AMD demonstrerar spelprestanda för Radeon RX 5700-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar spelprestanda för Radeon RX 5700-serien

AMD har lyft på locket för spelprestanda för Radeon RX 5700-seriens grafikkort, där prestanda mäts mot Geforce RTX 2060 och RTX 2070 i upplösningen 1440p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Om detta stämmet kan det bli uppgradering! Så får mitt Vega 64 gå till nån sim behöver det ☺️

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sjukt trist med kylaren trodde de hade gått ifrån detta galenskap....

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Undrar varför de jämförde den högre modellen med Vega 56 och inte 64?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Sjukt trist med kylaren trodde de hade gått ifrån detta galenskap....

Ja, man undrar ju verkligen varför de inte lägger krut på att byta ut lövblåsarn mot något mer kompetent. Hursomhelst är detta en mindre viktig sak då tredjeparts lösningarna alltid är ljusår bättre än stockkylaren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag är personligen bara intresserad av high-end, så varför kan inte AMD dra på rejält och släppa något som kan gå emot 2080ti, eller är det något som de avvaktar med tills nästa år, då de går ifrån GCN helt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Sjukt trist med kylaren trodde de hade gått ifrån detta galenskap....

Inget fel på ''blower'' kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om detta stämmet kan det bli uppgradering! Så får mitt Vega 64 gå till nån sim behöver det ☺️

Hade gärna tagit det om inte spelburken stod hos Shurgard.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr[M]:

Sjukt trist med kylaren trodde de hade gått ifrån detta galenskap....

Den kylaren är mer effektiv än den som skickades med Radeon 7.
Kyler bättre, låter mindre och skickar ut den varma luften ur lådan.
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt lovande.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr[M]:

Sjukt trist med kylaren trodde de hade gått ifrån detta galenskap....

Jag är störtnöjd med den kylaren till rx480. Så länge kortet drar sub 150w så duger det finfint. Bäst vid ca. 120w då är det riktigt tyst samtidigt som varmluften blåser ut. Finns potential att förbättra luftflödet så 150w borde gå väldigt tyst också om man maxar designen (vilket amd visserligen säkert inte gjort).

Klart pressar man gränserna är kylaren ingen höjdare men det kommer säkert andra alternativ för de som har behov av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lutar åt 5700-modellen (utan XT).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Då kanske man skulle väntat ändå... 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Fundersam. De jämför XT mot 56. XT vinner *duh*. Men det känns som att 5700 (utan XT) kommer isåfall vara snarlik 56, och kommer kosta 4500:-, medans du kan köpa ett 56 (just nu) för nämare 3000:- på Netonnet just nu?

Just sayin'.........

(Och ja, jag vet att resultaten inte är 100%...bla..bla.). 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Inget fel på ''blower'' kylare.

Jo, de brukar ha helt för högt ljud! Kommer aldrig köpa ett kort med blower, så jag hoppas att det kommer kort som jag någon annan kyllösning som låter mindre. Jag har ingra problem att plocka ut värmen med 120mm fläktar från chassit.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den kylaren är mer effektiv än den som skickades med Radeon 7.
Kyler bättre, låter mindre och skickar ut den varma luften ur lådan.
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Det vet man inte förrän man testat båda kylare på samma modell. Att kylaren på radeon VII presterar som den gör kan bero på att kretsen är svårkyld men jag har inte satt mig in i det särskilt mycket.
Och oavsett hur den presterar hade det varit bra PR för amd att överge blower. Eftersom de flesta automatiskt avfärdar sådana kort som något man inte vill ha om man inte monterar vattenkylning.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Får se hur det presterar mot Nvidias motsvarigheter, samt hur partnerkorten kommer se ut.
Hade ju aldrig köpt en blower gpu, högljudda som fan och är väl mest mitx chassi som har nytta av den designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, de brukar ha helt för högt ljud! Kommer aldrig köpa ett kort med blower, så jag hoppas att det kommer kort som jag någon annan kyllösning som låter mindre. Jag har ingra problem att plocka ut värmen med 120mm fläktar från chassit.

Vaga 7 kortens dito var katastrof, du hade uppskattat en blower alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Om Civ är en svag punkt, är det väl geometrin som flaskar trots allt. Man hoppades ju att de hade löst det med den nya designen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Måste säga att jag är rätt besviken på detta.

Pris/prestanda är samma eller sämre än Nvidias dito, och då får man mindre funktionalitet och högre strömförbrukning än med Nvidias kort, som dessutom funnits på marknaden nästan ett år.

Får ju hoppas att priserna i butik ligger under AMD's rekommenderade pris fort, för annars kommer det nog vara fullt på hyllorna länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Fundersam. De jämför XT mot 56. XT vinner *duh*. Men det känns som att 5700 (utan XT) kommer isåfall vara snarlik 56, och kommer kosta 4500:-, medans du kan köpa ett 56 (just nu) för nämare 3000:- på Netonnet just nu?

Just sayin'.........

(Och ja, jag vet att resultaten inte är 100%...bla..bla.). 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker lite som dig...kanske kan det gå att köpa ett beg VEGA56 för en bit under 3000:- också.
Priset på de nya NAVI blev lite högre än jag hoppats på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vaga 7 kortens dito var katastrof, du hade uppskattat en blower alla dagar i veckan.

Jag hade uppskattat en blower lika mycket som du hade uppskattat att någon stoppade in grus och myror i din mun hela dagarna

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av happy_per:

Tänker lite som dig...kanske kan det gå att köpa ett beg VEGA56 för en bit under 3000:- också.
Priset på de nya NAVI blev lite högre än jag hoppats på...

Även jag tänker i samma banor. Hade förväntat mig ett större hopp i energieffektivitet och prestanda. Att jämföra 4500 kr mot 3000 kr, då vinner Vega 56 även om det är gammal teknik.

Permalänk
Medlem

Radeon hänger på Nvidias prishöjningstaktik. Det verkar vara slut med att vara det billiga alternativet. Och jag kan förstå dom faktiskt. Det har inte hjälpt marknadsandelarna något alls vid tidigare försök till prispress. Det enda det gjort är att de som ändå tänkt köpa Nvidiakort fått dom ett snäpp billigare och att AMD förlorat pengar. Hoppas Intel kommer in och rör om ordentligt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

För dyra jämnfört med nvidia alternativen. Ingen mening att köpa dessa eftersom de erbjuder mindre funktionalitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Hade gärna tagit det om inte spelburken stod hos Shurgard.

Har nog flera IRL vänner i kö tyvärr 😅

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det här med Fidelity FX och vad alla olika filter/tekniker nu heter, som jag såg en hastig genomgång av på YouTube, via Tech Yes City vill jag minnas, verkar enligt mig intressant. Han visade 1440p med ett "1080p-slag" mot hårdvaran, såg mycket bra ut. Kan mycket väl vara att dessa midrange-GPUer faller väl ut om man tar sådant i beaktning.

Undrar just om något intressant kan presteras med PCIe4 i alla komponenter också. Det skall ju skyfflas runt och ske magi med en variant av strålföljning (”ray tracing”) i realtid även hos AMD framgent.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

@JooJ: 56 är på utförsäljning just nu ….. Därför priserna är extremt bra just nu på 56/64 lär ta ett tag innan vi får se dessa priser igen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Får se hur det presterar mot Nvidias motsvarigheter, samt hur partnerkorten kommer se ut.
Hade ju aldrig köpt en blower gpu, högljudda som fan och är väl mest mitx chassi som har nytta av den designen.

Förra gången fick vi vänta över ett halvår på "partner-kylarna" och lanseringspriset var en fullständig lögn.
Navi ser ut att bli ett lika stort misslyckande som Vega och den här gången kommer inga miners att rädda AMD.
Hoppas marknaden inte tar det allt för hårt, vill ju inte att aktierna sjunker i värde.

Permalänk
Medlem

Måste säga att mitt MSI RTX 2070 Armor för 5888kr på Komplett känns som ett bra köp. Behövde en uppgradering och tiden man använder kortet nu istället för att behöva vänta är värt pengar det också. Om de nya korten kostat 3500kr då hade det kanske kännts lite surt, men inte nu. Har ett grafikkort som jag tycker är riktigt snyggt i min burk, kyler kanon och helt knäpptyst. Kör alla spel felfritt i 1440p så kan inte vara mer än nöjd. Men för alla som avvaktat med att uppgradera så kan detta bli lovande!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53