Retur av felaktiga vara, vad gäller? Är det här äns lagligt?

Permalänk
Medlem

Retur av felaktiga vara, vad gäller? Är det här äns lagligt?

Beställde en startmotor från bildelsbasen, skrev in mitt reg nummer fick upp en start motor som stämde överens med både års modell och motor storlek, vad kan vara fel liksom, får hem den och det visar sig vara helt fel startmotor både i storlek och i passform jämfört med den jag har i bilen nu.
Motorn kommer från Gärsta bildelar.
I returen står det att jag får betala en retur avgift på 10%, minst 200kr.
Så min del kostar 594, så jag måste alltså betala 200+112 för frakten hit, sen frakten tillbaka, då har jag ju nästan fått betala hela ändå.
Kan lika väl kränga den själv.

Permalänk
Medlem

Nej de har inte rätt att göra så. Jag handlade hos ett annat företag via Bildelsbasen som tyckte att de kunde hitta på egna köpvillkor. Var tvungen upplysa dem om vad som gäller vid distanshandel. Det enda du ska betala är returfrakten. De ska återbetala hela summan inklusive fraktavgiften för beställningen.

Permalänk
Medlem

Okok, finns det nån man kan kontakta för att bli upplyst, så man kan argumentera mot dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att bedöma dina rättigheter så räcker det många gånger inte med bara årsmodell och motor utan det krävs chassinummer och koll i tillverkarens databas. Det kan exempelvis finnas 3 olika generatorer till samma motor och årsmodell av olika anledningar, dels byte av leverantör men även olika tillval som gjorts när bilen var ny (förstärkt generator). Andra tillval kan påverka vilken del som sitter och därför kräver annat utförande på infästningen. Detta gäller även en del andra delar på en bil, så tänk på det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok tack för all bra information, kan man skriva in chassi nummer på bildelsbasen? måste bara dubbel kolla ångerrätten först, när är det dessa 14 dagar gäller från, är det från att jag får orderbekräftelse på mailen eller från och med när den landar på utlämningsstället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

14 dagar börjar räknas från att du mottagit varan. Du behöver bara meddela inom 14 dagar att du ångrar dig. Sen kan det ta längre tid innan du returnerar.

Permalänk
Medlem

Om det inte räcker med reg-nummer för att få rätt modell på reservdelen ska säljaren upplysa dig om detta. Det kan inte förutses att konsumenten ska förstå detta. I detta fall borde det räcka för att reklamera delen och samtliga kostnader ska ersättas, dvs även frakten tillbaka. Använder du ångerrätten får du stå för frakten tillbaka. En generell returavgift kan dom mig veterligen inte debitera, däremot kan dom debitera en avgift om delen inte är i väsentligt oförändrat skick.

Summarum: om du fått fel del, reklamera den!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bläckman:

Om det inte räcker med reg-nummer för att få rätt modell på reservdelen ska säljaren upplysa dig om detta. Det kan inte förutses att konsumenten ska förstå detta. I detta fall borde det räcka för att reklamera delen och samtliga kostnader ska ersättas, dvs även frakten tillbaka. Använder du ångerrätten får du stå för frakten tillbaka. En generell returavgift kan dom mig veterligen inte debitera, däremot kan dom debitera en avgift om delen inte är i väsentligt oförändrat skick.

Summarum: om du fått fel del, reklamera den!

https://www.bildelsbasen.se/article-villkor.html

"För att säljaren ska kunna kontrollera att bildelen passar med ert fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt.

• Uppge ert registreringsnummer.

• Uppge ert bilfabrikat, bilmodell, kaross och årsmodell.

Uppge originalnummer och/eller artikelnummer. Informationen finns på er bildel, antingen stansad eller med etikett. Fotografera denna information och skicka till säljaren.

• Bifoga gärna bild på er bildel och eventuellt även en bild på fordonet.

• Begär att säljaren bekräftar att de har kontrollerat att delen passar.

• Använd Bildelsbasen.se orderhanteringssystem (förfrågan/köp) för att få ett skriftligt underlag."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://www.bildelsbasen.se/article-villkor.html

"För att säljaren ska kunna kontrollera att bildelen passar med ert fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt.

• Uppge ert registreringsnummer.

• Uppge ert bilfabrikat, bilmodell, kaross och årsmodell.

Uppge originalnummer och/eller artikelnummer. Informationen finns på er bildel, antingen stansad eller med etikett. Fotografera denna information och skicka till säljaren.

• Bifoga gärna bild på er bildel och eventuellt även en bild på fordonet.

• Begär att säljaren bekräftar att de har kontrollerat att delen passar.

• Använd Bildelsbasen.se orderhanteringssystem (förfrågan/köp) för att få ett skriftligt underlag."

Och nu är allt solklart, eller...

Nej. Jag provade att leta lite på reservdelar och det framgår inte innan beställning att dessa uppgifter måste lämnas. Villkorssidan är dessutom inte helt lätt att hitta då den finns på en undersida till "Om Bildelsbasen.se". Det finns dessutom en ruta för köpvillkor på produktsidan, men där står inget av det ovan nämnda eller ens en länk till den dedikerade sidan för köpvillkor med det ovan nämnda. Det kan då anses vara vilseledande att få konsumenten att tro att det inte finns andra väsentliga villkor för köpet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Bästa är att undvika sidan, får bara fel delar.
Sist fick jag en bromsok till en passat fast det skulle vara till audi 100 quattro, visserligen samma delar till båda bilarna men det är stor skillnad på en quattro.

Nu har jag en passat med och bytte till den oket, det var sämre än den jag hade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB