Permalänk

CPU-användning 98%

Hej jag har då en amd ryzen 3 1200
Varje gång jag spelar spel som fortnite och rainbow six siege så går min cpu användning upp till 98 eller 100%

Jag har försökt att kolla upp flera videos om vad problemet kan vara utan att finna något som hjälper.
Har någon vänlig själ nån anning vad problemet kan vara?
OBS Inte dator kunnig.

Permalänk

Din processor är helt enkelt den svagaste länken i dessa spel (flaskhalsen). Därför jobbar den på max.

Det du kan göra är att antingen överklocka den eller byta till en kraftfullare processor.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Din processor är helt enkelt den svagaste länken i dessa spel (flaskhalsen). Därför jobbar den på max.

Det du kan göra är att antingen överklocka den eller byta till en kraftfullare processor.

Den är överklockad men vet dock inte riktigt hur mycket. Det fungerade bra innan men helt plötsligt så arbetade den på hög %

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat så inget annat kör i bakgrunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Har du kollat så inget annat kör i bakgrunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Står 61 program i bakgrundsprocessor och 74 windows-processer
Vet dock inte hur jag ska stänga av alla eftersom jag antar att jag lär behöva vissa.

Permalänk
Medlem

Kolla när du spelar om det är så att spelet står för det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kolla när du spelar om det är så att spelet står för det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Ja spelet står för minst 60%

Permalänk
99:e percentilen

Har du några märkbara prestandaproblem i nämnda spel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Har du några märkbara prestandaproblem i nämnda spel?

Nej inte något överdrivet bara lite "hackigt" då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubban13-13:

Ja spelet står för minst 60%

Vad står för de andra 40%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Vad står för de andra 40%?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bara att discord går upp till 10% men spelet ligger väldigt sällan på 60% och går snabbt upp till 80-90%

Permalänk
Sötast

Enligt tester online så sägs ryzen 3 1200 vara c:a 20% långsammare än min 4670K ifrån 2013.

Det sker ofta - i de flesta spel att min processor är flaskhalsen i spel och ger samma symptom som du stöter på, processorn arbetar på max konstant vid gaming.

Det är inget fel i sig utan menar helt enkelt att processorn har får en ( i sin kapacitet) en större workload än grafikkortet. Finns inget mer att göra än tidigare sagt - överklocka eller byt ut. Överklock i detta fallet lär inte göra någon jättestor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Enligt tester online så sägs ryzen 3 1200 vara c:a 20% långsammare än min 4670K ifrån 2013.

Det sker ofta - i de flesta spel att min processor är flaskhalsen i spel och ger samma symptom som du stöter på, processorn arbetar på max konstant vid gaming.

Det är inget fel i sig utan menar helt enkelt att processorn har får en ( i sin kapacitet) en större workload än grafikkortet. Finns inget mer att göra än tidigare sagt - överklocka eller byt ut. Överklock i detta fallet lär inte göra någon jättestor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com
Som ni ser så är det flera av samma program som körs samtidigt vilket drar mycket % på processor hur löser man detta?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bubban13-13:

https://cdn.discordapp.com/attachments/304579333043912705/588442472406056972/SWECLOCKERS_BILDJAVEL.PNG

Skickades från m.sweclockers.com
Som ni ser så är det flera av samma program som körs samtidigt vilket drar mycket % på processor hur löser man detta?

Det gör man inte, vissa program kör flera olika processer beroende på behov och hur de används.
Det är som det är menat att vara, bara att aktivitetshanteraren i W10 ger större insikt än tidigare.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det gör man inte, vissa program kör flera olika processer beroende på behov och hur de används.
Det är som det är menat att vara, bara att aktivitetshanteraren i W10 ger större insikt än tidigare.

Så ett program drar 20% 3-4 gånger ibland är chrome uppe på 20+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bubban13-13:

Så ett program drar 20% 3-4 gånger ibland är chrome uppe på 20+

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt. Kan hända.

Permalänk
Medlem

Kolla klockhastighen

@Bubban13-13:
Om det har fungerat bra innan så olla vad klockhastigheten ligger på. Jag hade problem tidigare med mitt MSI kort med auto overclocking som fungerade sådär. Vid vissa bootar så drog ner min klockhastighet från 4050 MHz till 1300 MHz. En väsentlig skillnad kan jag meddela.

Permalänk
Medlem

Min 4670k ligger på 100% använding i r6 även fast jag bara kör med ett gtx 680. Att inte ligga där uppe är svårt, särskilt om du kör en r3 1200 som är långsammare. Och att ett annat program använder mycket cpu är bara rimligt med tanke på prestandan från en 1200.