Permalänk
Medlem

Kontrollerra pump baserat på GPU-temp

Vet ej om denna tråd ska ligga här eller under "Grafikkort".

Har precis byggt klart min dator och vill nu ställa in allt och undrar om jag via mjukvara kan ställa in så att GPU-loopens pumps hastighet avgörs av grafikkortets temperatur.

Via BIOS kan jag ställa in CPU m.m men grafikkortet har inget sådant alternativ. Läst att Speedfan ska funka, men när jag laddar ner det verkar det väldigt utdaterat...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

@Andiders: Pumpens hastighet är av underordnad betydelse. Påverkar inte temperaturen i ditt system nämnvärt. Så länge vattnet cirkulerar.
Sätt pumpen på fixed speed, så den inte låter för mycket, eller på en fläkt kanal.
OBS!!! ANSLUT INTE pumpen på en vanlig fläkt kanal! Pumpen kan dra flera ampere. Mer än fläkt kontrollern är konstruerad för.
Du kan använda rpm/PWM signalerna, men INTE ström matningen från en vanlig fläkt kontroller.

Det finns egentligen ingen anledning att labba med pump hastigheten.
Vatten tempen planar ut på (ett delta baserad på rummets temp och effekt uttaget) x luft hastigheten över radiatorerna.
Dvs så länge du har ett flöde som cirkulerar vattnet mellan hotspots och radiatorerna där värmen dumpas, är det till 99% fläktarna och rums temp som avgör avkylningen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Andiders: Då du inte längre använder grafikkortets fläktar. Skulle du kunna ta RPM/PWM signaler från dess fläkt kontroller för pumpen.
Med reservation för att se till att grafikkortets kontroller inte är satt på passivt läge, där "fläktarna inte skall snurra under en viss temp.
Om du absolut vill, kan du använda i princip vilken fläkt kontroller du vill. Men det är onödigt omständigt och du bygger in en möjlig felkälla i systemet.
Själv har jag inte ens brytt mig om att köpa PWM styrda pumpar. Kör dem fullt hela tiden. PWM har en fördel att man kan ställa ner hastigheten om man har problem med ljud från pumpen. Annars behöver pumpen inte styras.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ladda ner Argus Monitor så skall det funka utan problem så länge du har pwm och sensor.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA