AMD Ryzen 3000-serien jämförs med Intel Core 9000-serien i flertalet speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den var faktiskt lite oväntad, det var coolt faktiskt. Synd bara att det inte var samma för alla spel. Frågan är ju också vad för grafikkort de använt, de verkar ju bli GPU limited rätt fort vid 1080p i t.e.x. PUBG. Har de inte använt ett 2080 Ti eller likvärdigt så kan man ju mer eller mindre kasta siffrorna i papperskorgen.

Helt nöjd var jag inte iaf, Intelpropparna kan man ju dessutom OCa lätt, det verkar ju inte varit AMDs starka sida tidigare.

Det blir spännande att se hur det blir, men det finns läckor om att Zen2 går överklocka till 5Ghz. Man får tänka extremt mycket på att de nu har TSMC och inte Global Foundries, så det går inte på något sätt överhuvudtaget veta hur Zen2 överklockar genom att titta på Zen och Zen+. Man får vänta och se helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

3900X, med 12 kärnor och 24 trådar lanseras med ett pris på $499.

9900K, med 8 kärnor och 16 trådar lanserades med ett pris på $488. (Eller skall man säga 8 kärnor och 8 trådar?)

50% fler kärnor och 50% fler trådar (eller 200% fler trådar?) för $11 mer?

Vad tar Intel för en processor med 12 kärnor?

Vad menar du med 8 trådar på 9900k?
Jag vet inte vad en 12 kärnig intel cpu kostar, jag är inte riktigt målgruppen för en sådan eller haft behov av det.
Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra att vi får fler kärnor per krona.

Men i slutändan är det pris ihop med prestandan på de program man använder idag och en tid framöver som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad menar du med 8 trådar på 9900k?
Jag vet inte vad en 12 kärnig intel cpu kostar, jag är inte riktigt målgruppen för en sådan eller haft behov av det.
Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra att vi får fler kärnor per krona.

Men i slutändan är det pris ihop med prestandan på de program man använder idag och imorgon som räknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som menas är att man måste stänga av HT för att skydda sig från de senadte säkerhetshoten, så "egentligen", vid "säker användning" så är det då 8c 8t och kommer så vara tills (om?) Intel fixar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir spännande att se hur det blir, men det finns läckor om att Zen2 går överklocka till 5Ghz. Man får tänka extremt mycket på att de nu har TSMC och inte Global Foundries, så det går inte på något sätt överhuvudtaget veta hur Zen2 överklockar genom att titta på Zen och Zen+. Man får vänta och se helt enkelt.

Japp, vänta och se. Vet dock inte hur mycket klockande det blir för mig ändå i ett luftkylt Ghost S1. Under E3 stod 3800X som 95W TDP, intressant i så fall om den faktiskt drar mindre i de givna klockfrekvenserna.

Tydligen skall ju senaste uppdateringen till Windows 10 fixat lite för schemaläggaren för Zen. Enligt AMD är siffrorna utan den uppdateringen samt utan Intels senaste säkerhetsfix. Så real world siffror kan ju bli bättre för AMD om så är fallet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det som menas är att man måste stänga av HT för att skydda sig från de senadte säkerhetshoten, så "egentligen", vid "säker användning" så är det då 8c 8t och kommer så vara tills (om?) Intel fixar det.

Ingen gör det på 9900k du har massa andra säkerhetshål oavsett så spelar ingen roll.
Ingen med säker miljö köper mainstream CPUs någonsin.
Och har dom speciellt inte på samma WLAN som saker som är kritiska då gör man grova säkerhetsfel.
Du isolerar saker som kan utsättas mot attacker helt hållet från utsidan dvs internet eller annat och så att WLAN inte overlappar och kan prata med varandra även om du ens försöker dvs du blockar det innan du ens får prata med det nätverket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det verkar ju inte vara någon knock-out direkt när deras egna valda exempel visar på något sämre än Intel.

Det enda exempel där jag kunde se någon skillnad alls var i den strömmade videon där AMD presterade ~50 gånger bättre.
Övriga skillnader, i spelprestanda, var ju bara akademiska och närmast inom felmarginalen.
Alltså:
AMD/Intel nu fullt jämbördiga i renodlad spelprestanda, men Ryzen går på knock i så gott som allting annat!

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker även det är mycket orättvist och onyanserat att kalla det för att "Priset börjar närma sig Intel".... Hörrni! Skärpning.
... man får verkligen leta och leta förgäves för att hitta något negativt att säga om detta, och även då så känns det bara krystat och fånigt. Det här är rakt igenom en helt fantastisk lansering utan några nämnvärda nackdelar.

Jag kan bara hålla med!

Skrivet av Ozzed:

... Och då har vi inte ens sett vad de går för när man klockar dem!

Här är ju fortfarande det stora frågetecknet.
* Med hårt binnade chiplets förväntar i alla fall inte jag mig att kunna överklocka samtliga kärnor över boost-frekvensen, och tveksamt om man ens når dit.
* 2000-serien har ju vid normal användning tack vare XFR2 och PB2 presterat bäst utan manuell överklockning.
* För Zen2 har AMD inte alls nämnt XFR och PB. Jag hoppas att funktionerna finns kvar och är minst lika bra som för 2000-serien.

Permalänk
Avstängd

Rejält lyft i cs go.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

För första gången i världshistorian (verkar) AMD ha bäst CPU till CS. DET är stort.

Är det verkligen första i världshistorien? Jag tänker mig att de borde ha legat bra till med A64 vs P4, och eventuellt även Thunderbord vs P3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För första gången i världshistorian (verkar) AMD ha bäst CPU till CS. DET är stort.

Då kanske Fnatic kan ta sig till toppen igen? Då dom blev värdelösa när dom började spela på Amd datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det enda exempel där jag kunde se någon skillnad alls var i den strömmade videon där AMD presterade ~50 gånger bättre.
Övriga skillnader, i spelprestanda, var ju bara akademiska och närmast inom felmarginalen.
Alltså:
AMD/Intel nu fullt jämbördiga i renodlad spelprestanda, men Ryzen går på knock i så gott som allting annat!

Vi vet inte hur stora skillnaderna var då de bara hade siffror på ena stapeln, det är enkelt att få ett stort gap att se litet ut i ett diagram. Och ja det är spelprestanda jag bryr mig om när det gäller konsumentprocessorer. Om AMD skulle vara säg 5% sämre i spel fortfarande med osäker OC prestanda så är frågan varför jag skulle välja AMD?

För andra laster är det jobbdatorn som får lyfta och där spelar det ingen roll om CPUn kostar 5 eller 100 papp, där är det prestanda i specifika program som är viktigt.

EDIT: Viktigt att tänka på är ju också att detta är AMDs valda exempel, detta kommer ju vara bästa scenariot för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ingen gör det på 9900k du har massa andra säkerhetshål oavsett så spelar ingen roll.
Ingen med säker miljö köper mainstream CPUs någonsin.
Och har dom speciellt inte på samma WLAN som saker som är kritiska då gör man grova säkerhetsfel.
Du isolerar saker som kan utsättas mot attacker helt hållet från utsidan dvs internet eller annat och så att WLAN inte overlappar och kan prata med varandra även om du ens försöker dvs du blockar det innan du ens får prata med det nätverket.

De tappar jä även prestanda med HT aktiverat, och jag tror inte folk undviker UEFI-uppdateringar samt OS-uppdateringar som har fixarna. Det är lite för tidigt att säga om gemene man kan tvingas stänga av HT på Intel eller ej. Det boror nog helt på ifall det kommer något exploit som får stor spridning och är lätt att utbyttja eller inte.

Men vad gäller uppdaterad microcode och OS-patchar så blir det inte en rättvis bild om man testar utan dem. Måste ju finnas en anledning till att Intel i sitt eget utspel valde att testa utan fixarna, men jag hoppas oberoende recensenter har mer vett och testar med dem applicerade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Rejält lyft i cs go.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja asså testerna säger ju ingenting förrns man får settings och drivers och windows version och båda setups exakta configs

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Olle P: Här ser du lite info om nya precision boost.
PB2 och automatisk överklockning
Hittat på tomshardware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir spännande att se hur det blir, men det finns läckor om att Zen2 går överklocka till 5Ghz. Man får tänka extremt mycket på att de nu har TSMC och inte Global Foundries, så det går inte på något sätt överhuvudtaget veta hur Zen2 överklockar genom att titta på Zen och Zen+. Man får vänta och se helt enkelt.

Handlar överklockning verkligen mer om fabrik än arkitektur? Det har jag svårt att tänka mig, men jag vågar inte heller uttala mig. Hoppas att det stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu när det visat sig att 3900X inte lider av prestandaörlust i och med 2 chiplets så lutar det mer åt den. AMD har ju även visat vad man kan ha de 4 extra kärnorna till, så det är nice nice

Jag tycker även det är mycket orättvist och onyanserat att kalla det för att "Priset börjar närma sig Intel".... Hörrni! Skärpning. Vad kostar Intel's 12-kärniga om jag får fråga? Visst, 3900X kostar ungefär som 9900K, men man får 50% fler kärnor, så inte rättvist att jämföra alls.

Nöjer man sig med 8 finns 3800X som även den presterar som 9900K men till ett mycket lägre pris.

Så nej man får verkligen leta och leta förgäves för att hitta något negativt att säga om detta, och även då så känns det bara krystat och fånigt. Det här är rakt igenom en helt fantastisk lansering utan några nämnvärda nackdelar.

Och då har vi inte ens sett vad de går för när man klockar dem!

"3800x presterar som ett 9900k". Utifrån vad? Oberoende tester eller AMD:s presentationer. Lugna ner dig lite så du inte blir besviken ***bort/mod*** Bättre att du inte drar förhastade slutsatser innan du ser riktiga tester av oberoende media.

Om jag får gissa så kommer 9900k slå både 3800x och 3900x i spel generellt om än med nöd och näppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Handlar överklockning verkligen mer om fabrik än arkitektur? Det har jag svårt att tänka mig, men jag vågar inte heller uttala mig. Hoppas att det stämmer!

Zen2 är en ny arkitektur. Tittar man på Zen och Zen+ så var det samma arkitektur då Zen+ extra IPC främst kom av ökad cachehastighet, men Zen2's lyft i IPC handlar om att det är en ny arkitektur, så det är både nytt där samt ny nod, ny fabrik etc så allt vi lärt oss om Zen och Zen+ vad gäller begränsningar i OC kan vi glömma. Det är ju fullt möjligt att det blir liknande som innan men det är inget vi kan förutspå baserat på hur Zen och Zen+ klockar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att Zen 2 är en ny arkitektur. Den heter ju fortfarande Zen
Däremot är det rejäla förändringar och förbättringar jämfört med Zen / Zen+, tack vare framförallt 7nm tillverkningsteknik.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thomas:

Är det verkligen första i världshistorien? Jag tänker mig att de borde ha legat bra till med A64 vs P4, och eventuellt även Thunderbord vs P3.

Vill minnas att IPC på A64 inte kom upp till P4 Northwood. Barton vs P3 var rätt intressant men något med minnesbandbredden där som gynnade AMD men har för mig att Intel var vassar epå IPC ändå.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skulle inte säga att Zen 2 är en ny arkitektur. Den heter ju fortfarande Zen
Däremot är det rejäla förändringar och förbättringar jämfört med Zen / Zen+, tack vare framförallt 7nm tillverkningsteknik.

Fast du kan inte öka IPC med någonting alls genom enbart ny nod utan det krävs ingrepp i hur kretsen är designad, hastigheten på cache osv kan du öka utan ingrepp men när det handlar om att ändra hur instruktioner exekveras rent praktiskt så är det klart att det är självklart att det blir frågan om en ny arkitektur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerade på i testet är att grafen visar att t.o.m. CSGO visar lite fördel för AMD som traditionellt har varit väldigt Intel-sided när de talade om 9600K vs 3600X men sen när det faktiskt körde en CSGO sida vid sida jämförelse så var det tvärtom att AMD var ca 3~6% bakom. Ger inte så mycket förtroende för graferna där precis.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

"3800x presterar som ett 9900k". Utifrån vad? Oberoende tester eller AMD:s presentationer. Lugna ner dig lite så du inte blir besviken ***bort/mod*** Bättre att du inte drar förhastade slutsatser innan du ser riktiga tester av oberoende media.

Om jag får gissa så kommer 9900k slå både 3800x och 3900x i spel generellt om än med nöd och näppe.

Tråkigt att se ett flertal här på forumet helt sakna källkritik och köper allt det AMD säger med hull och hår. Själv tror jag att siffrorna inte kommer se lika fina ut när oberoende journalister får sätta klorna i AMDs 3000-serie i olika speltester.

Dessutom så överklockar 9900K väldigt bra, så återstår att se vad det blir för överklockningspotential om ens någon från AMD.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Zen2 är en ny arkitektur. Tittar man på Zen och Zen+ så var det samma arkitektur då Zen+ extra IPC främst kom av ökad cachehastighet, men Zen2's lyft i IPC handlar om att det är en ny arkitektur, så det är både nytt där samt ny nod, ny fabrik etc så allt vi lärt oss om Zen och Zen+ vad gäller begränsningar i OC kan vi glömma. Det är ju fullt möjligt att det blir liknande som innan men det är inget vi kan förutspå baserat på hur Zen och Zen+ klockar.

Det är väl en ny arkitektur på samma sätt som Haswell var en ny arkitektur från Sandy Bridge/Ivy Bridge? Dvs. en ny arkitektur, eller vidareutveckling, inom samma familj (Core), vilket oftast innebär att de "beter" sig liknande. Jag tror att man behöver veta mer tekniska detaljer på hur kretsen är designad och vad som förbättrats för att kunna spekulera, men man kan ju hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak jag reagerade på i testet är att grafen visar att t.o.m. CSGO visar lite fördel för AMD som traditionellt har varit väldigt Intel-sided när de talade om 9600K vs 3600X men sen när det faktiskt körde en CSGO sida vid sida jämförelse så var det tvärtom att AMD var ca 3~6% bakom. Ger inte så mycket förtroende för graferna där precis.

https://i.imgur.com/KPCzdVB.jpg

Håller med, vi får se vad oberoende parter kommer fram till.
En skillnad mellan klippet och graferna är dock att graferna visade fps vid "Elite 1080p gaming" och i klippet kör man 1440p ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Det är väl en ny arkitektur på samma sätt som Haswell var en ny arkitektur från Sandy Bridge/Ivy Bridge? Dvs. en ny arkitektur inom samma familj (Core), vilket oftast innebär att de "beter" sig liknande.

Det går inte jämföra. I båda fallen så handlar det om Intel's fabriker. Den stora osäkerheten i det här fallet är att AMD bytt både nod och fabrik, och dessutom stuvat om i arkitekturen, så det är tre faktorer som var för sig kan påverka OC på olika vis. Vi får vänta och se helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak jag reagerade på i testet är att grafen visar att t.o.m. CSGO visar lite fördel för AMD som traditionellt har varit väldigt Intel-sided när de talade om 9600K vs 3600X men sen när det faktiskt körde en CSGO sida vid sida jämförelse så var det tvärtom att AMD var ca 3~6% bakom. Ger inte så mycket förtroende för graferna där precis.

https://i.imgur.com/KPCzdVB.jpg

AMD var snabbare på vissa ställen och Intel snabbare på andra ställen
Dock ligger väl 9600K också runt 250$ ? möjligtvis 260-270$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det som menas är att man måste stänga av HT för att skydda sig från de senadte säkerhetshoten, så "egentligen", vid "säker användning" så är det då 8c 8t och kommer så vara tills (om?) Intel fixar det.

Undrar hur många procent totalt i prestanda Intel har förlorat i sina processorer som läcker säkerhet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som menas är att man måste stänga av HT för att skydda sig från de senadte säkerhetshoten, så "egentligen", vid "säker användning" så är det då 8c 8t och kommer så vara tills (om?) Intel fixar det.

Plus att det förmodligen blir avsevärd prestandaförlust iom kommande mikrokodsuppdatering!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja asså testerna säger ju ingenting förrns man får settings och drivers och windows version och båda setups exakta configs

ja dem så viktiga 720p testerna har vi inte sett ännu. Hur står sig ryzen 5 1600 vs 7600k nu förtiden i modernare spel. 720p testerna sa ju att den skulle vara bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det verkar ju inte vara någon knock-out direkt när deras egna valda exempel visar på något sämre än Intel. Nu får jag tänka över ifall jag verkligen skall köra AMD denna vända.

Intel har just nu två problem:

  • Väldigt varma Coffee Lake CPU:er, även med lödd IHS

  • Säkerhetsproblem, där det senaste kräver användaren att stänga av HT för att lösa det

Jag gissar på att den nya 7 nm noden + arkitektur-förändringarna som AMD gjort med Zen 2 kommer att kunna hålla nere temperaturen jämfört mot tidigare CPU:er. Återstår att se när recensionerna släpps.

Utöver detta så betalar du just nu en hel del pengar för en väldigt gammal arkitektur (Skylake) om du köper de senaste Coffee Lake CPU:erna - det enda du får i princip är fler kärnor/trådar på en förfinad 14 nm nod.

Sitter själv med en i7-8700K men kommer att uppgradera till antingen 8c eller 12c Zen 2 just p.g.a. ovanstående.

Värt att tänka på vid köp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ingen gör det på 9900k du har massa andra säkerhetshål oavsett så spelar ingen roll.
Ingen med säker miljö köper mainstream CPUs någonsin.
Och har dom speciellt inte på samma WLAN som saker som är kritiska då gör man grova säkerhetsfel.
Du isolerar saker som kan utsättas mot attacker helt hållet från utsidan dvs internet eller annat och så att WLAN inte overlappar och kan prata med varandra även om du ens försöker dvs du blockar det innan du ens får prata med det nätverket.

Mycket märkligt synsätt! De flesta har EN dator till ALLT med vilken man surfar runt, gör bankärenden och internetköp mm, och mycket möjligt är det en 9900k. Då är det absolut att rekommendera ALLA säkerhetsuppdateringar som släpps!

Skickades från m.sweclockers.com