Intel säkra på prestandaövertag inför AMD:s Ryzen 3000-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Servrar!

Där kommer PCI-E 4.0 är visa framfötterna. Som du skriver med SSD/nätverk/compute.

Exakt. Idag klarar man sig lätt med PCI-E 3.0 och oftast PCI-E 2.0 x16 när det kommer till t.ex. grafikkort.. Det PCI-E 4.0 uppenbarligen är till för (och vilket antal produkter som lanserats i samband pekar på) är snabb lagring och snabbt nätverk. Något som företag skriker efter idag. Att det rinner ned till konsumentplattformen är snarare bara ett PR tillfälle.

Skrivet av dpom86:

Som någon annan sa, Intel jämför mot Ryzen 3700U, som fortfarande är en Zen+ cpu.
De säger att Ryzen 3000 kommer vara dåliga men väljer att inte jämföra med en Ryzen cpu som faktiskt använder de nya Zen 2 kärnorna?

Sen är det lustigt att det står att det finns mer info på intel.com/benchmarks men jag kan inte hitta denna benchmarken där på deras egen hemsida. Man kan snabbt scrolla igenom listan av prestandatester och konstatera att det inte finns någon benchmark för en 10th gen cpu. Antar att de inte vill göra "mer info" lättillgängligt för snabbt.

De hoppas väl att folk ska falla för "3000 serien innebär Zen 2".. vilket de flesta som är pålästa vet att det inte är sant. Däremot har AMD sig en del att skylla här när man vandrar fram och tillbaka med namnen på sina processorer och öppnar en dörr för Intel att kasta sand.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Diskuteras lite varstans i tråden om företagskultur och fulspel osv.

Det man måste ha klart för sig är att både AMD och Intel har ett enda mål: Maximera vinsten för sina aktieägare på konsumenternas bekostnad. Tror man något annat om vare sig det ena eller andra företaget är man ganska naiv. Enda skillnaden är inriktning på marknadsföringen och framgång i olika målgrupper. Detta sagt som aktieägare i AMD, Apple och Google. Jag brukar ofta mysa lite när jag ser diverse forumsoldater jobba gratis för att marknadsföra mina produkter och öka mina vinster... Fast de kanske har aktier själva, det vet man ju inte.

Nu gillar jag Sweclockers och föreslår att samtliga hädanefter håller sig till att diskutera de tekniska egenskaperna hos produkterna som prestanda eller prestanda/pris. Att diskutera företagens bevekelsegrunder eller moral är meningslöst därför att:

  1. Målet är alltid att maximera vinsten för aktieägarna på konsumenternas bekostnad, och

  2. inget av företagen har någon moral.

Capitalism 101.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Givetvis, de vill ju inte framställa sig själv i dålig dager. Däremot så är ju dessa fixes något som i rätt orimliga scenarion drabbad gemene man som är privatperson och spelar. Oavsett så vinner de ju rätt mycket på deras klockfrekvens och det spelar väl mindre roll när AMD prestenderade vad, ett spel - där de var x% bättre, som var optimerat för AMD. Utan disclaimer. Tycker det är löjligt att bara kasta bajs på Intel utan att vara realistisk och inse att AMD gör precis samma sak.

Jag säger inte att uttalandet var lite Bambi på hal is från Intel, däremot tycker jag att det är fånigt att att dra på sig ögonbindeln och roota för AMD utan att försöka vara lite mer objektiv. Vi älskar alla utveckling, konkurrens och mer human prissättning men vi behöver inte glorifiera något i förhand utan konkreta bevis.

Nej, men i stället för att ställa sig själva i god dager,
väljer de att försöka ställa AMD i dålig dager genom att försåtligt antyda och misstänkliggöra AMD.

Jag ser gärna att du underbygger din retorik, genom att ge exempel på, när AMD gjort precis samma sak...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Diskuteras lite varstans i tråden om företagskultur och fulspel osv.

Det man måste ha klart för sig är att både AMD och Intel har ett enda mål: Maximera vinsten för sina aktieägare på konsumenternas bekostnad. Tror man något annat om vare sig det ena eller andra företaget är man ganska naiv. Enda skillnaden är inriktning på marknadsföringen och framgång i olika målgrupper. Detta sagt som aktieägare i AMD, Apple och Google. Jag brukar ofta mysa lite när jag ser diverse forumsoldater jobba gratis för att marknadsföra mina produkter och öka mina vinster... Fast de kanske har aktier själva, det vet man ju inte.

Nu gillar jag Sweclockers och föreslår att samtliga hädanefter håller sig till att diskutera de tekniska egenskaperna hos produkterna som prestanda eller prestanda/pris. Att diskutera företagens bevekelsegrunder eller moral är meningslöst därför att:

  1. Målet är alltid att maximera vinsten för aktieägarna på konsumenternas bekostnad, och

  2. inget av företagen har någon moral.

Capitalism 101.

Fast sådär fungerar det ju inte. Självklart får allmänheten reda på stora skandaler, och självklart får man då tycka att ett företag är så nesligt att man avstår från att köpa deras produkter. Om det inte vore så så hade inget företag behövt ha en PR-avdelning. Självklart vill alla företag ha produkter som alla äger och ha mest pengar i universum, men försöker man ta sig dit genom metoder som kunderna inte uppskattar så får de ta konsekvenserna och det är inget man som konsument behöver förlåta eller bidra till att förminska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Komplexare chip med fler kontakter = dyrare.
Så enkelt är det.
Om företaget själva sväljer den kostnaden i form av mindre vinstmarginal eller om dom låter konsumenter ta den spelar ju ingen roll.

Jag tror skillnaden i pris är ungefär 0.0099%.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Desperat uppträdande av Intel. Det här kommer slå tillbaka, karma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att invänta Zen 2 så börjar det hända grejer. Antingen blir det en sån eller så kan man hoppas på prisdump på gamla 2700X eller 9900K. Härliga tider nu när det äntligen blivit ordentlig konkurrens. Oavsett om man är fanboy av Intel eller AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När någon är bättre än dig så är det fel på testerna... Men var det inte fel när du själv var i ledningen då? Nej? Jaha, hur förklarar du detta paradox nu då? Stackars lill Intel, inte lätt att inte vara bäst längre, egot lider...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jamen dåså! Antar att alla som köpte 7600k istället för Ryzen 1600 håller med. Det viktigaste är ju trots allt att CS:GO är maxat! Hurra, hurra, hurra!

🤦

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag vill poängtera, om inte redan någon har gjort det, att i prestanda sifrorna som intel visar på laptop cpuerna;

3700u är en Zen+ krets, och att i det testet så fick Amd ram med 2400mhz, medans intel var bestyckat med 3200mhz, om jag inte minns fel, och som vi alla vet så scale:ar amds prestanda ganska bra med snabbare ram...

Så om de hade jämfört med samma ram så hade nog det varit +- 0 i vinst för intel.
Kan tycka att intels nya 10nm faller ganska platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Nej, men i stället för att ställa sig själva i god dager,
väljer de att försöka ställa AMD i dålig dager genom att försåtligt antyda och misstänkliggöra AMD.

Jag ser gärna att du underbygger din retorik, genom att ge exempel på, när AMD gjort precis samma sak...

Men vad fan, kan inte alla AMD-krigare ge upp? Jag ger verkligen ingen kudos till Intel, jag förstår vad de siktar på och vill framställa, precis som Intel. Jag ser att du väljer att ta AMD i försvar som är precis lika shady som Intel. Ta av dig skygglapparna, ska du ge kritik så bemöt båda parter istället.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Diskuteras lite varstans i tråden om företagskultur och fulspel osv.

Det man måste ha klart för sig är att både AMD och Intel har ett enda mål: Maximera vinsten för sina aktieägare på konsumenternas bekostnad. Tror man något annat om vare sig det ena eller andra företaget är man ganska naiv. Enda skillnaden är inriktning på marknadsföringen och framgång i olika målgrupper. Detta sagt som aktieägare i AMD, Apple och Google. Jag brukar ofta mysa lite när jag ser diverse forumsoldater jobba gratis för att marknadsföra mina produkter och öka mina vinster... Fast de kanske har aktier själva, det vet man ju inte.

Nu gillar jag Sweclockers och föreslår att samtliga hädanefter håller sig till att diskutera de tekniska egenskaperna hos produkterna som prestanda eller prestanda/pris. Att diskutera företagens bevekelsegrunder eller moral är meningslöst därför att:

  1. Målet är alltid att maximera vinsten för aktieägarna på konsumenternas bekostnad, och

  2. inget av företagen har någon moral.

Capitalism 101.

Nu är det inte det direkt som är problemet här eller hur utan hur Intel beter sig för att maxa sin vinst och framförallt hur det får företaget att se ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har ju faktiskt något att bevisa till skillnad från Intel. Som jag sa så hade det varit bättre att sitta med armarna i korst och låta AMD göra bort sig om de nu var så säkra på att AMD kommer lova runt men hålla tunt.

Jag tycker nästan tvärtom, AMD har stått för samma utveckling och prestandahopp som Intel gjorde med Sandy Bridge. Skulle snarare säga så att Intel inte har något att visa upp vilket gör att de påpekar bristerna i deras resultat. Intel gör inte mycket bättre i just det här avseendet men alla oberoende tester visar ju vilka som är ledande i prestanda, därav att de blivit så dyra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vilken service av Intel...

Nu har vi ju redan facit så då behöver vi inte läsa några recensioner när 3000-serien kommer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

att förlora kunder för dom är så dyra på sina processorer medans Amd tar prestanda för mindre pengar och det är nu Intel börjar svettas varför betala 12000 på en intel cpu som har 12 cores / 24 Threads när amd kommer ta under 60-50 procent av det priset endå är snabbare i samma tester. Kom igen nu va ? fast ni intel må vara först med HT teknik sedan började amd härma er. om inte ht simulering fanns på amd idag skulle dom inte alls ligga lika i prestanda egentligen skulle intel kunna stämma amd för att härma doms teknik

En liten miss, men AMD härmar inte Intels HT.
Amd's smt bygger på ett IBM system.

länk nedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertrådning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle det vara så att AMD presterar 100% bättre för spel och Intel 100% bättre på allt annat då skulle jag köpa en AMD. Spel är det som är viktigast för mig.

Kommer inte bli 100% bättre oavsett vilket märke du väljer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För att de givetvis vill poängtera att de fortfarande är bäst i prestanda. Det är ju inte så att AMD väljer själva att lyfta fram det som de är bra på, men inte skyltar med det som är sämre.

Givetvis, de vill ju inte framställa sig själv i dålig dager. Däremot så är ju dessa fixes något som i rätt orimliga scenarion drabbad gemene man som är privatperson och spelar. Oavsett så vinner de ju rätt mycket på deras klockfrekvens och det spelar väl mindre roll när AMD prestenderade vad, ett spel - där de var x% bättre, som var optimerat för AMD. Utan disclaimer. Tycker det är löjligt att bara kasta bajs på Intel utan att vara realistisk och inse att AMD gör precis samma sak.

Jag säger inte att uttalandet var lite Bambi på hal is från Intel, däremot tycker jag att det är fånigt att att dra på sig ögonbindeln och roota för AMD utan att försöka vara lite mer objektiv. Vi älskar alla utveckling, konkurrens och mer human prissättning men vi behöver inte glorifiera något i förhand utan konkreta bevis.

Skrivet av FatherOfThree:

Nej, men i stället för att ställa sig själva i god dager,
väljer de att försöka ställa AMD i dålig dager genom att försåtligt antyda och misstänkliggöra AMD.

Jag ser gärna att du underbygger din retorik, genom att ge exempel på, när AMD gjort precis samma sak...

Skrivet av trickeh2k:

Men vad fan, kan inte alla AMD-krigare ge upp? Jag ger verkligen ingen kudos till Intel, jag förstår vad de siktar på och vill framställa, precis som Intel. Jag ser att du väljer att ta AMD i försvar som är precis lika shady som Intel. Ta av dig skygglapparna, ska du ge kritik så bemöt båda parter istället.

Fin argumentationsteknik du har!

AMD-krigare..., skygglapparna...
Personpåhopp och fortsatt tom retorik i stället för att backa upp dina egna påståenden.

Jag ger dig chansen en gång till:

Intel gör officiella uttalanden, och misstänkliggör AMDs kommande CPU-släpp en månad innan det ens skett.
Du säger att AMD är samma skit, och gör/har gjort samma saker.

Visa oss nu någon form av exempel på dina påståenden!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lökigt och osportsligt. Är de rädda eller?

Favorit i repris

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trebsor:

Haha en av bilderna roar mig enormt.

"Pfft vi kommer fortsatt vara bättre än konkurrentens nya produkter, kolla bara här där vi jämför vår 9900K mot deras 2700X"

Och under bilden: "Intel Performance results are based on testing as of May 17, 2019 and may not reflect all publicly available security updates"

Samt: "Software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel microprocessors"

Alltså vad i h****tte?

Fair tests LOL!
Inte(l) direkt förvånad över deras spel.......

Intel: https://www.youtube.com/watch?v=iSJNhYpJzxI

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Istället för att vara stora i käften så kan dom kanske förstå att en konsument gärna gämför processorer i samma prisklass och inte 1700 till 2000 kronor högre.

För bara tankarna till deras tidigare desperata åtgärder, som exempel att spränga 5GHz gränsen utan att tala den exotiska kylningen...

Sen det där med "Gaming Impact of PCI Express 4.0" är ju ren bullshit då dom först och främst inte har med något PCIe 4.0 resultat (Som kanske inte är så konstigt) samt att mätning med ett specifikt system ihop med ett specifikt grafikkort inte säger mer än att skalningen är just så på ETT system.

Tidigare mätningar med flera olika grafikkort och system visar helt andra siffror.

Inhell propaganda som luktar av både svett och urin (ursäkta), tyder på en viss rädsla

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte alls, de har bra poänger. PCIe 4.0 kommer inte göra ett dugg skillnad i prestanda för grafikkort, finns massvis med utrymme i PCIe3.0 på 16 banor.

Däremot skulle man lätt kunna gå ner på 8 banor som standard och på så sätt sänka kostnaden.

Cinebench är också rätt så meningslöst test för gamers precis som han säger, hur de har fått tag på AMD-cpuer till deras benchmarks kan man dock undra

AMD CPU'erna kan dom köpa i affärer precis som vi gör
Lenovo släpper Thinkpad X395, T495s och T495 – med AMD Ryzen 7 Pro 3700U
Ryzen 7 3700U blev släppt den 6'e Januari i år.
Ryzen 7 2700X släpptes den 19'e April 2018.

Sen undrar jag hur du kan veta att PCIe 4.0 inte kan göra ett dugg skillnad i prestanda, har du testat?

Visst kan man gå ner till 8 PCIe banor för att spara, så även till 4 eller 2 och även 1 PCIe bana. Men nog blir prestandan lidande även om det i vissa fall räcker väl med 8 PCIe banor, både igår och troligen idag. Men imorgon?

Speciellt som gårdagens teknik som X-Fire och SLI flyttar till PCIe eller att man kör med SSD där vinsten redan är uppenbar, sen så finns det även andra instickskort som säkert kommer att nyttja prestandavinsten med PCIe 4.0 och då även för Gamers...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Givetvis, de vill ju inte framställa sig själv i dålig dager. Däremot så är ju dessa fixes något som i rätt orimliga scenarion drabbad gemene man som är privatperson och spelar. Oavsett så vinner de ju rätt mycket på deras klockfrekvens och det spelar väl mindre roll när AMD prestenderade vad, ett spel - där de var x% bättre, som var optimerat för AMD. Utan disclaimer. Tycker det är löjligt att bara kasta bajs på Intel utan att vara realistisk och inse att AMD gör precis samma sak.

Så du menar på fullt allvar att som konsument så kan du undvika säkerhetsfixarna?

Visst kan du låta bli att flasha ny bios, men om du nu köper ett nytt moderkort...
Sen så har vi fixarna i diverse OS kan dom undvikas?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men vad fan, kan inte alla AMD-krigare ge upp? Jag ger verkligen ingen kudos till Intel, jag förstår vad de siktar på och vill framställa, precis som Intel. Jag ser att du väljer att ta AMD i försvar som är precis lika shady som Intel. Ta av dig skygglapparna, ska du ge kritik så bemöt båda parter istället.

Snälla ge ett bra exempel på när AMD kört med som ex. ett kilowatt kylsystem och dolt det enbart för att visa sig bättre?

Och nej, är inte AMD fanboy. Köpte intel senast i år då det gav bäst för pengar för det jag skulle ha det till.
Så det kan vi glömma, hoppas jag...

Vad tycks om det som Dr. MASS postade ovan? Ett bra exempel på fulspel i marknadsföring.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Något som är förvånansvärt tyst om är att Windows 10 fick en ny scheduler med senaste uppdateringen. AMD ser ut att ha tjänat mest på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Något som är förvånansvärt tyst om är att Windows 10 fick en ny scheduler med senaste uppdateringen. AMD ser ut att ha tjänat mest på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft lär inte skylta med att deras schemaläggning var kass förut och troligen fortfarande är det i deras server-OS. Intel pratar inte om sådant som främst gynnar AMD. AMD har annat att prata om.

Det ser ju ut att vara rätt kraftiga förbättringar av just detta, så det hade varit kul att se tester på spelprestanda kontra Intel med både Zen+ och Zen2 samt nytt och gammalt Windows för att se hur mycket av spelprestandaökningen i Zen2 som beror enkom på Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Något som är förvånansvärt tyst om är att Windows 10 fick en ny scheduler med senaste uppdateringen. AMD ser ut att ha tjänat mest på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har jag missat helt! Finns det tester på detta tillgängligt?

Jag antar att Zen 2-tråden har tagit upp och diskuterat detta men har inte läst den på flera dagar. Riktigt bra dock, och förbättringarna lär ju även gynna Zen och Zen+ med får man ju anta.

Skrivet av KAD:

Microsoft lär inte skylta med att deras schemaläggning var kass förut och troligen fortfarande är det i deras server-OS. Intel pratar inte om sådant som främst gynnar AMD. AMD har annat att prata om.

Det ser ju ut att vara rätt kraftiga förbättringar av just detta, så det hade varit kul att se tester på spelprestanda kontra Intel med både Zen+ och Zen2 samt nytt och gammalt Windows för att se hur mycket av spelprestandaökningen i Zen2 som beror enkom på Windows.

Microsoft meddelar ju självklart om något blivit bättre. Nu kan man ju vinkla det till att alla tillverkare och utvecklare inte vill skylta med att deras produkt var kass innan, och därför släpper en ny produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inför AMD:s stundande presentation av Ryzen 3000-processorer i spelsammanhang passar Intel på att uppmana användare att inte stirra sig blinda på "icke-relevanta" testresultat.

Läs hela artikeln här

Intel som aldrig kommenterar andras lanseringar har alltså börjat bullshitta mot AMD, jag tolkar det som att de ser sig slagna men vill dämpa fallet.
Oproffsigt gjort av Intel och ett hårt slag mot deras varumärke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror skillnaden i pris är ungefär 0.0099%.

Så enligt Steve på GN kostar själva X570 chipsetet ungefär $40, vilket är dubbelt så mycket som föregångaren X470.
Och vi ser ju redan hur det påverkar priserna till konsumenter.
Att dyrare komponenter inte i slutändan måste betalas av konsumenterna är önskedrömmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så enligt Steve på GN kostar själva X570 chipsetet ungefär $40, vilket är dubbelt så mycket som föregångaren X470.
Och vi ser ju redan hur det påverkar priserna till konsumenter.
Att dyrare komponenter inte i slutändan måste betalas av konsumenterna är önskedrömmar.

Hur mycket av det är PCI lanes? Three fiddy?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Något som är förvånansvärt tyst om är att Windows 10 fick en ny scheduler med senaste uppdateringen. AMD ser ut att ha tjänat mest på den.

Jag, som relativt okunnig, blev förvånad. Jag trodde den typen av styrning låg i själva processorn. Låter för mig lite konstigt att operativsystemet har kontroll över en sån sak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S