AMD djupdyker i Zen 2 och Ryzen 3000 – ta del av alla tekniska presentationer

Permalänk
Melding Plague

AMD djupdyker i Zen 2 och Ryzen 3000 – ta del av alla tekniska presentationer

Inför AMD:s direktsända Next Horizon Gaming-evenemang har redaktionen överösts med information om Zen 2. I väntan en större artikel bjuder vi på alla presentationer vi fått ta del av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har nog inte varit så här exalterad sedan lanseringen av Zen (och dessförinnan Skylake). Knappa månaden kvar nu, 7/7 så blåser det upp till storm!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Ryzen 9 3950X känns som ett självklart val för den privatpersonen med mer normal ekonomi som kör lite större laster på sin dator. Men samtidigt, hur många köper denna och kör med ett äldre moderkort? Tänk om denna kunde få lite mer ström..

Permalänk
Avstängd

Intressant att de går från lödblobbar till Kopparpluppar med lödten på 👨‍🔬

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

2700x är som 6700 k i spel så 15 % IPC och några % snabbare lär ju bli tillräckligt i spel även om dom kanske inte når ända fram . Tror dock inte 16-12 kärnorna kommer att bli storsäljare utan tror 3600-3600x (6 kärnorna 12 trådar ) kommer bli storsäljarna . 199 dollar-249 dollar låter i mina öron som riktiga dunderpriser och tror man klarar sig på 12 trådar för spelande lättare streaming osv .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Vad är det för tid och datum som gäller för recensioner? Eller är det 7 juli där med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Ryzen 9 3950X känns som ett självklart val för den privatpersonen med mer normal ekonomi som kör lite större laster på sin dator. Men samtidigt, hur många köper denna och kör med ett äldre moderkort? Tänk om denna kunde få lite mer ström..

Låter som att Threadripper är det du letar efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Vad är det för tid och datum som gäller för recensioner? Eller är det 7 juli där med?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktet har varit att NDA är 1 Juli men lär märkas

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

3900X känns som min självklara uppgradering på allt som presenterats hittils

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Gamer Nexus har sagt 1a juli är pre order, och embargo för reviews 7e juli (samma som releasedag) om jag inte minns fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven. Jag hade tänkt köpa en Ryzen 5 3600X-processor men skillnaden i prestanda är ju väldigt liten jämfört med Ryzen 5 3600. Den sistnämnda har den stora fördelen att den drar 30W mindre. Det gör att den producerar mycket mindre värme. Vilka är fördelarna för 3600X förutom 5-6% högre prestanda?

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt avvakta riktiga reviews innan jag köpte något, siffrorna som presenteras här ser skapligt iffy ut av ett par anledningar, speciellt CS:GO, där har vi resultat som inte skalar enligt frekvens alls men även andra angivna resultat skulle jag nog ta med en rätt duktig näve salt så länge. Jag börjar nästan misstänka att man kört PBO aktiverat, det skulle kunna förklara en del.

För att förtydliga, exempelvis GTA V ger på en 3600X 163 fps enligt AMD, det gör även en 3800X enligt AMD men 3900x skulle ge 176fps, detta låter underligt minst sagt då GTA inte är vältrådat alls och om det vore cache känsligt så skulle du se detta på skillnaden mellan 3800 & 3600 då det skiljer en megabyte l2 cache (vilket gör en hel jävla del i cache känsliga applikationer) och 3600x är dessutom 100MHz långsammare i base & boost. Har man däremot kört olika kylningslösningar med PBO aktiverat så kan det orsaka en hel del iffy resultat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Viktigaste nyheten här, när jag skummat igenom presentationerna, är en bekräftelse att de behåller PBO.

Skrivet av anon159643:

Ryzen 9 3950X ... Tänk om denna kunde få lite mer ström..

Med X570, bra kylning och PBO aktiverat kommer den att få en hel del ström...

Skrivet av Niolator:

Jag är lite kluven. Jag hade tänkt köpa en Ryzen 5 3600X-processor men skillnaden i prestanda är ju väldigt liten jämfört med Ryzen 5 3600. Den sistnämnda har den stora fördelen att den drar 30W mindre. Det gör att den producerar mycket mindre värme. Vilka är fördelarna för 3600X förutom 5-6% högre prestanda?

Jag tror att prestandaskillnaden i praktiken blir rätt mycket högre än så, speciellt i flertrådade tillämpningar, eftersom XFR och PB tillåter processorn att överskrida TDP så länge kylningen klarar det.
Med bättre chiplets i X-modellen har den (lite) bättre förhållande frekvens/drivspänning, och i kombination med en bättre kylare kan den klara rätt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag skulle definitivt avvakta riktiga reviews innan jag köpte något, siffrorna som presenteras här ser skapligt iffy ut av ett par anledningar, speciellt CS:GO, där har vi resultat som inte skalar enligt frekvens alls men även andra angivna resultat skulle jag nog ta med en rätt duktig näve salt så länge. Jag börjar nästan misstänka att man kört PBO aktiverat, det skulle kunna förklara en del.

Kan ju också vara så att PBO blir lite av en standard bara moderkortet orkar. Intel har ju något liknande som jag inte minns vad det heter, men reviewers brukar köra med det påslaget så det intressanta blir ju prestandajämförelser "i verkliga livet" så att säga, inte när processorerna från respektive tillverkare är strypt till en TDP-gräns som ingen i praktiken kör med.

Läste någon slide om att PBO numer även skall överklocka själv utöver specade frekvenser sålänge kisel och moderkort pallar. Detta tycker jag inte är "fusk" utan snarare ett sätt att hjälpa användaren få ut mesta möjliga ur sin rigg med så lite krångel som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan ju också vara så att PBO blir lite av en standard bara moderkortet orkar. Intel har ju något liknande som jag inte minns vad det heter, men reviewers brukar köra med det påslaget så det intressanta blir ju prestandajämförelser "i verkliga livet" så att säga, inte när processorerna från respektive tillverkare är strypt till en TDP-gräns som ingen i praktiken kör med.

Läste någon slide om att PBO numer även skall överklocka själv utöver specade frekvenser sålänge kisel och moderkort pallar. Detta tycker jag inte är "fusk" utan snarare ett sätt att hjälpa användaren få ut mesta möjliga ur sin rigg med så lite krångel som möjligt.

Det är fusk på exakt samma sätt som Intels MCE, bägge orsakar CPU att kliva långt utanför TDP

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är fusk på exakt samma sätt som Intels MCE, bägge orsakar CPU att kliva långt utanför TDP

MCE hette det ja... Jomen om nu varenda reviewer kör med det aktiverat så blir det ju norm. Det rättvisa blir då att köra med PBO för Ryzen och MCE för intel, så får man scenarion som matchar hur folk faktiskt använder sina system.

Sen är det klart att det är fel om AMD jämför strömförbrukning med PBO av men MCE på och så vidare, så därför är det alltid vettigt att vänta på recensioner, och hoppas att de talar om hur de konfat systemen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså ser bättre ut än jag ens kunde hoppas. De prestandavinster de uppvisat är nog inte direkt uppblåsta. De verkar ha gjort ordentliga förbättringar. Tror inte det blir sämre framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag är lite kluven. Jag hade tänkt köpa en Ryzen 5 3600X-processor men skillnaden i prestanda är ju väldigt liten jämfört med Ryzen 5 3600. Den sistnämnda har den stora fördelen att den drar 30W mindre. Det gör att den producerar mycket mindre värme. Vilka är fördelarna för 3600X förutom 5-6% högre prestanda?

Värmen
500 mhz + IPC
32mb cache mot förra generationen 19 mb

Tror detta ger en sjys skjuts uppåt. 20-25% ?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

MCE hette det ja... Jomen om nu varenda reviewer kör med det aktiverat så blir det ju norm. Det rättvisa blir då att köra med PBO för Ryzen och MCE för intel, så får man scenarion som matchar hur folk faktiskt använder sina system.

Sen är det klart att det är fel om AMD jämför strömförbrukning med PBO av men MCE på och så vidare, så därför är det alltid vettigt att vänta på recensioner, och hoppas att de talar om hur de konfat systemen.

Precis, om de kör benchmarks med PBO påslaget och sedan effektmätning med PBO avslaget så blir det inte lite missvisande, om de sedan använt PBO konsekvent över alla sku's vet vi heller inte. Personligen tycker jag att både MCE och PBO bör vara avslaget vid testande, det kan testas under sektionen överklockning för det är vad det är, en annan anledning är att varken AMD eller Intel garanterar stabilitet med varken MCE eller PBO.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag är lite kluven. Jag hade tänkt köpa en Ryzen 5 3600X-processor men skillnaden i prestanda är ju väldigt liten jämfört med Ryzen 5 3600. Den sistnämnda har den stora fördelen att den drar 30W mindre. Det gör att den producerar mycket mindre värme. Vilka är fördelarna för 3600X förutom 5-6% högre prestanda?

Skillnaden 30 watt är bara på pappret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Skillnaden 30 watt är bara på pappret.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja angående TDP så kanske vi kan ta & lägga ner idén om att det säger något alls om hur strömtörstig en cpu egentligen är, jag menar 3800x, 3900x och 3950x delar på 105W TDP, det finns inte på världskartan att de drar samma mängd ström under samma typ av belastning.

Skillnaden i strömförbrukning mellan en 3800x och 3900x vid samma frekvens skulle realistiskt vara 50% högre förbrukning på 3900x, skillnaden mellan 3800x och 3950x är 100% vid samma frekvens, jag kan garantera att du lär ta i rätt duktigt i frekvenstapp för att kompensera 50 eller 100% ökning. Vi pratar Gigahertz, inte megahertz.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

2700x är som 6700 k i spel så 15 % IPC och några % snabbare lär ju bli tillräckligt i spel även om dom kanske inte når ända fram . Tror dock inte 16-12 kärnorna kommer att bli storsäljare utan tror 3600-3600x (6 kärnorna 12 trådar ) kommer bli storsäljarna . 199 dollar-249 dollar låter i mina öron som riktiga dunderpriser och tror man klarar sig på 12 trådar för spelande lättare streaming osv .

R5 3600 är ju verkligen ett kap för den som spelar lite och eventuellt slöstreamar. Dom visade ju iofs R9 2900x mot 9900K (tror jag) i en streamlast med preset "slow" under presentationen. Men det är så mycket overkill så det finns inte. Ingen klagade någonsin på min kvalité är jag streamade och jag körde i 1080p med x264, preset "superfast", i OBS. Efter "fast" kan man knappt märka någon skillnad alls utan då handlar det mer om när man vill spela in gameplay och spara lagringsutrymme. I.a.f. enligt vad jag har sett. Aldrig ägt en CPU som ens klarat av någonting högre än "fast".
______________________________

I övrigt undrar jag hur Intel kommer göra med sin HEDT-plattform. Känns som att AMD inte bara har stuckit kniven i den, utan även grävt ur hjärtat med en sked. Förutsatt att denna information är i närheten av verkligheten och det inte uppenbarar sig en fatal glipa i rustningen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag skulle definitivt avvakta riktiga reviews innan jag köpte något, siffrorna som presenteras här ser skapligt iffy ut av ett par anledningar, speciellt CS:GO, där har vi resultat som inte skalar enligt frekvens alls men även andra angivna resultat skulle jag nog ta med en rätt duktig näve salt så länge. Jag börjar nästan misstänka att man kört PBO aktiverat, det skulle kunna förklara en del.

För att förtydliga, exempelvis GTA V ger på en 3600X 163 fps enligt AMD, det gör även en 3800X enligt AMD men 3900x skulle ge 176fps, detta låter underligt minst sagt då GTA inte är vältrådat alls och om det vore cache känsligt så skulle du se detta på skillnaden mellan 3800 & 3600 då det skiljer en megabyte l2 cache (vilket gör en hel jävla del i cache känsliga applikationer) och 3600x är dessutom 100MHz långsammare i base & boost. Har man däremot kört olika kylningslösningar med PBO aktiverat så kan det orsaka en hel del iffy resultat.

Dom har iaf kommentarer till varje slide, med förhoppningsvis fulla tekniska dokument om hur systemen var konfigurerade. Det tar nog en dag sen har någon lusläst dom så får man redan på mer. Men jag håller med om, och man kan nog räkna med, att siffrorna uppkommit med konfigurationer som är, åtminstone, på gränsen till vad som är OK.

1 månad kvar sen får vi reda på hur det ligger till. Men personligen så känns det som om det är år 2002, eller 2006 igen! Vi har ett race att följa! Som jag har saknat det!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Mest intressant för mig är fortfarande hur fabric domänen är "decoupled" från minnesdomänen, verkar ju som att det bara är en rak halvering vid högre hastigheter (vilket fortfarande är ganska coupled).

En annan sak jag är intresserad av är hur hirearkin ser ut sett till de fysiska länkarna, enligt slidesen ska två CCX ligga i samma domän och dela en phy (typ en mini fabric), men på bilden med PCB'n ser det ut som att det är fyra fysiska länkar, potentiellt en för varje CCX:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Mest intressant för mig är fortfarande hur fabric domänen är "decoupled" från minnesdomänen, verkar ju som att det bara är en rak halvering vid högre hastigheter (vilket fortfarande är ganska coupled).

En annan sak jag är intresserad av är hur hirearkin ser ut sett till de fysiska länkarna, enligt slidesen ska två CCX ligga i samma domän och dela en phy (typ en mini fabric), men på bilden med PCB'n ser det ut som att det är fyra fysiska länkar, potentiellt en för varje CCX:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/72026?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzIwMjYiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyMDhjZTUxNDViNWIwNWVjNjFhZDg4YzkxMDkzYWNiMSJ9

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 1:1 eller 2:1 med minnesfrekvens, synd att det inte lade til lite finare kontroll än så men det är bättre än inget, kan man komma upp i 3733 vid 1:1 misstänker jag att det kan vara best case istället för 4400-4500 med 2:1

2:1 upp mot 5000MT/s kan säkert prestera rätt bra men då pratar vi minnespriser som överstiger både cpu & mobo tillsammans, oavsett cpu...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Beställt 3733 minne så att det är förberett

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag skulle definitivt avvakta riktiga reviews innan jag köpte något, siffrorna som presenteras här ser skapligt iffy ut av ett par anledningar, speciellt CS:GO, där har vi resultat som inte skalar enligt frekvens alls men även andra angivna resultat skulle jag nog ta med en rätt duktig näve salt så länge. Jag börjar nästan misstänka att man kört PBO aktiverat, det skulle kunna förklara en del.

För att förtydliga, exempelvis GTA V ger på en 3600X 163 fps enligt AMD, det gör även en 3800X enligt AMD men 3900x skulle ge 176fps, detta låter underligt minst sagt då GTA inte är vältrådat alls och om det vore cache känsligt så skulle du se detta på skillnaden mellan 3800 & 3600 då det skiljer en megabyte l2 cache (vilket gör en hel jävla del i cache känsliga applikationer) och 3600x är dessutom 100MHz långsammare i base & boost. Har man däremot kört olika kylningslösningar med PBO aktiverat så kan det orsaka en hel del iffy resultat.

Högre turbofrekvens på 3900x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Högre turbofrekvens på 3900x

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens lite i närheten av att förklara den procentuella skillnaden, dessutom skulle 3800x vara snabbare än 3600x då.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

MCE hette det ja... Jomen om nu varenda reviewer kör med det aktiverat så blir det ju norm. Det rättvisa blir då att köra med PBO för Ryzen och MCE för intel, så får man scenarion som matchar hur folk faktiskt använder sina system.

Sen är det klart att det är fel om AMD jämför strömförbrukning med PBO av men MCE på och så vidare, så därför är det alltid vettigt att vänta på recensioner, och hoppas att de talar om hur de konfat systemen.

Tror att Sweclocker testar med MCE avslaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite roligt att den absolut billigaste budgetmodellen har 6 kärnor och 12 trådar. För två år sedan var det absolut vassaste från Intel för mainstream desktop 4 kärnor/8 trådar.

För mig lutar det nog åt 3700X eller 3800X. Har aldrig stött på något scenario där 8 kärnor inte räckt till, men däremot har det funnits en del enstaka tillfällen när man hade kunnat önska lite högre klockfrekvens och IPC. Det gäller framförallt simulatorspel som t.ex. X-Plane, samt musikproduktion, där man vill ha låg latens och hög enkeltrådad prestanda, kombinerat med många kärnor.

Man lär dock definitivt vänta på recensioner, och även avvakta hur det blir med stöd för processorn på lite äldre moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD