Chassi för husdjur och varmt rum....

Permalänk
Medlem

Chassi för husdjur och varmt rum....

Sitter och planerar att köpa ny dator i sommar, i samband med att AMD släpper nya grejer.

Planeringen har nu kommit till chassi och mitt dilemma är att jag har hund och att rummet jag har min dator i blir rätt varmt, även på vintern, sommaren är hemskt.
Så jag söker då råd i vilket chassi som skulle kunna passa, behöver således ett chassi som har bra och lättillgängliga dammfilter för enkel rengöring.
Och möjlighet till bra kylning/luftflöde. Hundhår och damm är ju oundvikligt, men hur ska jag tänka, så tätt chassi som möjligt? Eller ett meshchassi med bra dammfilter som rengörs ofta?
Jag förstår att detta säkert är svårt att uppnå... både svalt och "dammsäkert".... eller?
Ljudnivå är inget jag över huvud taget bryr mig om alls... inget kan låta mer än den datorn jag har nu.... och så sitter jag alltid i ett eget rum med stora hörlurar på mig, så ljud stör varken mig eller sambon.

Rgb eller glassida är inget jag heller värdesätter, jag tänker bara funktion, funktion och funktion.
Dock en sida som är lätt att ta av för enkel rengöring invändigt hade varit trevligt.
Miditower i storlek tänker jag är lagom.

Dela gärna med er av erfarenheter av chassin osv. Gärna från folk med husdjur som förstår hur fort det samlas hundhår och extra damm i datorn.

Tack så mycket!
Micke

Permalänk
Medlem

Jag kör med
https://www.komplett.se/product/901760/datorutrustning/datork...

Se bild 2 på länken. Mycket lätt o rengöra dammfilter plus väldigt tyst chassi.
(detta är det första chassit jag köpte så är väl inte direkt någon expert på området. Rekommenderar dig o invänta fler svar med tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Också hundägare och kör även jag Define C men TG modellen i ATX-format. Mycket enkelt att hantera dammet. Har två 140 fläktar in i lådan och en 120 ut med samma fläktkurva så inget smyger in någon annanstans.

Och ställ datorn på bordet så slipper du det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Jag kör med
https://www.komplett.se/product/901760/datorutrustning/datork...

Se bild 2 på länken. Mycket lätt o rengöra dammfilter plus väldigt tyst chassi.
(detta är det första chassit jag köpte så är väl inte direkt någon expert på området. Rekommenderar dig o invänta fler svar med tips

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket för input. Jag har ett gamalt fractal design idag. Som jag har varit nöjd med, dock inte lättåtkomliga dammfilter på det. Men har gått i tankarna att skaffa fractal igen.

Permalänk
Medlem

jag har byggt en vagn i trä som chassit står på för att komma undan "golvet" där mitt fractal design c står på.
är inte direkt snyggt men är inte svårt att bygga. byggde den när jag hade en större model fractal design så nu är fractal design c bra mycket mindre än den förra.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

jag har byggt en vagn i trä som chassit står på för att komma undan "golvet" där mitt fractal design c står på.
är inte direkt snyggt men är inte svårt att bygga. byggde den när jag hade en större model fractal design så nu är fractal design c bra mycket mindre än den förra.

Kreativ lösning!
Min nuvarande burk står på golvet. Och tyvärr så ser det svårt ut att flytta upp den på skrivbordet. Men måste nog försöka lösa det med nya burken, även att det ser ut att bli en utmaning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Define C jag med, jag har IKEA fredde skrivbordet så där kan datorn stå på en av hyllorna så datorn kommer upp iallfall typ 10 cm. Har en hund som fäller mycket så får rengöra relativt ofta men filtrerna i datorn håller det borta från insidan av lådan iallfall.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tack o lov så fäller våra hundar inte något nämnvärt, trots deras lurviga päls. Men damm däremot, det är något man inte kan komma ifrån tyvärr... hur ofta man än dammsuger.

Att få bort datorn ifrån golvet är den första och bästa hjälpen mot damm i datorn. Kan man inte placera den högre upp så får man helt enkelt vara mer regelbunden med rengöring av dammfiltren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tack o lov så fäller våra hundar inte något nämnvärt, trots deras lurviga päls. Men damm däremot, det är något man inte kan komma ifrån tyvärr... hur ofta man än dammsuger.

Att få bort datorn ifrån golvet är den första och bästa hjälpen mot damm i datorn. Kan man inte placera den högre upp så får man helt enkelt vara mer regelbunden med rengöring av dammfiltren.

Installera några extra fläktar i chassit och kör alla på max, då kanske du slipper dammsuga istället

hur som, define C med hund här också, dammsuger inte särskilt ofta heller men har aldrig damm i datorn.

Permalänk
Medlem

Kanske hänga något på väggen som chassit kan krokas på? Eller bygga någon trälåda med hål för distanser och fläktplatser att montera delarna i? Med ett snyggt rör under för kabeldragning

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

H700. Dock fönster men smidigt dammfilter. Har katt i hemma och runt 30 grader i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS