen skall köra AMD denna vända.

Njae. Bättre i vissa spel. Något sämre i andra. Dock inom felmarginalen i de flesta fall så man kan nog säga att Ryzen är helt klart i par med Intel när det kommer till spelprestanda (om man ska tro graferna) men till ett billigare pris generellt. Sedan vem hade förväntat sig en knockout i något annat än pris/prestanda och kärnor/pris? Zen+ låg 10-15% efter Intel i IPC samt den sjunkande IPC höjningen som uppkommer vid varje generation hos både AMD och Intel gör ju att man inte egentligen kunde förvänta sig att AMD skulle öka IPCn med 20+ procent. Med andra ord.. Någon knockout i ren prestanda var inte logiskt att förvänta sig.

Skrivet av Fluf:

För första gången i världshistorian (verkar) AMD ha bäst CPU till CS. DET är stort.

Njae. Vill minnas att AMDs K6:or var riktigt nice till just CS 1.6 back in the day.

Skrivet av Aktsu:

Den var faktiskt lite oväntad, det var coolt faktiskt. Synd bara att det inte var samma för alla spel. Frågan är ju också vad för grafikkort de använt, de verkar ju bli GPU limited rätt fort vid 1080p i t.e.x. PUBG. Har de inte använt ett 2080 Ti eller likvärdigt så kan man ju mer eller mindre kasta siffrorna i papperskorgen.

Helt nöjd var jag inte iaf, Intelpropparna kan man ju dessutom OCa lätt, det verkar ju inte varit AMDs starka sida tidigare.

PUBG är ett kraftigt CPU bundet spel. Sedan stämmer det inte att man måste ha ett 2080 Ti vid 1080P för att det ska räknas som "tillförlitliga siffror" eftersom Sweclockers nådde just denna punkt med ett 1080 Ti om jag inte minns fel. Och 1080 Ti prestanda ligger ungefär på ett RTX 2080.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För första gången i världshistorian (verkar) AMD ha bäst CPU till CS. DET är stort.

CS är så gammalt så jag tror inte detta stämmer. CSGO stämmer det kanske för dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir spännande att se hur det blir, men det finns läckor om att Zen2 går överklocka till 5Ghz. Man får tänka extremt mycket på att de nu har TSMC och inte Global Foundries, så det går inte på något sätt överhuvudtaget veta hur Zen2 överklockar genom att titta på Zen och Zen+. Man får vänta och se helt enkelt.

Hoppas på överklockning alá Bulldozer/Piledriver

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ja dem så viktiga 720p testerna har vi inte sett ännu. Hur står sig ryzen 5 1600 vs 7600k nu förtiden i modernare spel. 720p testerna sa ju att den skulle vara bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg en video om just det i helgen, tror det var Hardwareunboxed som gjorde den. Nyare spel var vinst för AMD medan äldre gick bättre på Intel. Ska se om jag hittar videon.

Edit: Hittade den https://www.youtube.com/watch?v=97sDKvMHd8c&t
Edit 2: Osäker på om 720p avhandlades dock... nåja, enjoy the länk hur som :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

PUBG är ett kraftigt CPU bundet spel. Sedan stämmer det inte att man måste ha ett 2080 Ti vid 1080P för att det ska räknas som "tillförlitliga siffror" eftersom Sweclockers nådde just denna punkt med ett 1080 Ti om jag inte minns fel. Och 1080 Ti prestanda ligger ungefär på ett RTX 2080.

Vad pratar du om? Så du menar att CPUn blir en flaskhals vid 1080p om man har ett 1080 Ti, oavsett CPU? Dvs innebär det att ett 2080 Ti inte skulle kunna ge högre FPS än 1080 Ti i 1080p med en given CPU.

Nej, i verkligheten så räcker inte ett 1080 Ti för det, skulle gissa på att flertalet av dagens processorer från toppskiktet inte kommer vara en begränsande faktor på ett tag och man måste således testa CPUer med det bästa grafikkortet man kan få tag på.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av NutCracker:

Mycket märkligt synsätt! De flesta har EN dator till ALLT med vilken man surfar runt, gör bankärenden och internetköp mm, och mycket möjligt är det en 9900k. Då är det absolut att rekommendera ALLA säkerhetsuppdateringar som släpps!

Skickades från m.sweclockers.com

Va ingenting det jag prata om men visst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det lät ju inte som det på hans inlägg i och för sig utan snarare som att han var less på att varje AMD release hypeas upp till skyarna för att sedan köra ett ganska stabilt magplask när det faktiskt finns att testa på riktigt. Zen serien har varit undantaget där. Men vill du läsa hans inlägg som att han är Intel fanboy så är det ju upp till dig.

Finns flera undantag men du kanske är för ung för att minnas Athlontiden exempelvis. Har aldrig påstått att han är en Intelfanboy men mycket tyder på att han känner stark oro inför ett försvagat Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det väldigt få som menat att AMD ska sopa mattan med Intel. De flesta verkar vara inne på att man ska närma sig Intel och som det ser ut nu är man ikapp för första gången på över tio år. Däremot var du fått för dig att folk här på forumen menar att Intel ska gå i konkurs och att AMD kommer att dominera kan man ju undra för personligen har man följt denna resa sedan Ryzen först annonserades och ytterst sällan har man läst en kommentar som du beskriver.

Njae. Bättre i vissa spel. Något sämre i andra. Dock inom felmarginalen i de flesta fall så man kan nog säga att Ryzen är helt klart i par med Intel när det kommer till spelprestanda (om man ska tro graferna) men till ett billigare pris generellt. Sedan vem hade förväntat sig en knockout i något annat än pris/prestanda och kärnor/pris? Zen+ låg 10-15% efter Intel i IPC samt den sjunkande IPC höjningen som uppkommer vid varje generation hos både AMD och Intel gör ju att man inte egentligen kunde förvänta sig att AMD skulle öka IPCn med 20+ procent. Med andra ord.. Någon knockout i ren prestanda var inte logiskt att förvänta sig.

Njae. Vill minnas att AMDs K6:or var riktigt nice till just CS 1.6 back in the day.

PUBG är ett kraftigt CPU bundet spel. Sedan stämmer det inte att man måste ha ett 2080 Ti vid 1080P för att det ska räknas som "tillförlitliga siffror" eftersom Sweclockers nådde just denna punkt med ett 1080 Ti om jag inte minns fel. Och 1080 Ti prestanda ligger ungefär på ett RTX 2080.

Har du bara minnena och PC'n i ordning så är PUBG absolut inte CPU bound vid 1080p. Är inga problem att få även ett 2080Ti upp på 96% i 1080p, medans det inte alls går med vare sig en Ryzen 1700 eller 9900k vid samma inställningar. Disablar man en massa cores och HT är det möjligt att få cpu över 90%. Det spelet är dock hopplöst att prestandamätas då det är så varierande. Däremot något som ger skillnad i PUBG är IPC på cpu. 9900k vid 4ghz har ett ganska klart övertag över Ryzen 1700 4ghz vid samma minneprestanda. Både på FPS och Frametime. Nu var det en stund sedan jag mätte och det har kommit en hög med patchar sedan dess, så självklart kan det ha ändrats något.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad pratar du om? Så du menar att CPUn blir en flaskhals vid 1080p om man har ett 1080 Ti, oavsett CPU? Dvs innebär det att ett 2080 Ti inte skulle kunna ge högre FPS än 1080 Ti i 1080p med en given CPU.

Nej, i verkligheten så räcker inte ett 1080 Ti för det, skulle gissa på att flertalet av dagens processorer från toppskiktet inte kommer vara en begränsande faktor på ett tag och man måste således testa CPUer med det bästa grafikkortet man kan få tag på.

https://www.techspot.com/article/1532-pubg-cpu-benchmarks/
det här testet visar att man i 1080 low-(med) verkar vara GPU-bound åtminstonne med intels cpuer, men vid ultra så är man CPU-bound till åtminstonne i5-8600k (med ett 1080Ti)
Tills vi får oberoende tester så lär vi inte få någon klarhet över hur de presterar mot varandra, men PUBG kan mycket väl vara CPU-bound i 1080p med till och med ett 1080 Ti

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi vet inte hur stora skillnaderna var då de bara hade siffror på ena stapeln, ...
Och ja det är spelprestanda jag bryr mig om när det gäller konsumentprocessorer. Om AMD skulle vara säg 5% sämre i spel fortfarande med osäker OC prestanda så är frågan varför jag skulle välja AMD?

Skrivet av muSashi:

Tråkigt att se ett flertal här på forumet helt sakna källkritik och köper allt det AMD säger med hull och hår. Själv tror jag att siffrorna inte kommer se lika fina ut när oberoende journalister får sätta klorna i AMDs 3000-serie i olika speltester.

Jag bryr mig inte om staplarna som presenterar genomsnittlig bildfrekvens. För mig är genomsnittlig bildfrekvens rätt ointressant eftersom det inte säger så mycket om upplevelsen. Det är hur stora och långvariga dippar det blir i bildfrekvensen som är avgörande.
Tittar därför bara på filmklippen (där man även kan se momentan bildhastighet).

Hittills har ju Ryzen i de flesta speltester haft betydligt jämnare bildfrekvens (mindre dippar, högre lägsta-frekvens) än konkurrerande processor från Intel, vilket enligt mig är "bättre".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ingen gör det på 9900k du har massa andra säkerhetshål oavsett så spelar ingen roll.
Ingen med säker miljö köper mainstream CPUs någonsin.

Du sa det själv:
"...9900k du har massa andra säkerhetshål oavsett så spelar ingen roll."

MEN hur kul är det att gå till affären för att köpa en kompakt bit DYR ost för att sedan upptäcka, när man kommer hem, att det är en schweizerost med mer håll än man kan räkna.

Då kan väll Intel vara ärliga i sin marknadsföring om hur mycket hål deras cpu:er har och även tydligt presentera hur mycket mindre prestanda du får med alla halvbakade säkerhets fixar de släppt. Istället försöker Intel muta säkerhetsforskare att spela ner hur allvarliga säkerhetshålen är som de hittar.

https://www.techpowerup.com/255563/intel-tried-to-bribe-dutch...

Om säkerhet inte spelar någon roll för dig kan du lika gärna stänga av Windows Brandväggen, Windows Defender och eventuellt anti-virus m.m. som du har och se hur länge det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hittills har ju Ryzen i de flesta speltester haft betydligt jämnare bildfrekvens (mindre dippar, högre lägsta-frekvens) än konkurrerande processor från Intel, vilket enligt mig är "bättre".

Källa på det? Tycker mig nämligen se tvärtom i dom få videos som AMD valde att visa under eventet igår. Även om det var alldeles för lite för att dra några riktiga slutsatser.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon162230:

Du sa det själv:
"...9900k du har massa andra säkerhetshål oavsett så spelar ingen roll."

MEN hur kul är det att gå till affären för att köpa en kompakt bit DYR ost för att sedan upptäcka, när man kommer hem, att det är en schweizerost med mer håll än man kan räkna.

Då kan väll Intel vara ärliga i sin marknadsföring om hur mycket hål deras cpu:er har och även tydligt presentera hur mycket mindre prestanda du får med alla halvbakade säkerhets fixar de släppt. Istället försöker Intel muta säkerhetsforskare att spela ner hur allvarliga säkerhetshålen är som de hittar.

https://www.techpowerup.com/255563/intel-tried-to-bribe-dutch...

Om säkerhet inte spelar någon roll för dig kan du lika gärna stänga av Windows Brandväggen, Windows Defender och eventuellt anti-virus m.m. som du har och se hur länge det fungerar.

Va inte det jag prata om någonsin.
Men kör hårt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240